Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2005, 10:13   #201
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Je schrijft me de woorden toe die ik niet heb gezegd. Mijn opmerking kwam erop neer dat je met veel woorden zo veel als niets had gezegd, m.a.w. dat je zin op een opgeblazen ballon leek - groot van buiten, leeg van binnen. Ten tweede, bestreed ik je stelling niet over de stemming die bij veel Brusselaars t.o.v. Vlaanderen bestaat, ik merkte alleen op dat die stemming wel eens kon omslaan.

Hoe haal je de Hollanders en de overige Nederlanders uit elkaar? En zijn ze stuk voor stuk neerbuigend? En t.o.v wie?
Geen idee, misschien volgens dezelfde methode als jij die de Brusselaars als onbewkaam tot zelfbestuur klasseert?
Oud 9 augustus 2005, 10:18   #202
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een groot deel van dat BRP is aan het bestaan in een groter staatsverband te maken.
Ongeveer de helft. Dus blijft minsten 50% daarvan over over ofte 10% van het BNP van Belgie. BRussel telt ook 10% inwoners. Wat is het probleem?

Citaat:
Een aanzienlijk deel van hun banen zal ongetwijfeld naar Vlaanderen verhuizen, mocht Brussel voor de status van een aparte staatkundige entiteit kiezen.
Waarom? Waarom zou een internationaal bedrijf haar hoofdzetel van de Europese hoofstad naar een provinciegat overhevelen?

Citaat:
Singapore heeft een andere mentaliteit en daarbij ook nog een eigen vliegveld en toegang tot de zee.
En dan? IS dat een condition sine qua non voor zelfbestuur?

Vlaanderen is een stuk groter dan Brussel een heeft een van de grootste
Citaat:
werledhavens binnen zijn grenzen en een uitgebreid auto- en spoorwegennet, een grote luchthaven en een aantal kleinere, moderne nijverheid, een aantal universiteiten en toeristische trekpleisters. Over Luxemburg en Singapore z. mijn uitleg boven. Andorra is geen lid van de EU en mag zich daarom een belastingparadijs noemen, in aanvulling tot de vakantiemogelijkheden die ook een bron van inkomsten zijn in dat land.
Lux is wel lid van de EU en is een belastingsparadijs. Brussel heeft ook een uitstekend trein, auto EN metronetwerk, daarenboven is zo'n compacte ruimte makkelijker te beheren op een efficiente manier.

Dat leidt nogmaals tot de vraag: waarom zou Brussel niet tot zelfbestuur bekwaam zijn? Wat is de inferioriteit die hiertoe leidt? En waarom wil je zo'n hopeloze regio niet loslaten?
Oud 9 augustus 2005, 10:19   #203
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

En toerisme? Brussel heeft inderdaad een mooie Grote Markt en enkele bezienswaardigheden die er mogen zijn, maar de sfeer die de stad in zijn geheel uitademt is van die aard dat het niet echt dé toeristische stad bij uitstek is. Groeipotentieel is ook niet van die aard om een bevolking van meer dan een miljoen hiervan te laten leven.
Oei, vlug het VB hoofdwartier weghalen uit zo'n hopeloos geval, Janneman!
Oud 9 augustus 2005, 10:24   #204
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Geen idee,
M.a.w. betkende ook die opmerking van je zo veel als niets.

Citaat:
misschien volgens dezelfde methode als jij die de Brusselaars als onbewkaam tot zelfbestuur klasseert?
Dat is niet wat ik heb geschreven. Ik noemde de Brusselaars niet onbekwaam tot zelfbestuur, wel dat ze heel waarschijnlijk de middelen daartoe zou ontbreken. Ik heb een sterk gevoel dat je de woorden van je opponenten al te vrij interpreteert. Het zou helpen als je ook naar anderen leert luisteren.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 10:41   #205
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat ik heb geschreven. Ik noemde de Brusselaars niet onbekwaam tot zelfbestuur, wel dat ze heel waarschijnlijk de middelen daartoe zou ontbreken. Ik heb een sterk gevoel dat je de woorden van je opponenten al te vrij interpreteert. Het zou helpen als je ook naar anderen leert luisteren.
Luister, leg me eens uit welke middelen? Voor zover ik kan zien hebben ze alles wat nodig is. Er ligt een vliegveld te Zaventem, en voor transatlatisch verkeer liggen Parijs en Schiphol vlakbij. Bedoel je dat BRussel zijn florerende haven zal verliezen?
Oud 9 augustus 2005, 13:20   #206
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

De Vlaams-extremisten zijn weer stil vandaag.
Oud 9 augustus 2005, 15:57   #207
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ongeveer de helft. Dus blijft minsten 50% daarvan over over ofte 10% van het BNP van Belgie. BRussel telt ook 10% inwoners. Wat is het probleem?
Waar is deze aanname op gebaseerd?

Citaat:
Waarom? Waarom zou een internationaal bedrijf haar hoofdzetel van de Europese hoofstad naar een provinciegat overhevelen?
Mocht Brussel voor de onafhankelijkheid kiezen, zal zijn status van de EU-hoofdstad ter sprake komen om de redenen die ik elders heb uitgelegd. Verder is Antewerpen bijvoorbeeld niet zo'n provinciegat vergeleken met Brussel. En als Vlaanderen een internationale instelling of bedrijf betere voorwaarden kan bieden, heeft dat bedrijf een goede reden om zich uit Brussel terug te trekken, en al helemaal als Brussel een onzekere economische toekomst tegemoet gaat.

Citaat:
Uiteraard niet, maar is wel handig, niet? De onafhankelijkheidswens alleen is niet genoeg, die moet ook redelijkerwijs onderbouwd zijn. Wat jij als onderbouwing opvoert, lijkt meer op luchkastelen.

Citaat:
Lux is wel lid van de EU en is een belastingsparadijs.
Bestaande belastingparadijzen binnen de EU worden gedoogd en wanneer mogelijk ingeperkt, maar nieuwe worden niet toegestaan.

Citaat:
Brussel heeft ook een uitstekend trein, auto EN metronetwerk, daarenboven is zo'n compacte ruimte makkelijker te beheren op een efficiente manier.
Dat neemt niet weg dat men vaak per vliegtuig naar Brussel moet komen eer men gebruik kan maken van het prachtige stedelijke metronet. Deze inkomsten loop Brussel dus mis. Sterker nog: de stad zal de Vlaamse luchthaven geld moeten betalen, mocht er ten behoeve en namens Brussel gevlogen moeten worden.

Citaat:
Dat leidt nogmaals tot de vraag: waarom zou Brussel niet tot zelfbestuur bekwaam zijn?
Daarover heb ik je een redelijk uitvoerige uitleg boven gegeven.

Citaat:
Wat is de inferioriteit die hiertoe leidt? En waarom wil je zo'n hopeloze regio niet loslaten?
Brussel geeft meerwaarde aan Vlaanderen (allerlei bedrijven hebben momenteel het hoofdkantoor of een belangrijke nevenvestiging in Brussel en de Belgische en de Vlaamse overheid zit er ook) en omgekeerd. Wel dient daarbij opgemerkt te worden dat Brussel Vlaanderen harder nodig heeft dan Vlaanderen Brussel. Mogelijk zou de stad kunnen overleven als het zich uit het EU-verband zou terugtrekken. Maar dat betekent ook toekomst vol onzekerheden, want dan zou Brussel een aantrekkelijke belastingvrije zone dan de al bestaande. Zou dat lukken? Zou het de concurrentie aankunnen met Zwitserland, Luxemburg, Monaco, Cyprus, Andorra enz.? Zelf denk ik dat de meeste Brusselaars uit pragmatische overwegingen eieren voor hun geld zullen kiezen in ruil voor een bijzonder taalstatuut voor hun stad.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Cunning linguist on 09-08-2005 at 17:23
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Citaat:
Mocht Brussel voor de onafhankelijkheid kiezen, zal zijn status van de EU-hoofdstad ter sprake komen om de redenen die ik elders heb uitgelegd. Verder is Antewerpen bijvoorbeeld niet zo'n provinciegat vergeleken met Brussel. En als Vlaanderen een internationale instelling of bedrijf betere voorwaarden kan bieden, heeft dat bedrijf een goede reden om zich uit Brussel terug te trekken, en al helemaal als Brussel een onzekere economische toekomst tegemoet gaat.

Citaat:
Uiteraard niet, maar is wel handig, niet? De onafhankelijkheidswens alleen is niet genoeg, die moet ook redelijkerwijs onderbouwd zijn. Wat jij als onderbouwing opvoert, lijkt meer op luchkastelen.

Citaat:
Bestaande belastingparadijzen binnen de EU worden gedoogd en wanneer mogelijk ingeperkt, maar nieuwe worden niet toegestaan.

Citaat:
Brussel heeft ook een uitstekend trein, auto EN metronetwerk, daarenboven is zo'n compacte ruimte makkelijker te beheren op een efficiente manier.
Dat neemt niet weg dat men vaak per vliegtuig naar Brussel moet komen eer men gebruik kan maken van het prachtige stedelijke metronet. Deze inkomsten loop Brussel dus mis. Sterker nog: de stad zal de Vlaamse luchthaven geld moeten betalen, mocht er ten behoeve en namens Brussel gevlogen moeten worden.

Citaat:
Dat leidt nogmaals tot de vraag: waarom zou Brussel niet tot zelfbestuur bekwaam zijn?

Citaat:
Wat is de inferioriteit die hiertoe leidt? En waarom wil je zo'n hopeloze regio niet loslaten?
Brussel geeft meerwaarde aan Vlaanderen (allerlei bedrijven hebben momenteel het hoofdkantoor of een belangrijke nevenvestiging in Brussel en de Belgische en de Vlaamse overheid zit er ook) en omgekeerd. Wel dient daarbij opgemerkt te worden dat Brussel Vlaanderen harder nodig heeft dan Vlaanderen Brussel. Mogelijk zou de stad kunnen overleven als het zich uit het EU-verband zou terugtrekken. Maar dat betekent ook toekomst vol onzekerheden, want dan zou Brussel een aantrekkelijke belastingvrije zone dan de al bestaande. Zou dat lukken? Zou het de concurrentie aankunnen met Zwitserland, Luxemburg, Monaco, Cyprus, Andorra enz.? Zelf denk ik dat de meeste Brusselaars uit pragmatische overwegingen eieren voor hun geld zullen kiezen in ruil voor een bijzonder taalstatuut voor hun stad.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Brussel geeft meerwaarde aan Vlaanderen en omgekeerd. Wel dient daarbij opgemerkt te worden dat Brussel Vlaanderen harder nodig heeft dan Vlaanderen Brussel. Mogelijk zou de stad kunnen overleven als het zich uit het EU-verband zou terugtrekken. Maar dat betekent ook toekomst vol onzekerheden, want dan zou Brussel een aantrekkelijke belastingvrije zone dan de al bestaande. Zou dat lukken? Zou het de concurrentie aankunnen met Zwitserland, Luxemburg, Monaco, Cyprus, Andorra enz.? Zelf denk ik dat de meeste Brusselaars uit pragmatische overwegingen eieren voor hun geld zullen kiezen in ruil voor een bijzonder taalstatuut voor hun stad.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 9 augustus 2005 om 16:23.
Oud 9 augustus 2005, 16:01   #208
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Luister, leg me eens uit welke middelen? Voor zover ik kan zien hebben ze alles wat nodig is. Er ligt een vliegveld te Zaventem, en voor transatlatisch verkeer liggen Parijs en Schiphol vlakbij. Bedoel je dat BRussel zijn florerende haven zal verliezen?
Zaventem ligt in Vlaanderen, Parijse luchthavens in Frankrijk en Schiphol in Nederland. De stad zou moeten betalen voor het gebruik van die vliegvelden, maar het geld wat aan al die luchthavens wordt verdiend is niet voor Brussel.
Oud 9 augustus 2005, 16:28   #209
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Alsof bedrijven tegenwoordig altijd IN de stad willen zitten. De meeste bedrijven kiezen in de eerste plaats voor een goede bereikbaarheid, en dan is de binnenstad lang niet altijd een geschikte locatie.

In Nederland zijn veel internationale bedrijven gevestigd bij Schiphol, met als adres 'Schiphol-Rijk' of 'Schiphol-Oost'. Dat is nog minder dan een provinciegat, er wonen niet eens mensen. Het is heel goed denkbaar dat bedrijven kiezen voor een vestiging in de Vlaamse rand, bijv. in Zaventem. Het ligt er maar helemaal aan welke vestigingsvoorwaarden belangrijk zijn. Er zomaar vanuit gaan dat bedrijven wel in Brussel zullen blijven of gaan zitten, alleen vanwege de naam, is echt onzin.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 17:08   #210
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
De Vlaams-extremisten zijn weer stil vandaag.
1. Het is Vlaams-nationalisten
2. Ik kan hier niet volgen. Over wat gaat het hier momenteel?
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 10:07   #211
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Alsof bedrijven tegenwoordig altijd IN de stad willen zitten. De meeste bedrijven kiezen in de eerste plaats voor een goede bereikbaarheid, en dan is de binnenstad lang niet altijd een geschikte locatie.

In Nederland zijn veel internationale bedrijven gevestigd bij Schiphol, met als adres 'Schiphol-Rijk' of 'Schiphol-Oost'. Dat is nog minder dan een provinciegat, er wonen niet eens mensen. Het is heel goed denkbaar dat bedrijven kiezen voor een vestiging in de Vlaamse rand, bijv. in Zaventem. Het ligt er maar helemaal aan welke vestigingsvoorwaarden belangrijk zijn. Er zomaar vanuit gaan dat bedrijven wel in Brussel zullen blijven of gaan zitten, alleen vanwege de naam, is echt onzin.
Hebben is hebben, krijgen is de kunst. Geef me eens 1 reden waarom zovele bedrijven gaan wegtrekken van Brussel naar Vlaanderen. Als ik toch zou moeten verhuizen dan ga ik liever naar Parijs of Amsterdam denk ik.
Oud 10 augustus 2005, 10:07   #212
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zaventem ligt in Vlaanderen, Parijse luchthavens in Frankrijk en Schiphol in Nederland. De stad zou moeten betalen voor het gebruik van die vliegvelden, maar het geld wat aan al die luchthavens wordt verdiend is niet voor Brussel.
??????????????
hoezo betalen? denk je niet dat de reizigers de luchtvaartmaatschappijen betalen?
Oud 10 augustus 2005, 13:37   #213
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben is hebben, krijgen is de kunst. Geef me eens 1 reden waarom zovele bedrijven gaan wegtrekken van Brussel naar Vlaanderen. Als ik toch zou moeten verhuizen dan ga ik liever naar Parijs of Amsterdam denk ik.
Tegenwoordig vestigen bedrijven zich overal in Vlaanderen. Gewoon een goede bereikbaarheid, dat is het enige waar ze aan denken.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 15:49   #214
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hebben is hebben, krijgen is de kunst. Geef me eens 1 reden waarom zovele bedrijven gaan wegtrekken van Brussel naar Vlaanderen
Ik geloof dat je inmiddels meer redenen hebt gekregen dan een. Helaas lijkt het erop dat je niet geneigd bent deze tot je te laten doordringen. Zowel Dimitri als ik had het bv. over de gunstigere vestigingsvoorwaarden en kom je weer met "geef me een goede reden".

Citaat:
Als ik toch zou moeten verhuizen dan ga ik liever naar Parijs of Amsterdam denk ik.
Dat hangt ervan af of je als particulier of bedrijfseigenaar redeneert.
Oud 10 augustus 2005, 15:51   #215
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Tegenwoordig vestigen bedrijven zich overal in Vlaanderen. Gewoon een goede bereikbaarheid, dat is het enige waar ze aan denken.
Belachelijke onzin. Ooit van een hoge loonkost gehoord?
Oud 10 augustus 2005, 15:59   #216
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
??????????????
hoezo betalen? denk je niet dat de reizigers de luchtvaartmaatschappijen betalen?
Mogen die luchtvaartmaatschappijen gratis gebruikmaken van luchthavens?
Oud 10 augustus 2005, 16:01   #217
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Belachelijke onzin. Ooit van een hoge loonkost gehoord?
Zijn deze in Brussel (aanzienlijk) lager dan in Vlaanderen? En hoe zit het met de grondprijzen en andere bijkomende voorwaarden in Vlaanderen en in Brussel?
Oud 10 augustus 2005, 16:11   #218
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn deze in Brussel (aanzienlijk) lager dan in Vlaanderen? En hoe zit het met de grondprijzen en andere bijkomende voorwaarden in Vlaanderen en in Brussel?
Is de bereikbaarheid dan minder in Brussel?

Jong Nva'r doet alsof Vlaanderen een interessante regio is voor bedrijven. Dat is het ook, maar niet op die schaal dat bv. China dat is.
Oud 10 augustus 2005, 16:20   #219
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Jong Nva'r doet alsof Vlaanderen een interessante regio is voor bedrijven. Dat is het ook, maar niet op die schaal dat bv. China dat is.
Je hebt GEEN antwoord gegeven op mijn vraag en stelt me weer een nieuwe. Moet ik je echt vertellen dat dat onbeleefd is? Wat heeft China met het verre Europa land te maken, vooral wanneer het om kantoren gaat? Haal je dingen soms niet door elkaar?

Je blijft me een antwoord schuldig op mijn vorige vraag. Of moet ik het gebrek daarvan interpreteren als een teken van je onvermogen om me van een zinnig antwoord te voorzien?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Cunning linguist on 10-08-2005 at 17:22
Reason:

Citaat:

Je hebt GEEN antwoord gegeven op mijn vraag en stelt me weer een nieuwe. Moet ik je echt vertellen dat dat onbeleefd is? Wat heeft China met het verre Europa land te maken, vooral wanneer het om kantoren gaat? Haal je dingen soms niet door elkaar?

Je blijft me een antwoord schuldig op mijn vorige vraag. Of moet ik het gebrek daarvan interpreteren als een teken van je onvermogen om me van een zinnig antwoord te voorzien?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Je blijft me een antwoord schuldig op mijn vorige vraag. Of moet ik het gebrek daarvan interpreteren als een teken van je onvermogen om me er een zinnig antwoord op te geven?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 10 augustus 2005 om 16:22.
Oud 10 augustus 2005, 16:40   #220
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je blijft me een antwoord schuldig op mijn vorige vraag. Of moet ik het gebrek daarvan interpreteren als een teken van je onvermogen om me van een zinnig antwoord te voorzien?
Jong N-VA'er stelde dat Vlaanderen aantrekkelijk is voor bedrijven omwille van de bereikbaarheid. Na herlezing van het topic, merkte ik dat er enkel een vergelijking werd gemaakt met Brussel en Wallonië, hetgeen het nog belachelijker maakt. Als Vlaanderen aantrekkelijker is dan Brussel en/of Wallonië, wegens de goede bereikbaarheid, dan getuigt dat weer van de bekrompen geest van de flaminganten. Wat is nu weer de afstand Brussel- Antwerpen, of Gent - Charleroi?

U heeft duidelijk geen kaas gegeten van de bedrijfsmatige vastgoedmarkt. Kantoren vestigen zich voornamelijk in de hoofdstad, Brussel. Bovendien is er de laatste jaren sprake van een stadsvlucht, ook bij de bedrijven. De bedrijven vestigen zich in de rand van grote steden, nabij de invalswegen. Voornamelijk zullen die zich dan eerder in Wallonië vestigen, dan in Vlaanderen, vermits de grondprijs er veel lager ligt.

Op internationaal vlak blijf ik bij mijn standpunt: België kan onmogelijk concurreren tegen de lage loonlanden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be