![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Boven een centrale zelf hangen geen draden en zelfs niet in de directe omgeving. De dichtste bijzijnde draden hangen op meer dan 100 meter afstand en dan nog amper op een hoogte van 50 meter. En een vliegtuig is tegen voldoende snelheid zeer makkelijk te besturen en op een doel te richten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Iets in een berg uithouwen heeft nochtans vele voordelen. Je kan een constructie maken die zich afveert tegen de bergwanden. Het klinkt science fiction, maar dat is het heus niet hoor.
![]() |
#203 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu zou men zich daar Jurassic Park kunnen wanen. Enneuh, dan heb ik het over de weelderige, schitterende en ongerepte natuur.. niet eventuele dinosaurussen of Freaks-of-nature. Niemand kan natuurlijk het menselijke leed ontkennen... maar ik vermoed dat de Russen en hun China-like opvattingen over conventionele milieuvervuiling daar wel voor iets tussenzitten.
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 19 juli 2007 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is dus het probleem met kernreactoren, ze moeten een zeer stabiele ondergrond hebben en zelf een stuk in de grond zitten. Maar ook in het gebergte gebeuren aardbevingen en zit je ook nog met vulkanen en lawines. En door de beveiliging tegen de stralingen, komt men dus in de problemen met de huidige kennis voor de beveiligingen tegen andere zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Minister
|
![]() Eigenaardig dat nog niemand op de idee gekomen is dat dit een conspiracy is van de olie-industrie.
De kerncentrale ligt op 37°22' Noord en 138°32 Oost. En wat ligt er op 37°22' Zuid en 138°32 West? Juist ja, niets dan de deep blue ocean. Dat kan toch geen toeval zijn?
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men wist immer reeds uit ervaring dat fauna en flora er zouden blijven verder bestaan. Maar alles wat binnen de 50km van de centrale ligt en leeft is onbruikbaar geworden voor de mens. En Jurassic park, ja idd; zelfs met onbekende mutaties van dieren door de gevolgen van de stralingen. De fauna en flora past zich immers aan naar de natuuromstandigheden en doen dit stukkje per stukje per generatie. De snellere voortplanters passen zich dus sneller aan dan de trage voortplanters zoals de mens en de olifant( die zijn daar wel niet, maar het was enkel als voorbeeld voor trage voortplanter) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dus wel oppassen, wie weet worden de aardschokken mss idd voor een groot deel veroorzaakt door onze fossiele energiewinningen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is je reinste zever, ongeïnformeerd gezwets en vooringenomen gebral om te gaan zeggen dat ze geen opslagoplossingen hebben; die zijn er al sinds het begin. Dat ze niet passen in jouw "het moeten superveilige, diep weggemoffelde, onzichtbare stockageplaatsen waar we na voldumpen nooit of te nimmer nog naar moeten omkijken"-visie, is jouw probleem. Een geluk dat wetenschappers daar niet zo bekrompen om denken; ik zie dat boeltje ook veel liever ergens mooi opgeslagen in een bovengrondse bunker, zodat je er ten allen tijde aankan en je ermee kan doen wat je wil eens andere oplossingen voor handen zijn (en die zijn er vandaag ook al, ook al zijn ze niet energie-efficiënt). Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Als ik terrorist was, met een volgladen en volgetankte Airbus 380 onder mijn achterste, dan wist ik het wel wanneer ik moest kiezen tussen of een klein, miezerig reactorgebouw of een tripje over de Schelde naar de mooi uitgebreide terreinen van BASF. Ik zal een pak meer slachtoffers maken alvast met een dichtbevolkte stad als Antwerpen vlakbij ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Michi : 19 juli 2007 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan dan beter idd die kerncentrale nemen; alles valt in eens stil en alle beveiligingen van de petrochemie liggen vallen dus ook direct uit. Daar komt bij dat je met de kerncentrale ook in één keer de opbouw van een nieuwe stad onmogelijk maakt en je de getroffen bevolking een zwaar medisch belaste toekomst verzekerd. Trouwens een inslag en de daarop volgende explosie bij de keuze van doel 1 of 2 vernield ook direct de hele haven van Antwerpen en maakt elk gebruik van de Schelde voor in en uitgaand watertransport onmogelijk, omdat je de Schelde blokkeert met de wrakstukken van het vliegtuig en de centrale. En door de radioactiviteit ook lange tijd de opruiming van de brokstukken verhinderd. En je moet een licht geladen toestel gebruiken, dat wel vol getankt is, omdat dit sneller is en wendbaarder. Maar ook omdat een leeg toestel je een beter explosie verzekerd bij de inslag, omdat je de drukkabine dan onder een andere druk kan zetten dan de buiten druk en dus een grotere luchtverplaatsing veroorzaakt bij de explosie, of beter gezegt, de implosie. Je moet dus zoveel mogelijk vrije ruimte hebben, om de implosie zo groot mogelijk te maken en zo de betonnen bescherming reeds een eerste schade toe te brengen en een betere toevoer van water naar het brandende toestel. Anders krijg je geen waterstofbrand en zorgd je aanslag enkel een tijdelijke schade en kan men alles na een paar jaar terug opgebouwd hebben. Ook bij een aanslag op de petrochemie is dit het geval. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Minister-President
|
![]() Jongens het gaat over een lek in de japanse kerncentrale.
Een handleiding over "hoe maak ik het meest slachtoffers of hoe veroorzaak ik de grootst mogelijke economische schade" hoeft niet direct. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die koepel is berekend op die impact en zelfs al is je koepel niet bestand tegen de hoge temperaturen achteraf: tegen dan ligt je reactor al lang stil en krijg je hoogstens brand in je reactorgebouw... Big deal. Zelfs al ga je met dat vliegtuig dwars door de koepel heen, dan nog krijg je geen kernexplosies. Het simpele feit dat dat vliegtuig daar binnenvalt en explodeert, maakt die explosie fysisch onmogelijk (kritische massa krijg je nu eenmaal niet wanneer je alles in het rond blaast). Het enige dat je dan krijgt is de onmiddelijke omgeving van je reactor die besmet geraakt, en dat valt op te ruimen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wil je als terrorist werkelijk de nucleaire kaart trekken, koop je dan gewoon een a-bom of maak je er zelf eentje (zo moeilijk is dat niet). Je zal dadelijk een pak meer impact hebben. Laatst gewijzigd door Sfax : 19 juli 2007 om 14:05. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet zelf eens naar Doel gaan kijken. Hoogspanningsdraden boven de torens van de centrale, zouden de centrales gewoon ontoegankelijk maken. En daarvoor hoef je zelf niet geschoold te zijn om dit te weten. En het besturen en richten van een vliegtuig gebeurd niet met de hand, maar door middel van een computer en gps. De inslagplaats kan dus tot op een paar centimeter na bepaald worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Minister-President
|
![]() Het doel is ongetwijfeld aan te tonen dat als men wil, men kan.
Ik denk ook dat dit zo is. Ik denk ook dat het best is dat we ons zo goed mogelijk voorzien om het te vermijden, maar dat de enige zekere manier om het te vermijden is dat we er geen hebben. Het is natuurlijk zo simpel niet. Risico's worden afgewogen tegen economisch nut. Economisch nut wint altijd. Ik kan nog aannemen dat dit ooit een redelijke keuze is geweest. In de wereld waarin we leven wordt deze keuze echter steeds minder vanzelfsprekend. Waarmee ik niet wil zeggen dat we holderdebolder alle kerncentrales moeten sluiten. Wel liefst geen nieuwe meer bijbouwen en de bestaande op een verstandige manier zo gauw mogelijk vervangen door wat beters (veiligers). |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eigenlijk kan er in jouw wereld niks misgaan heb ik de indruk. Nu ja, het kan wel even misgaan, maar dan gaan we even langs met stoffer en vuilblik en alles is weer netjes opgeruimd. Toch makkelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit omdat hun overdrukmeters dichtslagen en niet meer reageren, maar hun overdrukkleppen niet elektrisch zijn en dus wel open gaan. De overdruk onstaat omdat hun pompen stilvallen en de overdruk dus niet meer wegnemen. Citaat:
Door deze kernbrand krijg je dus een enorme luchtverhitting, wat dan weer voor een grote versprijding van radioactiviteit zorgd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En geen enkele explosie of implosie richt grote schade aan, het is de luchtverplaatsing die de schade veroorzaakt. Dus hoe krachtiger de implosie hoe meer luchtverplaatsing, hoe meer schade. Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zie jou (en je mededebaters) immers weinig anders stellen dan "dit zal gebeuren omdat wij het zeggen dat dit zal gebeuren". Impressing, maar niet heus. Kom eens met iets concreet naar voor ipv hier wat uit de hoogte te blazen. Laatst gewijzigd door Sfax : 19 juli 2007 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |