Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2022, 09:05   #201
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
De chauffeur is en blijft de enige overblijvende 'controleur' van het materiaal waarmee hij of zij rondrijdt.
Ik dacht dat dit zo was in vele landen. Volgens mij is er in de VS geen autokeuring of geen strenge want ik heb daar auto's zien rondrijden waar je hier na nog geen km uit het verkeer mee wordt gehaald.

En ik had nooit de indruk het daar onveiliger was op de weg. Integendeel.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 oktober 2022 om 09:07.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 09:17   #202
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik dacht dat dit zo was in vele landen. Volgens mij is er in de VS geen autokeuring of geen strenge want ik heb daar auto's zien rondrijden waar je hier na nog geen km uit het verkeer mee wordt gehaald.

En ik had nooit de indruk het daar onveiliger was op de weg. Integendeel.
Als je Wheeler Dealers gezien hebt dan weet je dat je daar een 500 pk V8 kan stoppen in een VW Polo zonder remmen.

En wat betreft veiligheid:
Doden per 100.000 per jaar
USA 12,4
België 5,4

En dat ondanks het veel drukkere verkeersnetwerk in België.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 09:29   #203
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er geen probleem mee om mijn wagen en die van mijn ouders te laten keuren.

Die worden netjes nagekeken en dan gaat er iemand van de garage er zelf met naar de keuring. (niet ver uit de buurt van de garage zelf die autokeuring)

In november ergens even met mijn ouders hun A6 tot daar...

Ik zet mij in de showroom, neem een koffie en loop daar eens rond.

Meestal duurt dat niet lang, betalen en weg...
Oud 20 oktober 2022, 09:33   #204
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je Wheeler Dealers gezien hebt dan weet je dat je daar een 500 pk V8 kan stoppen in een VW Polo zonder remmen.

En wat betreft veiligheid:
Doden per 100.000 per jaar
USA 12,4
België 5,4

En dat ondanks het veel drukkere verkeersnetwerk in België.
Maar heeft dat te maken met de voertuigen op zich ?

Drukker verkeer zal naar mijn mening eerder minder doden veroorzaken gezien de snelheid een pak lager ligt dan wanneer iemand alleen op een onverlichte states canyon moet rijden.
Amerikanen zitten ook een pak meer uren achter het stuur dan Belgen.

https://businessam.be/amerikaans-weg...jker-geworden/

De NHTSA noemt als verklaring voor de toename van het aantal slachtoffers ook dat een toenemend aantal automobilisten zich schuldig maakt aan een onveilig rijgedrag. Er worden steeds meer snelheidsovertredingen begaan, terwijl ook meer bestuurders onder invloed van alcohol of drugs achter het stuur plaatsnemen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 oktober 2022 om 09:38.
Oud 20 oktober 2022, 10:57   #205
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik heb er geen probleem mee om mijn wagen en die van mijn ouders te laten keuren.

Die worden netjes nagekeken en dan gaat er iemand van de garage er zelf met naar de keuring. (niet ver uit de buurt van de garage zelf die autokeuring)

In november ergens even met mijn ouders hun A6 tot daar...

Ik zet mij in de showroom, neem een koffie en loop daar eens rond.

Meestal duurt dat niet lang, betalen en weg...
Wie om de 4 jaar een nieuwe auto koopt moet nooit naar de keuring.

Idem voor wie een bedrijfswagen heeft.

Money rules the world
Oud 20 oktober 2022, 13:08   #206
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De keuring controleert alleen gemakkelijk controleerbare punten waarop ze even gemakkelijk kunnen afkeuren.

Easy money. Niet afgekeurd, nog steeds kassa, wegens verplicht door de (r)overheid. Wel afgekeurd, dubbel kassa...
Dat vind ik goedkope en loze kritiek.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 13:10   #207
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eigenlijk test de autokeuring (naast emissies) enkel of de auto niet bijna uit mekaar valt. Een goed onderhouden moderne en ongevalvrije auto zou de autokeuring zonder problemen moeten doorstaan.
U beschrijft mijn auto die inmiddels elf jaar oud is, en nog nooit een knip op de groene kaart gekregen heeft.

Maar er zijn auto's die minder goed onderhouden worden, die een ongeval hadden dat niet aangegeven werd, en bla bla ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 20 oktober 2022, 13:12   #208
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar er zijn auto's die minder goed onderhouden worden, die een ongeval hadden dat niet aangegeven werd, en bla bla ....
En die dan ook zonder opmerking door de keuring geraken bedoelt u ?

Zo weet ik er ook een paar ja.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 oktober 2022 om 13:13.
Oud 20 oktober 2022, 13:15   #209
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat vb. moto's over het algemeen veel beter onderhouden worden dan auto's.
De motorrijder weet wat hem kan overkomen als er iets misloopt ...

Voor auto's zou ik me er nog in kunnen vinden in iets soepelere tijden: vb. controle op 5, 8, 10, 12 jaar en vanaf dan jaarlijks.

Maar voor de rest vind ik dat alles wel gezegd is in deze draad.

Oud 20 oktober 2022, 17:06   #210
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie om de 4 jaar een nieuwe auto koopt moet nooit naar de keuring.

Idem voor wie een bedrijfswagen heeft.

Money rules the world

Er zijn er die de eerste maal worden aangeboden met 400.000 km op de teller.
Je kan toch onmogelijk beweren dat 'tijd verloop' een betere reden tot keuren is dan verreden kilometers.
Ik hoor graag argumenten die het tegendeel aantonen.
De reden dat enkel 'tijd verkoop' als basis tot keuring dient lijkt me weer, voor de ontelbaarste keer, geld uit de zakken kloppen
van de mensen die het niet breed hebben.

De oude wagen van mijn vader (nu 89) is de laatste jaren zo om de 1000 km langs het keuringsstation gepasseerd. Beetje serieus blijven.
Oud 20 oktober 2022, 17:12   #211
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Leg eens even uit hoe minder goed onderhouden wagens gevaarlijker zouden zijn dan goed onderhouden wagens.
Oud 20 oktober 2022, 17:14   #212
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Dat vind ik goedkope en loze kritiek.
U mag dat vinden.

Maar het is wel kassa kassa voor de eigenaars van de keuringscentra.
Want die hebben een door de overheid verplicht monopolie.
Oud 20 oktober 2022, 17:15   #213
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Toch weer even van verbazing van mijn stoel gevallen.

Ik belde even naar mijn broer of hij de wagen van vader al voor een herkeuring had aangeboden.

Bleek dat je voor een herkeuring in het station van Vilvoorde ook een afspraak dient te maken, hij mag de wagen aanbieden
binnen acht dagen, de afspraak is ondertussen ook al enkele dagen geleden gebeurd.

Nu als gewone werkman die zijn wagen nodig heeft om naar het werk te rijden even alles op een rijtje zetten...

Dus ...
Je laat je wagen keuren en dient enkele niet kritische herstellingen te laten uitvoeren en je krijgt hiervoor 14 dagen de tijd.
Binnen die 14 dagen moet je dus een afspraak versieren bij een garage EN moet je een nieuwe afspraak regelen om de herkeuring te laten uitvoeren.
In dit specifiek geval is er al een wachttijd van 14 dagen voor de herkeuring alleen !
Onze werkman die zijn wagen dagelijks nodig heeft is dit een reusachtig probleem.
Wordt de brave man verondersteld om voor enkele weken een extra wagen te huren om op zijn werkplek te raken?

Hoe pakt een land het aan waar men nog respect heeft voor de werkende mens?

Eerste en vooral geen onmogelijke korte periode van 14 dagen om je wagen hersteld te krijgen maar 2 maand. Ook de verplichting ontbreekt
om een herschouwing uit te voeren in hetzelfde station...

En we kunnen nog wat verschillen aanhalen waaruit duidelijk blijkt dat het hier in België niet gaat over veiligheid op de weg maar eerder over het wegpesten van oude wagens.
Weeral een misleidende titel.....

Er is niet zoiets als een Belgische autokeuring.

België zegt wel dat er een keuring niet te gebeuren, maar organiseert de keuring niet.

https://www.belgium.be/nl/mobiliteit...en/autokeuring
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 17:16   #214
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
U beschrijft mijn auto die inmiddels elf jaar oud is, en nog nooit een knip op de groene kaart gekregen heeft.
Uw wagen heeft waarschijnlijk veel minder kilometers op de teller dan de meeste bedrijfswagens die na 4 jaar worden aangeboden.

Wat jij hier getuigt is nu net waar alles om draait. Voor uw wagen waren alle passages via een keurstation overbodig.
Oud 20 oktober 2022, 17:16   #215
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

België zegt wel dat er een keuring niet te gebeuren, maar organiseert de keuring niet.

Neen, maar er is slechts 1 firma in België geautoriseerd om auto/vrachtwagenkeuringen uit te voeren.

Laatst gewijzigd door maddox : 20 oktober 2022 om 17:22.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 17:19   #216
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:

Hu .... een keuring die in België is uitgevoerd mag men toch een Belgische keuring noemen?

Een autokeuring in Nederland .... een Nederlandse autokeuring ....
Eéntje in Frankrijk een Franse .... toch?
Oud 20 oktober 2022, 17:52   #217
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Autokeuring is EU-regelgeving: (als basis)

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...lex:32014L0045

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2022 om 17:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 17:55   #218
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De invulling is deelstaat eigen.
Oud 20 oktober 2022, 17:56   #219
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De invulling is deelstaat eigen.
Goed gelezen.

De invulling moet wel voldoen aan minimumvoorschriften.

Citaat:
WAT IS HET DOEL VAN DE RICHTLIJN?

Deze richtlijn heeft tot doel om de verkeersveiligheid te verbeteren door minimumvoorschriften voor periodieke technische controles van voertuigen en aanhangwagens in de Europese Unie (EU) vast te stellen.

KERNPUNTEN

Toepassingsgebied

De wetgeving is van toepassing op voertuigen met een maximumsnelheid van meer dan 25 km/u in de volgende categorieën.

Personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen (categorieën M1 en N1). Te controleren vier jaar na de datum waarop het voertuig voor het eerst is ingeschreven, en vervolgens om de twee jaar.
Voertuigen van categorie M1 die worden gebruikt als taxi of ambulance, bussen of minibussen (M2, M3), zware voertuigen voor goederenvervoer (N2, N3) en zware aanhangwagens (O3, O4). Te controleren één jaar na de datum waarop het voertuig voor het eerst is ingeschreven, en vervolgens jaarlijks.
Snelle trekkers met een door het ontwerp bepaalde maximumsnelheid van meer dan 40 km/u (T5) en voor commercieel gebruik. Te controleren vier jaar na de datum waarop het voertuig is ingeschreven, en vervolgens om de twee jaar.

Zware motorfietsen

Voertuigen van categorie L met een motor groter dan 125 cm3 worden getest vanaf 2022 tenzij de verkeersveiligheidsstatistieken van de vijf voorgaande jaren aantonen dat eenzelfde niveau van verkeersveiligheid via alternatieve maatregelen kan worden bereikt.

Technische controles vóór de betrokken datums

In bepaalde omstandigheden kan worden voorgeschreven dat voertuigen vóór de betrokken datums aan een controle worden onderworpen:

na een ongeval;
wanneer de tenaamgestelde van het kentekenbewijs van het voertuig is veranderd;
wanneer het voertuig een kilometerstand van 160 000 km heeft bereikt;
wanneer de verkeersveiligheid ernstig in gevaar wordt gebracht.
Uitzonderingen

De volgende typen voertuigen zijn vrijgesteld van technische controles:

voertuigen van historisch belang;
diplomatieke voertuigen;
voertuigen die worden gebruikt door de strijdkrachten, politie, douane, brandweerdiensten of uitsluitend voor landbouw- en tuinbouwdoeleinden;
voertuigen die uitsluitend op kleine eilanden worden gebruikt.
Erkende controlecentra

Alle EU-lidstaten moeten beschikken over erkende en conforme controlecentra, en controleurs moeten aan criteria inzake vakbekwaamheid voldoen en mogen geen belangenconflicten hebben.

Beoordeling van gebreken

Gebreken worden ingedeeld in de categorieën klein, groot of gevaarlijk, waarbij voertuigen niet kunnen worden afgekeurd op basis van kleine gebreken.
In het geval van gevaarlijke gebreken kan worden besloten dat het voertuig niet mag worden gebruikt op de openbare weg tot het gebrek is verholpen.

Technisch certificaat

Wanneer een voertuig dat reeds in een andere EU-lidstaat is ingeschreven, wordt heringeschreven, dienen andere EU-lidstaten het technisch certificaat te erkennen, zelfs wanneer het voertuig van eigenaar verandert. Tegen 2021 moeten controlecentra relevante informatie delen met de bevoegde autoriteit van hun land.

Europees elektronisch voertuiginformatieplatform

De haalbaarheid, kosten en baten van het opzetten van een Europees elektronisch voertuiginformatieplatform moeten worden onderzocht.

Fraude

Om fraude met de kilometerstand te kunnen ontdekken, worden gegevens van de vorige controle ter beschikking gesteld van de controleurs.
Het verkeerd voorstellen van de afstand die een voertuig heeft afgelegd, is een strafbaar feit.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2022 om 18:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 18:06   #220
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Goed gelezen.
Da's de basis van de EU. Algemene regels, eigen interpretatie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be