![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Minister
|
![]() Met de opkomst van de led-verlichting gaan spaarlampen snel verouderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar in de werkelijkheid is een spaarlamp nog steeds gebaseerd op de afkoeling van gas waardoor licht in een bepaalt spectrum wordt uitgezonden. Een spectrum dat zeer specifiek (een fractie van het geheel) is, en afhankelijk van het gebruikte gas. Uzelf blootstellen aan uitsluitend die vorm van verlichting, zonder vermenging of afwisseling met ander licht, is vragen of gezondheidsproblemen.
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar leest u niet zo goed wat er geschreven staat... Ofwel bent u van slechte wil, ofwel wilt u niet geweten hebben dat Megaman bijvoorbeeld reeds enige tijd spaarlampen op de markt heeft gebracht met een vol spectrum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelf heb ik al met leds geëxperimenteerd. Mijn conclusie is dat de huidige generatie leds nog niet kan concurreren met spaarlampen: om eenzelfde lichthoeveelheid te krijgen heeft men meer leds nodig, waardoor de kostprijs vele malen hoger valt dan bij spaarlampen die eenzelfde hoeveelheid licht geven. Leds zijn wel interessant op al die plaatsen waar er slechts kortstondig licht moet branden of waar een lichtbron gedurende een hele nacht bijvoorbeeld een bepaald diffuus licht moet uitstralen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Banneling
|
![]() Leds kunnen nu met gemak concurentieel zijn met spaarlampen.
http://www.led1.de/shop/product_info...89&language=en |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Minister
|
![]() Citaat:
High Power led's van 3x1W vervangen 35W halogeenspots met veel gemak. Winst: 35 - 3 = 32W Bovendien: levensduur 50 000 h Onmiddellijk op volle kracht bij aanschakelen. Zoveel aan en uit als je wilt. Heeft omzeggens geen negatieve weerslag op de levensduur. Ledlampen en -spots zijn nu reeds verkrijgbaar in alle maten, met alle mogelijke lampvoeten, in vele verschillende sterkten, stralingshoeken, lichttonen, kleuren of met instelbare kleur. Gewoon de toekomst! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga gewoon verder op de zever dat een lamp van 180 w voldoende is om eren kamer te verwarmen. Met deze 20 w meer zal het dus te warm zijn. ![]()
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Klopt, ik heb spaarlampspotjes ingebouwd die verschillende kleurscakeringen in het wit hebben, gaande van warmwithe tot coolwithe. OOk het wattage vatieerd van 7 tot 11 W, ik kan je verzekeren dat enkele spotjes een zee van licht geven. Ook bij LEDverlichting bestaan er schakeringen van wit. Ik heb de verbindingsgang uitgerust met enkele LED spotjes die automatisch aangaan bij duisternis (luxschakelaar), ik kan je verzekeren dat dit een ferme besparing is, vroeger werd het licht in deze gang regelmatig en automatisch (automaatisme) aangedaan, nu moet je bewust het grotere licht aandoen (afstandbediening).
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Klopt, ik heb spaarlampspotjes ingebouwd die verschillende kleurscakeringen in het wit hebben, gaande van warmwithe tot coolwithe. OOk het wattage vatieerd van 7 tot 11 W, ik kan je verzekeren dat enkele spotjes een zee van licht geven. Ook bij LEDverlichting bestaan er schakeringen van wit. Ik heb de verbindingsgang uitgerust met enkele LED spotjes die automatisch aangaan bij duisternis (luxschakelaar), ik kan je verzekeren dat dit een ferme besparing is, vroeger werd het licht in deze gang regelmatig en automatisch (automaatisme) aangedaan, nu moet je bewust het grotere licht aandoen (afstandbediening).
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Klopt, ik heb spaarlampspotjes ingebouwd die verschillende kleurschakeringen in het wit hebben, gaande van warmwithe tot coolwithe. OOk het wattage vatieerd van 7 tot 11 W, ik kan je verzekeren dat enkele spotjes een zee van licht geven. Ook bij LEDverlichting bestaan er schakeringen van wit. Ik heb de verbindingsgang uitgerust met enkele LED spotjes die automatisch aangaan bij duisternis (luxschakelaar), ik kan je verzekeren dat dit een ferme besparing is, vroeger werd het licht in deze gang regelmatig en automatisch (automaatisme) aangedaan, nu moet je bewust het grotere licht aandoen (afstandbediening).
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. Laatst gewijzigd door guido 007 : 26 januari 2008 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spaarlampspotjes kosten ongeveer € 10 het stuk. Als je een nieuw plafond steekt met nieuwe spotjes, is dit eigenlijk maar een klein gedeelte van de verbouwing. Ik heb een twintigtal spaapspotjes geplaatst en een 15 tal LED spotjes, gedeeltelijk als sfeerverlichting (rood, groen, geel en blauw), echt mooi.
![]() |
![]() |
#212 |
Minister
|
![]() .
Laatst gewijzigd door cor : 26 januari 2008 om 19:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jammer genoeg is dat nog niet het geval. Zoals al aangegeven heb ik zelf meerdere leds gekocht en er allerlei testen mee uitgevoerd. Hierdoor is me duidelijk geworden dat leds nog niet op kunnen tegen spaarlampen als er hoofdverlichting in het spel is. Wel heb ik leds geplaatst in onze nachtlampjes, in de kinderkamers (als bijverlichting) en op de gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er bestaan er honderden of duizenden verschillende! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
120/2.3 ~= 52 lm/Watt is nog steeds gemiddeld ( 't komt in de buurt dat wel )minder lichtstroomopbrengst dan een spaarlamp bovendien is er een belangrijk nadeel bij LED's : de halfwaardetijd die ligt reeds rond de 5000 uren voor die felle witte exemplaren... dus daar moet je dan weer gaan afwegen tegen de levensduurte van een spaarlamp Laatst gewijzigd door praha : 26 januari 2008 om 20:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb in ieder geval geen enkele led gevonden die deze drievoudige proef tegenover de spaarlamp weerstaat. U wel? Laat het mij dan weten! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overal waar ingebouwde verlichting toegepast wordt (living, keuken, hall) kan nu reeds onmiddellijk overgeschakeld worden op led. Ook vele lamparmaturen komen in aanmerking. Alleen de vervanging van de klassieke 'bollekes' laat nog wat te wensen over qua lichtsterkte en spreiding, maar dat lijkt me een kwestie van hooguit enkele jaren. Eerlijk gezegd, persoonlijk zie ik niet zoveel toepassing meer voor een spaarlamp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik denk dat u zich vergist waar u spreekt van een "... niet sterke lichtbron moet zijn". Led verlichting zal prima voldoen in de keuken (net zoals bij mij in de badkamer), en m.i. beter dan spaarlampen daar je 's avonds al eens gemakkelijk de keuken in- en uitloopt. En ik ken verschillende huizen met in het plafond ingebouwde ledverlichting in de living. Dat werkt prima. Op één punt mag je je echter niet vergissen. Elke technologie moet je aanwenden volgens zijn sterke punten. Je moet bijvoorbeeld niet proberen een centrale eenpuntsverlichting in een kamer te vervangen door een led-lamp. Dit zal altijd gedoemd zijn tot mislukken. Maar deze wijze van verlichting begint, alhoewel nog veel toegepast, stilaan archaisch te worden. Binnen vijf jaar zal er al een heel andere trend zijn in de huisverlichting. |
|
![]() |
![]() |