Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2006, 20:27   #201
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een heel oude kaart van het Belgisch spoorwegnet. Daar staat reeds de lijn 73 op met al de toenmalige haltes/stationnetjes:

http://users.pandora.be/brail/kaart/k1875.jpg

Als je dat met de huidige toestand vergelijkt, is er toch wel het een en ander gesneuveld... Euh, heel veel gesneuveld.
Op die kaart is ook te zien dat Kortemark, nu nog een 'druk' station voor de grootte van dat dorp, vroeger een knooppunt was.
Nu is het wel dankzij de electrificatie drukker geworden. De jaren daarvoor was het station wat aan het inslapen leek me.

Nu zou de spoorbedding van Kortemark tot in Ieper? een fiets en wandelpad worden.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 20:29   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als ik het goed begrepen heb, heeft men enkel de aansluiting verwijderd. Dat is op zich zonder grote problemen te herstellen. Als de lijn erg verwaarloosd is, zal ze voor heringebruikname sowieso opnieuw aangelegd moeten worden, zoals gebeurde bij de lijn Enschede-Gronau: zie de fotoreportage van de werkzaamheden. Die lijn was zelfs volledig overwoekerd. Het wordt pas problematisch als er wegen of bebouwing komen op de plaats van de spoorlijn. Maar hoe dan ook, de overheden en spoorbeheerders moeten wel meewerken natuurlijk.
Heel interessant. Daar heeft men wel met de grote middelen uitgepakt. Bij bepaalde oude, uitgebroken lijnen is er inderdaad een probleem. Ik denk bijvoorbeeld aan de oude lijn 74 (Diksmuide-Nieuwpoort). In de jaren vijftig-zestig opgebroken. Een misdaad van jewelste. Nu heeft een van de grootste badplaatsen, naast Oostende en Blankenberge, geen treinverbinding meer. Het station is verdwenen. Er ligt nu een fietspad op de oude spoorwegbedding. Van een herstel van de spoorlijn kan geen sprake zijn omdat er bij de aftakking in Diksmuide gebouwd is. En in Nieuwpoort-Stad is hetzelfde verhaaltje gebeurd. In de omgeving van het overige van de lijn is er weinig of niets gebeurd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 20:33   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Op die kaart is ook te zien dat Kortemark, nu nog een 'druk' station voor de grootte van dat dorp, vroeger een knooppunt was.
Nu is het wel dankzij de electrificatie drukker geworden. De jaren daarvoor was het station wat aan het inslapen leek me.

Nu zou de spoorbedding van Kortemark tot in Ieper? een fiets en wandelpad worden.
De oude bedding richting Ieper ligt er vanaf Kortemark nog altijd overwoekerd en troosteloos bij. Toen ik laatst in de buurt fietste geloof ik te hebben gezien dat de sporen zelf zijn weggehaald, maar dat de onderliggers er nog steeds zijn.

De belangrijkste oorzaak van de relatieve bloei van het station van Kortemark is de groei van de technische school in die gemeente. De afgelopen jaren heeft die school een enorme hoge vlucht gekend en leerlingen uit heel West-Vlaanderen weten aan te trekken (en zelfs daarbuiten). Velen komen met de trein. Hierdoor is het er op schooldagen heel druk.
Oud 18 januari 2006, 20:37   #204
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Eenzelfde iets hebben we ook hier. Op bepaalde lijnen is de reistijd nu langer dan pakweg vijftig jaar geleden toen er nog met stoomtreinen werd gereden... Dan vraagt men zich eigenlijk af wat men aan het doen is.
Serieus? Ligt dat dan aan de aansluitingen of aan de langzame treinen?

Citaat:
Ik heb me altijd al afgevraagd of die spoorlijn naar Zeeland eigenlijk rendabel is. Is het niet zo dat de meeste Zeeuwen het richting Holland zoeken. En bijgevolg de auto instappen? Met de trein gaat het toch eerst richting Noord-Brabant? Dit is toch wel een flinke ommetoer!
Mja, maar met de auto moet je binnendoor ook over allemaal provinciale wegen en vervolgens kom je onvermijdelijk in de file te staan.

In de kerstvakantie ben ik tot Middelburg gereden en ik moet zeggen dat de lijn toch wel vrij druk was. Ook voor de andere kant stonden in Middelburg aardig wat mensen te wachten. Het is natuurlijk wel een aantrekkelijke verbinding, de intercity Amsterdam-Vlissingen. Van Vlissingen tot Rotterdam is het 1,5 uur, tot Amsterdam 2,5 uur. Dat valt nog best mee: volgens de routeplanner is het met de auto van Vlissingen naar Rotterdam 1 uur en 20 minuten. Geadviseerd wordt over de snelweg via Noord-Brabant te reizen...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 20:38   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
De lijn is trouwens indertijd niet aangelegd voor het toeristenverkeer, maar voor het goederentransport naar Duinkerken en verder. Ergens logisch, dus, dat ze er geen kopstation van gemaakt hebben, zoals in Blankenberge of Oostende, bijvoorbeeld.
Ik betwijfel dat het van oorsprong een goederenlijn was. Bij mijn weten was het een lijn die in concessie werd aangelegd door een private maatschappij (Lichtervelde-Veurne), net zoals trouwens heel wat andere lijnen in de buurt. Als ik het juist voor heb, waren alleen de lijn Brugge-Gent en Gent-Kortrijk staatslijnen.
Oud 18 januari 2006, 20:41   #206
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld, maar probeer dat maar eens te verkopen aan de pennenlikkers op de NMBS-burelen...
Ik dacht meer aan een regionale maatschappij. De NMBS zal waarschijnlijk nooit te overtuigen zijn van investeringen in nevenlijnen. Dat hoeven we bij de NS ook niet te proberen, en gelukkig hoeft dat tegenwoordig inderdaad niet meer.
Oud 18 januari 2006, 20:43   #207
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De oude bedding richting Ieper ligt er vanaf Kortemark nog altijd overwoekerd en troosteloos bij. Toen ik laatst in de buurt fietste geloof ik te hebben gezien dat de sporen zelf zijn weggehaald, maar dat de onderliggers er nog steeds zijn.

De belangrijkste oorzaak van de relatieve bloei van het station van Kortemark is de groei van de technische school in die gemeente. De afgelopen jaren heeft die school een enorme hoge vlucht gekend en leerlingen uit heel West-Vlaanderen weten aan te trekken (en zelfs daarbuiten). Velen komen met de trein. Hierdoor is het er op schooldagen heel druk.
M'n oom (gemeentelijk ambtenaar in Staden) beweerde toch dat er op die bedding een fiets/wandelpad komt. Inderdaad, nog niet zo lang geleden zijn de sporen verwijderd. Het was al een jungle toen de lijn héél sporadisch nog eens een trein over zich heen kreeg die naar 't Vrijbos reed.

Kortemark is ook druk op zondagavonden, want voor heel wat jeugd uit Kortemark en omiggende gemeenten is het van daaruit richting Gent (en verder Leuven). Het omgekeerde op vrijdagavond.
De lijn 73 heeft op sommige ogenblikken ook een beter aansluiting met Brussel dan vanuit Roeselare.

Er komen natuurlijk geen dagjestoeristen of kooplustigen of pendelaars naar Kortemark. Maar het belang van het station is ruimer dan Kortemark zelf.
Oud 18 januari 2006, 20:47   #208
Dimitri

Standaard

Citaat:
Een heel oude kaart van het Belgisch spoorwegnet. Daar staat reeds de lijn 73 op met al de toenmalige haltes/stationnetjes:

http://users.pandora.be/brail/kaart/k1875.jpg

Als je dat met de huidige toestand vergelijkt, is er toch wel het een en ander gesneuveld... Euh, heel veel gesneuveld.
Waarschijnlijk zijn die stationnetjes het slachtoffer geworden van dezelfde vernieuwing die de NS straks op de Zeeuwse Lijn lijkt te willen invoeren. Het zou toch heel wat busverkeer schelen als die dorpjes een eigen station hebben, en de trein rijdt er toch langs.

Ik vraag me af hoe rendabel die lijn tegenwoordig nog is, en hoe rendabel deze zou zijn met meer stations, een verhoogde dienstregeling en een verlenging tot Duinkerke.
Oud 18 januari 2006, 20:51   #209
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

90% van de Belgische lijnen zijn aangelegd door privémaatschappijen. En die waren meestal even hard geïnteresseerd in goederen, als in passagiers, zoniet nog harder.
Heel wat lijnen zijn tot fietspad omgeturnd, zo ook de lijn Torhout-Oostende, of bijvoorbeeld As-Maaseik. En de Waalse Ravels...
Bij onderhoud van bestaande sporen, wordt er ook ongelooflijk veel geld geïnvesteerd, hoor. De prijs voor een volledig nieuw aan te leggen lijn op een bestaande bedding ligt daar niet zo heel veel boven, geloof ik.
Ik heb het geloof in de NMBS nog niet opgegeven. DB in Duitsland had vroeger net dezelfde ziekte als de NMBS en NS, maar op een aantal lokale lijnen daar hebben ze de concessie teruggewonnen met een uitgebreide dienstregeling, modernere treinen en heropende stopplaatsen. Ik hoop dus nog steeds dat de NMBS dat ook kan (ooit).
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 20:54   #210
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af hoe rendabel die lijn tegenwoordig nog is, en hoe rendabel deze zou zijn met meer stations, een verhoogde dienstregeling en een verlenging tot Duinkerke.
Ik denk niet dat de rendabiliteit zou verhogen met meer stations. Om nog eens op Kortemark terug te komen: het station heeft er z'n nut en is vrij 'druk' (relatief), maar met minder reizigers is het misschien toch te overwegen om ook dat te sluiten.
Dorpjes als Avekapelle, Esen en Zarren zijn uiterst klein en ze hebben ook niet echt een 'ommeland'.

Verlengen naar Duinkerke kan wel z'n nut hebben. En er voor zorgen dat in Gent de andere lijnen dan die naar Brussel/Leuven/Luik kort aansluiten.
Oud 18 januari 2006, 21:04   #211
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wat ik bedoelde met mijn kritiek op A'pen Centraal, is dat voor een station met 14 sporen, waaronder 4 doorgaande, er in principe veel meer mogelijk moet zijn, dan waarschijnlijk mogelijk zal zijn, o.a. omdat er onvoldoende wissels zijn voorzien, in een station met 14 sporen, zelfs als 10 daarvan doodlopen, zouden veel meer treinen veel vlotter moeten kunnen worden ingepast. Een gemiste kans voor Antwerpen, ondanks de vele miljoenen euro's die er aan zijn besteed en nog aan besteed zullen worden.
Maar is er behoefte aan veel meer treinen? En kunnen die wissels niet later evt. alsnog worden aangelegd? Ja, ik weet niet precies welke plannen men met de dienstregeling rond Antwerpen heeft, maar in het huidige kopstation had ik niet de indruk dat het bezweek onder het grote aantal reizigers.

Citaat:
De lijn naar Duinkerken loopt ook langs de kust(dorpjes), maar in tegenstelling tot de buslijn, rijdt-ie niet tot op het strand. Je moet dus een eindje lopen, en je moet eens weten wat een moeite dat dat is, voor een verwende reiziger...
In andere badplaatsen rijdt de trein toch ook niet tot het strand? Ik denk dat daar best een mouw aan te passen is (pendelbusjes, aangename wandelstraat, etc.).

Citaat:
Wat met lijn 90 is gebeurd (die lijn in Henegouwen) is inderdaad een schande. Maar ach, voeg maar toe aan het lijstje met ongebruikte (pre)metrotunnels, snelwegbruggen zonder aansluiting (in Hasselt o.a.), stukken snelweg in the middle of nowhere...
Misschien kan er een toeristische attractie van gemaakt worden, een ontdekkingsreis langs de x nutteloze werken?

Citaat:
Dat een Nederlander klaagt over de oubollige schrijfwijze van plaatsnamen in Frans-Vlaanderen, vind ik wel een beetje grappig... Waar elders schrijven ze immers Vught, Goirle, 's-Hertogenbosch?
Ik klaag er niet over, ik gebruik alleen de vertaling die de Taalunie geeft. En zo onlogisch is dat niet, want in Vlaanderen heeft men ook de namen aangepast. Op het stationsgebouw van Kalmthout staat bijv. nog Calmpthout te lezen. Die verandering heeft zelfs niets met de officiële spelling te maken.

Ik denk trouwens dat men in Nederland helemaal niet bij de spelling van plaatsnamen stilstaat. Het zijn vastgelegde namen, de koppeling met de spellingsregels zal niet snel gelegd worden. Het zou ongetwijfeld op veel bezwaar stuiten als al die namen aangepast zouden worden. Zeker in de huidige tijd, waar ouderwetse namen 'nostalgisch' klinken en daardoor meer uitstraling hebben. Je moest eens weten hoeveel nieuwbouwwijken tegenwoordig gekunstelde oude namen krijgen!
Oud 18 januari 2006, 21:05   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel rendabel is de zaak ongetwijfeld niet, daar ik indertijd eens naar Veurne heb gespoord. Toen ik 's avonds weer naar het station trok, zag ik tot mijn ontsteltenis dat er op de lijn (Veurne-Lichtervelde) maar om de twee uur een trein reed. Daar stond ik dan in weer en wind... een uur te vroeg. En de wachtzaal van het station was dan op de koop toe nog onverwarmd.
Oud 18 januari 2006, 21:08   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk trouwens dat men in Nederland helemaal niet bij de spelling van plaatsnamen stilstaat. Het zijn vastgelegde namen, de koppeling met de spellingsregels zal niet snel gelegd worden. Het zou ongetwijfeld op veel bezwaar stuiten als al die namen aangepast zouden worden. Zeker in de huidige tijd, waar ouderwetse namen 'nostalgisch' klinken en daardoor meer uitstraling hebben. Je moest eens weten hoeveel nieuwbouwwijken tegenwoordig gekunstelde oude namen krijgen!
Dat vind ik nu zo belachelijk. Wat staat er nu toch in g...naam "chique" aan "Craeybeckx" in plaats van "Kraaibeks"?
Oud 18 januari 2006, 21:11   #214
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Heel rendabel is de zaak ongetwijfeld niet, daar ik indertijd eens naar Veurne heb gespoord. Toen ik 's avonds weer naar het station trok, zag ik tot mijn ontsteltenis dat er op de lijn (Veurne-Lichtervelde) maar om de twee uur een trein reed. Daar stond ik dan in weer en wind... een uur te vroeg. En de wachtzaal van het station was dan op de koop toe nog onverwarmd.
Dat moet dan toch van voor de electrificatie geweest zijn, niet? Want sindsdien is er toch een trein om het uur.

Het is wel zo dat in het weekend maar om de twee uur een trein op de lijn Brugge-Kortrijk stopt in Lichtervelde.
Oud 18 januari 2006, 21:19   #215
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet dan toch van voor de electrificatie geweest zijn, niet? Want sindsdien is er toch een trein om het uur.

Het is wel zo dat in het weekend maar om de twee uur een trein op de lijn Brugge-Kortrijk stopt in Lichtervelde.
Toch niet, hoor. Als ik het me goed herinner, was dat in 2002. En ik spoorde toen op een zaterdag naar Veurne. Ik had in Lichtervelde overgestapt. In de doorreis had ik geen probleem en was me dus niet bewust van die verandering. Bij de terugreis werd ik er echter mee geconfronteerd. Daar stond ik dan in Veurne...
Oud 18 januari 2006, 21:28   #216
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Toch niet, hoor. Als ik het me goed herinner, was dat in 2002. En ik spoorde toen op een zaterdag naar Veurne. Ik had in Lichtervelde overgestapt. In de doorreis had ik geen probleem en was me dus niet bewust van die verandering. Bij de terugreis werd ik er echter mee geconfronteerd. Daar stond ik dan in Veurne...
Heel vreemd, want sinds de electrificatie leek het alvast ieder uur te zijn. En vandaag de dag is het dat zeker.
Dan hebben ze de dienst toch 'uitgebreid' nog, sinds 2002.
Oud 18 januari 2006, 21:31   #217
Dimitri

Standaard

Citaat:
90% van de Belgische lijnen zijn aangelegd door privémaatschappijen. En die waren meestal even hard geïnteresseerd in goederen, als in passagiers, zoniet nog harder.
Heel wat lijnen zijn tot fietspad omgeturnd, zo ook de lijn Torhout-Oostende, of bijvoorbeeld As-Maaseik. En de Waalse Ravels...
In de buurt van Rotterdam zijn er van de oude spoor- en tramwegen vaak provinciale wegen gemaakt. Aan de oostkant van Rotterdam bijv. reden tot 1953 de treinen naar het kopstation Rotterdam Maas, aan de Maasboulevard ter hoogte van het huidige zwemparadijs Tropicana. Het parallelweggetje langs de oever van de Nieuwe Maas heet hier nog altijd Rhijnspoorkade, naar de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) die de lijn in 1858 heeft aangelegd. Op het overige traject van de voormalige spoorlijn zijn nu de drukke Abraham van Rijckevorselweg en Schielandweg te vinden. Ook over de voormalige tramlijnen van de RTM ten zuiden van Rotterdam zijn provinciale wegen aangelegd, zoals de Groene Kruisweg die van Rotterdam tot aan Brielle loopt.

Citaat:
Bij onderhoud van bestaande sporen, wordt er ook ongelooflijk veel geld geïnvesteerd, hoor. De prijs voor een volledig nieuw aan te leggen lijn op een bestaande bedding ligt daar niet zo heel veel boven, geloof ik.
Ik heb het geloof in de NMBS nog niet opgegeven. DB in Duitsland had vroeger net dezelfde ziekte als de NMBS en NS, maar op een aantal lokale lijnen daar hebben ze de concessie teruggewonnen met een uitgebreide dienstregeling, modernere treinen en heropende stopplaatsen. Ik hoop dus nog steeds dat de NMBS dat ook kan (ooit).
Dan gaat het wel om DB Regio, een van de regionale ondermaatschappijen van de DB. Dat zie ik de NMBS nog niet zo snel doen, zichzelf regionaliseren.
Oud 18 januari 2006, 21:37   #218
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de rendabiliteit zou verhogen met meer stations. Om nog eens op Kortemark terug te komen: het station heeft er z'n nut en is vrij 'druk' (relatief), maar met minder reizigers is het misschien toch te overwegen om ook dat te sluiten.
Dorpjes als Avekapelle, Esen en Zarren zijn uiterst klein en ze hebben ook niet echt een 'ommeland'.

Verlengen naar Duinkerke kan wel z'n nut hebben. En er voor zorgen dat in Gent de andere lijnen dan die naar Brussel/Leuven/Luik kort aansluiten.
Uiteraard is het zaak om dan een ommeland voor deze dorpen te creëren, door de bussen naar naburige dorpen daar te laten vertrekken. Zo werkt het in het oosten van Nederland zo succesvolle visgraatmodel. Dit model zorgt ervoor dat ook kleinere stations rendabel kunnen zijn en bovendien stijgt de rentabiliteit van het openbaar vervoer als geheel, want de meeste mensen in die dorpjes zullen nu waarschijnlijk met de wagen gaan. Als men bovendien nieuwbouw zou concentreren in de dorpen langs de spoorlijn, creëer je nog eens extra draagvlak.
Oud 18 januari 2006, 21:46   #219
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat gevoel ken ik, in Nederland zijn bijna geen verwarmde wachtruimtes meer te vinden. Die trekken zwervers aan en het is blijkbaar teveel gevraagd om die daar weg te houden. Stations die vroeger wel verwarmde wachtruimtes hadden, hebben ze daarom nu niet meer.

Gelukkig hoef ik nooit zó lang te wachten. In Nederland geldt een minimale 'beleefdheidsfrequentie' van een trein per uur, ook 's avonds en in het weekend. Alleen de nachttreinen rijden maar om het uur.

Ik begin zo langzamerhand wel steeds meer te zien in een lightraildienst op deze lijn. Het zou een goede zaak zijn als Vlaanderen in 2007 de spoorlijnen in handen krijgt.
Oud 18 januari 2006, 21:55   #220
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat vind ik nu zo belachelijk. Wat staat er nu toch in g...naam "chique" aan "Craeybeckx" in plaats van "Kraaibeks"?
Het doet waarschijnlijk denken aan een betere afkomst (bij eigennamen) of aan de luxe van de negentiende eeuw (bij plaatsnamen), toen die spelling nog gehanteerd werd. Vreemd genoeg hebben villadorpjes als Bloemendaal en Rozendaal (op 19e-eeuwse kaarten staat het Gelderse Rozendaal trouwens als "Roozendaal" aangegeven en het Brabantse Roosendaal als "Rozendaal"!) wel een moderne naam. Maar goed, die hoeven dan ook niet de schijn op te houden. Ik heb weleens gelezen dat de gemiddelde Nederlander op een gegeven moment 'trottoir' ging zeggen, omdat men dacht dat dat 'netter' was, terwijl de adel vasthield aan 'stoep'. Zoals Johan Winkler destijds ook al opviel: het zijn de 'wannabees' die de taal verpesten.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 18 januari 2006 om 21:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be