Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2007, 19:31   #201
krohn
Partijlid

Standaard Mei 2000, twee weken in de gevangenis van Vorst gemarteeld

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

Op 17 september ll. reed een Vlaamse priester, woonachtig in Iparralde en medeoprichter van “Flandriatik Ikastolentzat”, met een Belgische nummerplaat vanuit Madrid richting Burgos. Bij een wegomlegging ten gevolge van wegwerkzaamheden diende hij even de juiste route te vragen. Op hetzelfde ogenblik passeerde een jongere. Hij was iets “ouder” dan 20 jaar. Hij zag op de auto van de Vlaming een sticker (zie foto) die wel eens de EENHEID VAN SPANJE IN GEVAAR kon brengen. Het gaat om de sticker die vele jaren geleden werd uitgegeven door het Vlaams steuncomité voor Baskische scholen, “Flandriatik Ikastolentzat” (Vlaanderen voor de Ikastolas). Op de ene helft staat de Baskische vlag met erboven het woord “EUSKADI” en beneden het woord “VLAANDEREN”. Op de andere helft staat een Vlaamse Leeuw met erboven “om van te houden” en eronder hetzelfde in het Baskisch: “maitatzeko”. Meteen begon de kerel te roepen op de Vlaming: “Jij bent van Herri Batasuna! Jij bent van Herri Batasuna!!” en daarbij zwaaide hij met zijn beide vuisten! De jongere raakte door het dolle heen en bij het wegrijden zoefde een dikke kei door de het openstaande rechterraam rakelings voorbij het hoofd van de Vlaming en kwam tegen de binnenkant van de linkerdeur terecht!
De man die hem aanviel was hoogstwaarschijnlijk een lezer van de Spaanse desinformatiemedia! Zijn hele jonge leven vernam hij dat alle Basken van ETA zijn. De Vlaming schreef een open brief naar de kranten ABC, El Mundo en La Razón en naar radio COPE van het Spaanse “nationaal katholicisme”, die elke morgen zijn neofascistisch zaad over de dorre Spaanse akkers strooit.

De baskische vlag (ikurriña) is nu wel grondwettelijk erkend, 't is waar maar buiten het Baskenland wordt altijd gezien en beschouwd als de ETA-vlag, wat de Vaamse leeuw betreft is praktisch in Spanje overal onbekend. Dat alles wil zeggen dat je vriend (van een priester) weinig toon van voorzigtigheid gaf, wat voor een Godsbediende heel erg blijkt. Maar het is blijkbaar dezelfe priester die drie jaar geleden een polemiek in Meervoud afsluitte in zake ETA-geweld, ten gunste ven die gasten natuurlijk...in Godsnam. Er waren toen enkele lezers van die krant die zich onrust maakten over de mogelijke onaangename gevolgen van de voor de ETA campagnes in die krant, en die allemaal aan de Spaanse Mediterraneaanse kust woonden. Alfaz del Pi, provincie Castellon, bijvorbeeld, een beetje meer dan vijf duizende inwoners, Vlaamse bejaarden bijna allemaal. De gaanse winterdagen op de strand petanque aan het spelen, jogging an het doen, op elkaar bezoek te brengen in rust en vrede (proficiaat!) onder bescherming van de (fascistische) Spaans staat....Ik was trouwens ikzelf begin jaren negentig in Oostende aan het wonen, vlak acther de Wellington in een mooie, rustige en in de winter bijna leege buurtwijk van bejaarden en gepensioneeerden. Blikbaar waren ze daar precies allemaal ....

Die voorvaltje van jou lijkt me dus een uitzondering alleen, maar wel enkele vare dingen onthullend, 't is waar.

Ten eerste het bestaan van een georganiseerde beweging ten steun van de ETA-opeisen. Ik was trouwens in 2004 al twee jaar aan het werk in een Vlaamse bio-boerderij (Groenen en Vlaminganten tegelijkertijd...) in de streek van Grimbergen niet verweg precies waarvan de meeste bekend Vlaamse-Baskische vereninging ligt (Anai Artea, Kapelle-op-den-Bos) toen ik val hélas onder de invloedsfeer van een iemand van de BDAB van Vilvoorde en aanging afspraken met haar om mij een nieuwe (betere) job te vinden helpen, maar die heel vlug maar sessies indoctrinatie werden om mij ervan (volledig) te overtuigen van het belang het Nederlands perfect te kunnen hanteren, intussen was rond die tijd een van de ETA-verdachten die in Vilvoorde precies woonde in de pers aan het woord, zich verheugende geen probleem in België te hebben ondervonden, van een behoorlijke job te genieten etcetera, etcetera....en ik vroeg me altijd (o.a.) af of die man dezelfde opeisen waren opgesteld dan ik, qua kennis Nederlands....("Estamos aqui o en Flandes?" zeiden de Spaanjaarden van toen... )

Ten twede, de kerkelijke of priesterlijke invloed in Vlaanderen bij de aanhang van de ETA . En ik herinner me het nog ook in Vilvoorde precies, waar ik twee maanden begin 1993 een kamertje betrok bij een oude echtpaar, Nederlandstalig natuurlik en met de boekenkasten vol vlaminganten of Vlaamse nationalisten schrijvers...Mevrouw stopte me altijd om enkele woord bijna om mij te laten verstaan dat mijn Nederlands niet goed was alhoewel ze blijkbaar alles verstond, tegelijkertijd stuurde ze mij telkens -vergeefs natuurlijk- bij de pastoor van de buurt om daar "een gooie sfeer te gaan vinden", en dat komt alles voor me met je verhaaltje over de Vlamse priester, in Spanje wonende, precies in het Baskenland...

(Wat doet hij daar? Als missionaris zoals in het Congo van toen? Of meer waarschijnlijk als bevrijdingstheoloog? Ik in elk geval om het oprecht te zeggen denk altijd dat die priesters vooraler ze ergens in de wereld de mensen "gaan bevrijden", zoals die en misschien nog anderen menen te doen in het Baskenland, zich liever van nogal kerkelijke of klerikale kettingen zouden moeten bevrijden, zoals de verplichting van het celibaat....Maar dat zou bedoeld natuurlijk "naar buiten" te moeten, ronduit, met openhartigheid...welnu "buiten is het koud", zoals wijlen Frans Verleyen zei, met veel ergernis van het Kardinaal....Ze zouden zo in elk geval een beetje minder vuur naar buiten gaan aansteken....)

Ten derde, het grootste van de propaganda van die Basskische-Vlaams "site" betreft de toestand van de ETA-gevangenen in de Spaanse gevangenis en in het bijonder het lot van De Juana Chaos, verordeeld wegens meer dan een tientaal moordpartijen, ertussen een moordaanslag (1985) tegen een majoor van het Leger voor zijn woning, gedood in de aanwezigheid van zijn zonen, de oudste heel jong nog toen, maar zestien jaar. Wat de Spaanse gevangenis betreft heersen veel grote leugens daarover, in Vlaanderen vooral. Maar ik zou hier maar willen zeggen dat ik er niet zoveel overtuigd van ben in Spaanse gevangenen de marteling te worden beoefend, althans zoals ik het in een Belgische gevangenis, in 2000 in Vorst beleefde: twee weken in het Psychiatrisch Afdeling psychologische (en niet alleen) gemarteeld inderdaad...

Andere sites en andere uitzicht over de Basken-zaak: www.libertaddigital.es

en www.infonacional.com

Dag!
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 19:52   #202
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
De baskische vlag (ikurriña) is nu wel grondwettelijk erkend
Maar niet in Navarra.

Citaat:
Maar het is blijkbaar dezelfe priester die drie jaar geleden een polemiek in Meervoud afsluitte in zake ETA-geweld, ten gunste ven die gasten natuurlijk...in Godsnam. Er waren toen enkele lezers van die krant die zich onrust maakten over de mogelijke onaangename gevolgen van de voor de ETA campagnes in die krant, en die allemaal aan de Spaanse Mediterraneaanse kust woonden.
Meervoud is geen krant, maar een maandblad. Ik heb ze nooit de lof horen spreken over het ETA-geweld, maar het is wel quasi het enige medium dat de franquistische propaganda niet volgt. Meervoud belicht ook de sluiting van Baskische kranten, de foltering van Baskische gevangenen, enz... En zoiets is natuurlijk niet leuk voor de fascisten uit Spanje...

Citaat:
Maar ik zou hier maar willen zeggen dat ik er niet zoveel overtuigd van ben in Spaanse gevangenen de marteling te worden beoefend
Of zoals de Spaanse franquisten steeds beweren: "De Basken pijnigen zichzelf om de Spaanse staat in een slecht daglicht te plaatsen."
Straks gaan die Spaanse fascisten nog beweren dat ook de joden zichzelf vergast hadden om Hitler in een slecht daglicht te plaatsen...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 19:53   #203
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Er is trouwens nog geen bewijs dat de bom door de ETA geplaatst is. ETA heeft het bestand niet opgezegd! De opeising gebeurde niet op de gebruikelijke manier.

Voor 't zelfde geld is die bom van de Spaanse paramilitairen, de soort die vroeger clandestien Baskische militanten ontvoerde en vermoordde.
In Spanje zou je daar idd niet moeten van verschieten. Sommige Spaanse organisaties zijn er toe in staat!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 5 januari 2007, 20:20   #204
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
heel summier samengevat: de waalse pers en politici doen enthousiast mee met het verdedigen van staatsimperialisme, de waalse pers en politiekers hebben iets meer lef en durven de schandalige politiek van de spaanse staat al eens in vraag stellen.
Eh Pelgrim, ik snap je niet?
Oud 5 januari 2007, 22:17   #205
krohn
Partijlid

Standaard "Belgische compromis" ten koste van Spanje en de Spanjaarden (vooral)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

Straks gaan die Spaanse fascisten nog beweren dat ook de joden zichzelf vergast hadden om Hitler in een slecht daglicht te plaatsen...
Zonder scheldwoorden, als je blieft! Zelfs als ik Spanjaard (of Spanjool) ben en rechtse of zogezegde standpunten verdedigt, waarborgt het Belgische Grondwet mijn rechten allemaal, en ik denk die manieren van jou hier tot nu toe niet te hebben gebruikt.

Franco werd Staatschief van Spanje door de gaanse wereldgemeenschap erkend na de Twede Wereldoorlog. Als jou zoals bepaalde Vlamingen (een kleine minderheid zeker) aan een erg complex daarover lijdt, is dat niet mijn probleem. IK constateer alleen dat sterke regimes of gewone dictators overal in de wereld niet de vurige propandaoorlog kenden die tegen Spane en de Franco regimen ook ergens in Europa maar misschien voraal hier in België en vooral in Vllanderen regelmatig en op periodieker wijze wordt aangestoken.

(IK was aan de Gentse Universiteit in 1990 et werd daar -nog- het slachtoffer van een strenge numerus clausus systeem, tegen mij nog strenger opgesteld, die was toen nog toegepast aan alle buitelandse studenten...met uitzondering van het Zaïre van Mobutu...en de Roemanië van Ceasescu van de tijd van de Conducator....)

Maar er is nog iets daarover te zeggen: de Spaanse Burgerloorlog is nog in het leven in België, zoveel paradoxaal dat aan enkele zou kunnen blijken. Er bestaat een heel machtig lobby van oudstrijders van Spaanje -aan de Rode Republikeinse kant natuurlijk- en van zijn opvolgers of erfgenamen die alitjid invloedrijk en actief in de Belgische Pollitiek blijven te staan en dat op alle niveaus van de Belgische maatschappij. Ze waren diegenen bijvoorbeeld die de VUB sitchtte, een splitsing van de ULB begin de jaren zestig met mindere bekende oorzaken dan wat algemeeen wordt aanvaardt. De grens was zeker de taal maar niet alleen...De recente geschiedenis ook, terugkomende tot de Twede Wereld Oorlog...

Waren ze (allemaal) in het Weerstand gekampt? Dat blijft in elk geval onzeker, wat is meer zeker integendeel is het feit dan hun verleden betreffende de Spaanse Burgeroorlog (bij de Roden natuurlijk) hun het gepaste ideologische "alibi" bezorgde om tot een taalsplitising te kunnen overgaan zonder te worden beschuldigd van Vlamingantismus of Vlaamse nationalismus.

Die wetvoorstellling bvd. van Herman Suikerbuik in 95 (CVP toen) om schadevergoeding oficieel te toekennen aan de Vlaamse nationalisten voor de gevolgen van hun gedrag tijdens de Twede Wereld Oorlog bij de ene kant, en bij de andere aan de Belgische vrijwilligers (aande Rode republikeinse kant, Vlaamse meestal ...) tidjens de Spaanse Burgeroorlog....

Loutere toepassing trouwens, dat alles, van een soort algemene regel van de Belgische politiek daterende van het begin van de Belgische Onafhankelijke Staat: "Belgische compromis" ten koste in laatste instantie en altijd van Spanje en de Spanjaarden (van vroeger en van nu).

(De VUB, wat voor een Universiteit! Leerkrachten die zich loutere discriminatie vanwege het verleden of de nationaliteit zich veroorloven! Tegen Spanjaarden tenminste, zoals dat het geval met mij is geweest, vanwege Walter De Bondt -Vakdidaktiek, richting Recht, ook titularis aan de Gentse Universiteit en weet ik niet waar ook...- die me door een onrechtmatige en onrechtvaardige taal-oekase op het nippertje verhinderde -alles al geslaagd, op zijn vak na inderdaad - het diploma van de Lerarenopleiding aan de VUB te behalen, in het Nederlands...'t is niet zo erg maar dat moest toch worden gezegd)

Dag!
Oud 6 januari 2007, 01:48   #206
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De baskische vlag (ikurriña) is nu wel grondwettelijk erkend, 't is waar maar buiten het Baskenland wordt altijd gezien en beschouwd als de ETA-vlag, wat de Vaamse leeuw betreft is praktisch in Spanje overal onbekend. Dat alles wil zeggen dat je vriend (van een priester) weinig toon van voorzigtigheid gaf, wat voor een Godsbediende heel erg blijkt. Maar het is blijkbaar dezelfe priester die drie jaar geleden een polemiek in Meervoud afsluitte in zake ETA-geweld, ten gunste ven die gasten natuurlijk...in Godsnam. Er waren toen enkele lezers van die krant die zich onrust maakten over de mogelijke onaangename gevolgen van de voor de ETA campagnes in die krant, en die allemaal aan de Spaanse Mediterraneaanse kust woonden. Alfaz del Pi, provincie Castellon, bijvorbeeld, een beetje meer dan vijf duizende inwoners, Vlaamse bejaarden bijna allemaal. De gaanse winterdagen op de strand petanque aan het spelen, jogging an het doen, op elkaar bezoek te brengen in rust en vrede (proficiaat!) onder bescherming van de (fascistische) Spaans staat....Ik was trouwens ikzelf begin jaren negentig in Oostende aan het wonen, vlak acther de Wellington in een mooie, rustige en in de winter bijna leege buurtwijk van bejaarden en gepensioneeerden. Blikbaar waren ze daar precies allemaal ....

Die voorvaltje van jou lijkt me dus een uitzondering alleen, maar wel enkele vare dingen onthullend, 't is waar.

Ten eerste het bestaan van een georganiseerde beweging ten steun van de ETA-opeisen. Ik was trouwens in 2004 al twee jaar aan het werk in een Vlaamse bio-boerderij (Groenen en Vlaminganten tegelijkertijd...) in de streek van Grimbergen niet verweg precies waarvan de meeste bekend Vlaamse-Baskische vereninging ligt (Anai Artea, Kapelle-op-den-Bos) toen ik val hélas onder de invloedsfeer van een iemand van de BDAB van Vilvoorde en aanging afspraken met haar om mij een nieuwe (betere) job te vinden helpen, maar die heel vlug maar sessies indoctrinatie werden om mij ervan (volledig) te overtuigen van het belang het Nederlands perfect te kunnen hanteren, intussen was rond die tijd een van de ETA-verdachten die in Vilvoorde precies woonde in de pers aan het woord, zich verheugende geen probleem in België te hebben ondervonden, van een behoorlijke job te genieten etcetera, etcetera....en ik vroeg me altijd (o.a.) af of die man dezelfde opeisen waren opgesteld dan ik, qua kennis Nederlands....("Estamos aqui o en Flandes?" zeiden de Spaanjaarden van toen... )

Ten twede, de kerkelijke of priesterlijke invloed in Vlaanderen bij de aanhang van de ETA . En ik herinner me het nog ook in Vilvoorde precies, waar ik twee maanden begin 1993 een kamertje betrok bij een oude echtpaar, Nederlandstalig natuurlik en met de boekenkasten vol vlaminganten of Vlaamse nationalisten schrijvers...Mevrouw stopte me altijd om enkele woord bijna om mij te laten verstaan dat mijn Nederlands niet goed was alhoewel ze blijkbaar alles verstond, tegelijkertijd stuurde ze mij telkens -vergeefs natuurlijk- bij de pastoor van de buurt om daar "een gooie sfeer te gaan vinden", en dat komt alles voor me met je verhaaltje over de Vlamse priester, in Spanje wonende, precies in het Baskenland...

(Wat doet hij daar? Als missionaris zoals in het Congo van toen? Of meer waarschijnlijk als bevrijdingstheoloog? Ik in elk geval om het oprecht te zeggen denk altijd dat die priesters vooraler ze ergens in de wereld de mensen "gaan bevrijden", zoals die en misschien nog anderen menen te doen in het Baskenland, zich liever van nogal kerkelijke of klerikale kettingen zouden moeten bevrijden, zoals de verplichting van het celibaat....Maar dat zou bedoeld natuurlijk "naar buiten" te moeten, ronduit, met openhartigheid...welnu "buiten is het koud", zoals wijlen Frans Verleyen zei, met veel ergernis van het Kardinaal....Ze zouden zo in elk geval een beetje minder vuur naar buiten gaan aansteken....)

Ten derde, het grootste van de propaganda van die Basskische-Vlaams "site" betreft de toestand van de ETA-gevangenen in de Spaanse gevangenis en in het bijonder het lot van De Juana Chaos, verordeeld wegens meer dan een tientaal moordpartijen, ertussen een moordaanslag (1985) tegen een majoor van het Leger voor zijn woning, gedood in de aanwezigheid van zijn zonen, de oudste heel jong nog toen, maar zestien jaar. Wat de Spaanse gevangenis betreft heersen veel grote leugens daarover, in Vlaanderen vooral. Maar ik zou hier maar willen zeggen dat ik er niet zoveel overtuigd van ben in Spaanse gevangenen de marteling te worden beoefend, althans zoals ik het in een Belgische gevangenis, in 2000 in Vorst beleefde: twee weken in het Psychiatrisch Afdeling psychologische (en niet alleen) gemarteeld inderdaad...

Andere sites en andere uitzicht over de Basken-zaak: www.libertaddigital.es

en www.infonacional.com

Dag!

Vooreerst, uw betoog is bijzonder moeilijk te volgen. Ik snap er niet veel van.

Voortweeds, nooit hebben er in Meervoud steunbetuigingen aan ETA aanslagen gestaan, wel hebben we altijd al geprobeerd om de situatie daar van een andere kant te belichten dan onze zeer staatsgezinde media altijd doen. Als u dus beschuldigingen uit, gelieve ze te staven, anders bent u aan het moddergooien.

Voorderds, 54 officieel geraporteerde gevallen van folteringen in 2005. Door allerlei mensenrechtenorganisaties als een structureel probleem erkend. Incommunicado, celstraffen uitzitten op honderden kilometers van de woonplaats, allemaal schendingen van de mensenrechten. Kom dus liefst niet af met 'veel grote leugens' want die 'leugens' zijn zwart op wit als feiten gedocumenteerd.

En vier, De baskische beweging bestaat uit veel meer dan ETA, het scholenproject is bvb al genoemd, maar dat zijn ook allemaal terroristen zeker, en de vlamingen die die steunen zijn eveneens terroristen. Misschien moet u maar eens solliciteren voor PR man bij grootinquisiteur Garzón?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 01:49   #207
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Eh Pelgrim, ik snap je niet?
die tweede 'waalse' moest dus vlaamse zijn uiteraard.
Oud 6 januari 2007, 02:28   #208
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u mij de keel dichtknijpt, moet u niet verbaasd zijn dat ik u in uw arm bijt.

Die aanslagen zijn de schuld van de Partido Pupolar die via haar mannetjes in politie en gerecht van in begin het vredesproces saboteerde.
Ik vertrouw noch Batasuna, noch ETA, noch de PP...

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 januari 2007 om 02:29.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 12:01   #209
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

http://blog.seniorennet.be/euskalherria/

Citaat:
Paranoia bij de Spaanse politie

Het is niet de eerste keer en het zal zeker niet de laatste keer zijn. Hier volgt het relaas van een koppel uit Asturias. Een relaas uit de reeks “ongeloofwaardige gebeurtenissen”.

Jammer genoeg zijn die gebeurtenissen wel degelijk geloofwaardig en ook echt gebeurd.

Het verhaal verscheen deze week in de krant “Gara”. De Spaanse politie heeft een dossier aangelegd tegen een koppel woonachtig in Asturias, omdat zij Basken ontvangen hebben in hun huis: familieleden, kennissen en ouders van politieke gevangenen die hun zoon of dochter in de gevangenis van Villabona kwamen bezoeken. Heel toevallig ontdekte een advocaat het dossier bij de Audiencia Nacional, waarbij het koppel verdacht werd van “samenwerking met ETA”. Als bezwarende omstandigheden werden aangevoerd dat het koppel in Hernani (Baskenland) gewoond heeft, dat zij geabonneerd waren op het tijdschrift “Ardi Beltza” van Pepe Rei en dat zij aanwezig waren op de marathon van Donostia (volgens die geflipte politie wordt die marathon ingericht door ETA) .

Zonder het minste vermoeden of argwaan wordt het koppel al jaren lang bespioneerd en wordt hun telefoon afgeluisterd. Het koppel verklaarde aan “Gara” dat er een gedetailleerd verslag over hen bestaat sedert halverwege de jaren 90: hun gewoontes en gebruiken, hun telefoongesprekken, enz…

De Audiencia Nacional moest noodgedwongen de zaak seponeren, maar de Spaanse politie wist van geen ophouden. Nu werd er openlijk tegen hen opgetreden. Na een ondervraging van het koppel op het politiebureau waren documenten verdwenen. Resultaat, het koppel werd van diefstal beschuldigd, tot dat de documenten op het bureau van een andere politieagent werden teruggevonden.

Te zot om los te lopen is het feit dat een telefoongesprek vanuit een grot (de man heeft als hobby speleologie) naar een kennis in Errenteria (Baskenland) uitgelegd werd als een geheime afspraak. De kennis zou een Etarra zijn (hij was bij de vakbond LAB), en het gesprek zou vanuit een “zulo” gevoerd zijn (een zulo is een schuilplaats waar ETA wapens verbergt).

Waartoe een jarenlange hersenspoeling door de rechtse media (ABC, COPE, EL PAÍS, EL MUNDO…) kan leiden. “Manicomio” is Spaans voor gekkenhuis.

Laatst gewijzigd door baarle : 6 januari 2007 om 12:01.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 14:30   #210
evilbu

Standaard

Citaat:

Voortweeds, nooit hebben er in Meervoud steunbetuigingen aan ETA aanslagen gestaan, wel hebben we altijd al geprobeerd om de situatie daar van een andere kant te belichten dan onze zeer staatsgezinde media altijd doen. Als u dus beschuldigingen uit, gelieve ze te staven, anders bent u aan het moddergooien.

Voorderds, 54 officieel geraporteerde gevallen van folteringen in 2005. Door allerlei mensenrechtenorganisaties als een structureel probleem erkend. Incommunicado, celstraffen uitzitten op honderden kilometers van de woonplaats, allemaal schendingen van de mensenrechten. Kom dus liefst niet af met 'veel grote leugens' want die 'leugens' zijn zwart op wit als feiten gedocumenteerd.

En vier, De baskische beweging bestaat uit veel meer dan ETA, het scholenproject is bvb al genoemd, maar dat zijn ook allemaal terroristen zeker, en de vlamingen die die steunen zijn eveneens terroristen. Misschien moet u maar eens solliciteren voor PR man bij grootinquisiteur Garzón?
Is er nu nog altijd steun vanuit Vlaanderen voor scholen zo?
Hoe zit dat eigenlijk, welke onderwijsvormen (kleuterschool, lagere school, middelbaar, hoger onderwijs) zijn in Baskenland gemengd, Spaanstalig....
Oud 6 januari 2007, 14:40   #211
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik begrijp soms ook niet goed wat krohn precies wil zeggen in zijn betoog , welk standpunt hij inneemt. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om teksten in een andere taal te schrijven, dat begrijpen wij ook.
Oud 6 januari 2007, 14:44   #212
krohn
Partijlid

Standaard Onmogelijke, niet haalbare droom (de Onafhankelijkheid)...

Citaat:

Nooit steunbeteuging aan ETA in Meervoud? Behalve bomben te gaan gooien, politieke tegenstanders in koelen bloede te vermoorden en operationele ETA-commando's toevlucht te bieden (en daar nog ben ik er niet zo zeker van...), voor de rest wat is het verschil tussen jullie en de ETA-terroristen?: zelfde doelen, en zelfde vijanden. Ik heb de moeite genomen -wat pijn doet inderdaad...- jarenlang hier in België jullie tijdschrift dijkwijls te bekijken -die bladzij vooral, "Volkeren in beweging"....- en ik was altijd verbaasd door de groote van de provocatie....(Je kan me vanwege die woorden een proces aaspannen als je wil, ik zal het graag zonder vrees noch complexen ondergaan)

Folteringen....("padre perdonalos porque no saben lo que dicen...") Heb jezelf dat ooit meegemaakt, ben je maar ooit gevangen geweest? Wat is foltering volgens jou? "Incomunicado" te zijn? Ver weg te zitten van je familieleden? En jou gedurende twee weken (en een dag) in een gekkenkooi te steken, de slaap er jou opzettelijk te verhinderen -aangezien die gekken, acht, negen in totaal, overdag sliepen en voor de rest waakten, 's nachts ....- hoe noem je dat?...(Mei 2000, Gevangenis van Vorst zijn Psychiatrische Afdeling, wiens psychiaterdirekteur een Vlaams was...)

Jullie Vlamse nationalisten -aan de rechter of de linker zijde- zullen eindelijk moeten bekennen dat jullie zich vergist hadden, in de Basken-zaak. Een moeilijke en moeizame stap inderdaad. Eindelijk te moeten erkennen dat je onafhankelijkheidsdromen nauw angesloten blijken met de ETA-zaak. En eindelijk misschien ook te moeten erkennen dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen hoe veel mooi ook maar een onmogelijke droom bleek te zijn, gewoon om geografische of territoriale redenen, hélaas!

Zoals trouwens de onafhahkelijkheid van België: belangrjkste "superprotectoraat" in Europa en in de wereld, en in feit een onmogelijke ("impossible", niet haalbare) Staat. Voor die woordje had ik trouwens in 2000 misschien betaald ( eerste op mijn gerechtelijke dossier mijn artikeltje daarover, indeerdaad...)

En daar precies ligt volgens mij de reden van het zwijgen van het Vlaams Belang op die zaak. Waar zijn de Vlaamse belangers -aanhangers of sympathisanten- in deze discussie? Miisschien dat ze het niet voorzichtig vinden hier op te treden, of gewoon niet nodig, aangezien hun standpunten daarover zo dicht van jou en andere gelijk die van jou blijken te zijn....

Ik was ook altijd verbaasd inderdaad voor de zachtheid waarmee jullie in "Meervoud" het Vlaams Belang en de Vlaams belangers behandelden ("tendresse d'une mère" zeggen ze in het Frans)...Fascisten en fascisten, hier en daar...Franco was nochtans niet zo ver weg gegaan...

Maar de sleutel ligt misschien (om van anti-Spaanse racismus niet te spreken) nog bij de Basken-zaak. Het was precies in "Meervoud" dat ik vernam dat Filip de Winter dicht bij de ETA-omgeving in zijn jongste jaren was geweest en zelfs aan ETA-betogingen in Vlaanderen te hebben deel germaakt...

Belgische -en Vlaamse- minnelijke schikking altijd ten koste van Spanje en de Spaanjaarden, niet waar?

Dag!
Oud 6 januari 2007, 14:44   #213
krohn
Partijlid

Standaard Onmogelijke, niet haalbare droom (de Onafhankelijkheid)...

Citaat:

Nooit steunbeteuging aan ETA in Meervoud? Behalve bomben te gaan gooien, politieke tegenstanders in koelen bloede te vermoorden en operationele ETA-commando's toevlucht te bieden (en daar nog ben ik er niet zo zeker van...), voor de rest wat is het verschil tussen jullie en de ETA-terroristen?: zelfde doelen, en zelfde vijanden. Ik heb de moeite genomen -wat pijn doet inderdaad...- jarenlang hier in België jullie tijdschrift dijkwijls te bekijken -die bladzij vooral, "Volkeren in beweging"....- en ik was altijd verbaasd door de groote van de provocatie....(Je kan me vanwege die woorden een proces aaspannen als je wil, ik zal het graag zonder vrees noch complexen ondergaan)

Folteringen....("padre perdonalos porque no saben lo que dicen...") Heb jezelf dat ooit meegemaakt, ben je maar ooit gevangen geweest? Wat is foltering volgens jou? "Incomunicado" te zijn? Ver weg te zitten van je familieleden? En jou gedurende twee weken (en een dag) in een gekkenkooi te steken, de slaap er jou opzettelijk te verhinderen -aangezien die gekken, acht, negen in totaal, overdag sliepen en voor de rest waakten, 's nachts ....- hoe noem je dat?...(Mei 2000, Gevangenis van Vorst zijn Psychiatrische Afdeling, wiens psychiaterdirekteur een Vlaams was...)

Jullie Vlamse nationalisten -aan de rechter of de linker zijde- zullen eindelijk moeten bekennen dat jullie zich vergist hadden, in de Basken-zaak. Een moeilijke en moeizame stap inderdaad. Eindelijk te moeten erkennen dat je onafhankelijkheidsdromen nauw angesloten blijken met de ETA-zaak. En eindelijk misschien ook te moeten erkennen dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen hoe veel mooi ook maar een onmogelijke droom bleek te zijn, gewoon om geografische of territoriale redenen, hélaas!

Zoals trouwens de onafhahkelijkheid van België: belangrjkste "superprotectoraat" in Europa en in de wereld, en in feit een onmogelijke ("impossible", niet haalbare) Staat. Voor die woordje had ik trouwens in 2000 misschien betaald ( eerste op mijn gerechtelijke dossier mijn artikeltje daarover, indeerdaad...)

En daar precies ligt volgens mij de reden van het zwijgen van het Vlaams Belang op die zaak. Waar zijn de Vlaamse belangers -aanhangers of sympathisanten- in deze discussie? Miisschien dat ze het niet voorzichtig vinden hier op te treden, of gewoon niet nodig, aangezien hun standpunten daarover zo dicht van jou en andere gelijk die van jou blijken te zijn....

Ik was ook altijd verbaasd inderdaad voor de zachtheid waarmee jullie in "Meervoud" het Vlaams Belang en de Vlaams belangers behandelden ("tendresse d'une mère" zeggen ze in het Frans)...Fascisten en fascisten, hier en daar...Franco was nochtans niet zo ver weg gegaan...

Maar de sleutel ligt misschien (om van anti-Spaanse racismus niet te spreken) nog bij de Basken-zaak. Het was precies in "Meervoud" dat ik vernam dat Filip de Winter dicht bij de ETA-omgeving in zijn jongste jaren was geweest en zelfs aan ETA-betogingen in Vlaanderen te hebben deel germaakt...

Belgische -en Vlaamse- minnelijke schikking altijd ten koste van Spanje en de Spaanjaarden, niet waar?

Dag!
Oud 6 januari 2007, 14:51   #214
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De schaapkes! 't Is godgeklaagd...
Oud 6 januari 2007, 16:07   #215
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nooit steunbeteuging aan ETA in Meervoud? Behalve bomben te gaan gooien, politieke tegenstanders in koelen bloede te vermoorden en operationele ETA-commando's toevlucht te bieden (en daar nog ben ik er niet zo zeker van...), voor de rest wat is het verschil tussen jullie en de ETA-terroristen?:
Je hebt het essentiële verschil al aangehaald. En inderdaad, buiten die essentiële verschillen is er geen ander verschil, en dat durf ik ruimschoots toegeven, we gaan beiden voor niet minder dan onafhankelijkheid.

Citaat:
zelfde doelen, en zelfde vijanden. Ik heb de moeite genomen -wat pijn doet inderdaad...- jarenlang hier in België jullie tijdschrift dijkwijls te bekijken -die bladzij vooral, "Volkeren in beweging"....- en ik was altijd verbaasd door de groote van de provocatie....(Je kan me vanwege die woorden een proces aaspannen als je wil, ik zal het graag zonder vrees noch complexen ondergaan)
Zelfde doelen en zelfde vijanden, inderdaad. Maar andere methodes. Volgens jouw redenering moet het parlement afgeschaft worden als ik morgen een bom laat ontploffen en eis dat het parlement blijft bestaan, want voor de democratie zijn is dan per definitie meeheulen met terroristen. Sorry gast, maar ge zult met overtuigender dingen moeten afkomen. En als u werkelijk al die jaargangen hebt gelezen mag u me een enkele frase aanduiden waarin staat dat we terroristische daden steunen. Eéntje.

Citaat:
foltering, inderdaad. Gebeurt dagelijks in de fascistische staat Spanje, en blijkbaar ook in de fascistoïde staat Belgique. We zouden eens moeten checken hoe het met Bahar gesteld is eigenlijk want dat is daar naar 't schijnt ook niet al te mis.

Citaat:
Jullie Vlamse nationalisten -aan de rechter of de linker zijde- zullen eindelijk moeten bekennen dat jullie zich vergist hadden, in de Basken-zaak.
vergist? We zijn meer dan ooit overtuigd van de zaak: Gora Euskal Herria!

Citaat:
Een moeilijke en moeizame stap inderdaad. Eindelijk te moeten erkennen dat je onafhankelijkheidsdromen nauw angesloten blijken met de ETA-zaak.
so fucking what? Omwille van de 'democratie' is er enkele jaren geleden een oorlog begonnen, dus al wie democraat is is een terrorist.

Citaat:
En eindelijk misschien ook te moeten erkennen dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen hoe veel mooi ook maar een onmogelijke droom bleek te zijn, gewoon om geografische of territoriale redenen, hélaas!
nee hoor

Citaat:

zacht? Geen grotere antifascisten dan de links-nationalisten. Het Vlaams Belang kan bij ons op geen steun rekenen. Maar wij zijn geen policorrecte hypocrieten, da's juist.
Citaat:
en so fucking what? En welk Spaans antiracisme? Wij hebben goede banden met Catalanen, Basken, Galiciërs, ... fijn dat u zelf toefgeeft dat dat geen spanjaarden zijn en ik herinner me van het SOKOA congres in mei dat er ook linkse castillianen zijn, welnu, ik zal hen met trots en overtuiging kameraden noemen.
Oud 6 januari 2007, 16:14   #216
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En om te bewijzen wat voor vreselijke terroristen wij wel zijn:

Eusko Gudariak gara
Euskadi askatzeko,
gerturi daukagu odola
bere aldez emateko.
Irrintzi bat entzunda
mendi tontorrean
goazen gudari danok
Ikurriñan atzean
Fastiszak datoz eta
Euskadi da altxatzen.
goazen gudari danok
gure aberria aszkaten
Eusko Gudariak gara
Euskadi askatzeko,
gerturi daukagu odola
bere aldez emateko.

Oud 6 januari 2007, 16:22   #217
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Eusko Gudariak ...
Info en vertaling op http://users.skynet.be/tillets/bijlage11.htm

Laatst gewijzigd door baarle : 6 januari 2007 om 16:22.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 16:34   #218
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder scheldwoorden, als je blieft! Zelfs als ik Spanjaard (of Spanjool) ben en rechtse of zogezegde standpunten verdedigt, waarborgt het Belgische Grondwet mijn rechten allemaal, en ik denk die manieren van jou hier tot nu toe niet te hebben gebruikt.
Ik heb er geen problemen mij dat jij Vlamingen als Joris Van Seeveren, Staf De Clerq, enz... fascisten noemt. Waarom mag ik de PP dan geen fascistische partij noemen? Hoe zou jij bijvoorbeeld Manuel Fraga omschrijven?

Citaat:
Franco werd Staatschief van Spanje door de gaanse wereldgemeenschap erkend na de Twede Wereldoorlog.
Hitler en Mussolini werden zelfs al vóór de Tweede Wereldoorlog erkend. Iemand als Pinochet werd ook erkend.
Oud 6 januari 2007, 16:46   #219
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nooit steunbeteuging aan ETA in Meervoud? Behalve bomben te gaan gooien, politieke tegenstanders in koelen bloede te vermoorden en operationele ETA-commando's toevlucht te bieden (en daar nog ben ik er niet zo zeker van...), voor de rest wat is het verschil tussen jullie en de ETA-terroristen?: zelfde doelen, en zelfde vijanden.
We streven beide naar een eigen soevereine staat. Et alors?

Citaat:
Mei 2000, Gevangenis van Vorst zijn Psychiatrische Afdeling, wiens psychiaterdirekteur een Vlaams was...
Ik heb er geen probleem mee dat er een onderzoek komt naar die instelling. En uiteraard moeten dan de schuldigen gesanctioneerd worden.
Ik ga geen Vlaamse sadisten verdedigen. Maar voor u ligt dat blijkbaar anders. Voor u mag een Spaanse politieagent Basken folteren, om de simpele reden dat hij Spaans is.

Citaat:

Daarom zeker dat Meervoud een tijdje geleden aangeklaagd werd door een Vlaams Belangertje voor laster en eerroof...

Citaat:
Maar de sleutel ligt misschien (om van anti-Spaanse racismus niet te spreken) nog bij de Basken-zaak.
Het heeft lang geduurd eer het woordje "racisme" gevallen is. Wij Vlaamse nationalisten zijn dus racisten omdat we het opnemen voor een ander volk (de Basken)...
Oud 8 januari 2007, 19:42   #220
krohn
Partijlid

Standaard Te kiezen tegen de Spanjaarden (een riskerende en obezonnen zaak...)

Citaat:

Het heeft lang geduurd eer het woordje "racisme" gevallen is. Wij Vlaamse nationalisten zijn dus racisten omdat we het opnemen voor een ander volk (de Basken)...

Ik zal je noch de Vlaamse nationalisten in het algemeen van anti-Spaanse racismus te beschuldigen. Trouwens is het racismus uit het Noorden (blondharig en blauwoogig) een idée die hélaas een oude traditie draagt door de eeuwen heen in de geschidenis van het Westerse denken...voorbij de Pyrineën, met tragische gevolgen trouwens zowel voor zijn slachtofers als voor zijn aanhangers. Ik zal het dus hier niet weer te berde bregen.. Te veel is te veel...Trouwens is het eigenlijk niet mijn zaak ("quien este libre que tire la primera piedra" )

Maar daarentegen kan niet worden verzwijgen het feit daat de Baksische Nantionalisten zich dikwijls in het verleden aan (grove) anti-Spaanse racismus schuldig hebben gemaakt, tot op de dag vandaag. In de Internet site bvd. heb ik pas de schrift van een van zijn "intellectuelen" gelezen die Spaanje en de Spanjaarden van al het kwaad in de menselijk Geschiedenis verantwoordelijk stelt, en hen van een syndroom van "imperiale delirium" beschuldigt, de Spaanjaarden alleen.......

("Ciertamente, los defensores de esa España son responsables directos de todos los males que actualmente padece la humanidad. De todos ellos. También de su pasado criminal colonial, con miles de millones de personas asesinadas, torturadas y maltratadas en Europa, América, Asia y Africa. As�* ha sido la extrema derecha española y as�* intenta seguir esa minor�*a del s�*ndrome. Txomin Ziluoga Arrate, "España: delirium tremens", in de krant "Gara", eergisteren....)

"Duizende milioenen slachtoffers in Europa, Amerika, Asia en Afrika...." Kennen jullie stoere taal zoals deze hier in Belgïe tussen Vlaanderen en Wallonië?...Minheer blijft toch professor ergens in het Basken Land tot op de dag van vandaag...Verodesteld wordt natuurlijk dat al die "slachtoffers" volgens hem genoeg rechtvaardigen al de andere, de ETA-slachtoffers naturrlijk...(Geen verontschudigend woordje in die krant inderdaad over de aanslag in de Madrid aan de T-4)

'T is een oude verhaal maar zelfs als jullie dat niet weten o niet willen weten zijn de (grove) racitische stellingnamen van Sabino Arana, stichter van de PNV (Bsksische nationalistiche partij), in Spanje ten minste, geen geheim voor niemand. Ze blijven daar altijd trouwens, in zijn schriften. Hij beschouwde de andere Spanjaarden ervan een op ethnische vlak minderwaardig volk te zijn, met Moorse en Joodse bloed vermengd, terwiijl ze Basken van witter huid zouden zijn gebleven, negatief RH dragend....en vooral niet met bekeerde Joden (conversos) zich te hbben vermengd destijds van de rijk Fernando en Isabel....

Waarom spreken julli Vlamigen nooit daarover hier in Vlanderen. Grote taboe in Belgiê de (grove) Baskische en Anti-Spaanse racismus inderdaad!..."Jullie hebben gekozen voor de Basken", zegt je. Voor" iemand kiezen is zeker jullie rechten, "tegen" anderen het ook doen blijft toch problematisch en riskerend tegelijkertijd, en behoorlijk onbezonnen inderdaad...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be