Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2010, 18:49   #201
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sorry, maar ik lach niet.
je kan blijkbaar geen goede moppen vertellen.
Het is geen mop hoor. De Nederlandse staat bepaalt wat, waar, hoe groot en wanneer je mag bouwen met welke stenen, pannen, ramen en deuren. Enkel het douchegordijntje mag je bij wijze van spreke zelf kiezen. En dat voor het dubbele bedrag gangbaar in België.
En als er één ding is waar de Belg een broertje aan dood heeft......................

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 30 december 2010 om 18:50.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 18:50   #202
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Ik moet toegeven dat ik het Statuut van het Koninkrijk nog niet doorgrond heb, maar als ik het goed begrijp bestaat de regering van het koninkrijk uit de Nederlandse regering (d.i. die van de deel/lidstaat Nederland), aangevuld door een gevolmachtigde minister per andere deel/lidstaat. Ook geldt de Noord-Nederlandse Staten-Generaal als wetgever, met een of andere participatieprocedure van de andere parlementen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een natie met zeven miljoen inwoners daar zomaar zou mee instemmen, los van het probleem dat je allicht te maken zult hebben met een Vlaamse partijpolitieke top die haar positie niet wil afstaan.

Dat zeg ik overigens met alle sympathie; ik word erin graag terechtgewezen.
Deels. Uiteraard zal er een nieuwe balans gevonden moeten worden. Nu is Nederland als lidstaat van het Koninkrijk ongeveer 100 keer zo groot als de rest. Dat zou dan veranderen.
Overigens is de Koninkrijksregering niet hetzelfde als de Nederlandse regering, maar er is natuurlijk nu een soort overlap.

De Koninkrijkswetgeving is van toepassing op de eilandstaatjes, maar ook op Nederland als lidstaat. Het is dus niet hetzelfde als de Nederlandse wetgeving.

Ik hoop dat je er nog een beetje uitkomt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 18:51   #203
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Het is geen mop hoor. De Nederlandse staat bepaalt wat, waar, hoe groot en wanneer je mag bouwen met welke stenen, pannen, ramen en deuren. Enkel het douchegordijntje mag je bij wijze van spreke zelf kiezen. En dat voor het dubbele bedrag gangbaar in België.
En als er één ding is waar de Belg een broertje aan dood heeft......................
Dat is wel een beetje overdreven hoor.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 18:56   #204
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat is wel een beetje overdreven hoor.
De werkelijkheid zit er niet ver naast hoor. Ik zit in de bouwsector en kom in contact met uitgeweken Nederlanders.

Je moet immers bouwen met dezelfde bakstenen en pannen als de buurt waar je wil wonen. Als dat niet gaat moet je gelijkaardige zoeken en ter goedkeuring voorleggen. Het gabarit moet hetzelfde zijn enz.
Dingen waar Belgen jeuk van krijgen.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 30 december 2010 om 19:00.
Oud 30 december 2010, 18:56   #205
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

“België is een rommeliger land *bulderlachje*, en dat vind ik juist charmant zo. Net zoals ik een slecht geïsoleerd huis met een muffe walm en doordrenkt behangpapier door lekken gezelliger toeven vind. Lekker Boergondisch allemaal.”

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 december 2010 om 19:06.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 19:06   #206
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen een Belg kan zo'n vraag stellen denk ik, qua denkkader.
Ik kan u nochtans verzekeren dat deze problematiek niet typisch Belgisch van aard is. Ze gaat veel verder.

Citaat:
Hoe is dat nu binnen Nederland, nu Limburg en Brabant zeer zijn oververtegenwoordigd? Geen probleem, zolang iedereen voor het landsbelang optreedt en niet voor zijn eigen beperkte regio. In België is dat tegenwoordig onmogelijk, dus wordt dat een logische vraag. Wij nemen geen beslissingen met 'meerderheid per regio'. Onze volksvertegenwoordigers komen van waar dan ook en kunnen door iedereen op gestemd worden.
Ge vergelijkt een volwaardige, ietwat etnisch gedifferentieerde, deelstaat met provincies. Dat lijkt mij een zeer onevenwichtige vergelijking te zijn.
Bovendien gaat ge er van uit dat men naar het landsbelang zal handelen. Dat is echter een loutere veronderstelling die een zeer beperkte realiteitswaarde heeft.

Citaat:
Los van dat, de meest logische korte termijn oplossing is een 'Plan N' waarbij Vlaanderen als zelfstandig land (met eigen parlement en regering) toetreedt tot het Koninkrijk der Nederlanden. Aldus doen we een aantal dingen samen (rechtspraak, defensie, buitenlands beleid) en doen jullie de rest maar lekker zelf zoals je zelf wilt. Net zoals Aruba, Curaçao enz. dus.
Dit heeft een grotere slaagkans, maar dan zijn we uiteindelijk gedoemd tot een vrij losse unie. Ik stel me trouwens vragen bij de voordelen die we zouden kunnen halen uit het tesamen uitoefenen van een aantal van die bevoegdheden als al onze andere bevoegdheden losstaan van elkaar.
Ongetwijfeld is dit voordelig voor zeer kleine staten, maar Vlaanderen is toch wel wat groter.
Hoe gebeurt de besluitvorming binnen het Koninkrijk der Nederlanden trouwens? Is dat confederaal?
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 19:06   #207
captain jack
Gouverneur

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door captain jack : 30 december 2010 om 19:08.
Oud 30 december 2010, 19:13   #208
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Dit heeft een grotere slaagkans, maar dan zijn we uiteindelijk gedoemd tot een vrij losse unie. Ik stel me trouwens vragen bij de voordelen die we zouden kunnen halen uit het tesamen uitoefenen van een aantal van die bevoegdheden als al onze andere bevoegdheden losstaan van elkaar.
Ongetwijfeld is dit voordelig voor zeer kleine staten, maar Vlaanderen is toch wel wat groter.
Hoe gebeurt de besluitvorming binnen het Koninkrijk der Nederlanden trouwens? Is dat confederaal?
Zoiets gaat gezien de huidige politieke stroming (Vlamingen tegen Walen) in Belgie snel verzinken in Vlamingen tegen Hollanders (geen transfers naar Holland, Antwerpse haven eerst, etc.)

Oud 30 december 2010, 19:16   #209
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zoiets gaat gezien de huidige politieke stroming (Vlamingen tegen Walen) in Belgie snel verzinken in Vlamingen tegen Hollanders (geen transfers naar Holland, Antwerpse haven eerst, etc.)
Ik dacht net hetzelfde eigenlijk, maar ik wou hem zelf tot die conclusie laten komen.
Een confederale staatsstructuur is trouwens de facto een gigantisch blokkeringsmechanisme. Ik denk dat weinigen dat beseffen.
Oud 30 december 2010, 19:22   #210
Shadowke

Standaard

geen probleem, dan maken we er een nederlands-vlaamse confederatie van (geen vlaanderen als deel van het koninkrijk der nederlanden) in voorbereiding op een nederlands-vlaamse staat (na een 5 �* 10 jaar).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 19:23   #211
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik dacht net hetzelfde eigenlijk, maar ik wou hem zelf tot die conclusie laten komen.
Een confederale staatsstructuur is trouwens de facto een gigantisch blokkeringsmechanisme. Ik denk dat weinigen dat beseffen.
Idd. ik had ook al iets gezegd over welke wetten en regels er dan zouden gelden. 3 mogelijkheden:

1) Vlaanderen onderwerpt zich aan alle wetten en regels van Nederland (gaat vuurwerk geven zoals ivm met bouwvoorschriften en andere heilige huisjes van Vlamingen)

2) Nederland onderwerpt zich aan alle wetten en regels van Vlaanderen (not in a thousand years)

3) Een confederaal model. (gaat vuurwerk geven tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. Zeker wanneer je weet dat Nederland nu al moeilijk doet over het dreggen van de Westerschelde. Plus de zogenaamde transfers gaan ook weer een politiek steekspel worden. Ook gaan er weer alarmbelprocedures nodig zijn om de minderheid (Vlamingen) te beschermen tegen de meerderheid (Nederlanders)).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 30 december 2010 om 19:27.
Oud 30 december 2010, 19:25   #212
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
geen probleem, dan maken we er een nederlands-vlaamse confederatie van (geen vlaanderen als deel van het koninkrijk der nederlanden) in voorbereiding op een nederlands-vlaamse staat (na een 5 �* 10 jaar).
Jamaar, dan zit ge weer met dat confederale aspect. Dat betekent dat Vlaanderen alle beslissingen kan blokkeren. Dan gaat het niet over luttele alarmbellen, maar over een daadwerkelijke totale blokkering.

In feite bouwt ge een België in het kwadraat.
Oud 30 december 2010, 19:26   #213
Shadowke

Standaard

Citaat:
Idd. ik had ook al iets gezegd over welke wetten en regels er dan zouden gelden. 3 mogelijkheden:

1) Vlaanderen onderwerpt zich aan alle wetten en regels van Nederland (gaat vuurwerk geven zoals ivm met bouwvoorschriften en andere heilige huisjes van Vlamingen)

2) Nederland onderwerpt zich aan alle wetten en regels van Vlaanderen (not in a thousand years)

3) Een confederaal model. (gaat vuurwerk tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen, plus de zogenaamde transfers gaan ook weer een politiek steekspel worden).
als bevriende naties een fusie aangaan dan gaat dat via wederzijds akkoord met aanpassen van wetten aan mekaar.

jij doelt op annexatie wat geen democratie manier is van een fusie.
Oud 30 december 2010, 19:27   #214
Shadowke

Standaard

Citaat:
Jamaar, dan zit ge weer met dat confederale aspect. Dat betekent dat Vlaanderen alle beslissingen kan blokkeren. Dan gaat het niet over luttele alarmbellen, maar over een daadwerkelijke totale blokkering.

In feite bouwt ge een België in het kwadraat.
larie!
een echte confederatie heeft geen gezamenlijk parlement.
ieder beslist voor zichzelf.
Oud 30 december 2010, 19:29   #215
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
larie!
een echte confederatie heeft geen gezamenlijk parlement.
ieder beslist voor zichzelf.
Wa denkt ge dat dat betekent? => Blokkeringsmechanismen: Niemand kan iets tegen de andere zijn wil doorvoeren
Oud 30 december 2010, 19:30   #216
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
als bevriende naties een fusie aangaan dan gaat dat via wederzijds akkoord met aanpassen van wetten aan mekaar.

jij doelt op annexatie wat geen democratie manier is van een fusie.
Kortom: ain't gonna happen. Nederland en België kunnen het zelfs niet eens worden over de kilometerheffing, uitdieping van de Westerschelde, etc.
Als je het daar al niet over eens bent kun je de rest beter vergeten.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 30 december 2010 om 19:30.
Oud 30 december 2010, 19:31   #217
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wa denkt ge dat dat betekent? => Blokkeringsmechanismen: Niemand kan iets tegen de andere zijn wil doorvoeren
larie!
confederatie is een samenwerking op enkele bevoegdheden zoals defensie en buitenlands beleid.
dus er zijn geen blokkeringsmechanismen.
Oud 30 december 2010, 19:32   #218
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
larie!
confederatie is een samenwerking op enkele bevoegdheden zoals defensie en buitenlands beleid.
dus er zijn geen blokkeringsmechanismen.
Wie gaat die gezamelijke defensie betalen? Kortom hoe zijn de percentages?

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 30 december 2010 om 19:33.
Oud 30 december 2010, 19:33   #219
Shadowke

Standaard

Citaat:
Kortom: ain't gonna happen. Nederland en België kunnen het zelfs niet eens worden over de kilometerheffing, uitdieping van de Westerschelde, etc.
Als je het daar al niet over eens bent kun je de rest beter vergeten.
kilometerheffing wilt Nederland momenteel niet omdat het niet in het regeringsakkoord staat.
uitdieping westerschelde is gebeurd en werd geblokkeerd door Zeeuwse milieugroeperingen en een Vlaamse grootgrondbezitter.
je kent dus Nederland totaal niet en je geeft er maar op af zoals een echte Belgicist.

doe eerst je huiswerk aub.
Oud 30 december 2010, 19:34   #220
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wie gaat die gezamelijke defensie betalen? Kortom hoe zijn de percentages?
ieder betaalt zijn deel.
vlamingen worden betaald door vlaanderen en nederlanders door nederland.

logisch verstand zoek?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be