![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie? | |||
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. |
![]() ![]() ![]() |
38 | 64,41% |
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 32,20% |
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,39% |
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar het gaat evenwel niet op te stellen dat baha'isme niet met de islam te maken heeft. 't Christendom is ook een aparte religie, maar de band met het jodendom is duidelijk. Waarom is het zo moeilijk toe te geven dat er een band is tussen islam en baha'isme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | ||||||||||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Taal verandert. Men heeft dat geschreven in een taal die de mensen op dat ogenblik begrepen. Er is op vlak van communicatie heel wat veranderd van de jaren 50 van de vorige eeuw tot nu. Op 1000 jaar verandert er nog meer, en op 5000 jaar nog meer. Maar als je goed nadenkt, dan kan je toch begrijpen wat ze bedoeld hebben, en dan wordt het interessant. Dan zie je ook dat mensen op psychologisch vlak helemaal niet veranderen, en dat de mensen 5000 jaar geleden precies waren zoals wij. De technologische capaciteit neemt toe, maar de mentale niet, en die kloof zou ons wel eens noodlottig kunnen worden. [quote=Zyp;2711781]Niet de ideologie of idolatrie, maar de idioterie is uit de hand gelopen. Ik begrijp zeer goed dat men de bijbel niet letterlijk mag nemen. Dat het eigenlijk een mogelijke 'leidraad' tot een 'gedienstig' en 'goed' leven kan zijn. Maar toch behandelt men dat boek en dat geloof zo niet, en ziet de kerk en sommige van haar aanhangers zichzelf als profeet met de waarheid. Er zijn er zelfs die zich geroepen voelen om mensen dus echt dingen op te leggen... zoals condoom gebruik... Net die mensen die vanboven in de ivoren toren staan, en eigenlijk net NIET handelen naar jezus voorbeeld, ook al zijn ze hun plaatsvervanger op aarde. En dat allemaal omwille van grotendeels verzonnen zaken. Wel, de meeste zotten hier stellen de islam voor als een onvoorstelbaar kwaad, maar in de islam staat er niets tussen het individu en God. Die hebben geen paus die het individu zijn zelfbeschikkingsrecht kan ontnemen. Het begrip van God is een zeer bevrijdend principe. Wellicht daarom dat het de machtigen zo goed uitkomt om de twee bevrijdende versies te demoniseren, en de verknechtende versie te promoten. En Jan met de pet die trapt er natuurlijk in. Citaat:
Citaat:
Wat is jouw probleem met God eigenlijk? Op mijn vragen weten je voorgangers geen antwoord te geven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is de mens die het doet, niet het geloof. Een geloof handelt niet. Het is de mens die verantwoordelijk is. Het op het geloof steken is andermaal weigeren verantwoordelijkheid op te nemen. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Maar in de koran staan heel veel goeie dingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dus Joden haten zichzelf?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Banneling
|
![]() PUNT 1 :
Joden erkennen Jezus NIET die werd zelfs als DWAAS omschreven ( lees bijbel en zoek het woordje SAKLAS op ....is een openbarings les !) Punt 2 : Joden hebben en kennen hun EIGEN wetten al dan ni sociaal Alsge wilt geef ik u der nog 12 punten maar wedden dat ik dan antisemitisch overkom ![]() Da gaan we dus ni doen hé . Bijbels werden voort gekweekt door Joden en Grieken . Zullen we even na gaan denken over hunnen MONDELINGEN thora/talmoed....die OUDER zen dan de geschreven werken hmmm neen dat hou ik liever bescheiden voor mezelf ![]() * Activerings armen zen ongeschoold zo zegt men ....JAJA hahahaha daar geloven we niets van hé *NOGIS ( on topic ) Scholen zen EVEN corrupt als hun oversten en hun politiek gezinden ( sommige) Laatst gewijzigd door duncan : 8 juni 2007 om 00:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Banneling
|
![]() Ik snap dit zeer goed. Wat ik echter minder snap is dat U niet snapt, dat ik niet kan snappen, dat u geloof blijft hechten aan verhalen in de evangelies die men gelijk kan stellen met ' het splitsen van de maan' door Mohammed.
Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 06:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De islam kent twee kernpunten die ook bij de geloofsbelijdenis worden uitgesproken: Er is geen god buiten Allah en Mohammed is Zijn profeet. Het jodendom erkent geenszins Mohammed. Eerste grote pijler waarin het jodendom van de islam verschilt. Ook in hun benadering van de godheid verschillen jodendom en islam: bij die laatste gaat het om een ongenaakbare en verre god waarbij er tussen hem en de mensen een enorme kloof gaapt. Allah verbergt zich voor de mens en manifesteert zich niet. Jahweh wel: Hij verschijnt aan Mozes, in tekenen en beelden toont Hij zich aan het Joodse volk, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw redenering blijft onsamenhangend: u stelde eerder dat u de bijbel verwierp (blijkbaar in zijn geheel), omdat er volgens u "nonsens" in staat. Als er evenwel nonsens staat in de koran, hoor ik u niet tot een dergelijke conclusie komen maar alleen tot "er staan heel veel goeie dingen" in. Nogal een merkwaardige tegenstelling. Indien er trouwens fouten in staan, dan is de koran duidelijk geen boek dat God heeft neergezonden. Waarom zou God immers onjuiste zaken leren aan de mens...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is helemaal niet ter sprake gekomen, daar ik de discussie op geen enkel moment rond dit heb gevoerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat speelt weldegelijk een rol. Als er fouten staan in de koran, betekent dat het niet van God in. Dan is het gewoon een religieus boek op dezelfde hoogte als een of ander religieus (meditatie)boek. En dan wordt de koran gewoon een boek tussen andere religieuze boeken waar u zaken uithaalt die u bevallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat heb ik niet gedaan. Lees toch eens wat mensen schrijven! In de eerste post die daarover gaat, schrijf ik duidelijk dat Baha'isme voortspruit uit de islam. En dat is ook zo. Christendom komt ook uit het jodendom voort, wat evenwel niet betekent het ene het andere is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als u stelt in uw eerste posting over de Bahai: Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 08:03. |
||
![]() |