![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Nu is het wel dankzij de electrificatie drukker geworden. De jaren daarvoor was het station wat aan het inslapen leek me. Nu zou de spoorbedding van Kortemark tot in Ieper? een fiets en wandelpad worden. |
|
|
|
|
|
|
#202 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#203 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De belangrijkste oorzaak van de relatieve bloei van het station van Kortemark is de groei van de technische school in die gemeente. De afgelopen jaren heeft die school een enorme hoge vlucht gekend en leerlingen uit heel West-Vlaanderen weten aan te trekken (en zelfs daarbuiten). Velen komen met de trein. Hierdoor is het er op schooldagen heel druk. |
|
|
|
|
|
|
#204 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
In de kerstvakantie ben ik tot Middelburg gereden en ik moet zeggen dat de lijn toch wel vrij druk was. Ook voor de andere kant stonden in Middelburg aardig wat mensen te wachten. Het is natuurlijk wel een aantrekkelijke verbinding, de intercity Amsterdam-Vlissingen. Van Vlissingen tot Rotterdam is het 1,5 uur, tot Amsterdam 2,5 uur. Dat valt nog best mee: volgens de routeplanner is het met de auto van Vlissingen naar Rotterdam 1 uur en 20 minuten. Geadviseerd wordt over de snelweg via Noord-Brabant te reizen... |
||
|
|
|
|
|
#205 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik betwijfel dat het van oorsprong een goederenlijn was. Bij mijn weten was het een lijn die in concessie werd aangelegd door een private maatschappij (Lichtervelde-Veurne), net zoals trouwens heel wat andere lijnen in de buurt. Als ik het juist voor heb, waren alleen de lijn Brugge-Gent en Gent-Kortrijk staatslijnen.
|
|
|
|
|
|
#206 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#207 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Kortemark is ook druk op zondagavonden, want voor heel wat jeugd uit Kortemark en omiggende gemeenten is het van daaruit richting Gent (en verder Leuven). Het omgekeerde op vrijdagavond. De lijn 73 heeft op sommige ogenblikken ook een beter aansluiting met Brussel dan vanuit Roeselare. Er komen natuurlijk geen dagjestoeristen of kooplustigen of pendelaars naar Kortemark. Maar het belang van het station is ruimer dan Kortemark zelf. |
|
|
|
|
|
|
#208 | |
|
|
Citaat:
Ik vraag me af hoe rendabel die lijn tegenwoordig nog is, en hoe rendabel deze zou zijn met meer stations, een verhoogde dienstregeling en een verlenging tot Duinkerke. |
|
|
|
|
|
|
#209 |
|
Minister-President
|
90% van de Belgische lijnen zijn aangelegd door privémaatschappijen. En die waren meestal even hard geïnteresseerd in goederen, als in passagiers, zoniet nog harder.
Heel wat lijnen zijn tot fietspad omgeturnd, zo ook de lijn Torhout-Oostende, of bijvoorbeeld As-Maaseik. En de Waalse Ravels... Bij onderhoud van bestaande sporen, wordt er ook ongelooflijk veel geld geïnvesteerd, hoor. De prijs voor een volledig nieuw aan te leggen lijn op een bestaande bedding ligt daar niet zo heel veel boven, geloof ik. Ik heb het geloof in de NMBS nog niet opgegeven. DB in Duitsland had vroeger net dezelfde ziekte als de NMBS en NS, maar op een aantal lokale lijnen daar hebben ze de concessie teruggewonnen met een uitgebreide dienstregeling, modernere treinen en heropende stopplaatsen. Ik hoop dus nog steeds dat de NMBS dat ook kan (ooit). |
|
|
|
|
|
#210 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Dorpjes als Avekapelle, Esen en Zarren zijn uiterst klein en ze hebben ook niet echt een 'ommeland'. Verlengen naar Duinkerke kan wel z'n nut hebben. En er voor zorgen dat in Gent de andere lijnen dan die naar Brussel/Leuven/Luik kort aansluiten. |
|
|
|
|
|
|
#211 | ||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk trouwens dat men in Nederland helemaal niet bij de spelling van plaatsnamen stilstaat. Het zijn vastgelegde namen, de koppeling met de spellingsregels zal niet snel gelegd worden. Het zou ongetwijfeld op veel bezwaar stuiten als al die namen aangepast zouden worden. Zeker in de huidige tijd, waar ouderwetse namen 'nostalgisch' klinken en daardoor meer uitstraling hebben. Je moest eens weten hoeveel nieuwbouwwijken tegenwoordig gekunstelde oude namen krijgen! |
||||
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#213 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#214 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Het is wel zo dat in het weekend maar om de twee uur een trein op de lijn Brugge-Kortrijk stopt in Lichtervelde. |
|
|
|
|
|
|
#215 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toch niet, hoor. Als ik het me goed herinner, was dat in 2002. En ik spoorde toen op een zaterdag naar Veurne. Ik had in Lichtervelde overgestapt. In de doorreis had ik geen probleem en was me dus niet bewust van die verandering. Bij de terugreis werd ik er echter mee geconfronteerd. Daar stond ik dan in Veurne...
|
|
|
|
|
|
#216 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Dan hebben ze de dienst toch 'uitgebreid' nog, sinds 2002. |
|
|
|
|
|
|
#217 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#218 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#219 | |
|
|
Citaat:
Gelukkig hoef ik nooit zó lang te wachten. In Nederland geldt een minimale 'beleefdheidsfrequentie' van een trein per uur, ook 's avonds en in het weekend. Alleen de nachttreinen rijden maar om het uur. Ik begin zo langzamerhand wel steeds meer te zien in een lightraildienst op deze lijn. Het zou een goede zaak zijn als Vlaanderen in 2007 de spoorlijnen in handen krijgt. |
|
|
|
|
|
|
#220 | |
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 18 januari 2006 om 21:58. |