![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | ||||||
Banneling
|
![]() Zulke vragen hypothetisch? Ze komen vaak genoeg voor.
Heb je dan al eens selectierondes voor mensen aan te werven moeten voeren? Ik wel, en ik ben die situaties al tegen gekomen. Op zo'n moment kan je niet anders dan op basis van subjectieve argumenten te gaan selecteren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij kan bedrijven niet verplichten hun eigen voortbestaan op de helling te zetten. Citaat:
De realiteit is dat je gewoon de verkeerde zaken aanpakt en dat je daarmee hoopt het probleem te verdoezelen. Als een bedrijf als Eurolock geen allochtonen aanwerft, omdat zijn klanten niet bediend willen worden door allochtonen, dan hoeft je dat bedrijf daarvoor niet af te straffen. Concentreer je liever op de maatschappij die met dat beeld zit; concentreer je eerder op de redenen waarom mensen niet bediend willen worden door die mensen. Je zal er meer mee verhelpen, dan repressief op te gaan treden bedrijven. Dat bevestigt die maatschappij die slecht denkt over de allochtonen enkel in hun gedrag. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik weet wel dat er vroeger vrouwen waren die echt geen broeken wilden dragen, omdat dat niet hoorde. Maar was dat dan zo goed ? Diegene die dat wil wilden stigmatiseren ? Dat geldt net voor dit onderwerp ook. Vrouwen hebben zich vrijgevochten. Dat werd algemeen als iets positiefs gezien. Er was geen discriminatie meer (zogezegd). En waarom mogen mensen met een bruiner vel wel nog gediscrimineerd worden ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik richt weer je aandacht op het verschil tussen iemand niet binnenlaten en zelf ergens anders binnenbreken. Iedereen mag gediscrimineerd worden. Niet enkel op basis van "vel". Om de metafoor te maken: op die manier breek je niet binnen, je houdt enkel je eigen deur gesloten.
Laatst gewijzigd door lombas : 9 januari 2007 om 13:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En dan nog, natuurlijk gaat het dan over subjectieve criteria. Maar huidskleur mag daar niet bijhoren, want dan discrimineer je een hele bevolkingsgroep. Die hebben al een achterstand goed te maken, zoals ik al zei. Dat mag niet. Punt. Citaat:
Citaat:
Twee blanken met precies dezelfde hypothetische kenmerken. Wie neem je aan ? Neem je ze allebei aan ? Nee, toch. Het moet niet anders gaan tussen twee blanken als tussen een blanke en een zwarte. Citaat:
Citaat:
Waarom is het OF de maatschappij aanpakken die slecht denkt over allochtonen, OF de bedrijven aanpakken die de allochtonen niet aannemen ? Kan allebei dan niet ? Jawel, hoor. Om nog maar te zwijgen over de sociale verantwoordelijkheid van de bedrijven, want dat zou voor sommigen hier de druppel zijn. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar er probeert toch helemaal niemand binnen te breken ? Jij trekt het altijd naar positieve discriminatie. Daar heb ik het helemaal niet over. Het gaat erover dat iemand niet wordt binnengelaten omdat zijn vel een andere kleur heeft. Hij forceert geen job door het bedrijf aan te klagen. Hij gaat nergens naartoe (zoals alberto voorstelde) om iemand de chanteren om hem aan te nemen. Hij zegt gewoon: Hier werd ik niet aangenomen vanwege mijn huidskleur. En ENKEL vanwege zijn huidskleur. En dat is discrimineren, dus dat wordt aangeklaagd. Kom op, zo moeilijk is dat toch niet ? Ontkracht alle vergelijkingen met het feminisme, sleur tijdgeest erbij, doe wat je wilt, maar in essentie is het niet zo heel raar, hoor. Hij wordt gediscrimineerd op basis van zijn huidskleur, het bedrijf zegt dat zelfs in een e-mail, dus dat bedrijf wordt aangeklaagd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Gouverneur
|
![]() Kom nou. Je weet zelf wel dat dit niks met het onderwerp te maken heeft. Ga je de discussie nu weer verplaatsen ? Maak je er nu een feministen-clash van ?
Ik weet heel wat meer van feminisme af dan jij ogenschijnlijk denkt. Daar gaat het hier hoegenaamd niet om. Ik heb de vergelijking gemaakt, omdat vrouwen ook gediscrimineert werden op de arbeidsmarkt. Daar is verandering in gebracht. Door positieve discriminatie en later door een gelijkstelling (idealiter). En niemand zegt nu: Die feministen hadden het beter gelaten zoals het was. Of jij wel ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nu we toch de hypothetische tour opgaan: STEL dat de rollen omgekeerd zijn. Dat je hier omkomt van de honger en dat het in Noord-Afrika allemaal veel beter is. Daar zit al het geld en al de luxe. Jij zegt: Daar wil ik wel aan meedoen, en hier verhongert mijn gezin. Je gaat naar daar, je zoekt een (slechtbetaalde) baan, je krijgt een zoon, die loopt daar school en die gaat daar solliciteren. Hij heeft een prachtdiploma en is heel handig en slim. Maar die zwarte man zegt: Geen blankies. Ga jij dan ook zeggen: Goed, dat is zijn recht ? Nee, dat doe je niet. Je kan dit alleen maar zeggen omdat je aan de juiste kant van de discriminatie zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Gouverneur
|
![]() Nee, zelfs zij zeggen dat niet. Zij zeggen dat ze het op een andere manier hadden moeten aanpakken. Nee, wacht, zelfs dat niet. Ze zeggen dat ze het nu op een andere manier moeten aanpakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jawel, dat zeg ik wel. Dat jij dat niet kunt aanvaarden, is niet mijn fout.
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inzake Young raad ik je aan deze studie te lezen. Het is blijkbaar nodig aleer je nog eens zoiets neerschrijft.
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#215 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Verder gaat de vergelijking met Australië en Nieuw-Zeeland niet op, aangezien er hier geen armoede is, of geen oorlog woedt, waardoor we daarheen zouden mogen. Je springt van een hypothetisch voorbeeld naar een realistische situatie. Dat gaat zomaar niet. Het is geen racisme omdat er niet wordt gekeken naar de huidskleur. Als Australië nu zei: Jij mag binnen, want jij bent een blanke Europeaan, en jij niet want jou huid is twee tinten te donker, dan zouden ze racistisch zijn en op dezelfde manier discrimineren als Eurolock, wat jij hier ogenschijnlijk probeert te forceren. @lombas: Zoals ik al zei: Je verschuift de discussie voor de zoveelste maal naar de positieve discriminatie, waar ik uit de buurt wil blijven. Je weet dat je op het vlak van "gelijke kansen" de stellinginname van Eurolock onmogelijk kan verdedigen, dus gooi je het over de boeg van positieve discriminatie. Wil je hier een draad starten over feminisme, dan zal ik je daar van antwoord dienen, maar die verschillende stromingen binnen het feminisme en het al dan niet correcte gebruik van de positieve discriminatie doen hier verder niet ter zake. Overigens valt uit (de samenvatting van) de studie die je aanhaalt al op te maken dat ze precies hetzelfde zeggen als ik, namelijk: However, the ideology of legal feminism today goes far beyond the original and widely supported goal of equal treatment for both sexes. Dus het vroegere doel van gelijke rechten is 'widely supported' en ook nergens bekritiseerd. Het gaat hem echter over de stappen die ze nu (zouden moeten) nemen. Wat je hiermee dus wilt aantonen, snap ik niet. Laatst gewijzigd door Ozymandias : 9 januari 2007 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Laat ons hier de rollen eens omdraaien. Hoeveel van oorsprong autochtone Belgen werken er bij allochtone werkgevers? Van fruitwinkel tot diamantsector, wat is het percentage? Is dit ook een representatieve afspiegeling van de maatschappij of kiest men ook daar eerder voor een werknemer van "eigen volk"?
De racisme-hetze die het CGKR momenteel voert om de integratie en multi-kul te verwezenlijken zou wel eens contra-productief kunnen werken. Een verharding van de standpunten van beide "kampen" laat dit al vermoeden.
![]() |
#217 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was dus niet verboden en ook mannen studeerden heel wat minder. In zekere zin wilden ze dat inderdaad zelf onder invloed van de samenleving, net zoals er nu nog vrouwen vrijwillig voor het dragen van een hoofddoek kiezen. Citaat:
Citaat:
Maar we kunnen er niet omheen dat de criminaliteit bij die groep hoger ligt en die groep ook sterk op zichzelf terugplooit. Citaat:
De beste manier zou zijn dat allochtonen zelfstandig met het verkopen beginnen en bewijzen Citaat:
Citaat:
Het is wel een feit dat ze oververtegenwoordigd zij in de criminaliteit en een sterk ontwikkeld groepsgevoel hebben. Daarbij komt dat hun geloof op dat punt wel onderscheid maakt tussen gelovigen en ongelovigen |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb het helemaal niet over quota. Ik heb het over het feit dat niemand zijn deur a priori mag sluiten voor iedereen met een andere huidskleur. Voor een bevolkingsgroep, op basis van een vooroordeel, for that matter. Dat is discriminatie. Dat mag niet. Als dat kan worden vastgesteld, moet dat worden aangepakt. Geen excuses, geen uitvluchten, geen "omdraaien van de rollen". Want luister eens hier: Als de rollen omgedraaid zouden zijn, als blanken *enkel* niet gekozen worden om dat ze blank zijn, dan is dat inderdaad ook discriminatie. En dan is dat ook verkeerd. Als daar bewijzen van zijn, moet dat ook aangepakt worden. HOEWEL je de situatie van de onderdrukte minderheid natuurlijk niet kan vergelijken met die van de onderdrukkende meerderheid. Je zou kunnen stellen dat in een heersend klimaat van werkloosheid onder de migranten, het niet verkeerd is om het werk aan mede-migranten te geven. Dat zou eventueel nog begrijpbaar zijn. Niet correct, niet legaal, maar meer begrijpbaar dan Eurolock. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waarom je er hier weer een hoofddoek bijsleurt, is me compleet onduidelijk. Daar gaat het toch helemaal niet om ? Als je de discussie van de hoofddoeken wilt voeren, moet je dat hier niet komen doen. Citaat:
Criminaliteit ligt in die groep hoger, voor een reden. Ik zeg dat dat is omdat ze geen plek in de maatschappij hebben, en als je hen die niet geeft, komen ze ook niet uit de criminaliteit. Ik heb niet gezegd dat deze sollicitant crimineel was, maar wel dat als je blijft discrimineren en vreemdelingen weigert voor jobs, dat het niet meer dan normaal is dat er meer vreemdelingen in de criminaliteit komen. Misschien is het één het gevolg van het ander, en niet andersom, zoals jij het stelt. Citaat:
Wel, feministen leverden dezelfde strijd. Zij werden geweigerd voor jobs, a priori, gewoon omdat ze twee borsten hadden. Vanuit een algemeen aanvaarde, maar desalniettemin foute, vorm van discriminatie. Zij hebben zich vrijgevochten. Niet altijd op manieren die op evenveel bijval konden rekenen, zoals lombas al vermeldde, maar ze hebben de strijd geleverd. Vrouwen staan nu veel verder dan vroeger, en dat wordt algemeen toegejuicht. Daar is (zo goed als) iedereen trots op. Vreemdelingen worden ook geweigerd voor jobs, a priori, omdat ze een andere huidskleur hebben, vanuit een bestaand patroon van vooroordelen dat niet doorbroken wordt. Proberen zij hier iets aan te doen via het CGKR, dan hoor je plots iedereen roepen dat ze niet moeten gaan uithuilen bij het CGKR. Ze mogen niemand aanklagen die hen iets misdoet *volgens de wet*. Raar, toch ? Citaat:
Jij vergeleek een getuige van Jehova als dokter, met een vreemdeling als alarm-installateur. Ik heb alleen maar aangetoond dat de vergelijking niet opging. |
||||
![]() |
![]() |