Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2020, 21:57   #201
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Heb je al veel klachten gehoord op het binnenkomen van oost-aziaten??? Ze spreken binnen de korste tijd beter Nederlands dan vele van onze landgenoten, die het verdoeme om het te doen...
De kinderen misschien die hier geboren zijn en naar school gaan. Voor de rest is het voor een Aziaat niet evident om treffelijk Nederlands te spreken.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 19 november 2020 om 21:57.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2020, 22:07   #202
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De kinderen misschien die hier geboren zijn en naar school gaan. Voor de rest is het voor een Aziaat niet evident om treffelijk Nederlands te spreken.
Mijn echtgenote, die in het onderwijs stond, was niet verbaasd, ze was dan ook in met mij in Azië geweest, maar na één jaar spraken de kleine Japanners in haar school vloeiend het dialect en het standaard Nederlands. Iedere zaterdag gingen ze naar Brussel en kregen er 6 uur Japans bovenop.
Franstaligen hebben blijkbaar een lager IQ en kunnen dergelijke uitdagingen niet aan. En dat projecteren ze op anderstaligen.
Oud 19 november 2020, 22:25   #203
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Mijn echtgenote, die in het onderwijs stond, was niet verbaasd, ze was dan ook in met mij in Azië geweest, maar na één jaar spraken de kleine Japanners in haar school vloeiend het dialect en het standaard Nederlands. Iedere zaterdag gingen ze naar Brussel en kregen er 6 uur Japans bovenop.
Franstaligen hebben blijkbaar een lager IQ en kunnen dergelijke uitdagingen niet aan. En dat projecteren ze op anderstaligen.
Kinderen misschien wel maar volwassenen is een ander paar mouwen. Mijn vrouw heeft 2 of 3 jaar avondschool geprobeerd. Thuis spreken we gewoon Engels. Het is misschien ook gemakzucht van mij. In het begin vatte ze dat ernstig op maar ik had echt geen goesting om na mijn werk nog eens leraar Nederlands te spelen.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 19 november 2020 om 22:28.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2020, 22:33   #204
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Polen en Hongarije zijn een sta in de weg voor het functioneren van de EU.
Deze landen moeten zo snel mogelijk uit de EU vertrekken .
Per direct de subsidie aan deze landen stop zetten , is het beste middel om ze te dwingen de EU te verlaten.

citaat NRC:

Met een veto hebben Hongarije en Polen maandag een bom gelegd onder de nieuwe Europese meerjarenbegroting en het daaraan gekoppelde coronaherstelfonds. Boedapest en Warschau eisen dat een voorstel om de toekenning van EU-subsidies te verbinden aan respect voor de rechtsstaat, van tafel gaat. De blokkade kan de EU in een politieke crisis storten en betekent sowieso opnieuw uitstel voor het al vertraagde begrotingspakket.

Het conflict komt niet onverwachts maar verloopt wel veel feller dan EU-diplomaten de afgelopen weken hoopten. Stilletjes verwachtte men dat Polen en Hongarije, die beide jaarlijks vele miljarden aan EU-subsidies ontvangen, eieren voor hun geld zouden kiezen en de begroting uiteindelijk niet zouden gijzelen. Nu de zaak is geëscaleerd wordt het steeds lastiger een compromis te vinden. „Hoe we nu verder moeten is volstrekt onduidelijk”, aldus een EU-diplomaat maandag. „We zitten opnieuw in een crisis.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/16...fonds-a4020267
Principieel hebt u gelijk. Maar we zouden als West-Europeanen er toch goed aan doen om niet te hard van stapel te lopen tegenover onze mede-Europeanen uit het oostelijk gedeelte van dit continent. De laatste onversneden en moorddadige dictatuur waarmee wij, in West-Europa te maken hebben gehad was het nazisme. Dank zij de Britten en de Amerikanen waren wij na vijf jaar ervan verlost. Maar dat was bij de Oost-Europeanen niet het geval. In 1945 rolden ze van de nazi-dictatuur in de Sovjet-dictatuur. Voor hen was 1945 niet een zelfde soort bevrijding als bij ons. Een meerpartijen parlementair systeem werd hen door de bezettende Sovjets ontzegd, het moesten allemaal één-partij communistische regimes worden naar Sovjet-model. De economie werd gedwongen in een keurslijf van staatsbedrijven. Opstanden tegen dit muilkorven werden onderdrukt, desnoods bloedig (Oost-Berlijn 1953, Hongarije 1956, Tsjecho-Slowakije 1969).
Voor die landen werd de echte bevrijding slechts in gang gezet in november 1989 met de val van de Berlijnse Muur. Zomaar eventjes 44 jaar na West-Europa. Bovendien hadden de meeste van die staten reeds van vóór WO2 een geschiedenis van generaties lange bezetting en onderdrukking. Denk maar aan Polen dat in de 18e eeuw doodeenvoudig door Rusland, Pruisen en Oostenrijk werd opgedoekt en onder elkaar verdeeld. Idem voor Hongarije dat zeer lang de mond werd gesnoerd door Oostenrijk. Idem voor de Baltische staten die generaties lang in de klauwen van het tsaristisch Rusland werden gehouden, in 1918 daaruit werden bevrijd en onafhankelijk werden om daarna in 1939 in het schandelijke pact tussen Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie opnieuw versjacherd te worden aan Stalin. Tsjechië en Slowakije werden in 1938 door het Verdrag van München al even schandelijk door het lafhartige West-Europa verpatst aan de nazi's.

Kortom wij West-Europeanen hebben alle reden om niet al te vlug met het vingertje te staan zwaaien naar onze Oost-Europese broeders. We hebben tegenover hen een verleden van laaghartig verraad. Ze werden door ons meer dan eens in de steek gelaten. Hun vurig nationalisme is er het resultaat van.
Ze zijn evenzeer Europeaan als wij dat zijn, zowel historisch als cultureel.
Oud 19 november 2020, 22:37   #205
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Principieel hebt u gelijk. Maar we zouden als West-Europeanen er toch goed aan doen om niet te hard van stapel te lopen tegenover onze mede-Europeanen uit het oostelijk gedeelte van dit continent. De laatste onversneden en moorddadige dictatuur waarmee wij, in West-Europa te maken hebben gehad was het nazisme. Dank zij de Britten en de Amerikanen waren wij na vijf jaar ervan verlost. Maar dat was bij de Oost-Europeanen niet het geval. In 1945 rolden ze van de nazi-dictatuur in de Sovjet-dictatuur. Voor hen was 1945 niet een zelfde soort bevrijding als bij ons. Een meerpartijen parlementair systeem werd hen door de bezettende Sovjets ontzegd, het moesten allemaal één-partij communistische regimes worden naar Sovjet-model. De economie werd gedwongen in een keurslijf van staatsbedrijven. Opstanden tegen dit muilkorven werden onderdrukt, desnoods bloedig (Oost-Berlijn 1953, Hongarije 1956, Tsjecho-Slowakije 1969).
Voor die landen werd de echte bevrijding slechts in gang gezet in november 1989 met de val van de Berlijnse Muur. Zomaar eventjes 44 jaar na West-Europa. Bovendien hadden de meeste van die staten reeds van vóór WO2 een geschiedenis van generaties lange bezetting en onderdrukking. Denk maar aan Polen dat in de 18e eeuw doodeenvoudig door Rusland, Pruisen en Oostenrijk werd opgedoekt en onder elkaar verdeeld. Idem voor Hongarije dat zeer lang de mond werd gesnoerd door Oostenrijk. Idem voor de Baltische staten die generaties lang in de klauwen van het tsaristisch Rusland werden gehouden, in 1918 daaruit werden bevrijd en onafhankelijk werden om daarna in 1939 in het schandelijke pact tussen Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie opnieuw versjacherd te worden aan Stalin. Tsjechië en Slowakije werden in 1938 door het Verdrag van München al even schandelijk door het lafhartige West-Europa verpatst aan de nazi's.

Kortom wij West-Europeanen hebben alle reden om niet al te vlug met het vingertje te staan zwaaien naar onze Oost-Europese broeders. We hebben tegenover hen een verleden van laaghartig verraad. Ze werden door ons meer dan eens in de steek gelaten. Hun vurig nationalisme is er het resultaat van.
Spanje, Portugal en Griekenland zijn tot in de jaren '70 dictaturen gebleven. Het was allemaal wat minder extreem dan nazi-Duitsland, maar het waren dictaturen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2020, 22:47   #206
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Kinderen misschien wel maar volwassenen is een ander paar mouwen. Mijn vrouw heeft 2 of 3 jaar avondschool geprobeerd. Thuis spreken we gewoon Engels. Het is misschien ook gemakzucht van mij. In het begin vatte ze dat ernstig op maar ik had echt geen goesting om na mijn werk nog eens leraar Nederlands te spelen.
Op een rijpere leeftijd lijkt dit wel een probleem. Ik heb dat zelf ondervonden met het Chinees toen ik in Taiwan verbleef. Daar sprak men zowel Hokkièn (80 %) als Mandarijn (20 %). Ik vereenvoudig uiteraard. Ik kende toen al wat Kantonees maar al waren de schrifttekens gelijk, de betekenis was eender, maar de uitspraak was volledig anders. Wel enigzins eenvoudig qua grammatica en maar ook boeiend en ook moeilijk op zich.
Oud 20 november 2020, 08:32   #207
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

De Oostblok landen zijn te snel bij de EU gekomen.
Een generatie wachten was beter geweest.
Daarom is nu de beste optie een herstelfonds op te richten voor 25 landen,
zodat Polen en Hongarije niet verplicht zijn hieraan mee te doen.

Ook de mogelijkheid van de mensen uit Oostlanden om in het Westen te werken,
zou nog enkele jaren in de vriezer moeten ,want de afstand in cultuur en mentaliteit , is nog veel te groot.
Nogmaals pleit ik voor een EU in twee snelheden en dit zo snel mogelijk regelen.
Dit incident over de begroting en het hulpfonds, is een goede aanleiding om het verdrag het komend jaar te veranderen.

Laatst gewijzigd door cato : 20 november 2020 om 08:38.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 08:59   #208
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

zou nog enkele jaren in de vriezer moeten ,want de afstand in cultuur en mentaliteit , is nog veel te groot.
Nogmaals pleit ik voor een EU in twee snelheden en dit zo snel mogelijk regelen.
Dit incident over de begroting en het hulpfonds, is een goede aanleiding om het verdrag het komend jaar te veranderen.
Uw reactie is typisch West-Europees, namelijk erg bevoogdend t.a.v. de Oost-Europeanen. Zij zijn even Europees als wij, daar twijfelt u toch niet aan? Met welk recht zouden wij dan tegenover hen gaan verklaren dat zij eerst nog een of meer generaties moeten wachten om zich bij ons aan te sluiten?
Oost-Europa is Europese Cultuur, dat is Dvorzak, Franz Kafka, Janacek, Franz Liszt, Chopin...
Oud 20 november 2020, 09:23   #209
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat men er véél anderen beter de deur zou moeten wijzen dan de Oost-Europeanen.

Ik hoop dat vergissen menselijk blijft mocht bovenstaande verkeerd ingeschat zijn?
Oud 20 november 2020, 09:53   #210
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik denk dat men er véél anderen beter de deur zou moeten wijzen dan de Oost-Europeanen.

Ik hoop dat vergissen menselijk blijft mocht bovenstaande verkeerd ingeschat zijn?
We hebben het nu over de EU niet over immigranten
50 jaar Sovjet bewind is van grote invloed geweest op de cultuur ,normen en waarden in Oost Europa.
Dat zie je nu in Polen en Oost Europa , waar ze de rechtstaat niet kennen die in
die de laste 50 jaar geldt.
Discriminatie van homo's , staatsbemoeienis met het aanstellen van rechters, inperking persvrijheid kennen we in West Europa niet.
Misschien is België een uitzondering om de regel.

De crisis die we nu hebben met deze landen is een goed gelegenheid om het verdrag met deze landen te herzien en over te gaan naar een EU met twee snelheden.
Oud 20 november 2020, 09:57   #211
cato

Standaard

Citaat:
Uw reactie is typisch West-Europees, namelijk erg bevoogdend t.a.v. de Oost-Europeanen. Zij zijn even Europees als wij, daar twijfelt u toch niet aan? Met welk recht zouden wij dan tegenover hen gaan verklaren dat zij eerst nog een of meer generaties moeten wachten om zich bij ons aan te sluiten?
Oost-Europa is Europese Cultuur, dat is Dvorzak, Franz Kafka, Janacek, Franz Liszt, Chopin...
Het gaat niet om componisten of bevoogding.
De Sovjet Unie had ook grote componisten.
Het gaat om onze rechtstaat en democratie en die zijn ze in o. a. Polen en Hongarije niet gewend.
En dan spreken we nog niet over Roemenië en de Balkanlanden
Oud 20 november 2020, 10:15   #212
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
50 jaar Sovjet bewind is van grote invloed geweest op de cultuur ,normen en waarden in Oost Europa.
Dat zie je nu in Polen en Oost Europa , waar ze de rechtstaat niet kennen die in
Discriminatie van homo's , staatsbemoeienis met het aanstellen van rechters, inperking persvrijheid kennen we in West Europa niet.

De crisis die we nu hebben met deze landen is een goed gelegenheid om het verdrag met deze landen te herzien en over te gaan naar een EU met twee snelheden.
T'is wel de EU die het laatste decennium hier zoveel immigranten heeft binnengeloodst. Maar die hoge dames & heren zelf hebben daar natuurlijk geen last van.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 10:29   #213
Tavek
Banneling

Standaard

Indien Polen en Hongarije niet willen, wordt het fonds opgericht zonder hun. Ze krijgen dan uiteraard ook de miljarden er niet uit.

Schaakmat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 10:35   #214
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Daar is Panda té ''vuil'' voor, het VB pakt geen mensen aan die zijn politieke tegenstanders wil vermoorden.
Ik hou het dan ook bij de definitie over wat een VB is volgens Panda zelf...
En die definitie gaat dan ook niet over de realiteit...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 10:39   #215
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Spanje, Portugal en Griekenland zijn tot in de jaren '70 dictaturen gebleven. Het was allemaal wat minder extreem dan nazi-Duitsland, maar het waren dictaturen.
En als we dan nu zien hoe zacht Europa de Spaanse facistische overblijfselen in hun Spaanse democratie naast zich neer legt...
Wij kennen dat toch goed, dat eeuwige twee maten en twee gewichten als het gaat om de onzen, die hun naar de mond praten en de anderen die als het ware kalt gesteld moeten worden....
Oud 20 november 2020, 10:42   #216
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

staatsbemoeienis met het aanstellen van rechters, inperking persvrijheid kennen we in West Europa niet.

??? Het loopt hier met de dag meer en meer de spuigaten uit...
Onder het mom van democratie, verdraagzaamheid, gelijkheid en broederlijkheid wordt ons het tegendeel door de strot geramd...
Oud 20 november 2020, 10:45   #217
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Indien Polen en Hongarije niet willen, wordt het fonds opgericht zonder hun. Ze krijgen dan uiteraard ook de miljarden er niet uit.

Schaakmat.
En verzeker je hen dat ze ook niet mee de kosten daarvan moeten betalen en rustig verder de juiste weg kunnen bewandelen??? Of zitten er wel veel mooipratertjes en goede sinterklazen in Europa maar als het op de verantwoordelijkheid van hun daden en het aanvaarden van de gevolgen ervan aankomt dan geven ze ineens niet meer thuis???
Oud 20 november 2020, 10:53   #218
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
staatsbemoeienis met het aanstellen van rechters, inperking persvrijheid kennen we in West Europa niet.

??? Het loopt hier met de dag meer en meer de spuigaten uit...
Onder het mom van democratie, verdraagzaamheid, gelijkheid en broederlijkheid wordt ons het tegendeel door de strot geramd...
dikke 2
Oud 20 november 2020, 11:08   #219
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde

siegfried1648's schermafbeelding

Standaard

In Nederland hadden we nog een toneelstukje van een referendum over de Europese grondwet:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Refere...et_voor_Europa
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederl...et_voor_Europa

Desondanks werd niet naar de meerderheid geluisterd, en een bijkomend resultaat van het referendum, was dat het heel gauw werd afgeschaft:
https://www.ad.nl/politiek/raadgeven...haft~a143312f/

Ja, de EU en democratie, dat gaat niet samen.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2020, 11:10   #220
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
In Nederland hadden we nog een toneelstukje van een referendum over de Europese grondwet:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Refere...et_voor_Europa
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederl...et_voor_Europa

Desondanks werd niet naar de meerderheid geluisterd, en een bijkomend resultaat van het referendum, was dat het heel gauw werd afgeschaft:
https://www.ad.nl/politiek/raadgeven...haft~a143312f/

Ja, de EU en democratie, dat gaat niet samen.
2
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be