![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Moet legerdienst terug ingevoerd worden. | |||
| Ja, maar zoals vroeger enkel voor mannen. |
|
15 | 15,31% |
| Ja, voor beide geslachten. |
|
21 | 21,43% |
| Neen. |
|
60 | 61,22% |
| Geen mening. |
|
2 | 2,04% |
| Aantal stemmers: 98. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 |
|
Minister-President
|
hahaha de legerdienst... ebn ik nooit aan mogen beginnen zou ook nooit gelukt zijn omdat het niet echt in m'n karakter ligt bevelen op te volgen als die nutteloos zijn
|
|
|
|
|
|
#202 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Trouwens: dienstplicht is een recente uitvinding die in de eerste plaats moest dienen om snel héél veel goedkoop kanonnenvoer te mobiliseren. Lees eens een paar boekskes over WO I en je weet meteen waarom de mensen die toen gesneuveld zijn zich in hun talloze graven zouden omdraaien bij het aanhoren van zoveel slap gewauwel.
|
|
|
|
#203 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#204 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En wat ZIJ die hun leven hebben gelaten voor JOU vrijheid er van zouden vinden dat JIJ niet eens bereid bent een jaartje op te offeren voor die vrijheid, daar kan JIJ beter over zeggen. Het feit dat jij nu zo kan afgeven op het leger en de staat heb je wel even te danken aan al die DIENSTPLICHTIGEN, die hun leven hebben gelaten. En als LEEUWEN hebben gevochten voor JOU vrijheid. Ja, je hebt gelijk. Deze mensen zouden zich idd weleens kunne afvragen of de manier van doen en leven van sommige in onze maatschappij hun leven wel waard was. En zij misschien niet beter de vijand hier hadden laten baas komen spelen en zo zelf hun leven hadden kunnen behouden. |
|
|
|
|
|
|
#205 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Grootvader overleden met een scherf van een Duitse granaat in het achterhoofd in 1943. Zelf: 15 maanden gediend als KRO bij de Zeemacht. Nooit gezocht naar uitvluchten of ontsnappingsmogelijkheden. Kom mij dus niet leren waar het over gaat, menneken... Er is in vredestijd geen enkele, maar dan ook geen enkele verantwoording te vinden om mensen dwangarbeid te doen verrichten. ps. je hebt héél goed bewezen dat je van de strijd in '14 - '18 geen reet begrepen hebt. Proficiat !
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 24 augustus 2006 om 14:49. |
|
|
|
|
|
|
#206 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Beide grootvader gevochten in 14-18, 1 invalide van de mostergas Ander grootvader in 40-45 bij het verzet. Heb beiden zelf nog gekent en heb hun verhalen dus uit eerste bron. En heb zelf in '78 in zaire en daarna nog een paar keer met de koopvaardij in oorlogzones gezetten Wie weet er hier waarover het gaat? En vredestijd, mijn r..t, we zijn volop in gevechten met terroristen. Laatst gewijzigd door Jantje : 24 augustus 2006 om 14:54. |
|
|
|
|
|
|
#207 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
The war on terror. Ik heb anderzijds nog geen enkele militair gemobiliseerd gezien tegen de terroristen hoor... Zelfs in de UK lopen ze nog niet gewapend door de straten. Die oorlog tegen het terrorisme is niet meer dan hét gedroomde excuus om al die verworvenheden, al die vrijheden waarvoor die mensen in 14-18 en 40-45 hun bloed hebben vergoten, terug te schroeven. SHAME ON YOU !!!!
|
|
|
|
#208 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar denkt je nu echt dat jij hier nu in het Vlaams met een Belgische nationaliteit zou zitten schrijven, als er toen geen dienstplicht was geweest. Als jou overgrootvader en grootvader en mijn grootvaders geen dienstplicht hadden vervuld dan hadden wij hier nu Duits of Frans gesproken. |
|
|
|
|
|
|
#209 |
|
Parlementslid
|
In oorlogstijd ook niet.
Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 24 augustus 2006 om 15:19. |
|
|
|
|
|
#210 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik zou hier ook vol nostalgie herinneringen aan mijn diensttijd kunnen oprakelen; en heb me ook prima geamuseerd (en het één en ander bijgeleerd, dat ik in het latere leven echter nooit meer nodig heb gehad). Maar het leger is géén tewerkstellingsbureau, géén opleidingscentrum, géén opvoedingskamp en géén manier om een aantal diepgewortelde sociale en economische problemen op te lossen. Het leger is het leger, punt uit. En dienstplicht in vredestijd blijft in mijn ogen een vorm van dwangarbeid.
|
|
|
|
#211 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar je mag het leger van nu en wat een dienstplichtige er zou moeten gaan doen niet vergelijken met het leger van voor 1948 of met het leger waar jij en ik in hebben gediend. Het eerste was een echt gevechtsleger en heeft die taak ook met pracht en veel verdiend lof volbracht. Tot ons aller groot verdriet, de dodelijkste vorm van dienen Wij hebben in een afschrikkingsleger gediend. Tot ergernis van vele onder ons de saaiste vorm van dienen in het leger. Het leger van nu is een leger dat indienst staat van de wereldbevolking en voert dan ook bijna uitsluiten hulpverlenende taken uit. En ja, de enkele gevechts taken die het uitvoerd, kan je idd beter overlaten aan de beroepsmilitiaren. Zij zouden dan ook de gevechtselite moeten vormen. Maar slechts weinige van de mensen die nu in het legerdienen zijn instaat de hoge technische kennis en vaardigheden die nodig zijn op te brengen en/of aan te leren. |
|
|
|
|
|
|
#213 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ondertussen zetten de politieke scherpslijpers mensen tegen elkaar op: werknemers versus werklozen, die steevast van parasitisme worden beschuldigd. Dat alles om de aandacht maar zo veel mogelijk af te leiden van hun eigen verpletterende verantwoordelijkheden. Legerdienst staat hier volledig los van.
|
|
|
|
#214 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En veel mensen zouden er ontdekken dat ze veel meer in zich hebben zitten dan ze zelf denken. |
|
|
|
|
|
|
#215 |
|
Europees Commissaris
|
Let wel, absoluut tegen ben ik niet. Ondanks mijn gebrek aan Belgisch patriotisme wegens Vlaams-nationalisme zou ik bereid zijn het Belgisch leger te dienen indien ik opgeroepen word.
Het leger biedt voor velen ook voordelen. Het is echter zo dat bijlange niet iedereen onder die noemer valt en dat mensen door dat leger ook op het foute pad zijn geraakt. Ik ben tegen, maar niet absoluut tegen. Met de opkomst en mijn steun aan liberaal feminisme ben ik overigens voor legerdienst voor vrouwen wel te vinden. Hoewel die vrouwen natuurlijk niet zomaar onder de mannen moeten marcheren. Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 augustus 2006 om 16:06. |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het leger was vroeger althans een prima tussenstap tussen adolescentie en volwassenheid en zelfstandigheid.
De ontgroening nu eenmaal. Nu is dat er niet meer. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Immers men kan kafferen op die officier en zeggen dat tucht en discipline ouderwetse dingen zijn.
Maar als je van hun veilige moeder aan de haard nestje in een arbeidsritme komt, is het ook van dat! Misschien niet met straffen maar dan meteen met een c4. Wat alsnog toch veel erger is dan eens patatten jassen. |
|
|
|
|
|
#218 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel dat is nu eens een goede instelling. Het leger had en heeft en zal ze altijd hebben, maar aan alles zijn voor en nadelen. Trouwens voor al deze die zo tegen de dienstplicht zijn, maar vinden dat men de werklozen meer aan het werk moet zetten. Het is een manier omdat te doen zonder nogeens een heel administratie op te richten. En met straffen die tenminste worden uitgevoerd als men zich aan deze plicht onttrekt. Het is maar dat het kind een naam heeft hé. |
|
|
|
|
|
|
#219 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
Ook op het kabinet van een minister zeker, of één of ander schoon jobke verkregen via een kennis.
|
|
|
|
|
|
#220 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Mensen aan een test onderwerpen om te zien of ze al dan niet aan dwangarbeid moeten onderworpen worden met het oog op de verwerving van zelfkennis? Met vertegenwoordigers van de democratische partijen in de jury, mag ik aannemen? Zou het niet eerder aangewezen zijn om enkel diegenen aan dwangarbeid te onderwerpen, die eisen dat anderen aan dwangarbeid moeten worden onderworpen, om te weten dat ze een ander gerust moeten laten? Afgezien daarvan heb ik me vele jaren geleden rot geërgerd aan de willekeur waarmee dat legergedoe gepaard ging: erger dan in de tijd van de loteling. Ikzelf werd vrijgesteld van legerdienst, want ik was de oudste van zes. Een eerste broer van mij werd om één of andere bovennatuurlijke reden ook vrijgesteld. Maar de volgende broer had het plots wél zitten: van hem werd een stuk van zijn leven onteigend. Eén van de gevolgen was, dat hij na het afzwaaien ook nog eens zijn recht op dop was kwijtgespeeld, wegens één of ander papier niet goed ingevuld of zo, zodat hij dan naast jobs greep die gereserveerd bleken voor uitkeringsgerechtigden die in vele gevallen géén legerdienst hadden gedaan. Ik verbaasde me toendertijd ook over het feit, dat gezinnen met meisjes blijkbaar niet door deze slavendrijverij getroffen werden, en de willekeur hiervan is één van de eerste feiten geweest die me ten volle bewust heeft gemaakt van het feit dat een particratische staat als de Belgische in wezen een mensvijandig instituut is. Bepaald weerzinwekkend was het gekuip, gemanoeuvreer en getouwtrek dat vereist bleek om via politieke pistonnetjes en halflange armpjes een 'goed' postje te krijgen, bij voorkeur ergens in Brussel, zodat ge tenminste nog iedere dag naar huis kon en zodoende uw tijd op een wat mindere miserabele manier moest verprutsen. Vernederend en compleet immoreel. Het corrumperende wezen van de staat barstte hier door alle porieën naar de oppervlakte. ![]()
|
|