Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2005, 12:52   #201
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Eigenlijk beter duidelijk afbakenen dan achteraf discuteren over eigendomsrechten.
Hans miste de goede tijd dat advocaten er over beslisten, nu hebben we een kadaster.
Een lucratieve bron is uitgedroogd.
Geen nood, een nieuwe is in zicht boedelscheiding !
Gaan we co-ouderschap toepassen of hak je de knoop ineens door?
Het kadaster is dikwijls fout hoor. En dan komt de landmeter ter plaatse om de perceelsgrenzen te bepalen. Een haag, afsluiting, beekje of wat dan ook, kan als effectieve grens gezien worden.
Oud 4 januari 2005, 13:14   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Het kadaster is dikwijls fout hoor. En dan komt de landmeter ter plaatse om de perceelsgrenzen te bepalen. Een haag, afsluiting, beekje of wat dan ook, kan als effectieve grens gezien worden.
Ik zou u aanraden eens bij een notaris te gaan: bij notariële verkopen van bestaande kavels is het kadaster normerend.

Hier bij ons hebben daarmee trouwens een ervaring. Volgens een oude, ongeschreven overeenkomst de naast liggende onverharde weg voor de helft op onze grond liggen. Toen de elektriciteitsmaatschappij indertijd aan de andere kant van die weg een kabine kwam plaatsen en dus in de ondergrond van die weg diepe sleuven moest trekken, krijgen we een vergoeding daarvoor. Maar bij de verkoop bleek nu dat dit helemaal niet het geval was. De notaris heeft de zaak volledig onderzocht, de nodige opzoekingen verricht in de dienst van het kadaster... En toen kregen we te horen: "Alleen het kadaster is bepalend bij een verkoop en niet wat hier blijkbaar als gewoonterecht is gegroeid."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 13:25   #203
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat doet me denken aan de tactiek die sommige Andalusiërs toepasten om op onwettige wijze aan gebiedsuitbreiding te doen. Een berg op de rand van een sinaasappelboomgaard schuift door de regenval een halve meter naar beneden, en als men zich niet haast om de boel in zijn oorspronkelijke staat te herstellen, plant de buurman een jonge boom op de weggeschoven aarde.
Bewijs maar eens waar die berg voordien precies stond, hé?

Het herinnert me aan die molen die aanvankelijk met met paard en kar kon bereikt worden via een onverharde weg, maar waar na 25 jaar zelfs geen ezel zonder vracht meer door kon, zo smal was het paadje geworden.
Bovendien beletten de takken van allemaal jonge sinaasappelbomen je de doorgang...
Het eindigde ermee dat er geen weg meer was ook al stond hij officieel op de wegenkaart aangegeven.
Oud 4 januari 2005, 13:27   #204
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Niet op het driehoekje klikken hé.
's niks joh
'kheb het nog nooit gebruikt en ik hoop dat ik het ook niet zal moeten doen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:13   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het herinnert me aan die molen die aanvankelijk met met paard en kar kon bereikt worden via een onverharde weg, maar waar na 25 jaar zelfs geen ezel zonder vracht meer door kon, zo smal was het paadje geworden.
Bovendien beletten de takken van allemaal jonge sinaasappelbomen je de doorgang...
Het eindigde ermee dat er geen weg meer was ook al stond hij officieel op de wegenkaart aangegeven.
Als het op de stafkaarten staat, dan kan de gemeente eisen dat de weg weer geopend wordt. Zo is er onlangs een vonnis geweest in een proces dat door een wandelclub tegen een welbepaald gemeentebestuur in West-Vlaanderen was aangespannen. De gemeente had immers al jaren dwars gelegen en weigerde de door de landbouwers omgeploegde of door het onjuist plaatsen van afspanningen en hagen verdwenen kerkwegels te herstellen. Toen is de plaatselijke wandelclub naar de rechter gestapt en daar hebben ze ook gelijk gekregen. Nu is de gemeente verplicht om op basis van de stafkaarten (van een bepaald jaar vermeld in het vonnis) alles te herstellen.
Oud 4 januari 2005, 14:29   #206
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo zou het moeten zijn, maar als het in België al mogelijk is dat een gemeentebestuur jarenlang kan dwarsliggen, wat moet dat dan in het corrupt gemeentebestuur zijn van een bergdorp diep in Andaloesië? Je weet op voorhand waar je aan begint maar niet waar het ooit nog zal eindigen.
Uiteindelijk kom je er beterkoop vanaf door een totaal nieuwe doorgang over je eigen grond te trekken.
Oud 4 januari 2005, 14:33   #207
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jij had het over 'boer de Clerck', vader van...zeker?
Heeft die ook geen regeling getroffen om opnieuw doorgang te verlenen maar niet meer volgens het oorspronkelijke plan?
Oud 4 januari 2005, 16:51   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Jij had het over 'boer de Clerck', vader van...zeker?
Heeft die ook geen regeling getroffen om opnieuw doorgang te verlenen maar niet meer volgens het oorspronkelijke plan?
Neen, mijn opmerking ging niet over "boer" De Clerck. Maar wat die laatste betreft, is het nog niet zeker dat het compromis ook uitgevoerd wordt...
Oud 4 januari 2005, 18:03   #209
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik zou u aanraden eens bij een notaris te gaan: bij notariële verkopen van bestaande kavels is het kadaster normerend.
Ik denk dat ik al meer tijd op notariaten doorgebracht heb, dan dat u al op dit forum komt.

U leest dan ook niet wat ik schrijf. Bij betwisting van een perceelsgrens wordt de landmeter ingeschakeld. De kadastrale legger moet dan terug gecontroleerd worden, en getoetst worden aan de praktijk.

Citaat:
Hier bij ons hebben daarmee trouwens een ervaring. Volgens een oude, ongeschreven overeenkomst de naast liggende onverharde weg voor de helft op onze grond liggen. Toen de elektriciteitsmaatschappij indertijd aan de andere kant van die weg een kabine kwam plaatsen en dus in de ondergrond van die weg diepe sleuven moest trekken, krijgen we een vergoeding daarvoor. Maar bij de verkoop bleek nu dat dit helemaal niet het geval was. De notaris heeft de zaak volledig onderzocht, de nodige opzoekingen verricht in de dienst van het kadaster... En toen kregen we te horen: "Alleen het kadaster is bepalend bij een verkoop en niet wat hier blijkbaar als gewoonterecht is gegroeid."
Dan mag u van geluk spreken dat het kadaster de meest recente plannen in haar bezit had. In veel gevallen is dat niet zo.
Oud 4 januari 2005, 18:21   #210
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

goede tekst!
Oud 4 januari 2005, 19:10   #211
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik al meer tijd op notariaten doorgebracht heb, dan dat u al op dit forum komt.
Wauw!
Oud 4 januari 2005, 20:28   #212
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superbelg
goede tekst!
Over welke tekst heb je het?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be