Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2007, 17:31   #201
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
haha! wil je nu bedoelen dat de waalse germanist TWEE vakken tegelijk moet geven? Terwijl die domme vlamingen daar twee personen voor hebben?

Wie zegt er dat er geen twee germanisten in één school kunnen zijn: ééntje voor het Nederlands en ééntje voor het Engels Ge weet toch wel dat het Waalse onderwijs stukken meer personeel heeft dat bovendien nog eens meer betaald wordt dan de vlamingen (ze worden natuurlijk ook wel DOOR de vlamingen betaald).

Maar ik begrijp nog steeds uw probleem niet in feite.
De kans is heel groot dat je als vreemdtalenleraar in WL zowel EN als NL zult moeten geven. Misschien soms in dezelfde klas, wat niet ideaal is.

Als je in VL les geeft, is de kans vrij groot dat je maar 1 vreemde taal moet "onderhouden": als gemanist zal dat EN zijn of eventueel Duits (de 2 kan, maar weinig germanisten kiezen de combinatie EN & Duits).
als romanist zal het FR zijn (sp en it worden weinig gegeven op middelbare scholen - in het hoger onderwijs kan sp wel)

Maar nu stop ik ermee, als je het nu nog niet begrepen hebt, doe je het met opzet, ben je van slechte wil of is die materie te moeilijk voor jou.
Ik zal in elk geval geen verdere uitleg meer geven.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 17:54   #202
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het effektief beter is dat je ermee stopt. Het wordt hoe langer hoe erger anders.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 18:22   #203
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het effektief beter is dat je ermee stopt. Het wordt hoe langer hoe erger anders.
Heb eigenlijk liever dat hij door blijft gaan. Zeer kostelijk.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 18:35   #204
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik begrijp waarom je het niet snapt: niet lang naar school geweest:

effectief
Oud 23 december 2007, 22:14   #205
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat ik wel mee ben, straatrue, maar wat heeft dat alles nu in feite met het communautaire te maken? of is er geen link?
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 22:16   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Daarentegen hebben veel Nederlanders wel moeite wanneer ze in VL komen wonen.
Ik op internet gelezen van een NL vrouw die naar een telefoonoperator belde en niet begreep wat de VL op het antwoordapparaat had ingesproken.
Stijl wenst u dat, druk 1, anders toets 2, enz...
Altijd weer debiteert straatrue dezelfde onzin die hij van zijn Franstalige omgeving voortdurend hoort. Als een hersenloze papegaai praat hij na wat daar verkondigd wordt.

Nederlanders die Vlamingen niet begrijpen? Merkwaardig toch dat mijn Nederlandse vrienden me nog nooit fronsend de vraag voorlegden: "Wat zeg jij daar nou?"
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 22:19   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Germanist in FRbelgië moet liefst perfect EN en NL kennen voor zijn leerlingen tussen 15 en 18.
Tegenhanger in VL = romanist en hij mag zich bijna volledig concentreren op FR want zijn 2de taal (SP of IT) moet hij normaal gezien niet onderwijzen.
U braakt prietpraat uit.

Een student(e) zal in alle door hem gekozen onderdelen moeten slagen, ongeacht wat hij of zij daar later mee zal aanvangen. 't Is dus pure prietpraat te stellen dat een Vlaamse romanist zich tijdens z'n studies volop op het Frans kan concenteren en het Spaans stiefmoederlijk behandeld.

En ten andere, Spaans wordt weldegelijk onderwezen in het Vlaamse onderwijs: in de handel en taalrichting kan men immers voor een vierde taal kiezen. Velen nemen er het Spaans bij.
Oud 23 december 2007, 22:22   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste leerlingen in VL leren EN en FR (soms ook Duits en Spaans).
Je moet je wel niet blindstaren op het ASO, er is ook TSO en BSO!.

FR wordt gegeven door romanist die zich vooral op het FR kan concentreren, weinig scholen die SP en It aanbieden.
De germaanse talen worden gegeven door een germanist en weinig germanisten kiezen voor de combinatie EN + Duits, meestal de moedertaal (NL) + En of Duits.

In WL leren ze meestal EN en NL als vreemde taal

2 germaanse talen dus, gegeven door een germanist die EN + NL als combinatie gekozen heeft.

Dus de 2 populairste vreemde talen in VL (FR & EN) zitten in handen van een romanist (FR) en een germanist (EN) in VL
In WL zitten de 2 populairste talen in handen van 1 germanist (voor NL & EN)
Dat alles heeft niets met de criteria van de universitaire opleiding te maken. Een Vlaamse romanist zal zijn Spaans even goed moeten beheersen als zijn Frans of hij mag een tweede zit verwachten. Of nog erger...

Daarenboven schijnt straatrue niet te weten dat de opleiding onlangs werd hervormd: voortaan kan een student vakken combineren die voorheen niet samen te voegen vielen. Een student kan tegenwoordig Frans en Engels als twee hoofdvakken nemen. In het Vlaams universitair onderwijs heeft men de scheidsmuren tussen de vroegere opleidingsbastions immers afgebroken. Maar ja, dat weet straatrue natuurlijk niet...
Oud 23 december 2007, 22:30   #209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik snapte helemaal niets van wat je hier zegt, maar ik zie nu dat studenten aan een Vlaamse faculteit Letteren (in Leuven en Gent althans) verplicht zijn om twee talen tegelijk te studeren en dus, als ze het onderwijs ingaan, automatisch twee talen kunnen onderwijzen.

Dit is anders dan in Nederland, waar je normaal gesproken één taal studeert (hoewel je natuurlijk een andere taal als minor kunt nemen).

Ik vraag me wel af waarom deze verplichting tot het studeren van twee talen bestaat. Voor het onderwijs is het blijkbaar niet, want iemand die twee Romaanse talen studeert hoeft doorgaans kennelijk maar één taal te onderwijzen.
Alleen, Dimitri, is de regel van weleer afgeschaft die voorschreef dat men binnen het opleidingsdomein hoorde te blijven. Een student die "germaanse" volgde, kon slechts kiezen uit een Germaanse taal. Iemand uit de "romaanse", moest zich dan weer beperken tot twee of drie Romaanse talen. Dit is echter niet het langer het geval.

Men heeft dit afgeschaft, waardoor het voor studenten ook mogelijk is geworden een Romaanse en Germaanse taal te combineren (of een Romaanse taal en Arabisch bijvoorbeeld). Hetzelfde heeft men sedert een paar jaar ingevoerd in de lerarenopleiding: voortaan studeren er dus leraren middelbaar onderwijs af die op hun palmares een Romaanse en Germaanse taal kunnen hebben.

En trouwens, slechts een klein gedeelte van de studenten "romaanse" vindt uiteindelijk een vaste stek in het onderwijs. Heel velen doen andere horizonten aan, dankzij hun goede taalkennis. We mogen toch niet vergeten dat de talenopleiding aan de universiteit niet op maat is gesneden van het onderwijs.
Oud 23 december 2007, 23:05   #210
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen, Dimitri, is de regel van weleer afgeschaft die voorschreef dat men binnen het opleidingsdomein hoorde te blijven. Een student die "germaanse" volgde, kon slechts kiezen uit een Germaanse taal. Iemand uit de "romaanse", moest zich dan weer beperken tot twee of drie Romaanse talen. Dit is echter niet het langer het geval.

Men heeft dit afgeschaft, waardoor het voor studenten ook mogelijk is geworden een Romaanse en Germaanse taal te combineren (of een Romaanse taal en Arabisch bijvoorbeeld). Hetzelfde heeft men sedert een paar jaar ingevoerd in de lerarenopleiding: voortaan studeren er dus leraren middelbaar onderwijs af die op hun palmares een Romaanse en Germaanse taal kunnen hebben.
Aha, dan gaat het verhaal van straatrue dus niet langer op.

Citaat:
En trouwens, slechts een klein gedeelte van de studenten "romaanse" vindt uiteindelijk een vaste stek in het onderwijs. Heel velen doen andere horizonten aan, dankzij hun goede taalkennis. We mogen toch niet vergeten dat de talenopleiding aan de universiteit niet op maat is gesneden van het onderwijs.
Er zijn uiteraard heel veel beroepen te bedenken die je met een letterenstudie kunt uitoefenen; onderwijzer is er maar een van. Daarnaast geldt voor NL - ik weet niet hoe de beeldvorming in Vlaanderen is - dat het beroep van leraar niet erg hoog staat aangeschreven. Daardoor stromen er steeds minder universitair opgeleiden door naar het onderwijs. Er is echt een inhaalslag nodig, onder meer in de arbeidsvoorwaarden en carrièremogelijkheden. Het kabinet schijnt daar nu eindelijk aan te werken.

Dit probleem gold/geldt ook voor het vak aardrijkskunde. Daarom is men aan de Universiteit Utrecht begonnen met een speciale masteropleiding Geografie en Communicatie, bedoeld om studenten op te leiden voor o.a. het beroep van leraar. Ik weet niet of er ook zoiets bij Letteren bestaat?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 23:27   #211
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp waarom je het niet snapt: niet lang naar school geweest:

effectief
Iedereen maakt wel eens een typfoutje hè.
Citaat:
...Als je in VL les geeft, is de kans vrij groot dat je maar 1 vreemde taal moet "onderhouden": als gemanist zal dat EN zijn of eventueel Duits (de 2 kan, maar weinig germanisten kiezen de combinatie EN & Duits)...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 07:54   #212
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Iedereen maakt wel eens een typfoutje hè.
gemanist i.p.v. germanist = echte tikfout me dunkt

effektief tikken = niet weten dat er definitief beslist werd om dat woord met C te schrijven, en de K niet meer te tolereren zoals vroeger (voorkeurspelling en de progressieve)
Oud 24 december 2007, 09:00   #213
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gemanist i.p.v. germanist = echte tikfout me dunkt

effektief tikken = niet weten dat er definitief beslist werd om dat woord met C te schrijven, en de K niet meer te tolereren zoals vroeger (voorkeurspelling en de progressieve)
je hebt overschot van gelijk. Ik blijf nog regelmatig hangen bij de vorige spelling. Maar ik wéét tenminste waarover ik praat, dat is ook altijd meegenomen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 09:19   #214
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
je hebt overschot van gelijk. Ik blijf nog regelmatig hangen bij de vorige spelling. Maar ik wéét tenminste waarover ik praat, dat is ook altijd meegenomen.
inderdaad, jij moet niet beginnen vitten over taalfouten om de ander in het ongelijk te stellen. Jij blijft inhoudelijk. Dat kan idd niet van iedereen gezegd worden!
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 09:58   #215
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
inderdaad, jij moet niet beginnen vitten over taalfouten om de ander in het ongelijk te stellen. Jij blijft inhoudelijk. Dat kan idd niet van iedereen gezegd worden!
Is dat ironisch bedoeld?
Oud 24 december 2007, 10:00   #216
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Mensen met een taalfetisj zijn belachelijk.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 13:40   #217
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarentegen hebben veel Nederlanders wel moeite wanneer ze in VL komen wonen.
Ik op internet gelezen van een NL vrouw die naar een telefoonoperator belde en niet begreep wat de VL op het antwoordapparaat had ingesproken.
Stijl wenst u dat, druk 1, anders toets 2, enz...
Onzin, man! Ik heb de afgelopen jaren dagelijks contact gehad met mensen uit Noord-Brabant, Zuid-Holland, Drenthe, Zeeland en Flevoland. We begrepen elkaar perfect.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 13:41   #218
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas Bekijk bericht
Onzin, man! Ik heb de afgelopen jaren dagelijks contact gehad met mensen uit Noord-Brabant, Zuid-Holland, Drenthe, Zeeland en Flevoland. We begrepen elkaar perfect.
Ik gaf 1 voorbeeld.
De vrouw komt uit A'dam en woont nu in Luik.
Ze dacht: ik neem de boodschap in het NL; maar ze zei achteraf: beter die in het FR gekozen, want die begreep ik beter.
Oud 24 december 2007, 13:42   #219
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

En waarom zouden we uw 'voorbeeld' voor waarheid moeten aannemen?
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 13:51   #220
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas Bekijk bericht
En waarom zouden we uw 'voorbeeld' voor waarheid moeten aannemen?
omdat ik geen leugenaar ben.

Het is trouwens maar 1 vb hé
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be