Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2023, 07:27   #201
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Mijn talenkennis is vrij goed wat betreft dialecten begrijpen (Limburgs zou me niet lukken, dit is het verste van wat ik verstaanbaar acht lol en is wss eigenlijk een Brabants dialect in Noord-West-Limburg), maar het Waals gaat me nog steeds slecht af. Ik vind dat jammer. Er zijn bronnen online, maar altijd stoffig en oubollig wat het een erg ondankbare taak maakt mocht ik die verborgen taal leren. Geen tijd voor die folklore (zo maak ik mezelf wijs). Ik hou het wel op de Waalse (bak)keuken.

Na mij de zondvloed (over dronkenschap).
https://youtu.be/xHqR5MbL3MA

Ik versta enkel enkel het refrein...

Nochtans geen moeilijke taal vroeger, toen het gesproken werd. Die Vlaamse arbeiders die in Wallonië kwamen om te werken die leerden het wel toen.
Wat is Limburgs?
Je hebt het Maaslands Limburgs en je hebt het Kempisch Limburgs en dan nog in veel verschillende varianten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 07:31   #202
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Man toch.
Een regering die uit 7 partijen moet gevormd worden met enig doel de grootste partijen erbuiten te houden (die dan toevallig ook de Vlaamse zijn) en daar bijna 500 dagen voor nodig heeft, en gij kletst over meerderheid, minderheid en democratie...
in één zin.
Oud 17 februari 2023, 07:34   #203
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Blablablabla.
Noch Dewinter, noch Van Grieken dragen een berg corruptieschandalen mee zoals de PS, en toch wordt de PS niet uitgesloten.
Hoe zou dat komen?
In een normaal land zou iedere partij zich daar van distantiëren.
Oud 17 februari 2023, 09:15   #204
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Met andere woorden: jij wijst mij "terecht" met de dikke Vandale... in de vertalingsversie Fr-Nl

Het gaat hem niet zozeer over het woord militantisme in de grond, maar over het povere "militantisme doen".

Eventueel kan je daar "AAN militantisme doen" van maken, maar het werkwoord "doen" is hier gewoon een soort van allesvangertje.

Ga jij militantisme doen ?

is gewoon bar-slecht Nederlands. Ik maakte dus de kwinkslag dat De Croo zodanig beschaamd zou zijn om Nederlands dat hij zodanig slecht beheerstvoor een toespraak te gebruiken, dat hij zich gaan verbergen is achter het beuzelen van een andere taal, waar men zijn fouten minder zou kwalijk nemen gezien hij "buitenlands" broebelt.

Het concept zelf dat op een internationale bijeenkomst waar iedereen verondersteld is zijn eigen taal te spreken, men TE BESCHAAMD IS om "Vlaams" te spreken omdat zoiets niet "serieus" zou zijn, illustreert ten gronde uit het Beulemans complex van de dweilen die maken dat Vlaanderen de plaats heeft die het verdient.
Dat is allemaal taalmierenneukerij. We maken allemaal wel van die foutjes. Maar omdat het nu gaat om De Croo, vergroten sommigen dit nu uit om de man in een slecht daglicht te stellen. Alexander De Croo spreekt maar even goed Nederlands als u en mij.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 09:22   #205
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het feit dat jij dat "duistere" figuren vindt, en niet "andersdenkenden" illustreert het probleem. Het is normaal om echt andersdenkenden "duistere figuren" te vinden, maar DAT is juist de essentie van een democratie: dat ALLE denkwijzen op gelijke voet staan, en dat elk item gewoon door een meerderheid gevonden wordt.

In een echte democratie zijn er geen A PRIORI ethieken, op het concept zelf van vrije meningsuiting en democratie zelf na. Immers, het is aan de meerderheid om de ethiek VAN HET MOMENT te bepalen.

Jij denkt dat het duistere figuren zijn, omdat ze EEN ANDERE ETHIEK hebben dan de jouwe, maar DAT is juist de essentie van een democratie.

In een democratie is "makakken neerlappen" of "mensenlevens heilig vinden" gewoon een kwestie van keuze. Zij die mensenlevens heilig vinden, zullen natuurlijk de voorstanders van makakken neerlappen 'duistere figuren' vinden, maar dat geldt ook andersom: zij die makakken neerlappen het hoogste doel vinden, zullen die idioten die makakken willen laten kweken onethische viezerikken vinden ook.

Het is het leren aanvaarden dat ethieken verschillend zijn, en dat het gewoon een kwestie van KEUZE VAN HET MOMENT DOOR DE MEERDERHEID is die bepalend moet zijn, die echte democratieen karakteriseert.

Maar een echte democratie kan enkel maar bestaan bij totale vrije meningsuiting. Als men op basis van de ethiek van het moment, andere ethieken de mond gaat snoeren, en ze gaat vilifieren, dan zijn we uiteraard niet meer bezig om met alle mogelijke middelen de keuze van de meerderheid zo ruim mogelijk aan bod laten te komen, wat de essentie is van het democratische gebeuren.

En dat is waar onze maatschappijen naartoe zijn gegaan: ze hebben schrik van andersdenkenden. Ze vinden andersdenkenden duistere figuren. En ze zetten die buiten spel. En dus zijn het geen democratieen meer.
Wanneer leiders van het VB gaan verbroederen met neo-nazi's van de Gouden Dageraad in Griekenland, dan moet men zich niet verwonderen dat de democratische partijen niet veel willen te maken hebben met zulk VB. Dat u dit nog steeds niet wil begrijpen, verbaast me. Of misschien toch niet echt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2023 om 09:23.
Oud 17 februari 2023, 09:33   #206
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is allemaal taalmierenneukerij. We maken allemaal wel van die foutjes. Maar omdat het nu gaat om De Croo, vergroten sommigen dit nu uit om de man in een slecht daglicht te stellen. Alexander De Croo spreekt maar even goed Nederlands als u en mij.
Als u en ik.*
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 09:36   #207
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als u en ik.*
Ook dit is taalmierenneukerij. Blijkbaar een Vlaams-nationalistische kwaal.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2023 om 09:38.
Oud 17 februari 2023, 10:49   #208
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch een beetje nuanceren. Het VB heeft zich ook wat buiten spel gezet. Door hun leidende duistere figuren zoals Dewinter & Co. En nu weer met Dries Van Langenhoven. Eigen schuld dikke bult.
Wel vreemd dat diezelfde lijn dan niet doorgetrokken gaat als het gaat over de PS

Guy Spitaels: Minister President --> Verregaande corruptie
Guy Coeme: Minister van Defensie --> Verregaande corruptie
Guy Mathot: Minister --> Verregaande corruptie
Alain Van der Biest: Minister --> Opdracht tot Moord op André Cools
Jean Claude Van Cauwenberghe: Minster president: fraude en schriftvervalsing
Anne Marie Lizin: verduistering van gemeenschapsgelden voor politieke campagnes
Michel Daerden: Belangenvermenging
Nethys: teveel PS'ers om op te noemen, maar ook weer een minister bij de schuldigen
Ivan Mayeur: verrijking op de kap van daklozen
Jean Claude Marcourt: zelfverrijking en uiteraard ook vernoemd bij Nethys
Marc Tarabella: Omkoping door een schurkenstaat

Duistere figuren genoeg in de PS, maar blijkbaar allemaal geen reden om ze te weren uit de regering. En we hebben het hier niet over dorpspolitici die eens uit de bocht gaan hé. We hebben het hier over topfiguren binnen een partij die elke keer weer en zonder scrupules de boel belazeren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 10:51   #209
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer leiders van het VB gaan verbroederen met neo-nazi's van de Gouden Dageraad in Griekenland, dan moet men zich niet verwonderen dat de democratische partijen niet veel willen te maken hebben met zulk VB. Dat u dit nog steeds niet wil begrijpen, verbaast me. Of misschien toch niet echt.
Ah, er zijn leden van de PS die verbroederen met neo nazis in Qatar. Moest dat echt een probleem zijn, zat de PS ook al lang in een schutkring.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 17 februari 2023, 10:52   #210
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er moet toch een reden zijn waarom De Croo niet als een grote jongen zijn moedertaal spreekt in het EP zoals iedereen, maar in een ander taaltje wil gaan broebelen...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 11:07   #211
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Decroo kan inderdaad Nederlands. Dat is niet het probleem het probleem is dat hij beschaamd is om het te gebruiken op het internationaal toneel.
Oud 17 februari 2023, 11:10   #212
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Decroo kan inderdaad Nederlands. Dat is niet het probleem het probleem is dat hij beschaamd is om het te gebruiken op het internationaal toneel.
Is altijd de ziekte geweest van Belgische regeringen. Niet verwonderlijk dan dat men in veel landen denkt dat België gewoon franstalig is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 11:24   #213
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Mark Rutte spreekt ook (een soort) Engels op internationale bijeenkomsten. Vlaams-nationalisten kunnen soms heel enggeestig zijn wanneer het gaat om hun taal. Niet te geloven.

https://multimedia.europarl.europa.e...s-1006_I156839
Oud 17 februari 2023, 11:33   #214
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Mark Rutte spreekt ook (een soort) Engels op internationale bijeenkomsten. Vlaams-nationalisten kunnen soms heel enggeestig zijn wanneer het gaat om hun taal. Niet te geloven.

Niet alleen Vlaams-nationalisten. Ieder trots met een greintje trots, de naam "volk" waard wil de eigen taal horen gebruiken door zijn politici.

Ik wil de Franstaligen horen mocht onze nationale dweil de taal van de Belgische meerderheid gebruiken ipv van die van de Franstalige minderheid.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 februari 2023 om 11:33.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2023, 11:36   #215
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Marc Rutte heeft weinig te maken met de onwil van Decroo om Nederlands te spreken. Verder begrijp ik dat u me tracht in een hoekje te duwen, maar ook dat is niet echt een krachtig argument.
Oud 17 februari 2023, 11:40   #216
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Is altijd de ziekte geweest van Belgische regeringen. Niet verwonderlijk dan dat men in veel landen denkt dat België gewoon franstalig is.

Dat klopt. Ik kende ooit een Schotse intelligent-officer. Hij had meegevochten tegen de nazi's in België, en boekte elk jaar van zijn leven een weekje in de Queen Anne in Brussel. Hij bezocht dan ook het "standbeeld" van de geknielde man in Bande. Mij bezocht hij ook een paar keer in Limburg. Hij was verbaasd dat er in Limburg geen Frans maar Nederlands werd gesproken.
Oud 17 februari 2023, 11:41   #217
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Marc Rutte heeft weinig te maken met de onwil van Decroo om Nederlands te spreken. Verder begrijp ik dat u me tracht in een hoekje te duwen, maar ook dat is niet echt een krachtig argument.
Zo is dat.
Oud 17 februari 2023, 11:43   #218
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik probeer niets. Ik zeg maar wat effectief is. Ook andere eerste ministers spreken op internationale bijeenkomsten hun moedertaal niet, maar wel een lingua franca. Meestal is dit Engels en soms Frans.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 februari 2023 om 11:45.
Oud 17 februari 2023, 11:51   #219
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niet alleen Vlaams-nationalisten. Ieder trots met een greintje trots, de naam "volk" waard wil de eigen taal horen gebruiken door zijn politici.

Ik wil de Franstaligen horen mocht onze nationale dweil de taal van de Belgische meerderheid gebruiken ipv van die van de Franstalige minderheid.
Hij zou dan beter Engels in plaats van Frans gebruiken. Dan hoeft in la Belgique niemand gefrustreerd te zijn.
Oud 17 februari 2023, 11:58   #220
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik probeer niets. Ik zeg maar wat effectief is. Ook andere eerste ministers spreken op internationale bijeenkomsten hun moedertaal niet, maar wel een lingua franca. Meestal is dit Engels en soms Frans.
Dat klopt natuurlijk niet. Genoeg voorbeelden van regeringsleiders die wel de taal van hun volk spreken op het internationaal toneel.

Zelensky, Merkel, Orban, Macron, Sanchez, morawiecki, Conte etc etc etc...Dus jij zegt helemaal niet wat effectief is. Jij doet aan cherry picking en stelt dan dat iemand een taalnationalist is als die verlangt van zijn verkozen leider dat ze de moedertaal gebruiken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be