Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie?
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. 38 64,41%
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. 19 32,20%
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. 2 3,39%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2007, 22:02   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar de islam bevat ook elementen uit het jodendom en het christendom en erkent Jezus ook als een profeet, maar daarom is de islam nog geen christendom. En op dezelfde manier is de Bahai ook geen islam. Bahai is gewoon bahai.
Natuurlijk, maar het gaat evenwel niet op te stellen dat baha'isme niet met de islam te maken heeft. 't Christendom is ook een aparte religie, maar de band met het jodendom is duidelijk. Waarom is het zo moeilijk toe te geven dat er een band is tussen islam en baha'isme?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2007, 22:05   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel wat mensen zeggen dat de 'onbevlekte ontvangenis' (waarin u gelooft) een fabel is, dat het wandelen van Jezus over het meer van Genezareth (waarin u gelooft)een fabel is, dat het veranderen van water in wijn (waarin u gelooft) een fabel is. Als u deze verhalen aanvaardt, mij goed, maar dan mag u ook niet uitsluiten dat Mohammed de maan heeft gesplitst. Het zijn in beide godsdiensten verhalen van hetzelfde karaat waarheidsgehalte.
Ik heb helemaal niet geoordeeld over de waarde van de verhalen, maar wel over Eva's gedachtegang. Ondertussen heb ik dat al een paar keer onder uw aandacht gebracht. En dat schijnt u niet te snappen.
Oud 7 juni 2007, 22:16   #203
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Ik denk kritisch, en kom tot de conclusie dat er niets is om destructief af te breken, dat is het hem juist... Je kan NIET afbreken wat er niet is...
Het is er wel, maar in jouw geval zie je het niet.

Citaat:
Waarom kan men dat zo dan niet vertellen?
Taal verandert. Men heeft dat geschreven in een taal die de mensen op dat ogenblik begrepen. Er is op vlak van communicatie heel wat veranderd van de jaren 50 van de vorige eeuw tot nu. Op 1000 jaar verandert er nog meer, en op 5000 jaar nog meer. Maar als je goed nadenkt, dan kan je toch begrijpen wat ze bedoeld hebben, en dan wordt het interessant. Dan zie je ook dat mensen op psychologisch vlak helemaal niet veranderen, en dat de mensen 5000 jaar geleden precies waren zoals wij. De technologische capaciteit neemt toe, maar de mentale niet, en die kloof zou ons wel eens noodlottig kunnen worden.

[quote=Zyp;2711781]Niet de ideologie of idolatrie, maar de idioterie is uit de hand gelopen. Ik begrijp zeer goed dat men de bijbel niet letterlijk mag nemen. Dat het eigenlijk een mogelijke 'leidraad' tot een 'gedienstig' en 'goed' leven kan zijn. Maar toch behandelt men dat boek en dat geloof zo niet, en ziet de kerk en sommige van haar aanhangers zichzelf als profeet met de waarheid. Er zijn er zelfs die zich geroepen voelen om mensen dus echt dingen op te leggen... zoals condoom gebruik... Net die mensen die vanboven in de ivoren toren staan, en eigenlijk net NIET handelen naar jezus voorbeeld, ook al zijn ze hun plaatsvervanger op aarde. En dat allemaal omwille van grotendeels verzonnen zaken.

Wel, de meeste zotten hier stellen de islam voor als een onvoorstelbaar kwaad, maar in de islam staat er niets tussen het individu en God. Die hebben geen paus die het individu zijn zelfbeschikkingsrecht kan ontnemen. Het begrip van God is een zeer bevrijdend principe. Wellicht daarom dat het de machtigen zo goed uitkomt om de twee bevrijdende versies te demoniseren, en de verknechtende versie te promoten. En Jan met de pet die trapt er natuurlijk in.

Citaat:
wel, Ik zeg het en blijf het zeggen, als er iemand zo hard geloofd in 'god'. En ik zou hem belegigen of zijn werk stukmaken... Dat HIJ dan zelf MIJ komt straffen, god wel te verstaan.
Neen, dat is oneerlijk. Je moet een ander niet iets aandoen waarvan je vindt dat men het jou niet mag aandoen. Wil jij graag beledigd worden? Wil jij graag dat men jouw werk stukmaakt? Rechtvaardigheid is de essentie. Je verwerpt hier de rechtvaardigheid.

Citaat:
Maar iedereen WEET dat dat niet zal gebeuren. En als het gebeurd is het door mensenhanden. En als die 'god' mij niet straft of geen teken van 'leven' geeft, waarom zou ik dan niet mogen concluderen dat 'hij' niet bestaat? En als 'hij' niet bestaat, kan niemand 'hem' beledigen of afbreken. Dat is dan meer een teken dat anderen zichzelf dingen wijsmaken, en daar kan IK niet aan doen, dat hebben ANDEREN hen in het 'kopke' gepraat. En hebben ze dus een probleem met hen, niet met mij.
Niemand kan je beletten dwaas te zijn, maar is dat in the long run wel in jouw voordeel? Daar draait het om. Als je teveel rookt dan is de kans groot dat God je straft met longkanker.

Wat is jouw probleem met God eigenlijk? Op mijn vragen weten je voorgangers geen antwoord te geven.

Citaat:
... barmhartigheid en goedheid. Hebt u daar een een geloof voor nodig om dat aan mensen 'aan te leren'...
Mensen hangen voor 90% aan mekaar met geloof. Het rationeel denken maakt maar een gering percentage uit van onze hersenactiviteit.

Citaat:
of hebt u dan een dat geloof nodig om uw kinderen in die zin op te voeden?
Mijn kinderen zijn gedoopt, hebben hun communies gedaan, en zijn naar katholieke scholen geweest omdat die kwaliteitsvol onderwijs gaven. We zijn zelden naar de mis geweest. We zijn dus echt geen pilarenbijters.

Citaat:
De kerk, noch eender welk geloof heeft niet het patent op goedheid.
Daar ben ik het mee eens. De stelling dat het christendom het enige ware geloof zij zijn, heeft teveel Joods bloed gekost. Ik zie niet in wat daar 'goed' aan kan zijn. (ook islamitisch bloed. Men heeft alle moslims al uitgemoord in de middeleeuwen.

Citaat:
En die barmhartigheid van de kerk hangt ook sterk af van wanneer je naar de kerk kijkt, er waren of zijn tijden dat de kerk zich bijlange na niet barmhartig gedroeg. barmhartigheid en goedheid, moet men niet bedrijven omwille van iets dat nog nooit iemand gezien heeft of niemand kan weten (god en hemel), maar voor de persoon die het nodig heeft.
De barmhartigheid is het eerste wat sneuvelt als zo'n religieus project doorschiet. Dat wil niet zeggen dat het project geen waarde heeft. Men moet er vooral op toezien dat het niet doorschiet. Maar ik vrees dat het christendom een doorgeschoten variant is op zich. Hoe meer onderzoek ik doe om het christendom te rationaliseren, des te slechter het er gaat uitzien.

Citaat:
respecteer? hoe kan ik god respecteren? Als hij 's avonds eens op bezoek komt, en zichzelf laat zien, dan kan ik respect hebben. Maar ik kan geen respect hebben voor het niets, net zoals ik er mijn knie niet voor kan buigen. Die wijsheden naarwaar jij verwijst staan mee op dat patent van goedheid dat de kerk dan bezit? De kerk en god zijn niet alfa en omega, niet alomwetend, integendeel. Ik leef nu, en ik probeer 'goed' te leven, maar op z'n minst niet omwille van fabeltjes als hemel , hel of god.
Tja, als je dat niet kan, dan is dat jouw probleem. Ik denk dat je dan veel mist. Misschien zou het toch niet slecht zijn om eens wat harder te zoeken, wat harder na te denken. Pas op, het is voor mij ook niet van een leien dakje gelopen, en ik was vooral bevreesd opnieuw verstrikt te geraken in het manipulatief verhaal van de kerk. Maar ik heb de bevrijdende versie van God gevonden. Dat is ook de enige echte. God kan geen instrument zijn in handen van mensen om medemensen te manipuleren.

Citaat:
structuur bieden, neen... De kerk geeft verzonnen antwoorden op vragen waar iedere denkende mens van WEET dat er geen antwoorden op zijn. Het is peace of mind. OEIOEI ik ga sterven... oef der is nog een afterlife...
Het hiernamaals heeft inderdaad vooral een troostfunctie, een functie om verlies te helpen verwerken.

Citaat:
Als mensen zich beter voelen door zichzelf dingen wijs te maken, wil dat nog niet zeggen dat het dan waarheid zou worden, of meer dan enkel fanta.
Sommige verhalen zijn vooral beeldspraak, maar dat wil niet zeggen dat ze niet nuttig en zinvol kunnen zijn.

Citaat:
En hebben de godsdiensten nu groot werk geleverd aan dat 'aards paradijs'.
Het aards paradijs heeft echt bestaan. Waar nu olie uit de grond wordt gehaald, was vroeger alles groen. Mensen moesten er niet werken, ze konden leven van de jacht en de vruchtenpluk. Ze moesten ook weinig ruzie maken, want er was genoeg voor iedereen. Ze waren nog niet zo talrijk.

Citaat:
In mijn ogen net niet. Met het gemanipuleer onder godsdreiging, het opleggen van geloof, en alle conflicten en oorlogen die eruit voort komen is men steeds VERDER van het aards paradijs weggedreven.
Inderdaad, binnenkort is de planeet onleefbaar. Als de politici een beetje verstand hebben, dan beginnen ze gisteren met het aanplanten van bomen en stoppen ze het kappen van bomen. Het zijn de bomen die ons kunnen redden.

Citaat:
Ik steek niet die vinger uit naar een bepaals geloof, maar naar allemaal.
Kijk om u heen, zelfs hier in belgie draaien zelfs stukken politiek en sommige partijen op het verschil van geloof... Aards paradijs?
Het is de mens die het doet, niet het geloof. Een geloof handelt niet. Het is de mens die verantwoordelijk is. Het op het geloof steken is andermaal weigeren verantwoordelijkheid op te nemen.
Eva123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2007, 22:19   #204
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De maagdelijke conceptie van Jezus staat in de koran. Verwerpt u nu ook delen van de koran zoals u met het evangelie doet?
Als in de koran dingen staan die niet juist zijn, dan verwerp ik die. Als koning of paus dwaze dingen vertellen, dan verwerp ik die.

Maar in de koran staan heel veel goeie dingen.
Oud 7 juni 2007, 22:21   #205
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dus is de koran dan toch niet het boek van waarheid zoals u eerder beweerde. U meent immers dat er in de koran toch nog fouten staan. Dan rijst de vraag: wie haalt de fouten eruit? De moslims beweren nochtans dat heel de koran de volledige waarheid is, een en van alle eeuwen bestaande. Indien de koran niet perfectie is, dan kan die niet van Allah komen. Dan is het slechts een menselijk boek en heeft geen waarde als Gods openbaring.
Dat speelt allemaal geen rol. Het is een waardevol boek. Maar als jij dat niet wil zien dan is dat jouw probleem, niet het mijne.
Oud 7 juni 2007, 22:23   #206
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar het gaat evenwel niet op te stellen dat baha'isme niet met de islam te maken heeft. 't Christendom is ook een aparte religie, maar de band met het jodendom is duidelijk. Waarom is het zo moeilijk toe te geven dat er een band is tussen islam en baha'isme?
De islam is quasi identiek aan het jodendom, behalve dat de islam delen van het christendom overneemt. Wellicht was dat er voor de Joden teveel aan.
Oud 7 juni 2007, 22:51   #207
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eva Bekijk bericht
De islam is quasi identiek aan het jodendom, behalve dat de islam delen van het christendom overneemt. Wellicht was dat er voor de Joden teveel aan.
Dus Joden haten zichzelf?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2007, 22:59   #208
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Dat staat er niet.
Oud 8 juni 2007, 00:46   #209
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
PUNT 1 :

Joden erkennen Jezus NIET die werd zelfs als DWAAS omschreven ( lees bijbel en zoek het woordje SAKLAS op ....is een openbarings les !)

Punt 2 :

Joden hebben en kennen hun EIGEN wetten al dan ni sociaal

Alsge wilt geef ik u der nog 12 punten maar wedden dat ik dan antisemitisch overkom
Da gaan we dus ni doen hé .

Bijbels werden voort gekweekt door Joden en Grieken .

Zullen we even na gaan denken over hunnen MONDELINGEN thora/talmoed....die OUDER zen dan de geschreven werken hmmm neen dat hou ik liever bescheiden voor mezelf

* Activerings armen zen ongeschoold zo zegt men ....JAJA hahahaha daar geloven we niets van hé

*NOGIS ( on topic )

Scholen zen EVEN corrupt als hun oversten en hun politiek gezinden ( sommige)

Laatst gewijzigd door duncan : 8 juni 2007 om 00:48.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 06:17   #210
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als u mijn antwoord gelezen hebt dan zou u moeten weten dat ik dat helemaal niet ontken. Maar Bahai is een beetje een samenraapsel van ettelijke etische leringen. U suggereert dat Bahai een verkapte islam is en dat is niet zo.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 06:20   #211
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb helemaal niet geoordeeld over de waarde van de verhalen, maar wel over Eva's gedachtegang. Ondertussen heb ik dat al een paar keer onder uw aandacht gebracht. En dat schijnt u niet te snappen.
Ik snap dit zeer goed. Wat ik echter minder snap is dat U niet snapt, dat ik niet kan snappen, dat u geloof blijft hechten aan verhalen in de evangelies die men gelijk kan stellen met ' het splitsen van de maan' door Mohammed.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 06:23.
Oud 8 juni 2007, 07:24   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
???

De islam kent twee kernpunten die ook bij de geloofsbelijdenis worden uitgesproken: Er is geen god buiten Allah en Mohammed is Zijn profeet.

Het jodendom erkent geenszins Mohammed. Eerste grote pijler waarin het jodendom van de islam verschilt. Ook in hun benadering van de godheid verschillen jodendom en islam: bij die laatste gaat het om een ongenaakbare en verre god waarbij er tussen hem en de mensen een enorme kloof gaapt. Allah verbergt zich voor de mens en manifesteert zich niet. Jahweh wel: Hij verschijnt aan Mozes, in tekenen en beelden toont Hij zich aan het Joodse volk, enz.
Oud 8 juni 2007, 07:30   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als in de koran dingen staan die niet juist zijn, dan verwerp ik die. Als koning of paus dwaze dingen vertellen, dan verwerp ik die.

Maar in de koran staan heel veel goeie dingen.
Dus u verwerpt dat Jezus' conceptie op wonderbaarlijke wijze gebeurde, alhoewel dat in de koran staat? Ja? En als in de koran staat dat de verdoemden in de hel voortdurend etter zullen drinken, verwerpt u dit ook? En dat engelen een mens kunnen doden? Ook dat staat immers in de koran! En daar wordt ook verhaald dat Allah soms dieren als Zijn boodschappers stuurt.

Uw redenering blijft onsamenhangend: u stelde eerder dat u de bijbel verwierp (blijkbaar in zijn geheel), omdat er volgens u "nonsens" in staat. Als er evenwel nonsens staat in de koran, hoor ik u niet tot een dergelijke conclusie komen maar alleen tot "er staan heel veel goeie dingen" in. Nogal een merkwaardige tegenstelling.

Indien er trouwens fouten in staan, dan is de koran duidelijk geen boek dat God heeft neergezonden. Waarom zou God immers onjuiste zaken leren aan de mens...?
Oud 8 juni 2007, 07:31   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap dit zeer goed. Wat ik echter minder snap is dat U niet snapt, dat ik niet kan snappen, dat u geloof blijft hechten aan verhalen in de evangelies die men gelijk kan stellen met ' het splitsen van de maan' door Mohammed.
Dit is helemaal niet ter sprake gekomen, daar ik de discussie op geen enkel moment rond dit heb gevoerd.
Oud 8 juni 2007, 07:33   #215
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is helemaal niet ter sprake gekomen, daar ik de discussie op geen enkel moment rond dit heb gevoerd.
Maar ik breng het wel ter sprake.
Oud 8 juni 2007, 07:34   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat speelt allemaal geen rol. Het is een waardevol boek. Maar als jij dat niet wil zien dan is dat jouw probleem, niet het mijne.
Dat speelt weldegelijk een rol. Als er fouten staan in de koran, betekent dat het niet van God in. Dan is het gewoon een religieus boek op dezelfde hoogte als een of ander religieus (meditatie)boek. En dan wordt de koran gewoon een boek tussen andere religieuze boeken waar u zaken uithaalt die u bevallen.
Oud 8 juni 2007, 07:34   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik breng het wel ter sprake.
En?
Oud 8 juni 2007, 07:35   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
PUNT 1 :

Joden erkennen Jezus NIET die werd zelfs als DWAAS omschreven ( lees bijbel en zoek het woordje SAKLAS op ....is een openbarings les !)
Belangrijke tip voor u: doe eens de joodse bijbel open. Daar staat er niets over Jezus.
Oud 8 juni 2007, 07:38   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u mijn antwoord gelezen hebt dan zou u moeten weten dat ik dat helemaal niet ontken. Maar Bahai is een beetje een samenraapsel van ettelijke etische leringen. U suggereert dat Bahai een verkapte islam is en dat is niet zo.
Neen, dat heb ik niet gedaan. Lees toch eens wat mensen schrijven! In de eerste post die daarover gaat, schrijf ik duidelijk dat Baha'isme voortspruit uit de islam. En dat is ook zo. Christendom komt ook uit het jodendom voort, wat evenwel niet betekent het ene het andere is.
Oud 8 juni 2007, 07:51   #220
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat heb ik niet gedaan. Lees toch eens wat mensen schrijven! In de eerste post die daarover gaat, schrijf ik duidelijk dat Baha'isme voortspruit uit de islam. En dat is ook zo. Christendom komt ook uit het jodendom voort, wat evenwel niet betekent het ene het andere is.
Inderdaad.

Als u stelt in uw eerste posting over de Bahai:

Citaat:
Van den Berghe
Er bestaat een religie die dit nastreeft, nl. het Baha'isme. Alhoewel voortgesproten uit de islam, wordt die godsdienst door soennieten als sjiïeten als ketters en niet-islamitisch volledig verworpen
dan verdraait u de waarheid, zoals vaak. U wekt hier de suggestie dat Bahai louter voortgesproten is uit de islam. Dit is een onjuiste voorstelling.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 08:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be