![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als er in de toekomst in Vlaanderen een meerderheid van de burgers uitgesproken voor een afscheiding van Vlaanderen zou zijn, en als daar aanwijsbare en gerechtvaardigde redenen voor zouden zijn, dan zou het Waalse deel van België die wens volgens de democratische principes moeten honoreren, en instemmen met het opstarten van een constitutionele procedure met die afscheiding als doel (zoals voor Montenegro). Maar die voorwaarden zijn vandaag gewoon niet vervuld. Het principe van vrijheid blijheid dat je hier voorstaat staat in schril contrast met de werkelijkheid, waarin burgers en politieke instellingen wel degelijk aan de wet zijn onderworpen. Anders zou er wetteloosheid heersen, want dan zou in extremis iedereen zijn persoonlijke onafhankelijkheid kunnen uitroepen. Jij lijkt me anders geen anarchist te zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een draagvlak heeft er juist alles mee te maken. Als in een democratie een minderheid van mensen iets willen en een meerderheid wil dat niet, dan gebeurt het niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Moest er een peiling komen dat LDD aangroeit omwille van het communautaire, dan is er druk op de andere partijen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is misschien een teken aan de wand, als ze het laten gebeuren, maar evenzeer is het toch wat positief dat ze nog niet door de knieën zijn gegaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik sprak over uw redenatie dat erkenning voor een Vlaamse staat een moeilijke zaak zal/kan worden. Ik stelde daar tegenover dat dit niet het geval was, ik zeg dat het buitenland beter op de hoogte is over de onvermijdelijke scheiding van Belgie dan de gemiddelde inwoner van Belgie. Dat bleek uit het onderzoek van prof. Senelle in opdracht van Dehaene. Een onderzoek dat dus naar de onderste schuif verdween en dat door een gunstige wind op de redactie van het Pallieterke belande als ik mij niet vergis. Dus geen links, sorry Citaat:
Wat de gemiddelde burger daarvan denkt doet in grote mate niet terzake. Alleen al omdat de gemiddelde burger er nauwelijks bij betrokken zal zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
|
![]() Als jij op deze manier tot conclusies komt dan is dat jouw probleem hé Knuppel, ik ga hier niet veel woorden meer aan vuil maken.
![]() |
#210 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() iK WEL... je bent hyperkritsich over de ongelofelijk zware en geheime misteries die de wereldpolitiek leiden, maar je kan geen twee seconden kritisch nadenken over hoe het cordon echt Vlaanderen gaat doden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, 2 maten en 2 gewichten, je kent het wel ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
|
![]() Citaat:
Is mijn (in mijn ogen heel logische) verklaring dan zo moeilijk om te verstaan? A. Ja, ik ben tegen (TEGEN) het CS, voor mijn part weg er mee en liever vandaag dan morgen B. Ja, wanneer het op beleid voeren aankomt is een stem op het VB een weggesmeten stem want elke (ELKE) kiezer weet al lang op voorhand dat de kans dat een VB-verkozene een uitvoerende taak kan uitoefenen in één of andere regering even groot is als de kans dat er palmbomen groeien op de zuidpool en het vriest op de evenaar. C. Ja het VB houdt het CS kunstmatig in leven, het is reeds een aantal maal een onderwerp van gesprek geweest op het partijbureau maar het VB wil voorlopig geen actie ondernemen om het CS bovenaan de politieke agenda te catapulteren. Waar kan ik mij nu hyperkritisch in gaan wentelen om een meer logische, meer correcte, meer transparante, meer ... benadering te bekomen?
![]() |
![]() |
#213 | |
|
![]() Citaat:
Het feit dat Leterme zijn schepen achter zich heeft verbrand speelt natuurlijk in het voordeel vd Waalse strategie.
![]() |
![]() |
#214 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
VB, groen en in mindere mate VLD en SPA (gevolgd door hun kiezers hier op het forum) vonden nu al dat ie te lang aan zijn "postje" bleef kleven. Mag ik er u aan herinneren dat de meeste andere onderhandelaars ook liever minister/staatssecretaris worden dan te moeten terugkeren naar kamer of senaat. Laatst gewijzigd door Ferre : 7 augustus 2007 om 05:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bovendien zjin er nu eenmaal dingen die zelfs een democratische meerderheid nu eenmaal niet kan tegenhouden. Zo is er misschien geen meerderheid te vinden voor een natte zomer, maar komt hij er toch maar aan. Misschien is er (nog) geen meerderheid voor afscheiding in Vlaanderen, maar als er geen Belgische regering meer zou kunnen samengesteld worden dan zal het vermoedelijk moeilijk tegen te houden zijn. Je kan een stervend België niet overeind houden bji democratische beslissing. Laatst gewijzigd door Kortaf : 7 augustus 2007 om 07:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#217 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
U ziet in dat een afscheiding bij onderlinge overeenkomst er op korte termijn niet in zit voor Vlaanderen, en dus ziet u in een revolutie de enige mogelijkheid om "de boel te forceren". Maar zo werkt een revolutie niet. Een revolutie ontstaat vanuit de onderbuik van het volk, en is het resultaat van lang aanslepende ernstige wantoestanden, zoals systematische verdrukking van een bevolkingsgroep. Een revolutie is een vulkaanuitbarsting waarbij de frustratie en haat van jarenlange stress opeens massaal wordt losgelaten, dikwijls door het opstaan van een charismatisch leider. Laat ons heel even eerlijk zijn : Vlaanderen is momenteel één van de rijkste regio's ter wereld, en de Vlamingen hebben het in de regel goed (en daarmee wil ik het groeiende probleem van de armoede niet minimaliseren, maar dat heeft niets met de communautaire situatie te maken). Wallonië heeft het momenteel minder goed, en Brussel ook. Ondanks alle geklaag van vlaamse nationalisten worden vlamingen in België niet onderdrukt, uitgebuit, uitgehongerd of gediscrimineerd. Integendeel, Vlaanderen is economisch en ook in bevolkingsaantal het sterkste en grootste landsdeel. Zeggen dat de omstandigheden in Vlaanderen pre-revolutionair zijn is dus met alle respect serieus bij het haar getrokken.
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#220 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vlamingen worden in België niet meer uitgehongerd, daar kan ik het mee eens zijn. En de harde, zichtbare onderdrukking behoort ook al een tijdje tot het verleden. Maar Vlamingen worden nog steeds op zeer diverse wijzen gediscrimineerd. De uitspraak van het Grondwettelijk Hof over BHV is maar één klein, maar o zo onontwijkbaar voorbeeldje. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |