Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2007, 02:22   #201
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

evilbu
Citaat:
Maar dus volgens u is dat "exclusief nationalisme" etc.. ook in Wallonië aanwezig dan?
Of krijgt enkel Vlaanderen een veeg uit de pan?
Ja, zeker wel, maar het is nu eenmaal zo dat er geen noemenswaardige Vlaamse minderheid is in Wallonië en omgekeerd wel. De Duitstalige minderheid heeft haar positie kunnen verzilveren in de grondwet, dus zo exclusief zijn de Walen niet.

Citaat:
Trouwens, wil u heel België tweetalig maken? Is dat uw voorstel? Oke dan, EVEN tweetalig als Brussel?
Helemaal niet, gewoon de gebieden die in de praktijk tweetalig zijn ook officieel tweetalig maken, net als in de oostkantons is gebeurd.

Citaat:
Komen daar ook verkiezingen aan te pas?
Of vind je dat voor mietjes?
Ja, daar komen verkiezingen aan te pas

Citaat:
Tuttut, als in Rusland en Frankrijk en Spanje de sterkste taal mag overheersen, moet er hier ook geen uitzondering zijn.
Er is een verschil hé, in Rusland en Spanje is er een sterk overheersende groep (70 tot 80%) en allemaal kleintjes, hier heb je een groep van 58% en een van 42 %.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 02:23   #202
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In Zuid-Ossetië ben ik ook geweest, de Russische vlag wappert boven het zelfverklaarde parlement, ze hebben hun klok gelijk gezet met het uur van Moskou, je kunt er enkel in roebels betalen en de foto van Putin staat ostentatief langs de invalswegen.
Hmm, ik denk dat de Abkhazen ook hun tijd veranderd hebben (maar ik ben niet zeker).

Citaat:
Bovendien is alles in het Russische aangeduid en wordt er meer Russisch dan Ossetisch gesproken, reeds meer dan de helft is Russisch staatsburger, Russische troepen patrouilleren op de hoofdwegen (en persen naar goede Russische gewoonte de reizigers af), ze laten er weinig twijfel over bestaan.
Is alles OOK in het Russisch aangeduid?

Citaat:
Over Abchazië weet ik minder, ik weet wel dat er nu een nieuwe spoorweg in gebruik is genomen naar Sochi, waartegen Georgië protest heeft aangetekend.
op grond waarvan?

Citaat:
Na voldoende liters vodka zijn alle meisjes mooi
Dat weet ik niet.
Citaat:
Wat betreft die Kadyrov dat ziet er een zware jongen uit, de Russen hebben daar het einde nog niet van gezien
.
Het ziet er mij een zware jongen uit, maar of hij daarmee geschikt is voor de politiek. Ik zou in een ander leven geen wagen van hem kopen, met dat verschil dat hij naast onbetrouwbaar er ook niet echt snugger uitziet.

Citaat:
Anderzijds kan een beetje stabiliteit in Tsjetsjenië geen kwaad, ten gepaste tijde zullen ze Kadyrov wel opruimen als hij het centrale gezag begint uit te dagen.
Het is maar wat je stabiliteit noemt. Werkt dat "leger" nu eigenlijk voor Tsetsjenië of voor de man zelf?
Oud 11 juli 2007, 02:28   #203
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja, zeker wel, maar het is nu eenmaal zo dat er geen noemenswaardige Vlaamse minderheid is in Wallonië en omgekeerd wel. De Duitstalige minderheid heeft haar positie kunnen verzilveren in de grondwet, dus zo exclusief zijn de Walen niet.
Heu, u bent dus tegen het "droit du sol"? Dat zult u moeilijk verkocht krijgen bij een groot deel van de Vlamingen hoor? Ja, er was voor de definitieve vastlegging van de taalgrens een Franstalige minderheid in Vlaanderen, maar toen was er ook een Vlaamse minderheid in Wallonië. (en het was onder andere voor die minderheid in Wallonië dat men vreesde en dat men de eentaligheid aanvroeg) Nu zijn veel van die mensen gewoon geassimileerd, en mogen de spelregels veranderen?
Is er eigenlijk iets waarin jij FDF niet volgt?

Citaat:
Helemaal niet, gewoon de gebieden die in de praktijk tweetalig zijn ook officieel tweetalig maken, net als in de oostkantons is gebeurd.
En nadien... wat wil je dan doen?

Citaat:
Ja, daar komen verkiezingen aan te pas
U hemelde de sovjetunie op als eerste federatie in Europa? Nou, was die democratisch?

Citaat:
Er is een verschil hé, in Rusland en Spanje is er een sterk overheersende groep (70 tot 80%) en allemaal kleintjes, hier heb je een groep van 58% en een van 42 %.
Het mag ook nooit eens meevallen voor de Vlamingen zijn he. Alles voor de francofonie.
Oud 12 juli 2007, 00:39   #204
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

evilbu

Citaat:
Hmm, ik denk dat de Abkhazen ook hun tijd veranderd hebben (maar ik ben niet zeker).
Zou er graag eens gaan, dit was het Benidorm van de Sovjet-Unie, nadien brak er een bloedige oorlog uit. Tegenwoordig kunnen enkel Russische staatsburgers een visa krijgen voor Abchazië, vanuit Georgië geraak je er niet in. Heb wel eens over de grens gepiept, maar we zijn niet ver gegaan, bang om te worden opgepakt.

Citaat:
Is alles OOK in het Russisch aangeduid?
Ja, enkel in het Russisch, terwijl in Noord-Ossetië (deel van de Russische Federatie) alles in 2 talen is aangeduid. Let wel, het zijn de Zuid-Osseten zelf die dit beslist hebben, officieel heeft Rusland daar niets te zeggen.

Citaat:
op grond waarvan?
Officieel geldt er een embargo tegen Abchazië, dat echter niet gerespecteerd wordt door Rusland. Georgië zegt dat enkel zijzelf kunnen beslissen over nieuwe spoorlijnen op "hun grondgebied".

Citaat:
Dat weet ik niet.
Ik wel
.
Citaat:
Het ziet er mij een zware jongen uit, maar of hij daarmee geschikt is voor de politiek. Ik zou in een ander leven geen wagen van hem kopen, met dat verschil dat hij naast onbetrouwbaar er ook niet echt snugger uitziet.
Ik denk niet dat hij stom is, wel machtsgeil en megalomaan.

Citaat:
Het is maar wat je stabiliteit noemt. Werkt dat "leger" nu eigenlijk voor Tsetsjenië of voor de man zelf?
Je hebt enerzijds het Russische leger en anderzijds zijn privé-militie. Beide maken zich schuldig aan grove mensenrechtenschendingen. Geen ideale situatie, maar niet vergeten dat de rebellen ook geen doetjes zijn. De situatie zoals ze nu is is zorgwekkend, maar Kadyrov is er wel in geslaagd de oorlog grotendeels te beëindigen.
Oud 12 juli 2007, 01:04   #205
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

evilbu

Citaat:
Heu, u bent dus tegen het "droit du sol"? Dat zult u moeilijk verkocht krijgen bij een groot deel van de Vlamingen hoor?
Ik denk niet dat de meerderheid der Vlamingen daar echt wakker van ligt.

Citaat:
Ja, er was voor de definitieve vastlegging van de taalgrens een Franstalige minderheid in Vlaanderen, maar toen was er ook een Vlaamse minderheid in Wallonië. (en het was onder andere voor die minderheid in Wallonië dat men vreesde en dat men de eentaligheid aanvroeg) Nu zijn veel van die mensen gewoon geassimileerd, en mogen de spelregels veranderen?
Gewoon de theorie aanpassen aan de realiteit, is dat zo moeilijk?

Citaat:
Is er eigenlijk iets waarin jij FDF niet volgt?
Meer dan iets, ik hou niet van hun anti-Vlaams discours, ik vind dat franstaligen en Brusselaars wel Nederlands moeten aanleren. Maar tezelfdertijd vind ik dat men tweetalige gemeenten ook officiëel tweetalig moet maken. Vlamingen en franstaligen moeten samenleven als goede buren en goede wil moet van beide kanten komen. Ik ben tegen anti-franstalig of anti-Vlaams gestook en gepest.

Citaat:
En nadien... wat wil je dan doen?
Nadien moet de staatsstructuur overzichtelijker worden, met homogene bevoegdheidspakketten, dat wil zeggen dat bepaalde bevoegdheden geregionaliseerd moeten worden en andere terug gefederaliseerd om tot een staatsstructuur te komen vergelijkbaar met andere federale landen. De bedoeling moet een overzichtelijke staatsstructuur zijn, en niet ingegeven door een nimmer aflatende drang om zoveel mogelijk te regionaliseren vanuit ideologisch oogpunt zoals nu het geval is.

Citaat:
U hemelde de sovjetunie op als eerste federatie in Europa? Nou, was die democratisch?
Dat is een discussie die deze draad ver overstijgt.

Citaat:
Het mag ook nooit eens meevallen voor de Vlamingen zijn he. Alles voor de francofonie.
Helemaal niet, dat is uw interpretatie, ik wil niet terugkeren naar het eentalig franstalige Belgique �* papa, ik geloof in federalisme, waarin ook de Vlamingen hun rechten hebben en hun taal kunnen spreken, net als de franstaligen.

Laatst gewijzigd door tomm : 12 juli 2007 om 01:11.
Oud 12 juli 2007, 02:11   #206
evilbu

Standaard

Citaat:
evilbu
Daar zou ik nog zo zeker niet van zijn hoor, het beeld van een grens die eender waar kan gaan, waartegen geen verweer is.

Citaat:
Nog een keer de Vlaming doen betalen?

Citaat:
Meer dan iets, ik hou niet van hun anti-Vlaams discours, ik vind dat franstaligen en Brusselaars wel Nederlands moeten aanleren. Maar tezelfdertijd vind ik dat men tweetalige gemeenten ook officiëel tweetalig moet maken. Vlamingen en franstaligen moeten samenleven als goede buren en goede wil moet van beide kanten komen. Ik ben tegen anti-franstalig of anti-Vlaams gestook en gepest.
Mooi, goeie buren ben je niet als je mekaars taal niet begrijpt en niet wil leren. Vlamingen leren Frans op school. Franstaligen lopen rond met een grijns in Rode "je ne parle pas un mot de néerlandais" . Ook weer de schuld van de Vlamingen zeker ? (Of is uw repliek hier dan weer dat het Frans van die Vlamingen ook op niks trekt?)

Citaat:
Nadien moet de staatsstructuur overzichtelijker worden, met homogene bevoegdheidspakketten, dat wil zeggen dat bepaalde bevoegdheden geregionaliseerd moeten worden en andere terug gefederaliseerd om tot een staatsstructuur te komen vergelijkbaar met andere federale landen. De bedoeling moet een overzichtelijke staatsstructuur zijn, en niet ingegeven door een nimmer aflatende drang om zoveel mogelijk te regionaliseren vanuit ideologisch oogpunt zoals nu het geval is.
Ik bedoelde ook : wat gaat u nadien tweetalig maken.

Citaat:
U begon over de Sovjetunie als eerste federatie in Europa.
Citaat:
Helemaal niet, dat is uw interpretatie, ik wil niet terugkeren naar het eentalig franstalige Belgique �* papa, ik geloof in federalisme, waarin ook de Vlamingen hun rechten hebben en hun taal kunnen spreken, net als de franstaligen.
Ik zie nochtans de Vlamingen alleen maar verliezen met jouw veranderingen.

Laatst gewijzigd door evilbu : 12 juli 2007 om 02:12.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 07:52   #207
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Links is altijd anti-Vlaams geweest..

Extreem-links altijd extreem anti-Vlaams...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 16:29   #208
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absolute tweetaligheid, officieel toch. In de praktijk kun je meestal wel terecht in het Nederlands. Toch vrij straf als je weet dat Vlamingen slechts 10% van de bevolking uitmaken.
Er bestaat geen tweetaligheid in brussel, die wetten worden niet nageleefd. Die 10% waren vroeger veel meer, maar zijn verfranst of uit het vlaams-onvriendelijke brussel weggegaan.
En die 10% waarover U zich zo druk maakt, kregen de vlamingen in ruil voor de 50-50 verdeling in de federale regering, terwijl het eigenlijk 60-40 zou moeten zijn.
Citaat:
Ah ja, wat bedoel je daar juist mee? Ik denk dat Brussel vooral een franstalige stad is, inderdaad economisch verweven met Vlaanderen, maar dat geldt evenzeer voor Wallonië. Mij moet je niet overtuigen, copain, ik ben dan ook geen voorstander dan de afsplitsing van Vlaanderen van Brussel en Wallonië.
Ik wel een voorstander en nog meer, als ik franskiljons als jouw hoor praten die het nederlands afdoen als een dialectisch samenraapsel om het maar niet hoeven te leren.
Citaat:
Daar zagen ze ook niet over, het zijn de Vlamingen die erover zagen.
Het zijn vooral franstaligen die zagen, vooral over de Nederlandstalige Rand, en de "overtegenwoordiging in Brussel en over de franstalige, "minderheid" in Vlaanderen

Citaat:
Omdat op die manier Catalonië niet afgesloten wordt van de rest van Spanje en de spaanstalige wereld. Spaans is in Catalonië, net als Frans in delen van Vlaanderen, een historische taal die door delen van de bevolking gesproken wordt. De rechten van het Catalaans als taal van de Catalanen mogen niet miskend worden, maar het emanciperend nationalisme mag niet omslaan in een repressief exclusief nationalisme, en net dat is in Vlaanderen gebeurd.
Dat emanciperend nationalisme is voor vele franstaligen en belgicisten al teveel. Niets voor niets noemen ze spirit een gevaarlijke partij.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 12 juli 2007 om 16:45.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 16:39   #209
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Die minderheid is er, omdat die franstaligen het vertikken nederlands te leren, en echt goed komt zo'n gedrag niet over. Is dat zo moeilijk te begrijpen.

Citaat:
En die bovenstaande belonen, voor hun taalluiheid? Neen dank je.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 12 juli 2007 om 16:39.
Oud 12 juli 2007, 16:44   #210
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht

Dat emanciperend nationalisme is voor vele franstaligen en belgicisten al teveel. Niets voor niets noemen ze spirit een gevaarlijke partij.
Bert Anciaux is voor hen een "ultranationalist".
Oud 12 juli 2007, 16:44   #211
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
...
...
...
...
...
Laat nou net dát het probleem zijn. Vele franstaligen willen het nederlands niet leren, ze begrijpen niet waaron ze nederlands moeten kennen, als het gebruik van de talen in belgique vrij is of omdat alle vlamingen toch genoeg frans praten. Franstaligen zien het gebruik van een taal (enkel als het om hun eigen taal gaat) als onbelangrijk en begrijpen niet dat nederlandstaligen daar gevoeliger op reageren. Ik zeg niet dat alle vlamingen ervan wakker liggen, maar de zin, allé, 't moet weer in't frans zijn, komt wel bij velen op, hoor.
Oud 12 juli 2007, 19:54   #212
evilbu

Standaard

Citaat:
Het is de politiek van apartheid sinds enkele decennia die poogde Vlamingen en franstaligen zoveel mogelijk te scheiden,
Het spijt me hoor, maar uw geliefde vaderland bestaat niet. Ziet u hier een Berlijnse muur? Ziet u hier massaal protest van Vlamingen en Franstaligen die hartstochtelijk naar mekaar verlangen?
We zijn niet geïnteresseerd in mekaar. Aanvaard het!
Oud 12 juli 2007, 22:38   #213
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

Dankuwel voor deze -toch wel- zeer hoogstaande tussenkomst...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 22:58   #214
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
fascist yourself! Ik vind dat gij eens mag uitleggen waarom ik een fascist zou zijn.
Misschien een voorbeeldje geven van je fascistische uitspraken?

---

Citaat:
Ik ben het daar grotendeels mee eens, alleen zal de opheffing van het koningshuis door separatisten aangegrepen worden om de spanningen nog op te drijven. De opheffing van het koningshuis kan dus enkel gebeuren in een algemene context waarin de separatisten geen vinger in de pap hebben.
Aanvaarden van het koningshuis, aangezien het kan helpen om "die vervloekte separatisten" te treiteren. Maw, klassecollaboratie.

Citaat:
Een guillotine lijkt mij wel gepast voor degenen die haat prediken tegen de staat.
Dwepen met de staatsmacht.

Citaat:
Och kom, hoeveel mensen spreken er Duits, een paar man en een paardekop.
Totaal gebrek aan respect voor culturele minderheden.

Citaat:
Die gebrekkige talenkennis van de Vlamingen EN Walen is gewoon een feit, en in plaats van daar politieke spelletjes rond te spelen zouden we er beter iets aan doen.
De volkeren moeten hun taal en cultuur aanpassen aan de staat, ipv omgekeerd, blijkbaar...

Citaat:
Onzin natuurlijk, een minderheidstaal van minder dan 1% telt niet mee op nationaal vlak, dat is nergens zo. (hoeveel Italianen spreken Aostisch? Hoeveel Spanjaarden Baskisch?)
Totaal gebrek aan respect voor culturele minderheden.

Citaat:
een artificieel mini-staatje die in beide wereldoorlogen al bewezen heeft hoe kwaadaardig ze kan zijn. Lang leve de Vlaamse geeuw.
Haal die affiche van Leon Degrelle van je muur!!

Citaat:
Ten tweede is het Nederlands ook niet echt de Vlaamse oorspronkelijke taal, wel de streektalen waar de meeste Vlamingen nog aan verknocht zijn, en dat vind ik geen slechte zaak.
Uw stelselmatig denigerende uitlaten over het Nederlands, dat volgens u niet meer dan "een dialectje" is. In tegenstelling tot het superieure Frans uiteraard...

Citaat:
Socialisten of niet, dat zijn onredelijke nationalisten die terroristische middelen gebruiken om hun doelen, die niet ondersteund worden door de meerderheid van de Basken, te bereiken.
U gooit heel het Baskisch socialisme (in dit geval de organisatie EHE) op één hoop met de ETA. U verkoopt bijgevolg dezelfde reactionaire praat als Aznar en Bush, en zegt dat de democratische vrijheden moeten opgeheven worden, in de zogezegde strijd tegen "het terrorisme".

Citaat:
Ze delen vele eeuwen gemeenschappelijke geschiedenis
Net zoals Mussolini verwees naar het Romeinse Rijk...

Citaat:
dankzij het Spaans kunnen ze communiceren met alle Spanjaarden en gemakkelijk zaken doen in Madrid of Barcelona.
Dwepen met de vrije markt.

Citaat:
Iedereen weet zeer goed waar batasuna voor staat.
Blijkbaar lees jij alleen PartidoPopular-propaganda, want er is nog geen enkel bewijs gevonden dat Batasuna en de ETA enige band zouden hebben.
Ikzelf weiger het geweld van de PKK te verwerpen. Bijgevolg is de link tussen de PKK en mijzelf even nauw als die tussen de ETA en Batasuna.
Batasuna is de socialistische partij van Baskenland. Het feit dat jij het verbieden van socialistische partijen toejuicht, zegt al genoeg.

Citaat:
Je kunt toch moeilijk zeggen dat Basken in het huidige Spanje onderdrukt worden
Systematisch worden mensen gefolterd. Dat zeggen zelfs Human Right Watch en Amnesty International. Verder worden democratische partijen verboden, kritische kranten gesloten, militanten geïntimideerd, enz...

Citaat:
Ontzettende onzin, meer dan 65% van de bevolking van Rusland is Russisch, en meer dan 80% spreekt Russisch als moedertaal, Russisch als lingua franca is dan ook een logische keuze. Als ze met elkaar praten gebeurt dat zonder enig probleem in het Russisch, dat ze zeer goed beheersen, omdat het ook de taal is van meer dan 65% van de Russische bevolking. Nog steeds kan men overal in de voormalige Sovjet-Unie, tot in het kleinste dorpje toe, in het Russisch terecht, en dat is een groot voordeel, die geïmporteerde talen als esperanto en Engels nooit zouden bereiken.
Russisch-imperialisme.

Citaat:
Ik kan het mij al volledig voorstellen... we hebben een mooi staaltje gehad toen Tsjetsjenië onafhankelijk was...
Dat is dezelfde logica als België destijds hanteerde om het kolonialisme te vergoeilijken.

Citaat:
Anderzijds kan een beetje stabiliteit in Tsjetsjenië geen kwaad, ten gepaste tijde zullen ze Kadyrov wel opruimen als hij het centrale gezag begint uit te dagen.
Nog meer Russisch-imperialisme.

Citaat:
Ja, zeker wel, maar het is nu eenmaal zo dat er geen noemenswaardige Vlaamse minderheid is in Wallonië en omgekeerd wel.
Ontkennen van Vlaamse aanwezigheid in Wallonië, terwijl je een "Waalse" aanwezigheid in Gent opklopt tot 10%.

Citaat:
En nog een goeie portie Russisch- en Spaans-imperialsme.

Ik heb een hekel aan mensen die te pas en te onpas het woord "fascisme" laten vallen. Maar als ik dergelijke uitspraken van jou lees, dan denk ik dat er weinig twijfel mogelijk is...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 23:25   #215
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:

Links was in de jaren '60 en '70 buiten de rechterzijde van de BSP zeer militant flamingant geweest (KP, Links, SVB, SBV-RS, RAL, VD, KWB, Arbeid, etc...), is 1 van de redenen waarom Links-La Gauche in '64 werden uitgesloten. Elementaire kennis van de hedendaagse Vlaamse Beweging. Is ook de reden waarom de CVP weigerde mee te stappen in de Tweede Mars op Brussel en deze op Antwerpen. Je had zelfs een links anti-Egmontcomité, het KDF.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 12 juli 2007 om 23:29.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 01:02   #216
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

evilbu

Citaat:
Daar zou ik nog zo zeker niet van zijn hoor, het beeld van een grens die eender waar kan gaan, waartegen geen verweer is.
In de praktijk zie je dat de meeste modale Vlamingen zeer tegemoetkomend zijn voor franstaligen, en zonder problemen op het Frans overschakelen. En trouwens die grens gaat niet eender waar, het gaat hier over een zeer beperkt gebied dat al decennia tweetalig is.

Citaat:
Nog een keer de Vlaming doen betalen?
Komaan zeg, dit is geen spelletje "wie wint, wie verliest", welk verlies heeft de modale Vlaming nu bij het feit dat de rand officieel tweetalig wordt? (wat ze al veel langer was in realiteit). Zoals ik al zei ik pleit voor tweetaligheid in de rand, wat betekent dat franstaligen ook hun steentje moeten bijdragen. Zowiezo de onkunde van het Nederlands wordt nu al afgestraft op de arbeidsmarkt en dat is een veel sterkere motivatie om Nederlands te leren dan de omzendbrief Peeters, die vooral arbeidsplaatsen creëert in de Finse papierindustrie...

Citaat:
Mooi, goeie buren ben je niet als je mekaars taal niet begrijpt en niet wil leren. Vlamingen leren Frans op school. Franstaligen lopen rond met een grijns in Rode "je ne parle pas un mot de néerlandais" . Ook weer de schuld van de Vlamingen zeker ? (Of is uw repliek hier dan weer dat het Frans van die Vlamingen ook op niks trekt?)

De meeste franstaligen die ik ken spreken wel een aardig mondje Nederlands, het cliché van de franstalige die weigert Nederlands te leren is stilaan achterhaald, zeker in Brussel en de rand. Maar wat kan het jouw allemaal schelen, jij zoekt gewoon argumenten om BelgiË te splitsen.

Citaat:
Ik bedoelde ook : wat gaat u nadien tweetalig maken.
Misschien de Brusselse scholen, alle Brusselse scholen, dat zou geen slechte zaak zijn.

Citaat:
Ik zie nochtans de Vlamingen alleen maar verliezen met jouw veranderingen.
Nonsense, Vlamingen winnen bij een betere verstandhouding met franstaligen en een betere werking van de Belgische staat. Flaminganten verliezen, maar dat mij nu eens niet schelen.
Oud 13 juli 2007, 01:06   #217
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat een onzin, het is net de liberaal-katholieke overheersing in de 19de eeuw die de Vlamingen en alle arbeiders onderdrukte. De emancipatie van Vlamingen viel samen met de emancipatie van de arbeiders en de opgang van links.
Oud 13 juli 2007, 01:16   #218
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Miguelito

Citaat:
Er bestaat geen tweetaligheid in brussel, die wetten worden niet nageleefd. Die 10% waren vroeger veel meer, maar zijn verfranst of uit het vlaams-onvriendelijke brussel weggegaan.
Veel Vlaamse pendelaars verkiezen in hun dorp bij de kerktoren te blijven (datzelfde fenomeen ziet men trouwens in Wallonië) en dagelijks te pendelen. En heel veel Vlamingen hebben zich vrijwillig laten verfransen, vreemd genoeg nog steeds, ik ken Brusselaars die perfect het Brussels dialect machtig zijn maar met hun kinderen enkel Frans spreken.

Citaat:
En die 10% waarover U zich zo druk maakt, kregen de vlamingen in ruil voor de 50-50 verdeling in de federale regering, terwijl het eigenlijk 60-40 zou moeten zijn.
In veel federale staten zijn de staten gelijk vertegenwoordigd, ondanks hun numerieke verschillen, zo ook in de VS. Maar U wil dus terug naar het unitaire model?

Citaat:
Ik wel een voorstander en nog meer, als ik franskiljons als jouw hoor praten die het nederlands afdoen als een dialectisch samenraapsel om het maar niet hoeven te leren.
Dat is een volledig verkeerde interpretatie van mijn woorden en ik raad U aan uw loze beschuldigingen te staven. Ik heb gezegd dat de streektaal de echte volkstaal is van de Vlamingen, wat U moeilijk kunt ontkennen, maar dat daarnaast de kennis van het AN erg belangrijk is.

Citaat:
Het zijn vooral franstaligen die zagen, vooral over de Nederlandstalige Rand, en de "overtegenwoordiging in Brussel en over de franstalige, "minderheid" in Vlaanderen
En Vlamingen, of toch de Vlaamse politici, klagen niet over Brussel-Halle-Vilvoorde etc.? Flaminganten zijn EXTREME ZAGEN, net als FDF.

Citaat:
Spirit is niet echt emancipatorisch, ook zij willen een exclusief nationalisme, ook zij zijn erfgenamen van de volksunie. Voor Uw soort is pleiten voor het voortbestaan van België al teveel.
Oud 13 juli 2007, 01:22   #219
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die minderheid is er, omdat die franstaligen het vertikken nederlands te leren, en echt goed komt zo'n gedrag niet over. Is dat zo moeilijk te begrijpen.

En die bovenstaande belonen, voor hun taalluiheid? Neen dank je.
Heeft niets met luiheid te maken, gewoon met het feit dat deze streek bijna evenveel (of meer) franstaligen dan Vlamingen telt. Ze moeten nog steeds Nederlands leren, willen ze een goede job vinden, maar dat belet niet om deze streek officieel tweetalig te maken en de wetgeving aan te passen aan de realiteit. Trouwens in realiteit vind je geen fantsoenlijke job in het Brusselse en omgeving als je niet goed tweetalig bent.
Oud 13 juli 2007, 01:24   #220
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat nou net dát het probleem zijn. Vele franstaligen willen het nederlands niet leren, ze begrijpen niet waaron ze nederlands moeten kennen, als het gebruik van de talen in belgique vrij is of omdat alle vlamingen toch genoeg frans praten. Franstaligen zien het gebruik van een taal (enkel als het om hun eigen taal gaat) als onbelangrijk en begrijpen niet dat nederlandstaligen daar gevoeliger op reageren. Ik zeg niet dat alle vlamingen ervan wakker liggen, maar de zin, allé, 't moet weer in't frans zijn, komt wel bij velen op, hoor.
Dat is waar, maar is echt aan het veranderen, dat zie ik in de praktijk, veel franstaligen doen moeite om Nederlands te leren. En er is ook interesse in Vlaanderen, meer dan omgekeerd, kijk maar eens naar de RTBF.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be