![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Vl. regering commisaris sturen ter vervanging v/d linkebeekse burgemeester? | |||
ja; vervanging is onvermijdelijk (hetzij nu, hetzij bij eerste operationele rechtsweigering) |
![]() ![]() ![]() |
37 | 59,68% |
Mogelijk kan een voorlopige schorsing met weddeverlies overwogen worden om ruimte te laten voor een gesprek |
![]() ![]() ![]() |
8 | 12,90% |
Géén mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,61% |
Neen (d.w.z. zo'n franskiljonse burgemeester moet de Vlaamse wetgeving kunnen negeren!) |
![]() ![]() ![]() |
16 | 25,81% |
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=34 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zucht....... als u het naleven van wetten ook al pesten noemt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, natuurlijk. Dit gaat gewoon om het toepassen van de faciliteiten zoals ze indertijd werden ontworpen. http://forum.politics.be/showpost.p...73&postcount=34 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Feit is dat in een rechtsstaat een wet zolang van kracht blijft tot hij veranderd is. M.a.w. oproepen een wet niet na te leven, is de bestaande rechtsorde ondersteboven halen. Natuurlijk mag u tegen de taalwetgeving zijn (iets waarvoor u trouwens geen enkel draagvlak zult vinden in Vlaanderen) en natuurlijk mag u het "belachelijk" vinden, maar tot op heden is de wet de wet en moet u die navolgen. Ook ik schik mij naar de bestaande verkeerswet, zelfs al vind ik persoonlijk dat de superboetes niet de juiste manier zijn. Toch zal ik mij volledig schikken naar de wettelijke bepalingen wanneer ik een boete krijg om ergens tien kilometer te snel te rijden. Dat is burgerzin, iets wat bij u, als ambtenaar dan nog, blijkbaar totaal ontbreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
jij wil dat wetten nageleefd worden... ik ook... daarvoor zitten wij in een rechtstaat... maar in het geval van die partij die veroordeeld is voor racisme moet die wet niet nageleefd worden in de ogen van de aanhangers van die partij, waaronder jij ook hoort... in het geval van die partij wordt heisa gemaakt dat vrije meningsuiting beperkt wordt door die wet... maar de wet is democratisch goedgekeurd... en een onafhankelijke rechtsmacht heeft dat vastgesteld en de hogere instanties in beroep ook... en dan wordt gezegd dat die wet zou ingegeven zijn door van alles... en dat de rechtsinstantie zou partijdig oordelen... tot daar zou ik nog kunnen volgen dat die wet zou moeten veranderd worden indien ook daar een meerderheid voor gevonden wordt... maar die meerderheid is er niet, zelfs niet wanneer circa een vierde van de kiezers dat zouden willen... in het geval van de burgemeester van Linkebeek heb je gelijk... ook daar stemmen 80 percent van de inwoners op de partij van de burgemeester... dat neemt niet weg dat er een wet bestaat die nog niet gewijzigd is en moet nagevolgd worden... dus moet de burgemeester niet zijn kiezers maar de wet volgen... in beide gevallen is er een overtreding van een goedgekeurde wet.... dus... jij die steeds wil objectief zijn... moet niet enkel Linkebeek aanklagen... maar ook het racisme van je partij...
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedereen kan kritiek hebben op de wet, maar wat bepaalden hier doen is stellen dat ze de wet NIET willen volgen. Dat is fout. Men mag altijd streven naar verandering, maar ondertussen moet de wet gevolgd worden. Dat is altijd mijn standpunt geweest. Hopelijk is dat deze keer duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
maar bij vele anderen niet... en dat zal mijn confusie veroorzaakt hebben... zo mag ik ook kritiek hebben op de wet inzake de randgemeenten... maar moet ik toch akkoord gaan met het feit dat de burgemeesters ze moeten naleven... en waarom die kritiek, die ga ik niet herhalen... dat deed ik vroeger uitvoerig...
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom ik de strenge toepassing volgens de rondzenbrief-Peeters goed vind, heb ik al uitgelegd: juist omdat het beantwoordt aan de doeleinden waarmee de faciliteiten zoveel jaar geleden zijn ingesteld. Die regeling had een doel. En bij de toepassing van de wetten moet men juist het doel altijd voor ogen houden. Ik plaats hierbij nogmaals de verwijzing naar het bericht waarin ik de basisteksten betreffende de faciliteiten had weergegeven (in het Frans dan nog wel!): http://forum.politics.be/showpost.p...73&postcount=34 Graag had ik wel eens vernomen wat u juist van die bevindingen in het rapport-Harmel denkt. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 januari 2005 om 12:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Echter, is dat wel relevant dat diegene die veroordeeld is door de wet (of zijn sympatisanten) dat niet leuk vinden? Citaat:
Echter: * inzake Franstalige wetsovertredingen worden deze zelden vervolgd gezien de Franstalige politici dan de hel openzetten inzak vulgariteit en schaal van het verbale geweld; AL dit soort manifeste wetsovertredingen wordt NOOIT vervolgd (cfr. de illegale toestand inzake medische nooddiensten in Brussel; zelf Demotte erkent dat hierin op grote schaal gediscrimineerd wordt, in woord én daad (waar Blok tot nu toe eigenlijk enkel op haar woorden veroordeeld kan worden); niettemin die bekentenis, één enkele vervolging (en er zijn méér dan genoeg aanklachten hangende). * zou het niet kunnen dat er in twee 'vergelijkbare' dossiers, de ene keer wel, en de andere keer géén fouten gebeuren (een notoire franskiljonse rechter die een Blok-dossier beoordeeld krijgt lijkt mij bv. niet echt kosjer; als dat tijdens het proces geweten was, had die rechter onmiddelijk gewraakt geweest) Laatst gewijzigd door Rudi Dierick : 5 januari 2005 om 12:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In België is het trouwens zo dat de overtreding van de taalwetten nergens strafbaar is gesteld. M.a.w. het kan hoogstens tot een administratief leiden, maar nooit een correctioneel vervolgen. Daarin schiet de Belgische wet zwaar te kort. In Zwitserland kan dit bijvoorbeeld wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar tot de verandering van de wet moeten we ons er aan houden. Dat is een beginsel dat altijd geldt. Dus ook voor de mensen die menen dat de bestaande taalwetten "belachelijk" zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Vreemdeling
|
![]() Het doet me plezier dit te vernemen. Eindelijk krijgen de Vlamingen wat haar op hun tanden. Dat er van Franstalige kant en van de "Belgique de papa"-aanhangers die in Vlaanderen wonen nog nostalgie bestaat naar de levensfeer van vroeger waar de Franstaligen geprevilegieerde burgers waren is normaal. Dat zijn achterhoede gevechten die niets betekenen. Ik zou zeggen met Bourgeois, met Belgë als het kan, zonder België als men ons geen andere keus laat t.t.z. als de bezettingsobsessie van Vlaams gebied op een achterbakse manier, door geen Nederlands te willen leren, blijft duren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wet is wet en daar heeft iedereen zich aan tehouden.Dat moet iedereen doen,of mogen er uitzonderringen gemaakt worden,indien wel leg eens uit waarom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De andere lijken mij realiteitsvreemd en blind van haat op alles wat geen onberispelijk nederlands kan. Wat kan er nu eenvoudiger zijn dan bij aankomst in een gemeente even zijn moedertaal vermelden. In de database wordt het desbetreffend vakje aangevinkt en klaar is kees. Zo lang er geen verandering komt vanwege de betrokkene blijft de gekozen taal geldig. Heeft de nieuwe inwoner op zekere dag genoeg taalkennis en het daarbijhorende zelfvertrouwen opgedaan kan hij vrijwillig en zonder enige vorm van dwang op eigen aanvraag aan de gemeente laten weten dat hij wenst van taal te veranderen. Dit is de enige mogelijke menselijke manier van met elkaar om te gaan. Ik vind het werkelijk verbijsterend hoe mensonterend men met de franstaligen en andere nieuwe inwoners durft om te gaan. En dit annoo 2005 werkelijk ongeloofelijk. |
|
![]() |
![]() |