Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2005, 10:36   #201
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Ik ben er 100% van overtuigd dat U praktisch alle materialen die moeten/kunnen gebruikt worden, gratis van de groot- en/of kleinhandel kunt bekomen (als men die mensen natuurlijk niet onmiddellijk begint te schofferen.
In samenwerking met de VDAB of andere instanties (desnoods zonder) kunnen werklozen dan opgeleid worden tot bouwvakkers, stiksters, schilders, behangers enz (beroepen die nu niet ingevuld worden).
Er zijn genoeg verkrotte gemeenschapsgebouwen die in aanmerking komen om ter beschikking gesteld te worden..
Al die beroepen die je opnoemt zijn toegankelijk voor de meesten onder ons.
Maar waarom willen ze niet meer?
Ze doen dan wel eens zo'n cursus (omdat ze anders van de dop vliegen) vaak maar nadien willen ze het weer niet meer doen. (zonde van de tijd en geld nadien dus)
De verloning is niet slecht, niet uitzonderlijk ook maar kom.
Het is eerder zo'n beetje van ; bah jakkes...?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 11:00   #202
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Al die beroepen die je opnoemt zijn toegankelijk voor de meesten onder ons.
Maar waarom willen ze niet meer?
Ze doen dan wel eens zo'n cursus (omdat ze anders van de dop vliegen) vaak maar nadien willen ze het weer niet meer doen. (zonde van de tijd en geld nadien dus)
De verloning is niet slecht, niet uitzonderlijk ook maar kom.
Het is eerder zo'n beetje van ; bah jakkes...?
Tja, het is daarom ook dat ik met het een en ander problemen heb... Het bestendigen van profitariaat of het niet opnemen van zijn verantwoordelijkheden mag men m.i. niet als na te streven beschouwen...

Heeft de stichter van de VWS ook zo'n cursus niet gevolgd?..

.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 11:16   #203
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

De stichter van het VWS heeft inderdaad zo n cursus gevolgd ja en aangezien hij ondanks dat geen werk vond is hij dan maar met het stichten van VWS begonnen.

By the way
nu de trein vertrokken is moeten ze met geen job meer afkomen zelle
mogen ze in hun gat steken
ik heb er veel te veel werk in gestoken om het te stichten en dat werk wil ik nu wel afmaken.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 mei 2005 om 11:17.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 11:24   #204
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
De stichter van het VWS heeft inderdaad zo n cursus gevolgd ja en aangezien hij ondanks dat geen werk vond is hij dan maar met het stichten van VWS begonnen.

By the way
ik heb er veel te veel werk in gestoken om het te stichten en dat werk wil ik nu wel afmaken.
Groot gelijk hebje
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 11:26   #205

Standaard

Citaat:
Ik ben er 100% van overtuigd dat U praktisch alle materialen die moeten/kunnen gebruikt worden, gratis van de groot- en/of kleinhandel kunt bekomen (als men die mensen natuurlijk niet onmiddellijk begint te schofferen.
In samenwerking met de VDAB of andere instanties (desnoods zonder) kunnen werklozen dan opgeleid worden tot bouwvakkers, stiksters, schilders, behangers enz (beroepen die nu niet ingevuld worden).
Er zijn genoeg verkrotte gemeenschapsgebouwen die in aanmerking komen om ter beschikking gesteld te worden..
Wat u hier zegt is volledig waar en ik dacht aanvankelijk ook dat locale overheden positief tegenover zo n initiatieven zouden staan. niets is echter minder waar. Ik heb juist nog met iemand gechat die verteld dat ze door het ocmw worden geviseerd met hun buurtwerking voor kansarme kinderen. De genen die de werking uitbaten hebben namelijk het lef gehad de ocmw-voorzitter te bekritiseren. In de aanloop naar de verkiezingen kon de voorzitter er niet tegen dat de vereniging ontkend dat de gemeente niet langer kansarm is. Zijn pluimen zijn dus belangrijker dan de buurtwerking die vooral kansarme kinderen ten goede komt. Hij gaat het heel binnenkort met ons aan de stok krijgen die voorzitter. We zullen daar eens een publiek voorbeeld mee stellen se. Maar ja jij zal dat wss schoferen vinden he. Waarom zouden wij beleeft zijn tegen iemand die de rechten van het kind niet respecteerd. De vloer zullen we met hem aanvegen en van zijn politieke cariere maken we brandhout - wees daar maar absoluut verzekerd van mijn waarde.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 mei 2005 om 11:27.
Oud 3 mei 2005, 11:32   #206
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:

By the way
En hoe moeilijk is het om niet aangenomen te worden, als men niet wil werken? (waarschijnlijk was het zoeken naar manierren om niet aangenomen te worden)...
[size=1]De antwoorden zijn te vinden in diverse postings van de stichter
U gaat me toch niet vertellen dat uw profiel niet in aanmerking kwam om bvb bij Feryn werk te vinden?!...

[size=2]Hopelijk is het de stichter te doen om de echte problemen van de meeste anders rijken (die een normaal leven willen lijden en al dan niet met hulp van goedmenende mensen uit het moeras willen kruipen).

Persoonlijk denk ik dat de stichter te veel op confrontatie uit is en minder op het oplossen of oplossingen zoeken voor de echte problemen... Hopelijk vergis ik me (vooral voor de anders rijken)...
[/size][/size]

Laatst gewijzigd door Chipie : 3 mei 2005 om 11:43.
Oud 3 mei 2005, 11:41   #207
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat u hier zegt is volledig waar en ik dacht aanvankelijk ook dat locale overheden positief tegenover zo n initiatieven zouden staan. niets is echter minder waar. Ik heb juist nog met iemand gechat die verteld dat ze door het ocmw worden geviseerd met hun buurtwerking voor kansarme kinderen. De genen die de werking uitbaten hebben namelijk het lef gehad de ocmw-voorzitter te bekritiseren. In de aanloop naar de verkiezingen kon de voorzitter er niet tegen dat de vereniging ontkend dat de gemeente niet langer kansarm is. Zijn pluimen zijn dus belangrijker dan de buurtwerking die vooral kansarme kinderen ten goede komt. Hij gaat het heel binnenkort met ons aan de stok krijgen die voorzitter. We zullen daar eens een publiek voorbeeld mee stellen se. Maar ja jij zal dat wss schoferen vinden he. Waarom zouden wij beleeft zijn tegen iemand die de rechten van het kind niet respecteerd. De vloer zullen we met hem aanvegen en van zijn politieke cariere maken we brandhout - wees daar maar absoluut verzekerd van mijn waarde.
Dit is iets totaal anders als wat ik bedoel... en U weet dat!
Als U het goed meent met die kansarme kinderen, dan zou ik niet onmiddellijk tot aktie overgaan... [size=1] Alles wat er bij het chatten 'gezegd' wordt is geen waarheid (van mij gelooft U toch ook niets? ).
[size=2]Hopelijk mag 'uw' bestuur ook de strategie mee bepalen!?

Ik persoonlijk zou eerst met diie mensen gaan spreken, daarna met de voorzitter en daarna de twee partijen met elkaar confronteren (en de eerste maal niet met agressie, maar met de wil om oplossingen te zoeken).

Als het VWS het echt goed meent met de echte armen, dan zou ik toch hetgeen ik heb beschreven (en wat U ook weet) nader onderzoeken... en in de steden/gemeenten waar U wel medewerking krijgt, onmiddellijk met die projecten van start gaan... Onmiddellijk... zodat uw syndicaat ook onmiddellijk resultaten kan voorleggen, wat ik uiteraard uit de grond van mijn hart wens...
[/size][/size]

Laatst gewijzigd door Chipie : 3 mei 2005 om 11:45.
Oud 3 mei 2005, 11:42   #208

Standaard

Citaat:
[size=1]De antwoorden zijn te vinden in diverse postings van de stichter [/size]
Dat is weer laster he. Breng me de quotes eens - of zou je graag als Chipie ook nog gebannen worden ? Ik heb al veel geduld gehad met je nochthans.
Oud 3 mei 2005, 11:50   #209
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is weer laster he. Breng me de quotes eens - of zou je graag als Chipie ook nog gebannen worden ? Ik heb al veel geduld gehad met je nochthans.
Tja, in bannen waren ze vroeger in de USSR ook sterk...
Enkele dagen geduld... Ik zal U de quotes aanbrengen, omdat U het zo mooi vraagt...

[size=1]Hoe komt het trouwens dat het steeds die mensen zijn die naar een onbeperkte vrijheid streven, steeds met bannen afkomen?[/size]

Laatst gewijzigd door Chipie : 3 mei 2005 om 11:50.
Oud 3 mei 2005, 11:50   #210

Standaard

Citaat:
Dit is iets totaal anders als wat ik bedoel... en U weet dat!
Als U het goed meent met die kansarme kinderen, dan zou ik niet onmiddellijk tot aktie overgaan... [size=1]Alles wat er bij het chatten 'gezegd' wordt is geen waarheid (van mij gelooft U toch ook niets? ).
[size=2]Hopelijk mag 'uw' bestuur ook de strategie mee bepalen!?

Ik persoonlijk zou eerst met diie mensen gaan spreken, daarna met de voorzitter en daarna de twee partijen met elkaar confronteren (en de eerste maal niet met agressie, maar met de wil om oplossingen te zoeken).

Als het VWS het echt goed meent met de echte armen, dan zou ik toch hetgeen ik het beschreven (en wat U ook weet) nader onderzoeken... en in de steden/gemeenten waar U wel medewerking krijgt, onmiddellijk met die projecten van start gaan... Onmiddellijk zodat uw syndicaat ook onmiddellijk resultazten kan voorleggen, wat ik uiteraard uit de grond van mijn hart wens...
[/size][/size]
ok da s een goei inhoudelijke posting waar ik eens iets mee kan in alle geval.

U bekijkt het vanuit een ander oogpunt dan wij.

het is niet de bedoeling van het vierde wereld syndicaat om zelf locale werkingen op te starten. Het is de bedoeling deze te ondersteunen en ze te stimluleren daar waar ze niet van de grond geraken. Daar waar er geen problemen zijn met het ocmw bvb is het vws niet nodig. Daar waar er kleine problemen zijn kunnen en zullen we eerder trachten bemidelen. Over de mensenrechten en de rechten van het kind en de belgische grondwet valt echter niet te onderhandelen.'rechten zijn geen gunsten (die je beleeft moet vragen). Men zal hier in dat apeland eens moeten gaan leren om deze verworvenheden te respecteren zondermeer - onverkort en overal.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 3 mei 2005 om 11:54.
Oud 3 mei 2005, 11:53   #211

Standaard

Citaat:
Tja, in bannen waren ze vroeger in de USSR ook sterk...
Enkele dagen geduld... Ik zal U de quotes aanbrengen, omdat U het zo mooi vraagt...

[size=1]Hoe komt het trouwens dat het steeds die mensen zijn die naar een onbeperkte vrijheid streven, steeds met bannen afkomen?[/size]
in knokke zijn ze ook sterk in het bannen van de armen.

Laatst gewijzigd door Grond : 15 mei 2005 om 20:44.
Oud 16 mei 2005, 02:35   #212

Standaard antwoord op het vlaams netwerk waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas in posting 162
Al eerder werd het paternalisme in de armoedebestrijding in vlaanderen door het vierde wereld syndicaat op dit forum aangeklaagd. zie daarvoor http://forum.politics.be/showthread.php?t=29544
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mijn mail aan het hele netwerk verspreid
Het vlaams netwerk voor verenigingen waarin de armen het woord nemen ( lees; Het vlaams netwerk voor verenigingen waarin de armen het woord [size=3]in de mond wordt gelegd[/size] ) werd eigenlijk in het leven geroepen vanuit het terechte idee dat men aan de armen zelf moet gaan vragen waar precies hun problemen liggen ipv over hun hoofd zg oplossingen te bedenken waar ze achteraf niet mee blijken geholpen te zijn. Het Vlaams netwerk wordt zodoende geprofileerd als een inspraakorgaan in het armoedebeleid van de armen.

Niets is echter minder waar ! In werkelijkheid is het Vlaams netwerk 1 groot door maatschappelijk assistenten, psychologen en andere professionelen georchestreerd cirkus. Het zijn niet alleen de A-denkers uit Menen die zich paternalistisch behandeld voelen.

Uit de intensieve contacten die het vierde wereld syndicaat de laatste maanden had met verschillende locale armeverenigingen had kwam telkens hetvolgende naar voren

- Er wordt ons altijd maar gevraagd door proffesionelen om teksten te schrijven en die aan hen te bezorgen. Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat een aantal carieristen onze inzichten misbruiken om naam te maken. Het gaat zover dat de locale werking van de verenigingen er door in het gedrang komt - Mensen die hulpbehoevend zijn zouden moeten wachten op dringende hulp en ondersteuning omdat de vrijwillige locale medewerkers ( armen ) met het braaf schrijven van teksten bezig moeten zijn.

- Wij krijgen de indruk dat het netwerk meer dient om ons aan het lijntje te houden en ons braaf te houden ! We hebben in alle geval nog geen structurele beleidsmaatregelen in de praktijk gezien die zijn voortgevloeid uit onze ingediende teksten en de vergaderingen onder begeleiding van professionelen waaraan wij deelnamen. De scherpe kantjes van onze kritiek worden er door de proffesionelen die bovendien doorgaans partijgelieerd zijn afgevijld. Zij worden gebruikt als filter om de overheid van de echte kritiek te vrijwaren en diezelfde overheid intussen in de gelegenheid te stellen naar buiten toe te doen uitschijnen als zou er naar het woord van de armen geluisterd worden.

- Het vlaams netwerk voor verenigingen waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd ! is bovendien zelf een filter die de echte kritiek op het non-armoedebeleid moet tegenhouden. Het legt de verenigingen zes voorwaarden op waaraan ze moeten voldoen om als vereniging waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd te worden erkend en dus subsidies = werkingsmiddelen te kunnen bekomen. Een van die voorwaarden is dat de verenigingen moeten samenwerken met de plaatselijke overheidsinstantie zijnde bvb. het ocmw ? Zo ken ik vbn. van verenigingen waar de ocmw voorzitter ook lid is van de raad van bestuur van de plaatselijke armenvereniging. Sta daar eens bij stil - het zou op hetzelfde neerkomen als wanneer een bedrijfsleider lid zou zijn van de raad van bestuur van het syndicaat dat actief is zijn bedrijf. De professionelen zijn er immeres vanuit hun loutere theoretische kijk op de zaken vanuit gegaan dat de OCMW wetgeving als vanzelfsprekend overal locaal correct wordt toegespast. Dit terwijl het een uiterst belangrijk aspect is van de werking van de locale armenverenigingen om toe te kijken op de correcte toepassing van de ocmw wetgeving en om zonodig hiertegen middels actievoeren in te gaan. Een andere ingebouwde filter om zich tegen de echte kritiek - dat voor zo maar eventjes 16 percent van de mensen de grondwet gewoon niet van toepassing is bvb. ! - in te dammen is de link vzw. Hierlangs moeten alle ervaringsdeskundigen die bij het netwerk en of de overheid tewerk worden gesteld immers passeren om er een driejarige opleiding tot ervaringsdeskundige te volgen ?

Het vierde wereld syndicaat roept de armenverenigingen op tot muiterij binnen het vlaams netwerk !!!!!!!

Het is namelijk ONS netwerk en niet dat van de proffesionelen ! Het vierde wereld syndcaat roept de armen op tot volledige non-cooperatie met het netwerk. Verder roepen we op om helemaal geen teksten meer aan hen te leveren doch ze hier toegankelijk voor iedereen die dat wil te posten. Zonder teksten hebben de professionelen immers geen werkmateriaal. Blijf wel lid en blijf ook naar vergaderingen te gaan. Zet daar echter de boel op stelten ! Wijk af van het agenda - maak de vergadering onmogelijk.

De professionelen zullen niet uitzichzelf opzij stappen alleen wij de armen kunnen hen indien we dit willen morgen OPZIJ ZETTEN.

Aan het vlaams netwerk voor verenigingen waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd hetvolgende eisenpakket.

- In de statuten van het vlaams netwerk moet worden opgenomen dat alleen ervaringsdeskundigen ( en niet alleen opgeleidde ervaringsdeskundigen ) in aanmerking kunnen komen als kandidaat voor de raad van bestuur van het netwerk. Evenzo moet er statutair bepaald worden dat alleen ervaringsdeskundigen stemgerechtigd zullen zijn in de algemene vergadering van het netwerk. Wij erkennen Ludo Horemans de huidige voorzitter NIET als onze woordvoerder en gebieden hem om onmiddelijk onstlag te nemen en zijn functie voor een ervaringsdeskunidge open te stellen.

- de zes voorwaarden die het netwerk de verenigingen oplegt moet nadat het beheer van het netwerk van proffessionelen werd gezuiverd door het nieuwe bewind en door de algemene vergadering worden herzien ! Er zullen verschillende voorwaardes moeten worden afgezwakt - zoals het verplicht besteden van subsidies aan de aanwerving van proffessionelen om zichzelf te laten begeleiden = paternaliseren bvb. Er moet echter 1 voorwaarde aan worden toegevoegd. Teneinde erkent te worden als vereniging waarin de armen het woord nemen moeten die verenigingen ook in hun statuten voorzien dat alleen ervaringsdeskundigen ook bij hen kunnen deel uitmaken van het bestuur en dat ook allleen ervaringsdeskundigen stemrecht hebben in de algemene vergadering.

Het Vierde wereld syndicaat verklaard zich bij deze tot slot voor honderd percent solidair met alle armenverenigingen die in opstand durven komen tegen de betutteling vanwege de overheid via het vlaams netwerk.

vergeet niet de uitspraak van shelley

[size=6]They are few, ye are many [/size]

of maw denkt niet dat ge de enige zijt die zijn buik vol heeft van het netwerk ! Gedaan ermee - ambras in de klas - moge de poppetjes aan het dansen gaan. De tijd is er naar.
daarop kwam een paar dagen geleden hetvolgende antwoord.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antwoord van mensen voor mensen vzw
Antwoor op uw e-mail van 10 mei 2005, door een lid van onze vereniging.

Aan de Heer (zelf gecensureerd )

Graag wil ik antwoord geven op uw oproep, die in opruiende taal is geschreven.

Wij zijn een vereniging waar armen het woord nemen. Wij werken gemengd armen en niet-armen. Die staan ons bij met hun

kennis om aan armoedebestrijding te doen.

Ge moogt zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben zonder diploma, maar dat ik reeds 13 jaar aan armoedebestrijding doe.

Als eerste wil ik aanduiden dat in het Vlaams netwerk niet de woorden in onze mond gelegd worden. Dat er een groot draagvlak is

van verschillende verenigingen en dat iedereen zijn mening mag zeggen. Ik heb dit zelf al meermaals ervaren.

De erkenningsstop is gezamelijk beslist en dat heeft te maken, dat de regering niet voldoende geld geeft en we niet kunnen voldoen aan hetgeen we oorspronkelijk van plan waren. Vanaf dat de regering meer geld ter beschikking stelt zullen we opnieuw aan meer

verenigingen geld kunnen geven.

Het Vlaams netwerk is wel een spraakorgaan en nog veel meer om de armen te vertegenwoordigen.

Vanaf de oprichting tot nu, werken de staf en coordinator dagdagelijks aan de knelpunten en hebben ze continu afspraken met de

Ministers om aan deze problemathiek te werken en te zorgen dat de vallen en de kloof nog niet dieper wordt.

Als daardoor goede wetten kunnen gestemd worden en iedereen van elk departement eraan werkt, zal op alle domeinen de levenssituatie verbeteren van alle armen en ook van de generatiearmen die van de ene op de andere generatie de cirkel niet kunnen doorbreken. Het is natuurlijk wel zo dat het Vlaams netwerk nog niet gans perfect is, maar door de tijd zal dat verbeteren.

Het Vlaams netwerk is geen filter integendeel ze werken met hetgeen door de armen is aangebracht en daardoor worden er oplossingen gezocht die werkelijk helpen en niet zowat bovenop. Wie kan het beste aanduiden hetgeen er fout gaat dan de armen zelf en daardoor oplossingen aanreiken die werkelijk iets uitdoen en die voor de armen moet werken.

En carriere maken zit er niet veel in, als ge zoveel dagen van de maand moet werken en dikwijls overwerken tegen een gemiddeld

salaris, dan zie ik niet waar deze carriere zit. Integendeel we mogen blij zijn dat er dagelijks gewerkt wordt aan armoedebestrijding

door zoveel mensen.

De zes voorwaarden waren reeds al opgesteld nog voor het Vlaams netwerk gesticht was en is door anderen uit de verenigingen opgesteld.

Waarom deze zes voorwaarden gebruikt worden als criteria om verenigingen te erkennen, is omdat dat een middel is om eraan te werken en ook te verbeteren. Deze zes voorwaarden dienen om nog op een betere manier aan armoedebestrijding te doen.

Wij werken met het Vlaams netwerk om de armoede zoveel mogelijk te doen verdwijnen, want wij, de armen, willen het graag uitgeroeid zien.

In de Raad van Bestuur van onze vierdewereldgroep zitten zowel armen als niet armen en daarin zetelen geen O.C.M.W. mensen. Hetgeen de verenigingen wel doen is samenwerken met het ganse sociale netwerk waar iedere werking mekaar aanvuld. Het O.C.M.W. komt zelf tekort om de mensen op een correcte manier te helpen, ondanks dat, dat hun opdracht is. Integendeel soms duwen ze de mensen nog veel verder in de armoede.

Om ervaringsdeskundige te worden moet ge nu VIER jaar les volgen waarvan EEN jaar om uw levensverhaal te overwinnen, omdat ge niet anderen kunt helpen als ge alleen maar met Uzelf bezig bent en dat centraal stelt.

Wij gaan niet aan uw blokkage deelnemen, omdat het Vlaams netwerk voor de verenigingen betekent dat we nu samen met alle verenigingen als één geheel kunnen werken aan armoedebestrijding en dat we een structurele subsidie krijgen en er alle dagen een aantal mensen (van de staf) voor en met ons werken en alle dagen aan armoedebestrijding doen. Deze luxe hadden we niet tevoren. Vroeger moesten de verenigingen ieder op zijn eentje werken, en soms blind werken omdat de omstandigheden niet altijd ideaal zijn.

We gaan niet in op uw bedreigende taal. Wij zijn een pluralistische organisatie waar zowel armen als niet armen het woord nemen. Wij vertrekken steeds vanuit de ervaringen van de armen zelf om aan het beleid te sleutelen. Armoede heeft geen politieke kleur, is kleurloos en mag niet gebruikt worden voor uw eigen persoon in het licht te stellen.

Als U zo sterk in uw schoenen staat en in een keer de armoede kunt oplossen, waar reeds zoveel mensen reeds jaren aan werken

dan wens ik U veel succes.

De vriendelijke groeten.

Vanwege een arme die zelf in de vereniging "Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen vzw" waar ARMEN HET WOORD NEMEN deelneemt.
Het antwoord van het vierde wereld syndicaat aan mensen voor mensen vzw en het vlaams netwerk waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd, exclusief hier op politics.be
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antwoord van mensen voor mensen

Aan de Heer (gecensureerd )

Graag wil ik antwoorden op uw antwoord dat anoniem is geschreven en waarvan ik niet kan geloven dat het door een echte arme is geschreven. Indien toch dan werd het geschreven door een (te) brave arme die zich helaas de woorden in de mond laat leggen door mensen die voor hem of haar nog niets hebben gedaan en die hem of haar gebruiken om zelf een goed gevoel te hebben bij het schijnbaar helpen van de armen en/of voor werkzekerheid en/of omwille van partijpolitieke motieven.
Citaat:
Wij zijn een vereniging waar armen het woord nemen. Wij werken gemengd armen en niet-armen. Die staan ons bij met hun
kennis om aan armoedebestrijding te doen.
Welke kennis ? Welke ervaring ? Welke armoedebestrijding ? Wat zijn de concrete resultaten in uw gemeente ? Wat is hun uitgangspunt om u zogezegd te helpen ? Jammer dat u zich nog laat braaf houden met een worst die ze u toesmijten. Ipv structureel armoede te betrijden gaan ze met u een keer naar de zoo en ze laten u in het locaal belachelijke collages maken en organiseren een wekelijks praatgroepje. Ze houden u dus bezig ( lees braaf).
Citaat:
Ge moogt zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben zonder diploma, maar dat ik reeds 13 jaar aan armoedebestrijding doe.
Zolang u mij uw identiteit niet bekend maakt op mijn email adres - dat u gekend is - trek ik dat openlijk in twijfel.
Citaat:
Als eerste wil ik aanduiden dat in het Vlaams netwerk niet de woorden in onze mond gelegd worden.
Wist je dat het bestuursverkiezingen waren in het netwerk ? Mogen de armen hun eigen bestuur en dus vertegenwoordiging kiezen ? Weten de armen van mensen voor mensen bvb. zelfs wel dat het verkiezingen zijn ? Daarbij komt dat het netwerk de pretentie heeft om alle armen te willen vertegenwoordigen terwijl er slechts een heel klein en marginaal gedeelte van alle armen lid zijn van het vlaams netwerk waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd. [quote=antwoord van mensen voor mensen]met uw voorzitter en die beweerde dat het vlaams netwerk waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd 2.000.000 mensen bereikten. Na wat doorvragen enz. viel uw overigens totaal van democratische waarden verstoken voorzitter volledig door de mand. Het cijfer van 2.000.000 is de optelsom van alle armen die in de gemeentes wonen waarin er één van de 70 verenigingen actief zijn. In totaal en in werkelijkheid vertegenwoordigd het netwerk geen 500 armen in vlaanderen. In totaal is meer dan de helft van de leden dan bovendien ook nog niet - arm. Ondanks het feit dat het netwerk dus feitelijk één groot door maatschappelijk assistenten opgezet cirkus is en zelfs nog niet 1 % vd armen vertegenwoordigd slorpt het netwerk wel 100 % vd subsidies op.
Citaat:
van verschillende verenigingen en dat iedereen zijn mening mag zeggen. Ik heb dit zelf al meermaals ervaren.
Psychologen en maatschappelijk assistenten en vooral politici zijn er als geen ander bedreven in u de indruk te geven dat er naar u geluisterd wordt. Achter uw rug lachen ze u echter uit( vraag het hier anders maar eens aan de poster hier Don Quichote, die weet daar meer van). Geef mij eens concrete en structurele wetswijzigingen. Hier op het forum zijn beweringen immers niets waard - hier werken we met bronnen en bewijzen.
Citaat:
De erkenningsstop is gezamelijk beslist en dat heeft te maken, dat de regering niet voldoende geld geeft en we niet kunnen voldoen aan hetgeen we oorspronkelijk van plan waren. Vanaf dat de regering meer geld ter beschikking stelt zullen we opnieuw aan meer
Ach hoe ontroerend toch ! De brave armen hebben er begrip voor dat de arme regering geen geld heeft voor de brave armen. Het VWS [size=3]MOET[/size] binnen de kortste keren middelen hebben. Middelen om armoede te bestrijden zijn geen gunst - het is een recht. Gunsten moet men beleefd vragen - rechten zijn vanzelfsprekend - ook voor onbeleefde mensen ! Indien het VWS niet binnen de kortste keren over middelen kan beschikken via het netwerk dan zal het VWS het netwerk ten gronde richten. De middelen van het netwerk komen toe aan alle armen en niet aan een select braaf en seutig kliekje. Indien we niet over de middelen kunnen beschikken dan zullen we de tactiek van de verbrandde aarde toe passen. Dwz beter geen netwerk dan een netwerk waarin alleen brave armen mogen meedoen. Een aantal gepriviligeerde verenigingen zal daar wel degelijk onder leiden en haar middelen daardoor verliezen - jammer, maar VWS denkt in politieke termen aan het belang van [size=3]alle[/size] armen op langere termijn. In een oorlog moet je soms een paar steden opofferen.
Citaat:
Het Vlaams netwerk is wel een spraakorgaan en nog veel meer om de armen te vertegenwoordigen.Vanaf de oprichting tot nu, werken de staf en coordinator dagdagelijks aan de knelpunten en hebben ze continu afspraken met de
Ministers om aan deze problemathiek te werken en te zorgen dat de vallen en de kloof nog niet dieper wordt.
Bij deze verbiedt het VWS die professionelen - staf en coordinator om nog het woord namens ons te nemen en ons bij de minister te vertegenwoordigen. Zij moeten dus hun bakkes dicht houden [size=1](behalve indien ze voor eigen rekeing spreken )[/size] - zoniet stront aan de knikker. Wees ervan verzekerd dat dit een regelrecht politiek dreigement is.
Citaat:
Als daardoor goede wetten kunnen gestemd worden en iedereen van elk departement eraan werkt, zal op alle domeinen de levenssituatie verbeteren van alle armen en ook van de generatiearmen die van de ene op de andere generatie de cirkel niet kunnen doorbreken. Het is natuurlijk wel zo dat het Vlaams netwerk nog niet gans perfect is, maar door de tijd zal dat verbeteren.
Goede wetten kunnen er alleen komen indien wij onszelf vertegenwoordigen in plaats van een stelletje ongevraagde paternalisten en bemoeiallen.
Citaat:
Het Vlaams netwerk is geen filter integendeel ze werken met hetgeen door de armen is aangebracht en daardoor worden er oplossingen gezocht die werkelijk helpen en niet zowat bovenop. Wie kan het beste aanduiden hetgeen er fout gaat dan de armen zelf en daardoor oplossingen aanreiken die werkelijk iets uitdoen en die voor de armen moet werken.
Jammer maar als u een echte arme bent dan vrees ik dat u echt gehersenspoeld bent hoor. Hoewel ik u volledig gelijk geef dat de armen de experten zijn is er zoiets zoals de ongeschreven wet van de politiek. In de politiek is niets gratis. Vergeet dat. Alle sociale verworvenheden die er nu zijn zijn bekomen middels sociale strijd. Het netwerk moet meer zijn dan alleen maar een praatgroepje van uitgeselecteerde brave makkelijk naar de hand te zetten armen. Op dit ogenblik hebben ministers geen enkele reden om met de bevindingen van het netwerk rekening te houden. Ze doen met de bevindingen en voorstellen van de armen wat ze willen, pikken er hetgeen uit dat hen uitkomt. Er zijn nagenoeg nog geen wetwijzigingen die het gevolg zijn van het netwerk. Omdat het netwerk zich niet leent tot het uitoefenen van politieke druk.

Een aantal jaren geleden verenigden vooral franstalige daklozen zich in het nationaal daklozenfront. Zij voerden actie - gingen niks vragen aan de minister maar gaven hem een eisenpakket. Ze gingen voor de ocmw s kamperen - raakten slaags met de politie - kraakten de chateau de la solitude in oudergem en bekwamen na ongeveer een jaar actievoeren zonder middelen de invoering van, het referentieadres. Het is dus dankzij de moed en de assertiviteit van deze "minsten der minsten" - de dakloze helden dat alle andere daklozen nu recht hebben op een referentieadres. Niet dankzij de maatschappelijk assistenten en psychologen en professionele paternalisten van het vlaams netwerk waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd.
Citaat:
En cariere maken zit er niet veel in, als ge zoveel dagen van de maand moet werken en dikwijls overwerken tegen een gemiddeld
salaris, dan zie ik niet waar deze carriere zit. Integendeel we mogen blij zijn dat er dagelijks gewerkt wordt aan armoedebestrijding
door zoveel mensen.
In het netwerk heeft iedereen hetzelfde loon dat weet ik. Maar men vergeet de ancieniteit. De mensen van de link die met het netwerk zijn begonnen genieten vele jaren ancieniteit. Er schijnt ook een familie te zijn die nogal oververtegenwoordigd is binnen de link en die nogal veel opgeleidde ervaringsdeskundigen heeft geproduceerd die nadien her en der werden uitgezet.
Citaat:
De zes voorwaarden waren reeds al opgesteld nog voor het Vlaams netwerk gesticht was en is door anderen uit de verenigingen opgesteld.
De armen van het VWS en alle andere armen die niet bij het netwerk zijn aangesloten hebben niks te zeggen gehad over de zes voorwaarden en ook niet over het pestilente decreet waaraan het netwerk haar monopoliepositie dankt om middelen te verdelen en namens de armen te spreken. Zowel de zes voorwaarden als het decreet worden dus niet door het VWS erkend. Aangezien ze niet democratisch tot stand kwamen.
Citaat:
Waarom deze zes voorwaarden gebruikt worden als criteria om verenigingen te erkennen, is omdat dat een middel is om eraan te werken en ook te verbeteren. Deze zes voorwaarden dienen om nog op een betere manier aan armoedebestrijding te doen.
Wij werken met het Vlaams netwerk om de armoede zoveel mogelijk te doen verdwijnen, want wij, de armen, willen het graag uitgeroeid zien.
Nu wij de armen hebben daar een beetje een andere visie over. Mag dat van u ? Mogen wij er bezwaar tegen hebben dat mensen die wij nooit gekozen hebben en zelfs niet mogen meekiezen ons vertegenwoordigen ? De zes voorwaarden hebben nog niks opgeleverd. De zes voorwaarden moeten worden herzien ( zie de mail die vws u stuurde)
Citaat:
In de Raad van Bestuur van onze vierdewereldgroep zitten zowel armen als niet armen en daarin zetelen geen O.C.M.W. mensen. Hetgeen de verenigingen wel doen is samenwerken met het ganse sociale netwerk waar iedere werking mekaar aanvuld.
Maar waarom is de voorzitter geen ervaringsdeskundige ? Weten de armen, het nu het best volgens het netwerk of weten de professionelen het het best ?
Citaat:
Het O.C.M.W. komt zelf tekort om de mensen op een correcte manier te helpen, ondanks dat, dat hun opdracht is. Integendeel soms duwen ze de mensen nog veel verder in de armoede.
In Willebroek in de vereniging daar waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd zit de ocmw voorzitter mee in de raad van bestuur. Daar zal wel veel kritiek geleverd worden zeker op het ocmw en een onafhankelijke houding zullen ze daar ook wel hebben. Het zou op hetzelfde neerkomen als dat een werkgever lid zou zijn van het bestuur vh syndicaat dat in zijn bedrijf actief is. Larie en apekool dus. Misschien klopt het wel voor jullie vereniging maar VWS wil dat alleen armen in aanmerking kunnen komen voor de raad van bestuur van zo n vereniging. [size=3]Wij willen harde garanties dat de armen niet misbruikt worden ![/size]

Deze week nog had een locale armengroep die ook bij vws is aangesloten een ontmoeting met een bestuurslid van het vlaams netwerk waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd.

1. Die heeft gezegd dat het voor hem gewoon een job is van 9/5.

2. Dat het netwerk niet de taak heeft armoede te bestrijden ( zie statuten en decreet)
Citaat:
Om ervaringsdeskundige te worden moet ge nu VIER jaar les volgen waarvan EEN jaar om uw levensverhaal te overwinnen, omdat ge niet anderen kunt helpen als ge alleen maar met Uzelf bezig bent en dat centraal stelt.
U hebt teveel omgang gehad met de coordinator van de link vzw. De link vzw ziet armoede als een ziekte waar de armen tegen behandeld moeten worden. ( zo vond men vijftig jaar geleden ook dat homoseksualiteit een ziekte was waar tegen je behandeld moest worden). Het VWS ziet armoede als een ziekte van de maatschappij waartegen de maatschappij moet behandeld worden.

Ik heb het boek van de link vzw ( uit het oog uit het hart ) zopas gelezen. Ik heb nog nooit zo n waardeloos psychologisch werk gelezen. De link vzw gaat uit van de empowerement van de armen door psychologen die nooit armoede hebben meegemaakt. Het is een illusie dat armen empowered kunnen worden door toedoen van niet armen. Armen kunnen alleen aan self empowerement doen. Self empowered armen kunnen andere armen de weg wijzen omdat ze die nu eenmaal kennen. Het is aan elke arme afzonderlijk om zichzelf te empoweren - iemand anders (arm of niet arm ) kan dit onmogelijk in jouw plaats doen.

De link gaat ook uit van assimilatie van de armen. De armen hebben volgens mij echter veelal een andere cultuur waarvoor net zoveel respect mag worden opgebracht als voor alle andere culturen. Het netwerk sluit armen die niet willen assimileren (= geen brave armen ) systematisch uit.
Citaat:
Wij gaan niet aan uw blokkage deelnemen, omdat het Vlaams netwerk voor de verenigingen betekent dat we nu samen met alle verenigingen als één geheel kunnen werken aan armoedebestrijding en dat we een structurele subsidie krijgen en er alle dagen een aantal mensen (van de staf) voor en met ons werken en alle dagen aan armoedebestrijding doen. Deze luxe hadden we niet tevoren. Vroeger moesten de verenigingen ieder op zijn eentje werken, en soms blind werken omdat de omstandigheden niet altijd ideaal zijn.
De armen moeten ons dat zeggen - en indien u echt een arme bent dan vind ik u best wel egoistisch - eigen groepje eerst en de rest kan stikken ? Hoeveel armen kent u van andere groepen bovendien. Doet het netwerk moeite om de armen onderling te linken zoals het VWS doet. Ik merk ook wel veel van die armoedebestrijding van jullie.
Citaat:
We gaan niet in op uw bedreigende taal.
Alleen middenklassers kunnen zoiets schrijven of de armen in de mond leggen. Deze overheid bedreigd 16 % vd bevolking hun integriteit alle dagen. Al eens gehoord over de grondwet ? De mensenrechten ? Een van de zaken die ik het netwerk verwijt is dat ze in onze naam dan nog wel de regering toelaten deze fundamentele waarden van onze maatschappij tav de armen te laten blijven schenden.

De grondwet is de grondwet - die moet onverkort worden toegepast - iedereen heeft het recht op een menswaardig bestaan - niet morgen - niet vandaag - maar eigenlijk gisteren al !

Wat doen jullie aan de problematiek van de daklozen - zijn er daklozen ( slachtoffers van extreme armoede ) in jullie werking - komen zij ook aan het woord ? De professionelen zullen mss bang zijn dat ze er luizen van krijgen als ze ermee vergaderen ?
Citaat:
Wij zijn een pluralistische organisatie waar zowel armen als niet armen het woord nemen
Pluralisme heeft te maken met cultuur. niet met armoede of niet armoede. Het is perfect mogelijk om zoals VWS een pluralistische en toch authentieke armenorganisatie te zijn. Bij VWS zitten er christenen - moslims - boedhisten - hindoes - belgen - allochtonen - liberalen - vlaams nationalisten - communisten - anarchisten enz. Het is dat wat een vereniging pluralistisch maakt.

Het netwerk is niet pluralistisch want het sluit selfempowered armen die zich niet willen laten betuttelen en die niet willen assimileren aan de consumptiemaatschappij (die de eerste oorzaak is van armoede ) systematisch uit. Zijn er bvb. krakersgroepen lid van het netwerk ? Als het netwerk pluralistisch zou zijn dan zouden deze zeker ook lid geworden zijn. Het netwerk is niet pluralistisch maar wel kleinburgerlijk. Reden ; het wordt geleid door kleinburgerlijk klootjesvolk.
Citaat:
Wij vertrekken steeds vanuit de ervaringen van de armen zelf om aan het beleid te sleutelen.
Maar waarom merk ik daar dan niks van. Nogmaals. Som mij eens op wat het netwerk al heeft bereikt aan wetswijzigingen ten gunste van de armen ? Ik wacht vol ongeduld.
Citaat:
Armoede heeft geen politieke kleur, is kleurloos en mag niet gebruikt worden voor uw eigen persoon in het licht te stellen.
Idd en daarom zouden we ook graag hebben dat Els van Weert zich niet langer profileert als de grote heiland van de armen. Het is zij die vanuit Spirit de armen misbruikt om haar eigen persoon in het licht te stellen maar nog niks voor de armen heeft gedaan. Het netwerk krijgt van de overheid subsidies omdat deze politici alleen maar zouden kunnen zeggen dat ze naar de arme armen luisteren. Intussen moeten de armen wel zeggen wat de politici willen. Het netwerk dient wel degelijk als een filter om de echte kritiek te fnuiken. De echte kritiek is dat we er na meer dan 200 jaar nog altijd niet in geslaagd zijn om in een zg beschaafd land de meest fundamentele mensenrechten universeel en onvoorwaardelijk toegepast te krijgen. Ook zouden we het ten zeerste apprecieren moest ook bart de myttenaere zijn mond over ons willen houden alsook ophouden met carriere te maken en bekendheid te verwerven op de kap van de armen.
Citaat:
Als U zo sterk in uw schoenen staat en in een keer de armoede kunt oplossen, waar reeds zoveel mensen reeds jaren aan werken
Toch beter leren lezen denk ik ? Graag het stukje tekst eens herhalen waar ik beweerd zou hebben dat ik dat alleen kan. Waarom denk u dat VWS het zo belangrijk vind om met de armen ook bij jullie groep in contact te komen. Bovendien maken jullie ons net zwak door alle middelen die voorzien zijn voor de armen aan professionelen als levensverzekering op te soeperen. Misschien kan u mijn woede wat beter begrijpen nu. Zonder middelen zijn ook wij kansloos. U bedreigd onze integriteit zonder dat u het beseft. Wettelijk gezien hebben wij het recht op zelfverdediging in dat geval. Eigenlijk zijn wij nog heel braaf want wij hebben alleen maar wat politieke dreigingen geuit ( wat bovendien in het parlement dagelijks gebeurd.) aah ja en in een andere mail heb ik de professionelen van het netwerk "vuil stelletje paternalisten" genoemd. Volgens onze leden uit Menen zou het bestuur van het netwerk daar op zijn afgeknapt. Typisch middeklassers natuurlijk (zonder te willen veralgemenen ) Onze mensenrechten mogen worden geschonden - we mogen worden gepaternaliseerd - mensen die wij helemaal niet gekozen hebben en niet mogen kiezen mogen ons vertegenwoordigen bij de overheid - onze democratische rechten zijn van genererlei waarde - en voor zo n volk zouden wij respect moeten hebben ?
Het feit dat het huidige bestuur op onze vulgariteit en volksheid afknapt is andermaal het bewijs dat de mensen die nu het netwerk leiden daar totaal onbekwaam toe zijn. Hoe groot de kloof is tussen de niet arme middeklassers en de echte self empowered armen ?
Citaat:
De vriendelijke groeten.
Ik heb liever mensen die onvriendelijk zijn maar die mij verder niets in de weg leggen dan mensen die vriendelijk zijn maar zich ondertussen als een hindernis opstellen. Alsof wij armen zo al niet genoeg hindernissen hebben te overwinnen.
Citaat:
Vanwege een arme die zelf in de vereniging "Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen vzw" waar ARMEN HET WOORD NEMEN deelneemt.
Vanwege een ex dakloze die jaren op de straat heeft geleefd en zowat nergens welkom is - ook niet in uw mooie netwerk. En die tesamen met nog uitgesloten armen een nieuw dagelijks aangroeiend netwerk is begonnen.

Tot slot

Het is gewoon simpel - het netwerk beschikt over de middelen - het Vierde wereld syndicaat beschikt over de visie. Zonder visie is het netwerk pure verspilling van belastingcenten. Indien wij niet op zeer korte termijn over tenminste een gedeelte van de middelen van het netwerk kunnen beschikken dan zal het netwerk de eerste partij zijn waaraan wij de totale politieke oorlog verklaren. Bij ons gaat het immers niet over carriere maken dan wel om overleven. Een kat in het nauw maakt rare sprongen ! Onze grote kracht waar u niet tegen op kan is teneerste dat we gelijk hebben en ten tweede dat we niks te verliezen hebben. Waarom zouden wij een netwerk sparen waaraan wij toch niks hebben ? Wij kunnen u hoe dan ook alleen maar schade toebrengen - en dat zullen we ook doen zolang u ons niet als gelijkwaardige gespreks en actiepartners aanvaard. Onze troepen staan klaar - ze staan te drummen achter de poorten. Ik denk niet dat u de moed noch de argumenten zult vinden om hier op het forum onze aantijgingen te komen ontkrachten.

[size=3]MIJN HARTSTOCHTELIJKE GRIMMIGHEID - MIJN EXTATISCHE WOEDE - ZAL MIJ VERGEVEN WORDEN ![/size]
Oud 16 mei 2005, 09:51   #213
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
daarop kwam een paar dagen geleden hetvolgende antwoord.Het antwoord van het vierde wereld syndicaat aan mensen voor mensen vzw
Oorspronkelijk bericht door antwoord van mensen voor mensen vzw

Aan de Heer (zelf gecensureerd )

Wij zijn een vereniging waar armen het woord nemen. Wij werken gemengd armen en niet-armen. Die staan ons bij met hun kennis om aan armoedebestrijding te doen.

Als eerste wil ik aanduiden dat in het Vlaams netwerk niet de woorden in onze mond gelegd worden. Dat er een groot draagvlak is van verschillende verenigingen en dat iedereen zijn mening mag zeggen. Ik heb dit zelf al meermaals ervaren.

Meermaals ervaren? Dat is ook niet erg veel dan, dat zou je eigenlijk constant moeten ervaren.

Citaat:
De erkenningsstop is niet gezamelijk beslist. Heb jij mee beslist? Zit jij in de raad van bestuur? Bijna iedereen viel compleet uit de lucht toen deze beslissing meegedeeld werd.
De regering geeft dus niet voldoende geld zeg je, voor zover ik weet is er echter niet gesnoeid in dat bedrag. Volgens het Vlaams netwerk willen ze het geld gewoon anders besteden. Er zijn nu een 50 tal erkende verenigingen en dat zijn er genoeg voor hen, die 50 zullen wel genoeg teksten produceren om de boel aan de gang te houden. Andere armen hoeven zich niet meer te verenigen, kunnen zich niet meer verenigen en kunnen niet meer deel nemen aan het grote aanbod van vergaderingen ed. Sociale uitsluiting binnen de armoedebestrijding!!!
Verenigingen die al 10 jaar actief zijn, die soms zelfs stichtend lid zijn van het Vlaams Netwerk zijn, worden simpelweg uitgesloten.
Waar gaat trouwens dat grootste gedeelte van het geld naartoe? Naar de lonen van de professionelen in de verenigingen. De ene vereniging krijgt de volle pot, de andere geen rotte cent. Ben je op de hoogte van het bedrag dat jullies vereniging gekregen heeft?

Citaat:
Het Vlaams netwerk is wel een spraakorgaan en nog veel meer om de armen te vertegenwoordigen.

Vanaf de oprichting tot nu, werken de staf en coordinator dagdagelijks aan de knelpunten en hebben ze continu afspraken met de Ministers om aan deze problemathiek te werken en te zorgen dat de vallen en de kloof nog niet dieper wordt.

Als daardoor goede wetten kunnen gestemd worden en iedereen van elk departement eraan werkt, zal op alle domeinen de levenssituatie verbeteren van alle armen en ook van de generatiearmen die van de ene op de andere generatie de cirkel niet kunnen doorbreken.
Wat is er bereikt om de situatie te verbeteren in de afgelopen 10 jaar? Is er al iets veranderd op vlak van generatiearmoede? Wat heb je aan allerlei wetten als ze niet eens toegepast worden? Nu is de situatie zo dat de verenigingen vaak gezellige zelf-hulp groepjes zijn die zich vooral bezig houden met het afschuimen van al de vergaderingen en teksten produceren. Dat is iets wat de armen geleerd hebben van de professionelen, het eindeloos vergaderen. Met je kopje koffie gezellig vergaderen in je lokaal en niet eens zien dat op hetzelfde moment vlakbij een gezin uit huis gezet wordt of een dakloze geen referentieadres krijgt van het ocmw. Maar het verhaal van de arme in de straat is dan ook niet zo belangrijk, het gaat vooral om het verhaal van de arme binnen de vereniging.

Citaat:
Het is natuurlijk wel zo dat het Vlaams netwerk nog niet gans perfect is, maar door de tijd zal dat verbeteren.
Inderdaad, de armen zelf kunnen het best aanduiden wat er fout gaan. Zolang ze braaf en onderdanig hun verhaal doen, want als je als arme met de vuist op tafel durft slaan wordt je bijdrage van tafel geveegd en afgedaan als opruiende taal. Tja, iedereen moet zijn plaats kennen hé, die van een arme is helemaal onderaan. Een arme mag al blij zijn als hij het woord krijgt, hij mag het woord zeker niet nemen.

Citaat:
En carriere maken zit er niet veel in, als ge zoveel dagen van de maand moet werken en dikwijls overwerken tegen een gemiddeld salaris, dan zie ik niet waar deze carriere zit. Integendeel we mogen blij zijn dat er dagelijks gewerkt wordt aan armoedebestrijding door zoveel mensen.
Ik ben er nog geen één tegen gekomen die gratis overuren doet hoor. Ik vind het hoe dan ook belachelijk om te stellen dat een mens alleen maar werk verricht als hij er een loon voor krijgt. Hoeveel werk steken de armen in de vereniging en in het opstellen van teksten? Wie verricht er eigenlijk het meeste werk? Gratis en voor niets, zelfs op eigen kosten? Hun deel noemt men werk, ons deel wat is dat?

Citaat:
Helemaal mis. De 6 criteria werd niet door de verenigingen opgesteld. Maar door iemand bij het Vlaams netwerk samen met een aantal sociologen. Die 6 criteria zijn er gekomen toen het Vlaams netwerk er al was. Toen het nog het Vlaams forum was, was er nog geen sprake van de 6 criteria.

Citaat:
Kan wel zijn dat de bedoeling oorspronkelijk goed was maar als je ziet hoe de beoordelingscomissie te werk gaat om die 6 criteria te beoordelen dan moet je wel vast stellen dat het geen meerwaarde heeft, integendeel zelfs. Het belemmert alleen maar de gezonde gang van zaken binnen de verenigingen.

Citaat:

In de Raad van Bestuur van onze vierdewereldgroep zitten zowel armen als niet armen en daarin zetelen geen O.C.M.W. mensen. Hetgeen de verenigingen wel doen is samenwerken met het ganse sociale netwerk waar iedere werking mekaar aanvuld. Het O.C.M.W. komt zelf tekort om de mensen op een correcte manier te helpen, ondanks dat, dat hun opdracht is. Integendeel soms duwen ze de mensen nog veel verder in de armoede.

Een jaar om je levenservaring te overwinnen? Die levenservaring wordt dus niet bekeken als een schat aan ervaringen maar als een remmend trauma! Te gek voor woorden eigenlijk, wat een betutteling. Alsof een ervaringsdeskundige niet zelf kan aangeven of hij al dan niet getraumatiseerd is.

Citaat:
Dat zal wel, ik had ook niet meteen verwacht dat jullie zouden mee werken. Jullie hebben je centen dan ook binnen. 18.000 euro voor 2004 en 18.360 euro voor 2005.

Citaat:
We gaan niet in op uw bedreigende taal. Wij zijn een pluralistische organisatie waar zowel armen als niet armen het woord nemen. Wij vertrekken steeds vanuit de ervaringen van de armen zelf om aan het beleid te sleutelen.
Spreek je jezelf niet tegen? Je vertrekt steeds vanuit de ervaring van de arme zelf maar je wil niet ingaan op deze arme?

Citaat:
Armoede heeft geen politieke kleur, is kleurloos en mag niet gebruikt worden voor uw eigen persoon in het licht te stellen.

Samen kan men trachten iets te bereiken. Niemand kan dat alleen. Maar blijkbaar staan jullie daar niet voor open. Nu ja, wat niet is kan nog komen.

Citaat:

De vriendelijke groeten.

Citaat:
Dank u wel.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 11:24   #214

Standaard

Ik heb de koppeling naar deze pagina van deze thread aan het hele netwerk waarin de armen het woord in mond wordt gelegd doorgestuurd. Het feit dat ze niet durven ( kunnen ) antwoorden spreekt natuurlijk boekdelen.
Oud 16 mei 2005, 11:31   #215
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb de koppeling naar deze pagina van deze thread aan het hele netwerk waarin de armen het woord in mond wordt gelegd doorgestuurd. Het feit dat ze niet durven ( kunnen ) antwoorden spreekt natuurlijk boekdelen.
Tja...
Oud 16 mei 2005, 12:09   #216

Standaard

Citaat:
Tja...
Andermaal slaat u me plat met uw argumentatie. . Nu weet ik echt niet meer wat te antwoorden.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2005 om 12:10.
Oud 16 mei 2005, 14:57   #217
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet eigenlijk niet of men niet kan kiezen als "groepering" en zodanig "feitelijke vereniging of vzw" een beetje in de achterzak kan houden?
Of "vriendenclub?", gelijk bij de motards?
Kwestie van alles eens te bekijken?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 15:26   #218
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het met u eens, te veel paternalisme.

Het beperkt zich echter niet tot de armoedebestrijding. De hele Belgische maatschappij puilt uit van het handjeshouden. Schaf al die betutteling af, en je houdt een veel groter te verdelen budget over.

Het mes snijdt uiteraard wel aan twee kanten, ook de bedrijfswetgeving moet gepurgeerd worden van al dat paternalisme, zodat de belastingen omlaag kunnen.
Oud 17 mei 2005, 12:25   #219

Standaard

of maw "het vlaams netwerk van verenigingen waarin arme het woord nemen" geeft bij deze openlijk toe om in feite "het vlaams netwerk waarin de armen het woord [size=3]in de mond wordt gelegd[/size]" te zijn. Onze kritieken blijven stuk voor stuk onontkracht. In alle komende perscommunique s aangaande zullen we naar deze draad blijven verwijzen. Intussen werd ik wel dicreet gecontacteerd door een aantal groepen die mij vertelden onze kritiek op het netwerk volmondig te onderschrijven. Het Ludo Horemans-tijdperk in de armoedebestrijding loopt ten einde !

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 17 mei 2005 om 12:26.
Oud 17 mei 2005, 21:31   #220
Lutifer
Gouverneur

Lutifer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

ik vind het jammer dat mensen voor mensen in naam van DE verenigingen spreekt, in eigen naam lijkt me correcter.
groetjes Lut

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be