Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2007, 21:32   #201
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat doe ik dan ook niet.
Dan had ik u verkeerd begrepen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2007, 21:32   #202
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U mist mijn punt. Het gaat er niet om dat iemand persoonlijk geviseerd wordt.
Die conclusie maakt U wel.
(linkse politici demoniseerden Fortuyn, dus de linkse volgeling vermoord Fortuyn
rechtse politici demoniseerden.... (vul zelf maar in), dus de rechtse volgeling(?-) vermoord een blank kindje, een gehoofddoekte vrouw en een afrikaanse nanny)

U maakt nergens hard (en evenmin is het op het proces hard gemaakt) dat de entourage van HVT "vreemdelingen" als dusdanig als slecht zouden gebrandmerkt hebben. De VB mandataris (tante van HVT) is ondertussen grootmoeder geworden van een marokkaans kleinkind.
De tante van Patrick Janssens is eveneens een VB lid.

U volgt dus gewoon de MSM mét de standaard gecensureerde én demagogische blabla.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2007, 22:47   #203
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de media er niet genoeg van konden krijgen vind ik, eerlijk gezegd, wel logisch. Dat het racistische element een rol speelt óók. Zelfs dat bepaalde partijen erbij worden betrokken.

Ik wil hiermee niet de schuldvraag beantwoorden maar wel aangeven dat ik de (opgefokte) discussie erg verklaarbaar vind.

HvT is klaarblijkelijk gestoord. Nu heb ik begrepen uit televisie-uitzendingen dat er bij jullie in België niet zoiets bestaat als 'verminderd toerekeningsvatbaar' zoals in Nederland. Je bent toerekeningsvatbaar of je bent het niet, een tussenweg is er niet. Dit is erg jammer omdat volgens mij verschillende elementen een rol spelen, waaronder ook de racistische en de toon die sommige mensen en/of politici aanslaan.

Deze hele zaak deed me ineens denken aan de moord op Pim Fortuyn. Door sommige politici en media werd PF zo als de baarlijke duivel afgeschilderd dat bij labiele mensen de idee gevestigd werd dat onze samenleving werd bedreigd en dat deze beter áf zou zijn als PF uit de weg werd geruimd. Pikant detail: Ook bij Volkert werd Asperger geconstateerd, net als bij HvT.

Na de moord kwam er bij ons felle discussie op gang over de verantwoordelijkheid van politici, het 'demoniseren' van tegenstanders en de rol van de media. De advocaten Spong en Hammerstein hebben zelfs enkele politici aangeklaagd wegens het oproepen tot haat jegens PF. Hoe dan ook, er is heftig gedebatteerd over verantwoordelijkheid van politiek en media en de toon in het debat en men heeft er van geleerd. Wilders wordt bijvoorbeeld anders benaderd dan PF indertijd. En er is niemand meer die de woorden "Anne Frank'' of ''Mussolini'' in de mond neemt.
Ik vind dat ook logisch, politici geloven in de kracht van het woord om mensen te kunnen overtuigen. Dan mogen ze ook hun verantwoordelijkheid beseffen.

Eigenlijk speelt hier hetzelfde. HvT is opgegroeid in een omgeving die buitenlanders ziet als 'de bron van alle kwaad'. Ook HvT heeft (toevallig) een autistisch syndroom als Asperger. Ik vind het helemaal niet verkeerd als politici eens nadenken over hun toon in het debat en welke gevolgen die zou kunnen hebben. Dat daarover een heftige discussie ontstaat, tesamen met veel media-aandacht, is alleen maar te begrijpen.

HvT is de dader én HvT is (gedeeltelijk) gestoord. Juridisch is dat rond te krijgen. Het zijn niet Thom de Graaff, Melkert of Paul Rosemuller die Fortuyn hebben vermoord. Zij hebben dat ook nooit gewild. Het is ook niet Filip de Man die deze vrouwen en peuter heeft vermoord. Hij zal dit ook niet hebben gewild. Het kan echter geen enkel kwaad als politici hun eigen rol en toon in het debat eens gaan analyseren.

En dat daarover veel media-aandacht bestaat: Tsja.
De situatie hier is echter niet vergelijkbaar. Hier wordt er niet gedebatteerd over welke politici of welke partijen er schuldig zijn en in welke mate dat het geval is. Hier ligt al lang op voorhand vast waar de schuld moet en zal gelegd worden, en de media spelen het spelletje gretig mee. En wat dan helemaal belachelijk is: daar waar men in Nederland leert uit zulke debatten, viert de hersenloze idiotie bij de zelfverklaarde democraten zelfs na de zoveelste zwarte zondag nog steeds hoogtij...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 00:10   #204
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
U volgt dus gewoon de MSM mét de standaard gecensureerde én demagogische blabla.
Neen. Ik volg niemand. Misschien bent u ondertussen zo gewend aan VB-bashers dat u denkt dat ik er ook één ben. Dat mag maar is niet zo.

Ergens in het publieke debat is er een sfeer ontstaan waardoor labiele mensen een rechtvaardiging vinden om ''allochtonen neer te knallen'', net zoals er bij ons een sfeer was ontstaan waardoor labiele mensen een rechtvaardiging vonden om PF uit de wereld te helpen. Ik denk dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor die sfeer in dat publieke debat en voor het bewaken van de kwaliteit ervan.

HvT is de dader en vertoont autistische symptomen, net als VvdG. Ik wil juist niemand anders dan hen met de vinger wijzen. Maar in ons land heb ik me geergerd aan ieder die zijn handen in onschuld waste en verklaarde dat zij de trekker niet hadden overgehaald en niet verantwoordelijk waren voor iemands dood, alleen omdat ze 'stevige bewoordingen'' hadden gebruikt. Ik vond dat te makkelijk. Aan de andere kant vond ik dat de aanklacht tegen hen absurd was en dat ze terecht niet werden vervolgd. Begrijpt u wat ik bedoel? De situatie is gecompliceerd.

Nu ook in Belgie. Ik begrijp de commotie. Ik begrijp de grote media-aandacht en ik begrijp de beschuldigingen over en weer. Er is iets misgegaan. Iets waar we ons allemaal (een beetje) schuldig over voelen. Daarom roepen we ook zo hard.

Maar ook hier vind ik 'We hebben dit niet gewild en we hebben de trekker niet overgehaald' een slap excuus. Een politicus heeft ook verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij waarin hij zich bevindt en ten opzichte van zijn kiezers. Een slap excuus, meer niet.
En dat dit geen populair standpunt is, begrijp ik ook nog.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 00:13   #205
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
De situatie hier is echter niet vergelijkbaar. Hier wordt er niet gedebatteerd over welke politici of welke partijen er schuldig zijn en in welke mate dat het geval is. Hier ligt al lang op voorhand vast waar de schuld moet en zal gelegd worden, en de media spelen het spelletje gretig mee. En wat dan helemaal belachelijk is: daar waar men in Nederland leert uit zulke debatten, viert de hersenloze idiotie bij de zelfverklaarde democraten zelfs na de zoveelste zwarte zondag nog steeds hoogtij...
Volgens mij vindt dat debat bij jullie ook plaats. In ieder geval op internet, dát valt door niemand meer tegen te houden.

Het is inderdaad jammer dat er bij jullie altijd het cordon of communautaire achtergronden meespelen. Het vervuilt het debat en maakt het onzuiver.
Oud 13 oktober 2007, 00:18   #206
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

De allereerste die zegt dat HVT 'behandeld' moet worden omdat die Asperger heeft, knal ik hoogstpersoonlijk om ver.
Iemand met Asperger ként het verschil tussen goed en kwaad. Hij/zij heeft echter - in meerdere of mindere - mate moeite met het te voelen.

Maar als een niet-Asperger 5+5 = 7 ziet staan, wéét die ook dat het fout is. Absoluut slecht excuus dat de verdediging aanhaalde. Dat terzijde.

Verder huldig ik HVG zijn post. Eindelijk eens een genuanceerde visie, alhoewel ik het niet geheel deel, is het toch wel iets om eens over na te denken.

En omdat we graag goede dingen 2 keer zien, kopiëren we het nog maar eens.

Citaat:
Ergens in het publieke debat is er een sfeer ontstaan waardoor labiele mensen een rechtvaardiging vinden om ''allochtonen neer te knallen'', net zoals er bij ons een sfeer was ontstaan waardoor labiele mensen een rechtvaardiging vonden om PF uit de wereld te helpen. Ik denk dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor die sfeer in dat publieke debat en voor het bewaken van de kwaliteit ervan.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 00:51   #207
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij vindt dat debat bij jullie ook plaats. In ieder geval op internet, dát valt door niemand meer tegen te houden.
Maar daar blijft het ook heel beperkt in omvang. En perfect negeerbaar.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 01:02   #208
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
net daar ga ik niet mee akkoord.

Een geobsedeerd iemand (of iemand die gemakkelijk geobsedeerd geraakt) en die dan jarenlang urenlang per dag zich heeft beziggehouden met het neerknallen van "de vijand" op computerspelletjes, is m.i. veel meer gevormd door het systematische van het spel (wat hij tenslotte naspeelde, in kleding, haartooi etc.) dan wat men ervan heeft willen maken als zou dit patroon een systematische "huiselijke" indoctrinatie zijn geweest.

En niet-huiselijke indoctrinatie via onze nationale voorlichtingszender kan het alvast niet zijn geweest: daar wordt één bepaalde partij systematisch geweerd.

Op school k�*n het geen systematische indoctrinatie zijn geweest: ook daar wordt (en in dit geval ook traumatisch) alle commentaar of kritiek op halalmensen per definitie als "not done" beschouwd, zelfs al- pesten ze je te pletter: JIJ als witte rassiest krijgt geen gehoor.

Maar het verbod op zulke gewelddadige spelletjes (die zoals de meesten hier weten zéér intens verslavend kunnen zijn) werd van tafel geveegd omdat het van .... de verkeerde partij kwam! (Filip De Winter had het voorgesteld, dus zo'n beperking op die spelletjes is.... FOUT MIS WRONG VERKEERD).

Echter, iemand met obsessief gedrag, die zich daar dus jaren mee heeft geamuseerd (wat andere kinderen dus gerust wèl kunnen zonder nadelige gevolgen - de meesten genezen er ook snel van) én die zijn leefwereld niet onder controle heeft en deze dus buiten het computerscherm kan gaan beleven... die is in dit land niet ontoerekeningsvatbaar, niet gestoord, maar wel... rassiest.

ENKEL die piste wilden de "correcte" politieke partijen en hun kranten of nationale staatszender en de politiek benoemde rechters volgen.

Binnen 10/15 jaar zie je het gevolg, maar dan hebben de huidige machtshebbers dus hun pensioentje vast en zitten ze in de Malediven of ..waar woont onze vorige eerste minister nu weer? ergens in Noord-Italie op een wijnbouwlanderij dacht ik.

Het feit dat men nooit de piste heeft gevolgd van "drie vrouwelijke slachtoffers" - die m.i. ook zéér belangrijk is, gezien het een vrouw was die hem uit het internaat heeft gezet, bewijst eens te meer dat de krijtlijnen van dit proces reeds vooraf werden uitgetekend door de "correcte politieke partijen" en hun media. Ik herinner me nog zeer goed dat op de dag zelf de nodige berichtgevingen en interview in prime time werden uitgezonden met de boodschap: "dit is de schuld van de mestkevers".
Indien HVT effektief "een aantal m****" wou gaan neerknallen, dan doe je dat niet in het midden van het toeristische centrum van Antwerpen. Je hebt écht meer kans in de districten. Bovendien kan je daar ook de "kutmarokkanen" zoals de nederlandse politici het plegen te noemen, in bosjes aantreffen. En dat zijn GEEN VROUWEN.
Echter niet op de Groenplaats en omliggende straten: d�*t is dan weer niveau 4 van het spel!

Maar nee: al die zeer integere mensen hebben zoiets niét hoeven na te pluizen (in elk geval hebben de kranten er niks over hoeven te plaatsen).

Het zullen de "mestkevers" zijn die de driedubbel getraumatizeerde gestoorde en geschift Hans VT weer in de maatschappij zullen tegenkomen, niét degene die die woorden uitsprak _!

Twijfelt er iemand aan dat indien HVT het neefje (zoontje van de tante) van Patrick Janssens had geweest, dat de uitslag "ontoerekeningsvatbaar" (MET UITERAARD VERPLICHTE INTERNERING! dat is altijd zo, en gewoonlijk écht levenslang) had geweest? Tot beter heil van de maatschappij, de slachtoffers en zelfs de dader?

Iemand sprak daarstraks over de moord op die Berchemse imamstudent door een onmiddellijk ontoerekeningsvatbaar verklaarde persoon: heeft er iemand énige twijfel aan dat die man VAST blijft zitten? Of volgt men daarin ook het pleidooi van Vermassen dat hij "morgen" vrij kan komen?

Ik alvast niet.

De jury bij HVT is waarschijnlijk samengesteld geworden op basis van hun blijk van intellectuele geïndoctrineerdheids-vermogens!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 13 oktober 2007 om 01:28.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 06:47   #209
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De allereerste die zegt dat HVT 'behandeld' moet worden omdat die Asperger heeft, knal ik hoogstpersoonlijk om ver.
Iemand met Asperger ként het verschil tussen goed en kwaad.
Hij/zij heeft echter - in meerdere of mindere - mate moeite met het te voelen.

Maar als een niet-Asperger 5+5 = 7 ziet staan, wéét die ook dat het fout is. Absoluut slecht excuus dat de verdediging aanhaalde. Dat terzijde.

Verder huldig ik HVG zijn post. Eindelijk eens een genuanceerde visie, alhoewel ik het niet geheel deel, is het toch wel iets om eens over na te denken.

En omdat we graag goede dingen 2 keer zien, kopiëren we het nog maar eens.
De maatschappij zou Adrian moeten verbieden nog verder asperges te eten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 18:02   #210
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
net daar ga ik niet mee akkoord.

Een (...) geïndoctrineerdheids-vermogens!
Beste Circe,

U haalt een paar zeer goede punten aan maar ze spreken de mijne niet tegen.

Om maar meteen te beginnen met de 'racistische' moord(en): Dit is, aan de ene kant, helemaal géén racistische moord. Racistische moorden gebeuren bijna per definitie door groepen lafhartige schobbejakken die zich 'ontfermen' over (het liefst minder in aantal) 'anderen'. Daar lijkt dit geval helemaal niet op. Zelfs de meest verstokte agressieve racist haalt het niet in zijn hoofd om te doen wat HvT heeft gedaan. Dat HvT gestoord is lijkt me dan ook overduidelijk. Verder lijken de omstandigheden eerder op "Columbine' dan op 'Mississippi Burning'.

Je zou toch zeggen dat alles erop wijst dat het eigenlijk zelfs geen 'moord' is in de letterlijke betekenis van het woord. Een labiel, licht autistisch iemand draait door, slaat op tilt, pakt een wapen en schiet wild om zich heen. Dat is: doodslag van een verminderd of zelfs onterekeningsvatbaar persoon. Hierbij zouden inderdaad de spelletjes, de vrouwen of ik weet het al niet een rol kunnen hebben gespeeld.

Wat het 'racistisch' maakt én 'moord' is zijn eigen verklaring vooraf: Hij ging bewust 'Makkakken afknallen'. Dat is voorbedachte rade, dus moord.

Dan nóg kom je weer uit bij wat ik in het begin zei: Er is duidelijk iets mis met HvT. Ik zal me dus moeten verbergen als Adrian Healey in de buurt is want ik vind weldegelijk dat HvT behandeld moet worden.

Maar wat mij dwarszit is dat iedereen veel te makkelijk tot de conclusie komt dat zij er niets mee te maken hebben:
Neem bijvoorbeeld die games, uw eigen punt: Inderdaad, het is wetenschappelijk bewezen dat een normaal iemand die dit soort spellen speelt niet tot moord overgaat. Waarom voelen wij dan allemaal op onze klompen aan dat het ergens niet deugt? Toch zijn games 'niet schuldig' maar van mij mogen de spelletjesfabrikanten best eens nadenken over hun verantwoordelijkheden jegens de maatschappij.

Neem het internaat: Inderdaad, niet iedereen die uit een internaat wordt gezet gaat over tot moord. Maar is het nodig om zo rigoreus om te gaan met een minderjarige? Toch is het internaat 'niet schuldig' maar van mij mag dat internaat best eens nadenken over hun beleid.

Neem nu het VB: Inderdaad, vrijheid van meningsuiting enzo. Inderdaad, er zijn geen 1 miljoen moordenaars, helemaal gelijk. Maar zijn de uitingen van een Filip de Man nodig? Toch is het VB 'niet schuldig' maar van mij mag het best eens nadenken over de toon van het debat. Ik denk dat ik trouwens niet de enige ben die dat vind. Waarom heeft de vader van HvT zijn lidmaatschap opgezegd als hij zeker zou weten dat het er niets mee te maken heeft? Publieke druk? Ik dacht het niet.

Laat me nog maar eens een keer duidelijk zijn: Ik vind ook dat het VB niet schuldig is aan wat is gebeurd, net zoals die vrouw in dat internaat en de gamesfabrikant niet schuldig zijn.

Persoonlijk denk ik dat HvT in ieder geval verminderd toerekeningsvatbaar is, dat hij gestoord is en dat hij onder invloed van zijn omstandigheden, zijn spelletjes en racistische invloeden tot deze daad is gekomen. Er is dus ook maar één dader en dat is HvT zélf.

Maar ergens klopt er iets niet.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 oktober 2007 om 18:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be