![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit zijn nu net de uitspraken die de mensen je een communist doen noemen, en dan hebben ze eigenlijk nog gelijk ook. Als je gaat proberen met je staat om privé eigendom aan te slaan, zal je merken dat je rap met lege dozen zit en dat Vlaanderen leegloopt. Resultaat : géén werk meer voor je burgers, die je rapper de kapblok doen zien, dan jij dat zou kunnen met de ex-koning... Als je écht ergens wil geraken met je linkse partij, vergeet dan al je ideeën die communistisch lijken, want je zal enkel klein links aantrekken, en daar ga je er echt ni mee komen...
![]() |
![]() |
#202 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Dit natuurlijk in de veronderstelling dat je dat je dat al zou kunnen, want 1: je komt nooit aan zoveel macht 2: zelfs indien 1 niet waar is, zien ze je wel komen en is alles al een lege doos voor je "stop" kan zeggen... Reglementeren van bepaalde zaken, dat is wat anders. Inmenging van de staat in het gebeuren, dat zijn dingen die eventueel kunnen, maar als je het hier onmogelkijk gaat maken aan het kapitaal om winst te maken, zal je merken dat het kapitaal weg is voor je nog maar dénkt het aan te slaan. ALS je al de medewerking van de betreffende diensten zou hebben...
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 21 juli 2007 om 14:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Liever samen sterk ... in een Lada of een Trabantje ...
dan kunnen wij eindelijk eens in een ander land gaan werken als illegaal voor een hongerloon ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wil even een vergelijking maken (die niet van mij komt, trouwens). Veronderstel dat een pendelaar verhuist van het platteland naar het centrum van Brussel, zodat hij dichter bij zijn werk woont. Zoals je weet is Brussel nogal duur, en de meeste huizen hebben geen garage. Langs de andere kant heeft hij zijn auto nu ook veel minder nodig. Hij besluit om zijn auto te verkopen. Dat moet wel: zijn appartement heeft geen garage en een garage huren zou bergen geld kosten. De man wil dus zo snel mogelijk van zijn auto af. Het kan hem niet schelen of hij er geld voor krijgt of niet, want als hij te lang wacht, moet hij enorme bedragen betalen voor de huur van een garage. Laat ons dus aannemen dat die man zijn auto eigenlijk zo snel mogelijk weg wil: voor niets als dat moet, voor geld als dat kan. Daartegenover plaatsen we nu mensen die een tweedehandsauto willen kopen. Het is duidelijk dat kopers doorgaans zo weinig mogelijk willen betalen (een zo goed mogelijke verhouding prijs/kwaliteit). Je zou nu als volgt kunnen redeneren: - Die man moét zijn auto verkopen. - Die mensen willen zo weinig mogelijk betalen. - Dus, die man gaat zijn auto gratis moeten weggeven. Maar dat is een verkeerde redenering. Het is niet omdat die man zijn auto moét verkopen (zoals een werknemer zijn arbeid moét verkopen) en dat de kopers zo weinig mogelijk willen betalen (zoals werkgevers ook zo weinig mogelijk loon willen betalen) dat die auto gratis zal zijn (dat het loon een hongerloontje zal zijn). En wel hierom: als ik een auto wil, zal ik er inderdaad zo weinig mogelijk voor willen betalen. Maar dat volstaat niet. Als ik die auto wil, dan zal ik genoeg moeten betalen om hem ook effectief te kunnen kopen. Werkgevers moeten dus ook voldoende betalen om hun fabriekshal effectief gevuld te krijgen met werknemers. Zoals ik al zei: Een werkgever die vandaag een firma opstart en arbeiders wil aanwerven, zal gewoon geen enkele werkwillige vinden tegen een loon van één euro per uur, twaalf uur per dag, zeven dagen per week. En waarom niet? Omdat er veel betere alternatieven zijn voor die werknemers. Je moet gek zijn om zo'n aanbod te aanvaarden als je elders 38 uur per week kunt werken voor zeven, acht, negen... euro netto per uur. We zijn nu toch al ver genoeg afgedreven dus ik doe nog eventjes door. ![]() Maar waaruit bestaat de vraag naar arbeid? In een moderne economie werken we met geld. De vraag naar arbeid is een vraag in geld. Ondernemers hebben bepaalde budgetten die ze kunnen en willen uitgeven aan het betalen van lonen, het aankopen van materiaal en grondstoffen... Maar het is duidelijk dat productie tijd kost. De betaling van het product vindt plaats n�* de productie, terwijl werknemers ook in de tussentijd vergoed worden (en grondstoffen vóór de productie al betaald moeten worden). De geldvraag naar arbeid bestaat dus uit kapitaal: het geld dat ondernemers verzameld hebben bij investeerders. Ze gebruiken dat kapitaal om een gebouw te kopen, machines, grondstoffen; ze gebruiken ook dat kapitaal om werknemers aan te werven en te betalen. Het kan goed zijn dat het bijvoorbeeld één jaar duurt om een product volledig af te werken. In dat geval zal de ondernemer pas na één jaar zijn geld terugzien. Dat is de rol die kapitaal speelt in de economie. Hoe groter nu de geldvraag naar werknemers is, hoe groter ook het gemiddeld loon is. Werknemers kun je namelijk niet zomaar bijtoveren. Bij hogere lonen zullen mensen wat overuren willen kloppen; er zullen mensen immigreren; maar je kan dat niet in het oneindige rekken. Een grotere geldvraag naar arbeid betekent dus hogere lonen. De geldvraag naar arbeid is, zoals we al zagen, bepaald door het kapitaal dat een ondernemer heeft. Daarom is volgens mij er geen fundamentele tegenstelling tussen 'arbeid' en 'kapitaal'. Hoe meer kapitaal, hoe beter - ook voor de arbeider. En we kunnen zelfs nóg verder off-topic gaan. Als er in een economie meer geproduceerd wordt, bijvoorbeeld twee keer zoveel producten, dan zullen de gemiddelde prijzen in de winkel dalen. Als de hoeveelheid geld in de economie niet verandert, dan is de normale gang van zaken de volgende: er komt een nieuwe uitvinding waardoor men bijvoorbeeld twee keer zoveel kan produceren (bv. de uitvinding van elektriciteit?) tegen dezelfde totale kostprijs. De lonen blijven min of meer gelijk (want het kapitaal van de ondernemers is niet plots verdubbeld: ze hebben niet plots dubbel zoveel centen op hun bankrekeningen). Maar de prijzen in de winkel halveren gemiddeld: aangezien de gemiddelde kostprijs om te produceren, gehalveerd is. Een doorsnee arbeider krijgt bijvoorbeeld nog steeds 1000 euro loon, maar kan er nu plots dubbel zoveel producten mee kopen. Het gaat dus eigenlijk niét om de hoogte van het loon - het nominale loon, het echte geldbedrag dat de werknemers krijgen. Het gaat 'm om wat ze ermee kunnen kopen. Je kan gerust in een situatie zitten waarbij de lonen 10% stijgen maar de prijzen 20%, dat is geen vooruitgang. Gelijkblijvende lonen en dalende prijzen zijn een "reële" loonstijging. Daar kan de vakbond echter geen grote rol in spelen. Zoals ik al aangaf: het gaat om de efficiëntie van de producenten. Als ze meer kunnen produceren aan dezelfde totale kostprijs, of (wat op hetzelfde neerkomt) als ze evenveel kunnen produceren aan lagere kostprijs, dan zullen die producenten eerst meer winst maken. Dat duurt totdat hun concurrenten ook goedkoper kunnen produceren, en dan begint er prijsconcurrentie en dalen de prijzen tot de winst weer op een gemiddeld niveau zit. Intussen zijn de lonen van de werknemers niet gedaald of gestegen: de werknemers werken nog altijd evenveel uren maar door betere machines of betere organisatie kunnen ze in die tijd véél meer doen. (Bijvoorbeeld de uitvinding van elektriciteit heeft de productie in de industrie veel efficiënter gemaakt). Het netto gevolg is: gelijke lonen, lagere prijzen = hogere reële lonen. Dat is geen gevolg van vakbondsingrijpen, integendeel. Vakbonden nemen meestal maatregelen die de kosten van ondernemingen hoger maken (en dus de prijzen hoger dan wat ze zouden zijn). Productiviteitsverhoging is een normaal gevolg van concurrentie tussen ondernemers. De verklaring is simpel: als ik als ondernemer de eerste ben die een goedkoper proces bedenkt, dan kan ik tijdelijk zeer veel winst boeken. (Zoals Henry Ford toen hij de lopende band invoerde) Het duurt een tijdje vooraleer de concurrentie ook die maatregelen invoert, en dan beginnen we te concurreren op de prijs, en zakt de prijs tot de winsten weer min of meer gelijk zijn aan wat ze vroeger waren. En dat blijft zo tot er een nieuwe uitvinding komt, enzoverder. Citaat:
![]() Maar het is niet zo dat dat betekent dat ze geen extra arbeidsplaatsen zullen scheppen. Stel dat we een fabriek hebben en we rekenen uit dat één extra vestiging ons per jaar 30 miljoen euro inkomsten gaat opleveren. We hebben daar machines en grondstoffen voor nodig die jaarlijks 5 miljoen euro kosten, en we hebben daar 1000 werknemers voor nodig. Gaan we die vestiging bouwen, of niet? De vraag is dus: kunnen we daar geld aan verdienen? Als de werknemers 30.000 euro per jaar kosten, dan is onze totale kost: 5 miljoen (grondstoffen, ...) 1000 x 30.000 = 30 miljoen (loonkost) SAMEN: 35 miljoen En de opbrengsten (dit is gewoon het aantal producten maal de verkoopprijs) worden geraamd op 30 miljoen. 30 miljoen - 35 miljoen = 5 miljoen verlies. Maar stel nu dat de werknemers niet 30.000 euro per jaar, maar 25.000 euro per jaar kosten. Dan krijgen we: 5 miljoen (grondstoffen) 1000 x 25.000 = 25 miljoen SAMEN: 30 miljoen 30 miljoen (geraamde opbrengsten) - 30 miljoen kosten = 0. En stel nu dat de lonen nog verder dalen, naar 20.000 euro per jaar. 5 miljoen (grondstoffen) 1000 x 20.000 = 20 miljoen SAMEN: 25 miljoen 30 miljoen (geraamde opbrengsten) - 25 miljoen kosten = 5 miljoen winst. Hoe lager dus de loonkosten zijn, hoe interessanter die nieuwe vestiging wordt. Stel nu dat het ons 50 miljoen kost om die nieuwe vestiging te bouwen, dan hebben we: LOONKOST (per werknemer) |WINST (% van de investering) 30.000 -10% 25.000 0% 20.000 10% Stel nu, dat een werknemer inderdaad 30.000 euro kost. Dan zou onze investering verlieslatend zijn, en gaan we dat uiteraard niét doen. Maar stel dat een werknemer 20.000 euro kost. Dan zullen we die investering waarschijnlijk wel uitvoeren. We zien dus dat het zeer interessant kan zijn voor een onderneming om extra arbeidsplaatsen te scheppen. Laat ons serieus zijn: firma's zijn geen OCMW, ze willen uiteraard winst maken. Maar hoe lager de lonen zijn, hoe meer projecten er nu plots winstgevend worden, en hoe meer firma's er bereid zijn om werknemers aan te werven. Dat is niet zomaar een 'mirakel' dat we veronderstellen, het is eigenlijk redelijk logisch: als het winstgevend is om mensen aan te werven, dan zullen ondernemingen dat waarschijnlijk wel doen. Citaat:
Maar stel dat er geen loonkosten waren behalve de uurlonen zélf. Dan zou het nog steeds waar zijn dat lagere lonen tot een grotere vraag naar arbeid leiden. Het is goed mogelijk dat zéér lage lonen zelfs een zodanig grote vraag naar arbeid opleveren, dat er simpelweg niet genoeg mensen zijn om aan te werven. Stel dat we morgen alle lonen in België delen door tien. Dan zouden er opeens heel veel projecten winstgevend worden (zoals ik daarnet een voorbeeldje gaf), en zouden ondernemers massaal werknemers beginnen aanwerven en nieuwe vestigingen openen. De vraag naar werknemers zou véél groter zijn dan het aanbod... Bedrijven zouden met elkaar beginnen concurreren om werknemers naar hun projecten te lokken. Dat doen ze door de lonen te verhogen. Als de lonen verhogen, zijn er altijd wel ergens projecten die daardoor niet langer winstgevend zijn, zodat sommige ondernemers moeten afhaken in het opbod. Uiteindelijk blijven enkel de meest efficiënte projecten over, en het gemiddeld loon zal ongeveer tot stand komen bij volledige tewerkstelling. (Niet helemaal: er zijn altijd mensen die van job veranderen en tijdelijk werkloos zijn enzoverder). Citaat:
Ik denk dat het voorbeeldje van daarnet redelijk interessant is om dit te verduidelijken. Stel dat we in België alle lonen zouden vertiendubbelen. Dat zou niet alleen problematisch zijn voor onze exportbedrijven, het zou ook redelijk lastig zijn voor bedrijven die enkel in België kopen en verkopen. Hun loonkosten zouden maal tien gaan: veel projecten zouden plots verlieslatend worden. (Doe de test met het cijfervoorbeeld van daarnet: als de lonen van 20.000 naar 200.000 stijgen, dan verandert het resultaat van 5 miljoen winst naar 175 miljoen verlies... Er worden heel wat projecten afgevoerd en het aantal gevraagde werknemers zou dus bijna evenredig dalen met de loonstijging. Dan hebben we tien keer hogere lonen en negentig procent werklozen... Citaat:
Het is ook belangrijk omdat werklozen en vacatures natuurlijk niet noodzakelijk overeenstemmen (cfr. die knelpuntberoepen: duizend werkloze bouwvakkers versus duizend vacatures voor lassers is wat problematisch). Maar volgens mij zit daar het probleem dieper: werkloze bouwvakkers (ik veronderstel maar wat, ik ken de situatie van de bouwvakkers niet) hebben weinig redenen om zich om te scholen tot lasser. Waarom zouden ze? Ze kunnen op zoek gaan naar een bouwvakkersjob, er geen vinden, en verantwoorden tegen de overheid dat ze geen job vinden. Ze hebben er niet echt baat bij om zich om te scholen (dat kost tijd, geld en moeite), en de overheid trakteert op werkloosheidsuitkeringen, dus... Op die manier zorgen werkloosheidsuitkeringen ervoor dat werkloosheid langer duurt. Mensen passen zich namelijk niet aan, aan veranderde omstandigheden. Een activeringsbeleid kan helpen, maar een groot stuk van het probleem zul je daarmee niet opgelost krijgen volgens mij. Citaat:
Een groot stuk van de veiligheidsmaatregelen zijn gewoonweg winstgevend voor ondernemers. Arbeidsongevallen kosten nu eenmaal geld, al is het maar omdat je de productie moet stilleggen enzoverder. Een verstandige 'winstbeluste' ondernemer zal dus uit eigen initiatief al een aantal veiligheidsmaatregelen nemen. Een deel van de andere veiligheidsmaatregelen kosten echter netto geld. In feite moet je dit dan zien als een stuk "extra loon". Ik kan me voorstellen dat een risicovolle job bij onderneming A zeer veilig is, en 20.000 euro per jaar oplevert, terwijl diezelfde job bij onderneming B zeer onveilig is maar 30.000 euro per jaar oplevert. De vraag is dan, wat werknemers zullen kiezen: zullen ze vooral ingaan op het aanbod van A, en dus 10.000 euro per jaar minder verdienen om veilig te werken, of zullen ze toch maar voor het extra geld kiezen en bij B gaan werken? Het is niet zo dat ze automatisch voor het grove geld zullen gaan, denk ik. Sommigen vinden hun gezondheid belangrijker dan anderen (er zijn mensen die vrijwillig hun longen vervuilen met roet... en er nog voor betalen ook!). Naarmate een samenleving rijker wordt, zullen werknemers steeds minder belang hechten aan die extra 10.000 euro en steeds meer belang hechten aan het comfort van veiligheid op de werkplaats. Maar zoiets kan je niet altijd afdwingen. Stel dat er vakbonden geweest waren in de oertijd, en dat ze eisten dat de jacht op dieren vanaf nu alleen maar vanop afstand met stenen mocht gebeuren - zodat er niemand verpletterd raakte. Dan zouden er waarschijnlijk minder dieren gevangen worden en zouden de werknemers uiteindelijk zichzelf uitgehongerd hebben... Veiligheidsmaatregelen die extra kosten betekenen, kun je dus niet zomaar opleggen. Als werknemers ze verkiezen, zullen ze vroeg of laat ingevoerd worden, in ruil voor loon.
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er zijn veel mensen die graag en theatraal hun armoede komen tentoonspreiden (ja, eno2, dit gaat onder andere over jou!). Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die de eindjes maar moeilijk aan elkaar kunnen knopen, maar laat ons toch een beetje serieus blijven. Armoede hier en nu, België anno 2007, is peanuts in vergelijking met de toestand van ongeveer iedereen in Europa anno 1007, 1207, 1407, of zelfs 1907. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
|
![]() Citaat:
Wat wil je doen? Geldbriefjes bijdrukken en uitdelen? Of interestvoeten kunstmatig laag maken (wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt)?
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Minister-President
|
![]() [quote=Percalion;2803023]Ik wil niet lastig doen, maar ambtenaren betalen niet voor hun eigen pensioen en ook niet voor dat van anderen. Ambtenaren worden betaald met belastinggeld. Stel dat je als ambtenaar geld aan de RSZ afdraagt, dan is dat gewoon het overboeken van geld van de ene overheidsdienst naar de andere. Het is gewoon een boekhoudkundige bewerking.
Ik wil niet moeilijk doen,maar als ze niet betalen voor hun pensioen waarom wordt het dan van hun loon gehouden,en vroeger werd er wel degelijk betaald door ambtenaren,ze betaalden nl. voor weduwen en wezen. Het is niet omdat het van een overheidsbedrijf naar een ander afvloeit dat het niet gebruikt wordt voor pensioenen,zie het zo als het voor iets anders gebruikt wordt betekend dit minder uitgaven op dat vlak.
![]() |
#210 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
|
![]() Citaat:
Het is helemaal niet waar dat ambtenaren 'betalen voor hun pensioen'. Neem er de uitgavenbegroting maar bij, en zoek het op: pensioenen voor ambtenaren zijn een gewone uitgavenpost, net zoals defensie, binnenlandse zaken, FOD Financiën. Het is geen apart fonds, het is geen aparte instelling, het wordt uit de lopende middelen gefinancierd. Met belastingen dus, en niet met bijdragen van ambtenaren. Dat geldt trouwens ook voor andere werknemers, daar niet van. Maar goed. Ambtenaren kunnen geen belastingen betalen, ze worden namelijk met belastingen betaald. Als de staat bij mij 1000 euro wegneemt en ze aan jou geeft, om jou dan aan 50% te belasten en die 500 euro aan een andere kerel te geven, dan heb jij nul belastingen betaald. Ik heb er 1000 betaald, en twee mensen hebben er 500 gekregen. De rest is boekhouding...
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zelf de intresten opstrijken en investeren in publieke werken en diensten. Bijvoorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Belgacom heeft zijn pensioenfonds N.B. 5 miljard euro overgelaten aan de staat (deze fondsen komen uit de winst van Belgacom)en de overheid betaald ze uit als de werknemer met pensioen gaat. Voordien betaalden ze met de afdragingen van hun werknemers voor weduwen en wezen.
![]() |
![]() |
#216 |
|
![]() Ik ben benieuwd welke politicus het eerste zal beseffen dat een daling in de belastingen op werk wel eens zou kunnen leiden tot minder zwartwerk, en dus tot een hoger staatsinkomen.
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pelgrim.
De tijd dat jij een wet maakt die de banken nationaliseert, is het kapitaal - en dan bedoel ik geld - naar het buitenland. Al het geld. Dan mag je hier nog staan met je fabrieken. Het geld is weg. 'k wil u dan wel eens een fabriek zien opstarten en je arbeiders betalen. Om maar te zwijgen van het nút zou zijn van een nationalisatie. Ga je met de totale geldvoorraad spelen? Want anders zie ik echt gene nut.
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin ja, geprobeerd. Die 500 euro per jaar minder direct ebelastingen is gewoon indirect geworden.
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Pelgrim: communisme werkt NIET! Dat wordt dagelijks nog bewezen. Kapitalisme is niet ideaal, maar het geeft tenminste brood op de plank...voorlopig Wat je nodig hebt is een tussenvorm. We hadden die hier in België tot men besloot, op europees bevel, om uitverkoop te houden. Sindsdien hebben we hier controle over NIKS. Dat je DAT aanklaagt kan ik begrijpen, maar zuiver commy plannen proberen te slijten terwijl iedereen weet dat dat een doodlopend spoor is, is niet erg realistisch he. Een staat MOET controle kunnen uitoefenen op zijn voedselvoorziening, zijn energievoorziening, en de nutsvoorzieningen in het algemeen. Ze zou dit echter moeten doen in concurrentie met de privé. Wat bedoel ik hiermee? Wel, in plaats van de staatsbedrijven te verkopen, had men die gewoon moeten houden, maar ze klaarstomen voor concurrentie, en ze dan het monopolie ontnemen. Op die manier kunnen andere spelers op de markt beslissen om mee te doen en te concurreren. Op die manier wordt inderdaad de burger er beter van, want we krijgen een winstgevend staatsbedrijf dat voor inkomsten zorgt én concurrentie die de prijzen laag houdt. Het was dus een strategische fout om alleen maar de privé bedrijven te laten concurreren, want je ziet wel wat er van komt: electrabel laat de prijzen stijgen, en niemand, buiten de aandeelhouders, wordt er beter van, en er IS geen andere echte concurrentie hier in Belgie. Als de staat dat onder controle had gehouden, hadden de andere spelmers écht een concurrentieslag kunnen beginnen. Nu heeft één privébedrijf het monopolie.. Dat kan dan wel de bedoeling geweest zijn van de liberalen, maar wij , de burgers, worden er alleen maar armer door. Herdenk dus maar je ideeën over het nationaliseren en het afpakken van de "kapitalisten". Dat zal niet werken. Wat wél kan werken, en daar zullen we moten toe komen, is het terugkopen van vroegere staatsbedrijven, en ze in concurrentie laten gaan met andere. Dat is een zuivere politiek tov de burgers én het grootkapitaal. Dit principe geldt voor de bedrijven die ons allemaal van nut zijn, zoals gas electriciteit, telefoon, etc. Echter, dit kan ook toegepast worden op andere takken waar schandalige winsten zouden gemaakt worden op de kap van de burger. De staat koopt een concurrerend bedrijf, zorgt dat het goed draait en lost door goede concurrentie het prijzenbeleid op. Dit is niet zomaar een idee he, het is een PLAN! (moet het nog wel op de webstek zetten ![]()
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou een land in Godsnaam 'controle' moeten hebben over zijn voedsel?
Ben je bij je thuis autarkisch? Neen? Je vertrouwt toch ook op anderen? Is je stad autarkisch? Neen? Je vertrouwt toch ook op anderen?
![]() |
![]() |