Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Waar ga jij wonen na de Vlaamse onafhankelijkheid?
Ik blijf in Vlaanderen wonen natuurlijk 55 79,71%
Ik verhuis naar Wallonië, ik gun het ze ni, neh!!! 8 11,59%
Ik ga naar Frankrijk 2 2,90%
Ik ga naar Nederland 4 5,80%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2006, 21:03   #201
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Antwoord eens op de vragen die gesteld worden in plaats van voor de zoveelste maal weer eens totaal naast de zaak bezig te zijn!
Ik antwoord op de vragen, maar blijkbaar zit u met oogkleppen.

- De Hitlergroet van Karel Dillen die daarna doodleuk door Dewinter in het parlement wordt nagedaan
- De optochten van het Vlaams Blok met het VMO (niet bepaald de lieverdjes van de Vlaamse Beweging)
- De knokpartij van Dewinter
- De pro-revisionistische uitlatingen van NSJV (studentenclub van de Vlaams Blok jongeren).
- "We vechten Vlaanderen vrij" in ware VMO-stijl (gezicht onherkenbaar gemaakt) als lijfspreuk van datzelfde NSJV... Die mannen staan echt open voor discussie.

Oh ja, en vooraleer u hier gaat zeggen dat die beelden vervalst zijn of niet kloppen: we hebben ook een video van het VB waarop al hun menslievende daden te zien zijn ("la face cachée du Vlaams Blok" van Jean-Claude Défosset).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 21:05   #202
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
- "We vechten Vlaanderen vrij" in ware VMO-stijl (gezicht onherkenbaar gemaakt) als lijfspreuk van datzelfde NSJV... Die mannen staan echt open voor discussie.
Een ander symbool op die folder kwam van Combat18 (mannetje met gasmasker en pistool).
Oud 3 maart 2006, 21:46   #203
Lestat080
Partijlid

Lestat080's schermafbeelding

Standaard

Ik ga dan maar in Wallonië wonen, ik gun het ze niet. En velen zullen me volgen. Echte Belgen bestaan nog.
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 22:04   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Ik ga dan maar in Wallonië wonen, ik gun het ze niet. En velen zullen me volgen. Echte Belgen bestaan nog.
Dus in de Waalse republiek zult u uw "Belg-zijn" kunnen beleven... Kunt u mij dan uitleggen waarom u dit wel in Wallonië en niet in Vlaanderen zult kunnen?

Mij is dat immers niet duidelijk.

En inderdaad "velen" zullen volgen... Een beetje zoals de "vele" "Tsjechoslovaken" onder de Slovaken die naar Tsjechië trokken, zeker?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2006, 23:28   #205
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Echte Belgen bestaan nog, maar dan zul je ze toch niet in Wallonië moeten zoeken. Van zodra:
-de Vlaams-Waalse transfers wegvallen
-of de Vlaams-Waalse transfers niet meer langs het Belgisch niveau lopen
...doekt Wallonië direct de Belgische staat op.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 07:58   #206
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al meer dan eens heb ik vastgesteld in uw bijdragen dat blijkbaar de Vlaamse component door u als minderwaardig wordt aanzien. Veel lof over de Waalse kant. Geen goede woorden voor Vlaanderen. Dat zegt genoeg...
Vlaanderen bestaat zelfs voor meneer Steenbok niet. Dat moet Noord-België zijn.
Maar zelf woont ie in Crisnée, Wallonie (Terre de l'"Avenir"). Mijn aanhalingstekens.
Oud 4 maart 2006, 08:04   #207
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
dat rabiate separatisten dat niet lief is dat is dan het probleem van die met oogkleppen voorziene dromers van een onafhankelijke [SIZE=3]NL-talige regio[/SIZE] van België...
Voil�* , wat ik net wilde bewijzen. Alleen is het deze keer de Nederlandstalige regio in België , wat langer dan Noord-België.
Oud 4 maart 2006, 08:25   #208
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Echte Belgen bestaan nog, maar dan zul je ze toch niet in Wallonië moeten zoeken. Van zodra:

Dat klopt als een Blokker.
Maar een mens moet risico's durven nemen om toch maar zolang mogelijk 'Belg' te kunnen blijven, hé?
Oud 4 maart 2006, 08:34   #209
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Steenbokse heeft 'gemengde' ouders. Eentje uit Vlaanderen en eentje uit Wallonië. De scheiding van Vlaanderen en Wallonië voelt hij allicht aan als een door Vlamingen opgedrongen scheiding van zijn ouders.
Begrijpelijk dus dat hij separatisten harstgrondig haat.
Wie weet voer de huwelijksboot van zijn ouders al even wankel als de Vlaams-Waalse en probeert Steenbokse het Belgische verstandshuwelijk daarom uit alle macht overeind te houden?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2006, 08:43   #210
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Zulke houding toont enkel aan dat de belgicisten hun Franstalige mede-Belgen (Walen dus) niet goed kennen.

Mijn grootmoeder woonde effectief in Wallonië, meer dan 40 jaar. In die tijd was ze misschien geen flamingante geworden, maar was zich meer dan ooit bewust van haar Vlaamse identiteit (en dat terwijl ze vloeiend Frans praatte, meer dan Nederlands door omstandigheden). Zij kende wél de Waalse mentaliteit in tegenstelling tot alle salonbelgicisten op dit forum die af en toe eens naar de Ardennen gaan en daaruit menen op te maken dat ze Wallonië goed kennen.
Oud 4 maart 2006, 08:54   #211
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn ze, in het algemeen gesproken, weldegelijk. Slechts in gebieden waar er een grote immigratie is geweest (Brussel - het voormalig Waalse industriebekken) ziet men Vlaamse familienamen bij mensen die ondertussen Waal/Franstalig zijn geworden. Voor het overige treffen we her en der wat witte raven aan. Daarenboven hebben we in de 19e eeuw te maken gehad met een aantal verfransingen van oorspronkelijk Vlaamse namen. Vandaar dat bepaalde Vlamingen nu met een zogezegde Romaanse naam door het leven gaan, maar waarvan duidelijk is, door genealogisch onderzoek, dat de oorspronkelijke lezing van de familienaam zo Diets was als iets.
och beste Jan... hier en daar wat witte raven... wat een onzin...
het is wel zo dat jullie in wat men bij ons "de Vlaanders" noemt helemaal ernaast zitten voor wat Haspengouw en Brabant betreffen...
het zijn weliswaar maar dorpen en kleine stadjes... maar er is eeuwenlang een wisselwerking geweest tussen de bewoners van die regio's...
het volstaat eens op de kerkhoven te gaan zien... dan merk je dat wat je zo prachtig theoretisch van je troon verkondigt, larie en apekool is...

er is weliswaar minder wisselwerking geweest de jaren 70 en 80 en begin 90, maar de mensen herontdekken mekaar... de nefaste werking van De Lijn e.d. evenals de onderwijswetten ten spijt...

ik nodig u uit om eens hier een ontdekkingstocht te komen ondernemen in die streken...

en dan spreek ik nog niet van de Limburgse boerenzonen die in de Condroz grote aantallen hoeves zijn gaan overnemen...

maar ja, dat past niet in jullie subversieve acties om maar een wig te drijven tussen de mesnen van Noord en Zuid...
Oud 4 maart 2006, 08:57   #212
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Alweer de grootste prietpraat die er ooit te lezen viel! Als u een etiket wilt, welja, ik ben dan ook separatist. Ik ben evenwel voor uitwisselingen. Het een sluit het andere geenszins uit; slechts in uw gedachtegang zijn dat blijkbaar twee onverzoenlijke elementen.

Nogmaals, de euregio waarnaar u verwijst is geen institutioneel gegeven; geen gewest met eigen bevoegdheden. Het is een DOOR DE EUROPESE GEMEENSCHAP gestimuleerd SAMENWERKINGSVERBAND. Niet wat u ervan maakt. Daarnaast bestaan er immers nog vele andere euregio's en de bedoeling is om grensoverschrijdende activiteiten allerhande (handel, nijverheid, cultuur...) te bevorderen. Geen institutionele eenheid. Euregio's zijn heel goede zaken en worden door iedereen goed onthaald.
och man toch... jij bazelt de grootste prietpraat die bewijst dat in je ivoren extremistische toren niet weet wat hier in de Eurregio gebeurt...
verder praten heeft geen zin want je bent intellectueel absoluut oneerlijk...
zoals hierboven voorgesteld... kom uit je iveoren toren en verlaat je theoretische benadering en kom kijken wat er hier in die grensstreek leeft...
Oud 4 maart 2006, 09:00   #213
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kim, zoals zo vaak zit je er weer eens totaal naast. Niet ik haal dat immers als argument aan, wel Steenbok66 die meent dat de huwelijken tussen Walen en Vlamingen erop wijzen dat er eenheid onder de Belgen is.

Fijn echter om z'n argumentatie ook naar het land van de sprookjes te verwijzen!
nog zo'n verdraaiing van wat ik gezegd heb... jij komt met het argument huwelijken...
huwelijken noch wettelijk of ander samenwonen zijn hier een argument...
er IS en er BLIJFT een grote wisselwerking tussen de mensen van de Limburgs/Luikse en de Brabantse taalgrenzen...
ga ter plaatse eens goed rondneuzen in plaats van met je teksten of telefoonboeken te schermen
Oud 4 maart 2006, 09:21   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
och beste Jan... hier en daar wat witte raven... wat een onzin...
het is wel zo dat jullie in wat men bij ons "de Vlaanders" noemt helemaal ernaast zitten voor wat Haspengouw en Brabant betreffen...
het zijn weliswaar maar dorpen en kleine stadjes... maar er is eeuwenlang een wisselwerking geweest tussen de bewoners van die regio's...
het volstaat eens op de kerkhoven te gaan zien... dan merk je dat wat je zo prachtig theoretisch van je troon verkondigt, larie en apekool is...
Spijtig voor u, maar ik moet uw droomballon doorprikken. Ik verwijs hierbij naar de studie van de Luikse professor Kurth die in de loop van de 19e eeuw een heel grondige studie heeft gemaakt van alle grensdorpen langs de taalgrens. Afgezien van enkele uitzonderingen kon hij een vlijmscherp onderscheid maken tussen waar Nederlands/Vlaams en waar Frans/Waals werd gesproken. Geen hutsepot-toestanden waarin u gelooft.

Merkwaardig trouwens dat uw hutsepot-theorie niet bevestigd wordt door de telefoonboeken waar we een goed beeld krijgen van de familienaamverspreiding. Aan Vlaamse kant zien we een duidelijk overwicht aan Germaanse familienamen (met natuurlijk enkele uitzonderingen - ik heb het reeds gezegd: Brussel), aan Waalse kant een duidelijk overwicht aan Romaanse familienamen. Sla maar zelf even de bladzijden erop na van Crisnée. Doe zelf de test, beste vriend. Dat zult u evenwel niet doen, want uw droomballon dreigt aldus voor de zoveelste keer te worden doorprikt.
Oud 4 maart 2006, 09:23   #215
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nog zo'n verdraaiing van wat ik gezegd heb... jij komt met het argument huwelijken...
huwelijken noch wettelijk of ander samenwonen zijn hier een argument...
er IS en er BLIJFT een grote wisselwerking tussen de mensen van de Limburgs/Luikse en de Brabantse taalgrenzen...
ga ter plaatse eens goed rondneuzen in plaats van met je teksten of telefoonboeken te schermen
Jammer voor u, maar dat is niet het geval. Zelf kan ik mensen die in Ternaaien wonen (Vlamingen) en die hebben me al meerdere keren gezegd dat de taalgrens er eigenlijk een sociologische grens waarover er weinig uitwisseling bestaat. Er zijn weinig gemengde huwelijken, met uitzondering van het Brusselse.

Over welke uitwisseling heeft u het trouwens? Over toerisme? Over winkelen? Dat beschouw ik niet als "uitwisseling"...
Oud 4 maart 2006, 09:36   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
och man toch... jij bazelt de grootste prietpraat die bewijst dat in je ivoren extremistische toren niet weet wat hier in de Eurregio gebeurt...
verder praten heeft geen zin want je bent intellectueel absoluut oneerlijk...
zoals hierboven voorgesteld... kom uit je iveoren toren en verlaat je theoretische benadering en kom kijken wat er hier in die grensstreek leeft...
Hahahaha! De prietpraat komt van u, beste vriend, en de weerlegging komt bij u zo hard aan dat u niet anders weet te verzinnen dan te stellen dat de ander prietpraat verkoopt.

De euregio (met één r trouwens!) Maas-Rijn (u spreekt trouwens de hele tijd over "de Eurregio" alsof er maar één euregio bestaat... al evenzeer grote larie) is een grensoverschrijdend verband dat door de EU wordt gestimuleerd om allerlei grensoverschrijdende problemen en uitdagingen aan te pakken.
Oud 4 maart 2006, 09:38   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik antwoord op de vragen, maar blijkbaar zit u met oogkleppen.

- De Hitlergroet van Karel Dillen die daarna doodleuk door Dewinter in het parlement wordt nagedaan
En u gelooft dat? FdW zwoer de eed voor het parlement. Dat was helemaal geen Hitlergroet. Indien hij dat gedaan had, was er zeker reatie gekomen van de kamervoorzitter en zou dat behandeld geweest zijn als ordeverstoring (u weet het misschien niet maar een kamervoorzitter kan de kamerleden boetes opleggen omwille van dit feit). Dat alles is niet gebeurd. Ook in de media was er niets te horen. Dit is trouwens al zovele malen gezegd, waardoor blijkt dat u eigenlijk van kwade wil bent.
Oud 4 maart 2006, 09:40   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- De optochten van het Vlaams Blok met het VMO (niet bepaald de lieverdjes van de Vlaamse Beweging)
't VMO had niets te maken met het Vlaams Blok. Daarenboven bestaat het VMO al veel langer dan het Vlaams Blok. Dat de VMO geen "lieverdjes" zijn staat buiten kijf, maar dat was de Hérisson van Happart al evenmin...
Oud 4 maart 2006, 09:41   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- De pro-revisionistische uitlatingen van NSJV (studentenclub van de Vlaams Blok jongeren).
In die tijd was dat niet strafbaar. En wat mij betreft, is dat ook nog steeds geen misdaad daar de bestaande muilkorfwet een afscherming is van een normaal geschiedkundig debat. Door het uiten van revisionistische standpunten berokken je niemand lichamelijke schade toe. Van welke aard dan ook.
Oud 4 maart 2006, 09:42   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- De knokpartij van Dewinter
Nooit van gehoord. En mocht er een knokpartij geweest zijn, dan kunt u mij ongetwijfeld vertellen hoe het allemaal is gebeurd, wie de betrokkenen waren en hoe het verliep. En vooral: waarom FdW, indien hij toch de aanstoker en dader was, daarvoor niet veroordeeld werd?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be