![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dus eigenlijk, het belangrijkste van wat ik hiervoor postte is zoiets als:
- Hoe kunnen we ervoor zorgen dat die andere helft van de wereld wel toegang krijgt tot zuiver drinkbaar water? - En betekent dat niet automatisch dat wij minder moeten gaan gebruiken? Want als meer mensen toegang krijgen tot water zal het ook sneller op zijn?
![]() |
![]() |
#202 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
|
![]() Citaat:
![]() Gelukkig zijn opblaasbare zwembaden nooit groot ... Leuk trouwens dat wij hier die luxe voorlopig nog hebben hé? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | ||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met andere woorden: het is niet omdat Las Vegas een paradijs in de woestijn is, dat er daardoor een Afrikaan in de woestijn omkomt van de dorst (anders zou het wel een probleem van "eerlijke verdeling" zijn). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is de zoveelste uitspraak in deze reply van u, die ervan uitgaat dat zoet water ooit "opraakt". Dit klopt echter niet: de totale hoeveelheid zoet water is constant. Water is in een kringloop verwikkeld: het consumeren van water door mensen ontneemt dat water niet uit die kringloop. Water is dus constant in beweging, het is een dynamische parameter. De enige manier om water te doen verdwijnen, is het in de ruimte katapulteren of het molecule doen wegreageren (tot vorming van waterstof en zuurstof bvb.). Citaat:
Volgens mij zitten er overal waterlagen in de grond... Citaat:
Citaat:
http://www.copenhagenconsensus.com/Default.asp?ID=228 (ik moet er wel bijzetten dat deze site door menig hardcore groene jongen wordt veroordeeld, alhoewel er enkel topexperts aan het woord worden gelaten)
![]() |
![]() |
#205 | |
|
![]() Citaat:
Awel, amuseer u hé! ![]() ff een reply-tje op de rest: Ik heb gehoord dat het water dat wij vervuilen helemaal niet naar zuiveringsstations gaat (en nog minder zodat het opnieuw door de kraan komt)
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#207 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#208 | |
|
![]() Citaat:
Ah oké. Dus bij hen is er water genoeg in de grond zodat wij onze voorraden niet naar daar moeten brengen / gooien /vliegen of dergelijke? Trouwens ... ik heb alles nog 'ns nagelijken en u heeft gelijk... U had het probleem nooit ontkend. Ik had uw posts even verward met die van ie mand anders. *bloosbloos*. Mijn excuses hiervoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
|
![]() Citaat:
![]() Neenee, mijn broer studeert architectuur. Die hebben een vak ecologie waarbij ze het één en ander zien over de waterhuishouding in ons land. En daarvan heeft hij dat. Maar waar die troep dan wel naartoe gaat zei hij niet, of toch niet dat ik me herinner.
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Neen, meestal is het echt een probleem van politieke wil en/of financiële middelen.
![]() |
![]() |
#211 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ongeveer 3/4 van de gezinnen in Vlaanderen is aangesloten op het rioleringsnet. Het merendeel van deze rioleringen zijn rechtstreeks verbonden met een waterzuiveringsstation. De betrachting voor de komende jaren is ervoor te zorgen dat ieders afvalwater gezuiverd wordt, hetzij door een aansluiting, hetzij door te voorzien in een eigen kleinschalige waterzuivering (rietveld, ...). Waarschijnlijk vindt u alle cijfermateriaal op de site van Aquafin. PS: uw broer was aan't slapen in de les zeker ![]()
![]() |
![]() |
#212 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
U heeft gelukkig gelijk! ![]() Dit vond ik op de website van Aquafin, op de home page zelfs dus. Ma er staat wel bij tegenwoordig ... laten we hopen dat die cursus sterk gedateerd was. ![]() [/font]
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
|
![]() Citaat:
Wil dag zeggen dat die gezinnen ook geen water krijgen van aquafin? Of alleen dat hun afvalwater ergens anders heen gaat dan de riool? :-s
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En andere gebieden waar meer regen afhankelijk van waar de regen valt ... valt ze op vruchtbare gebieden dan is er geen probleem. Maar als ze in steden valt en overstromingen veroorzaakt, of in de zee/oceaan dan wordt het zoet water zout ... Citaat:
Ik las dat het smelten van de gletsjers ervoor zou zorgen dat de Europese zoetwatervoorraden bedreigd worden. Dit geloof ik wel maar ik begrijp niet hoe want gletsjers bestaan toch uit zoet water? Dus als ze smelten komt er meer zoet water bij? Of worden de gletsjers gezien als een soort opslagplaats voor zoetwater, die we eventueel kunnen gebruiken in de toekomst? En zeggen ze daarom dat de zoetwatervoorraad in het gedrang komt? Citaat:
Ik vind dat er veel te weinig gedreigd is met rampscenario's... Had een partij als groen! dat maar wat meer gedaan ipv duffe slogans als 'de bal ligt in uw kamp' ... Maar dat is natuurlijk mijn mening hé. Citaat:
- Is het zo dat als er water condenseert, die een wolk vormt en dan weer als hemelwater terugvalt op de aarde. Er exact evenveel water terugvalt dan als er is verdampt? Er moeten toch enkele liters verloren gaan in heel dit proces? - En daarbij... zoet water is constant zegt u. Maar zoet water wordt vervuild. Het moet eerst worden schoongemaakt en dan ... en dan komt het op één of andere wijze weer terug in ons systeem maar als we ooit met een tekort zitten (het zoet water is op) moeten we wel wachten tot er weer regen gaat vallen op de juiste plaats, die terug in de grond gaat kruipen, weer opgepompt wordt tot aquafin en weer uit onze kraantjes komt... Dit natuurlijk proces duurt volgens mij langer dan drie dagen? - Maar waarom ik er vooral van uitga dat zoet water opgeraakt is doordat het vervuild wordt - Er sijpelt zout water het land in, dat zich vermengt met het zoet water - (*Wat ben ik vergeten?*) Daarmee kan ik echt moeilijk geloven dat het constant blijft. Want als dat zo is was er geen probleem? Op macro-schaal zal het wel zo zijn dat er geen druppel water an sich verdwijnt. Maar het wordt omgezet in vanalles enzovoort ... zodat het zoet water op 'micro-schaal' (lees: in bepaalde regio's waar veel mensen wonen die dorst hebben ...) wel opraakt. Snap je? Maar misschien is het dan beter de term zoet water te vervangen door drinkbaar water. Want tenslotte kan je zoet water zuiveren enzovoort, maar voordat het echt drinkbaar wordt... In Oost-Europa bijvoorbeeld is voldoende zoet water, maar de kindersterfte ligt wel heel hoog doordat het vervuild is ... Citaat:
Ik denk hierbij o.a. aan Ethiopië, Burkina Faso, Namibië, .... geen idee ... zijn er wel landen in Afrika waar er echt genoeg water is? Citaat:
Citaat:
En wat als de bevolking alsmaar aangroeit? Of als al de acht miljard mensen op dezelfde manier omspringen met water als wij hier in het westen? Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#216 | |||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
2. De vruchtbaarheid van gebieden varieert constant. Het conservatisme ("we moeten alles behouden zoals het nu is") is in deze problematiek niet echt een goede of realistische optie. Citaat:
![]() 2. Het probleem met gletsjers is dat ze tot de meest spectaculaire "snelle veranderaars" behoren: een gletsjer kan op een eeuw makkelijk een paar km langer of korter worden, en een paar 100 m dikker of dunner. Er is trouwens niet echt een eenvoudige trend te plakken op de huidige bewegingen van gletsjers: het is zeker niet zo dat alle gletsjers ter wereld zich aan het terugtrekken zijn. Daarvoor zijn gletsjers te zeer onderhevig aan lokale geografische en klimatologische verschijnselen. 3. De reden waarom een gletsjer een oorzaak kan hebben op zoetwater voorraad, is dat vele rivieren ontspringen aan het gletsjerfront. De grote rivieren in Azië (India-China) ontspringen bijna allen in de Himalaya bvb. Ik heb hieronder een nieuwsartikeltje gevonden, maar het is wel gebaseerd op een persbericht van het WWF (niet echt onbevooroordeeld ??): http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4346211.stm Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Club_of_Rome Citaat:
Citaat:
Daarom ook dat we ons huishoudelijk zoet water terug zuiveren: om te zorgen dat de aanvoer aan zoet water de vraag kan bijhouden, en we niet moeten wachten tot de natuur met een schoon bronneke zoet water aan de oppervlakte komt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ken zelfs een privé firma die met (een deel van) de winst die ze in het westen maakt met de bouw van RWZI's (afvalwaterzuiveringsinstallaties), projecten financiert in de derde wereld met kleinschalige zuiveringsmethoden. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#217 | |
|
![]() Citaat:
Maar... het betekent dus dat het kan dat dat afvalwater van die 30% in de beek/rivier/(het) kanaal terecht komt?
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |||||||
|
![]() [quote=Turkje]Ik denk eerder aan te intensief gebruik van de grond, ontbossing, monocultuur, ... Bent u ooit al in Andalusia of Murcia (Zuid-Spanje) geweest - buiten de steden? Dan weet u perfect wat ik bedoel... [quote]
Neen, maar ik kan me al voorstellen wat u bedoelt. Hoe kunnen we hier iets aan doen? Daar leven toch ook mensen en dieren die behoefte hebben aan water. :-s Citaat:
Waarom? Goed wetenschappelijk onderzoek is schaars (maar dat weet u ook wel), omdat het veelal wordt gesubsidiëerd door de economie (himself). Voor de economie is het dan ook veiliger om berichtjes te posten dat er wetenschappelijk onderzoek uitkomt waarbij beweert wordt dat er geen vuiltje aan de lucht is (zoals dat in Denemarken, Amerika enzo vaak voorkomt). Want dan hoeft het kapitalisme niet te veranderen en kunnen ze lekker door blijven winst maken op kosten van de aarde... en dus uiteindelijk op kosten van alles en iedereen. Maar als er dan slecht nieuws is: dan weet je dat het is van mensen die hier tegenin gaan, en die vinden dat de waarheid primeert, boven de economische god ... (dat is mijn redenering). Ik appreciëer het trouwens dat je zelf op zoek bent gegaan naar dat onderzoek en dus er zelf (misschien een deeltje) van gelezen hebt? Vandaar dus mijn bezorgdheid ... Als je dat leest kan je moeilijk anders dan concluderen dat we een probleem hebben hé? Weet je, we willen allebei hetzelfde zoals je zelf ooit postte. Maar het grote verschil tussen ons is inderdaad, zoals je eveneens zei (dacht ik toch). Jij gelooft erin dat mensen zich niet zomaar laten doen en zich niet laten 'kisten' door de toegenomen vervuiling en dat we wel ingrijpen als het te laat is... Dat geloof ik niet meer... Vroeger wel. Ik geloof dat ieder mens het beste voor heeft, maar dan vooral met zichzelf. Als een (kapitalistisch) mens meer winst zal maken als hij de natuur meer belast zal hij niet terugdeinzen, verblind door het geld dat hem ook nooit gelukkig zal maken trouwens ... Die man gaat hier niet mee stoppen als hij alleen af en toe een muis verlegen en angstig hoort piepen [size=1]"euhm, excuseer ... dat is wel niet goed voor het milieu hé" ..[/size] Die man kan misschien wel tot bewustzijn worden gebracht wanneer de overheid ineens (shoquerend) maatregelen gaat invoeren en er wereldwijd campagnes ontstaan die ons duidelijk maken wat de gevolgen kunnen zijn als we zo doordoen. En daar geloof ik in ... Als dat dan rampscenario's zijn, moeten we niet verlegen zitten om die bekend te maken, we hebben ze tenslotte zelf veroorzaakt. De mensen mogen weten tot wat hun doen en laten geleid heeft ... En het is volgens mij de enige manier om hun duidelijk te maken dat er ons een ramp kan staan te wachten. Daarbij zeg ik niet dat we de feiten moeten veranderen en gaan prediken dat we morgen met man en macht vergaan. De feiten op zich zoals die nu bekend zijn vind ik persoonlijk al 'rampgehalte' genoeg hebben ... dus laat ons vooral niet verlegen zitten om die wereldweid duidelijk te maken ... Citaat:
In die tijd verstookte men en verstookte men maar, niemand dacht er toen bij na dat dat goedje wel eens eindig en schadelijk zou kunnen zijn. Behalve de leden van de club of Rome, zij hadden door wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Ze hebben ze naar mijns inziens zelfs nog onderschat. Zij waren al tegen de opkomende industrialisering en legden er al de nadruk op dat het niet kon wegens de uitputting van de bronnen. Nu blijkt dat er ook iets is gebeurt dat niet kon omdat we de aarde uit evenwicht brengen m.n. het klimaat ... waardoor we ook onszelf uit evenwicht brengen enzovoort. Je kan toch moeilijk van hen zeggen dat ze overdreven hebben hé? Er waren zelfs zeer 'vooraanstaande' mensen bij heb ik gezien zoals leden van de koninklijke familie, ministers en belangrijke wetenschappers ... Citaat:
Want het is ook niet meer opnieuw drinkbaar te maken... Citaat:
Citaat:
Het drinkbaar water raakt op! Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
|
![]() Oh my God!
Voor wat ik daarnet aan u vroeg 'hoe kunnen we dat probleem dan oplossen?' (de droogte aan de middellandse zee). Er is blijkbaar al een oplossing gevonden. Lees dit! (Van vandaag uit mijn bovenstebestebron.... het belang van Limburg online http://www.hbvl.be, bij de afdeling wetenschap. ![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"The answer to pollution is dilution" is dan het (slechte) motto. Maar er wordt dus werk van gemaakt.
![]() |