Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2021, 18:16   #201
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Prietpraat. Ik stel gewoon vast dat Tsjernobyl en Fukushima nog steeds goed in de problemen zitten. Jaaaren na deze kernrampen aldaar. Dat kan overigens ook niet anders. Het zijn immers leerlingen-tovenaars die deze gedrochten hebben gebouwd.
Al een geluk dat de 7 Belgische gedrochten door meester-tovenaars werden gebouwd, hé HO?

En dat daar doden bij gevallen zijn. Zoals in Tsjernobiel en Fukushima.

Dan toch maar beter de Waalse en Limburgse kolenmijnen. Die waren tenminste veilig.
Oud 21 december 2021, 18:18   #202
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Elke nieuwe technologische vooruitgang ging gepaard met fouten.

U wil echter terug in de tijd gaan. Technologiën gebruiken die op elke mogelijk vlak slechter scoren dan kernenergie.
We moeten de slechte technologie vervangen door een andere en betere. Maar die andere mag evenmin schadelijk zijn. En dat zijn kerncentrales zeker wel. Bijgevolg moeten we fossiele energie afbouwen en geleidelijk vervangen door hernieuwbare. Zoals Duitsland het doet. Vergeet niet dat zelfs indien we kerncentrales zouden bouwen, dat het vermoedelijk 10 jaar duur eer dat ze echt operationeel zijn. Dan zijn we in 2032. En tegen die tijd hebben we al vele alternatieve energie kunnen opbouwen en een pak fossiele energie kunnen afbouwen. Zo zie ik het. Dat is de enige goede weg.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 18:24.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 18:21   #203
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten de slechte technologie vervangen door een andere en betere. Maar die andere mag evenmin schadelijk zijn. En dat zijn kerncentrales zeker wel. Bijgevolg moeten we fossiele energie afbouwen en vervangen door hernieuwbare. Zoals Duitsland het doet. Vergeet niet dat zelfs indien we kerncentrales zouden bouwen, dat het vermoedelijk 10 jaar duur eer dat ze echt operationeel zijn. Dan zijn we in 2032. En tegen die tijd hebben we al vele alternatieve energie kunnen opbouwen en een pak fossiele energie kunnen afbouwen. Zo zie ik het. Dat is de enige goede weg.
Maar we vervangen de kerncentrales niet door hernieuwbare energie.

We vervangen ze doo reen nog slechtere.

Duitsland stoot veel meer CO2 uit dan Frankrijk.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 18:21   #204
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten de slechte technologie vervangen door een andere en betere. Maar die andere mag evenmin schadelijk zijn. En dat zijn kerncentrales zeker wel. Bijgevolg moeten we fossiele energie afbouwen en vervangen door hernieuwbare. Zoals Duitsland het doet. Vergeet niet dat zelfs indien we kerncentrales zouden bouwen, dat het vermoedelijk 10 jaar duur eer dat ze echt operationeel zijn. Dan zijn we in 2032. En tegen die tijd hebben we al vele alternatieve energie kunnen opbouwen en een pak fossiele energie kunnen afbouwen. Zo zie ik het. Dat is de enige goede weg.
Gesproken als een ware gelovige.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 18:29   #205
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb er geen probleem mee dat men de huidige kerncentrales open houdt vermits ze er nu toch al staan. Maar ook die moeten weg op termijn. Verder moeten we ons volledige concentreren op de ontwikkeling van alternatieve groene energie. En de staat moet dit onderzoek en deze realisaties manhaftig financieel steunen (wat ze ook al doet bij de windparken op zee). Kerncentrales moeten weg. En hoe eerder, hoe liever.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 18:30.
Oud 21 december 2021, 18:29   #206
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We moeten de slechte technologie vervangen door een andere en betere. Maar die andere mag evenmin schadelijk zijn. En dat zijn kerncentrales zeker wel. Bijgevolg moeten we fossiele energie afbouwen en vervangen door hernieuwbare. Zoals Duitsland het doet.
Gas = fossiele energie.
Fossiele energie is schadelijk.

Citaat:
Duitsland stapt ten laatste in 2038 uit steenkool

Ten laatste eind 2038 moet Duitsland stoppen met het winnen van elektriciteit uit steenkool. Daarover is een speciale commissie van de Duitse regering het zaterdagmorgen eens geworden, zo heeft persbureau DPA uit kringen van deelnemers vernomen.

Volgens het federale statistiekbureau haalden onze oosterburen in 2017 37 procent van hun elektriciteit uit steenkool.

De commissie kan alleen maar aanbevelingen doen. Implementatie van het akkoord is een zaak van de deelstaatregeringen en de federale regering in Berlijn.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190126_04133098

Jongens toch.....
Oud 21 december 2021, 18:33   #207
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de eerste 6 maanden van 2020 was windenergie goed voor 29 procent van de elektriciteit in Duitsland, terwijl dat in de eerste helft van 2021 maar 22 procent was. Kolen maken een omgekeerde beweging: in 2020 was hun aandeel nog 21 procent, dit jaar 27 procent. Dat heeft het Duitse statistiekbureau Destatis gemeld. Het zou het gevolg zijn van een periode met weinig wind deze lente.

Meer dan de helft (56 procent) van de Duitse elektriciteit werd in de eerste helft van dit jaar geproduceerd door conventionele bronnen, zoals kolen, aardgas en kernenergie. Hernieuwbare bronnen, zoals windmolens, zonnepanelen en biogasinstallaties, waren dus nog goed voor 44 procent van de totale productie. Vorig jaar lagen die verhoudingen omgekeerd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09...bron-in-duits/
Oud 21 december 2021, 18:43   #208
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gesproken als een ware gelovige.

Als u weer zo begint te praten, dan heb ik daar maar één antwoord op: u bent maar even standvastig in uw geloof als ik in het mijne.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 december 2021 om 18:47.
Oud 21 december 2021, 18:49   #209
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Prietpraat. Ik stel gewoon vast dat Tsjernobyl en Fukushima nog steeds goed in de problemen zitten. Jaaaren na deze kernrampen aldaar. Dat kan overigens ook niet anders. Het zijn immers leerlingen-tovenaars die deze gedrochten hebben gebouwd.
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen fan van groen (van geen enkele partij trouwens).
Maar qua communicatie vind ik TVDS wel een verademing.
Ze schiet niet op de man of vrouw maar tracht het debat inhoudelijk te voeren (zelfs op momenten waarop men haar -op vuile manier- naar hartenlust onder vuur neemt).
Ze tracht een beleid te voeren dat vermoedelijk het grootste deel van haar achterban wenst (ook hier zal niet iedereen op exact dezelfde lijn zitten).
Ze kan uiteraard geen keuzes maken waaraan geen nadelen verbonden zijn.
Dat kan niemand.
Je kan enkel zeggen waarvoor je staat en proberen dit uit te voeren
Voor de rest is er op elke keuze wel wat aan te merken.
Hier zitten behoorlijk wat ontkenners lijkt me als het er op aan komt de nadelen van kernenergie onder ogen te zien.
Het verleden en blijkbaar zelfs het heden (zie onder meer bovenstaande post 'het oosten') duiden hier op.

Er is (volgens mij) wel een wereld mogelijk waar we met slechts een fractie (laten we zeggen 1/100ste om een groot-orde idee te krijgen) van de problemen zouden moeten aanpakken waarmee we heden ten dage kampen (ik heb daar in het verleden al heel wat bijdragen aan gewijd).

Om naar die wereld te evolueren zijn natuurlijk ook keuzes nodig.
Oud 21 december 2021, 19:01   #210
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zelfs met de realiteit die tegen uw kont schopt gaat u dat "geen argument" noemen.

Weet u wat, zoals ik al eerder schreef, u bent perfect voor de Groen! kiesvee kudde.

Ik ga er geen moeite meer in steken.
Als we dat nu eens allemaal deden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 19:04   #211
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben aan't kijken om een hoeve te kopen naast de verboden zone. Het probleem is dat het maar 700km van de Donbass is.

En denkt u dat het gezond is om te leven op de ashopen van de oude cokesfabrieken en kolencentrales?
Hier in de buurt was er een zinkfabriek.
Mensen konden daar gratis sintsels halen (is een soort van as).
De assen werden gebruikt voor opritten, tuinpaden, ...
Groot voordeel was, er groeide geen spierke onkruid.

Moet er nog zand zijn?
Oud 21 december 2021, 19:04   #212
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

U ontwijkt mijn vraag over de schade die elektriciteitscentrales die werken op basis van fossiele brandstoffen veroorzaken (zowel qua milieu/klimaat als qua mensenlevens).

Kernenergie is niet ideaal, maar wel op elk mogelijk vlak beter dan het verbranden van fossiele brandstoffen.
2
Oud 21 december 2021, 19:07   #213
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We moeten de slechte technologie vervangen door een andere en betere. Maar die andere mag evenmin schadelijk zijn. En dat zijn kerncentrales zeker wel. Bijgevolg moeten we fossiele energie afbouwen en geleidelijk vervangen door hernieuwbare. Zoals Duitsland het doet. Vergeet niet dat zelfs indien we kerncentrales zouden bouwen, dat het vermoedelijk 10 jaar duur eer dat ze echt operationeel zijn. Dan zijn we in 2032. En tegen die tijd hebben we al vele alternatieve energie kunnen opbouwen en een pak fossiele energie kunnen afbouwen. Zo zie ik het. Dat is de enige goede weg.
Gelukkig ziet niet iedereen het zo.

Indien in België het licht niet uitgaat, is het niet dankzij Groen, maar ondanks Groen.
Oud 21 december 2021, 19:08   #214
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Seg jij daar, niet over details beginnen hé, dan wordt het hier te moeilijk voor sommigen.
Oud 21 december 2021, 19:09   #215
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen probleem mee dat men de huidige kerncentrales open houdt vermits ze er nu toch al staan. Maar ook die moeten weg op termijn. Verder moeten we ons volledige concentreren op de ontwikkeling van alternatieve groene energie. En de staat moet dit onderzoek en deze realisaties manhaftig financieel steunen (wat ze ook al doet bij de windparken op zee). Kerncentrales moeten weg. En hoe eerder, hoe liever.
Kunnen nog gemakkelijk dertig jaar meegaan.

Is dat wenselijk?

Ik weet het niet, maar het kan!
Oud 21 december 2021, 19:10   #216
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zo zeker is de alternatieve energie.
Oud 21 december 2021, 21:12   #217
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog ene die zijn kar draait....

Moeten staat op stal, HO. ALS er had ingezeten wat volgens jou moet, dan hadden "we", of beter "de staat", of nog beter Vivaldi dat allang in kannen en kruiken.

Slaap maar gerust op twee oren. De Croo heeft gezegd dat dit dossier er VOOR kerstmis moet worden doorgejaagd.
Wie ben ik om te twijfelen aan de daadkracht en invloed van De Croo?
Oud 21 december 2021, 21:17   #218
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Seg jij daar, niet over details beginnen hé, dan wordt het hier te moeilijk voor sommigen.
Dat Het Oosten er flagrant naast zit met zijn verwijzing naar Duitsland bewijst de bladzijdenlange instemming van de belgicistjes.
Oud 21 december 2021, 22:10   #219
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen argumenten meer? Dus dan maar op de man spelen. Dat is dan spijtig, maar zeker niet verwonderlijk.
Ik heb u argumenten gegeven maar je negeert ze omdat je geen antwoord hebt. Dus inderdaad, dan is een discussie schier onmogelijk
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 22:20   #220
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er werden nochtans serieuzere argumenten aangehaald dan het meelijwekkende gehuil uit Het Oosten. Bijvoorbeeld Nederland dat voor kerncentrales kiest.
Of Frankrijk dat in de ju zit omdat er een aantal van hun 56 kerncentrales is uitgevallen.

Nu komt daar Finland bovenop dat de grootste kerncentrale van Europa opstart. En de Finse groenen die de smaak te pakken krijgen en de deur openzetten voor nog een aantal kleinere kerncentrales.

De groenen staan in een tijdspanne van enkele dagen zowaar alleen met hun nep-groene dada. Of staat de premier nog altijd aan hun kant?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be