Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2022, 09:56   #22661
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het Kremlin is een legitiem doelwit. Het wordt tijd dat de Oekraïners een atoombom krijgen en Moskou een parkeerplaats wordt.
Dan wordt Brussel ook een parkeerplaats. Net als Amsterdam en Den Haag. Tenminste na 1000 jaar of zo als de nucleaire straling verdwenen is.

Is het werkelijk dat wat U wil? Liever de wereld kapot dan de Russen hun beperkte objectieven laten halen?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2022, 09:57   #22662
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik wil niet beweren dat het gebeurd is maar het predaten van wat satietbeelden lijkt me niet te moeilijk. Er zijn heel wat enten die vragen oproepen. De witte armbanden. De audio opnamen van de Oekraïense eenheid die de Bucha ging zuiveren. De armbanden. De voedselpakketten. De logica ook. Essentieel ware een forensisch onderzoek geweest. Nu zijn er slechts aanwijzingen en blijven een hoop vragen over. Dit is geen uitgemaakte zaak.
Ge vindt het nog altijd "50-50"?...

Citaat:
Toch niet door u.
Dat Chomsky zich aligneert met genocide deniers, dat valt toch niet te weerleggen? Allé, zie gewoon die mail-exchange met Monbiot. Tenzij je natuurlijk vindt dat Herman & Petersen geen genocide deniers zijn, maar dan krijgt de discussie een volledig nieuwe wending...

Citaat:
Ik neig ertoe Chomsky toch wat in bescherming te nemen. Het eenheiddiscours in het westen rukt op. Dagelijks wordt er gelogen, gemanipuleerd en gecensureerd. We hebben stemmen nodig die durven ingaan tegen de totalitaire glijbaan waar we op zitten, die de eigen misdaden durven bespreekbaar maken, de eigen conclusies durven in vraag stellen.
Ja, dat volg ik wel. de man is ook al in de 90 intussen. Het is gewoon doodzonde en omdat Chomsky nu toch wat "besmet" is, is er eigenlijk niemand meer met gewicht in het Westen om wat tegengewicht te bieden.

Citaat:
Het is nu ook bv gemeengoed in het westen om China een 'genocide' in Xinjiang aan te wrijven. Putin wordt dan weer uitgelachen als hij het het heeft over een genocide in Donbass door Oekraïne. Even later heeft Biden het over genocide door Rusland op Oekraïne. Dat wordt dan weer niet in vraag gesteld. Het woord 'genocide' begint danig hol te klinken. Meer als een wapen dan als een conclusie gebaseerd op een waarlijk onafhankelijk onderzoek. Ik kan me voorstellen dat Chomsky dat ook wel wat wou nuanceren. Daarom vroeg ik wat er precies is dat Chomsky beweert. Maar daarover blijft u nog steeds vaag.
Nee is juist, "genocide" als term wordt uitgehold. Ik stel me eigenlijk helemaal op de lijn van Monbiot; die is ook volmondig akkoord met Chomsky daarover.

Citaat:
Maar als we toch bezig zijn over genocides....Wat met de westerse gesteunde 'genocide' in pak Jemen?
Inderdaad, een goed voorbeeld van de hypocresie. Het Westen, vooral VS is hier de grote "facilitator" aan SA voor oorlogmisdaden (genocide is ook hier a stretch...). Maar daar is het stil over. Enkel wat vage verontwaardiging voor het leed daar, maar wat gewetensonderzoek over de eigen verantwoordelijkheid?... *krekels*...

Laatst gewijzigd door Voltian : 19 april 2022 om 09:57.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2022, 10:02   #22663
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ook verontrustend dat we het vandaag de dag nog steeds over Chomsky dienen te hebben om een alternatieve stem te horen die ons durft te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid. Voor de rest bijna enkel Sovjet Douma ja knikkers (voor zover die impressie klopt natuurlijk want ook gevormd enkel op basis van westerse info ten tijde van de koude oorlog. Je zou aan alles beginnen twijfelen) en wetenschappers die zich gedragen als propagandisten..

....Assange....ja. Die transparantie profeet verdient herinnert te worden. Hij bracht de oplossing aan voor de gevaarlijke ondemocratische krachten die ons in de greep hebben te ontmantelen.
Wel ja in de Sovjet tijden was er geen Douma maar de Opperste Sovjet en het parlement. En daar was heel wat discussie gaande (na de dood van Stalin uiteraard) waarschijnlijk meer dan nu in het Westen of in het huidige Rusland. Een van de vele koude oorlog leugens die blijven herhaald worden is dat de Sovjet-Unie een monotome woestijn was voor kunstenaars, architecten, onafhankelijke denkers, etc. Alsof er na de dood van Stalin geen radicale veranderingen plaatsvonden en iedereen die de minste kritiek uitte nog steeds naar de Gulag vloog of geëxecuteerd werd.

Ik ben bvb. een grote fan van Sovjet-films uit de jaren 60, 70 en 80. Ik nodig dikwijls vrienden bij mij thuis uit voor een avondje Sovjet films (met ondertiteling in het Engels of Frans). Ze staan er steeds van versteld hoe kritisch die films zijn, voor de maatschappij, voor de regering, maar ook voor vastgeroeste religieuze of maatschappelijke concepten bvb. Ook gewoon zeer kritisch ten opzichte van "de mensheid". Enorm verfrissend vergeleken met de Hollywood en Disney trash waar de gemiddelde Belg en Nederlander mee opgegroeid is.

Het is opmerkelijk dat, daar waar de Russische troepen door de lokale inwoners verwelkomd worden, dit met Sovjet vlaggen gebeurt en niet met Russische. Wat aangeeft dat de nostalgie naar de Sovjet periode (en de haat tegen het huidige regime in Oekraïne) algemeen is, maar dat men daarom niet noodzakelijk enige sympathie toont voor het Poetin regime.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 april 2022 om 10:10.
Oud 19 april 2022, 10:11   #22664
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wel ja in de Sovjet tijden was er geen Douma maar de Opperste Sovjet en het parlement. En daar was heel wat discussie gaande (na de dood van Stalin uiteraard) waarschijnlijk meer dan nu in het Westen of in het huidige Rusland. Een van de vele koude oorlog leugens die blijven herhaald worden is dat de Sovjet-Unie een monotome woestijn was voor kunstenaars, architecten, onafhankelijke denkers, etc. Alsof er na de dood van Stalin geen radicale veranderingen plaatsvonden en iedereen die de minste kritiek uitte nog steeds naar de Gulag vloog of geëxecuteerd werd.

Het is opmerkelijk dat, daar waar de Russische troepen door de lokale inwoners verwelkomd worden, dit met Sovjet vlaggen gebeurt en niet met Russische. Wat aangeeft dat de nostalgie naar de Sovjet periode (en de haat tegen het huidige regime in Oekraïne) algemeen is, maar dat men daarom niet noodzakelijk enige sympathie toont voor het Poetin regime.
Weeral een bewijs dat de aanwezige boertigheid ginder crescendo gaat.
'Brei een gordijn' lijkt me de correcte tip voor een slogan!
Oud 19 april 2022, 10:14   #22665
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja die nostalgie he...

Het is toch moeilijk accepteren voor de Russen dat je geen imperium meer bent. Engeland heeft er ook lang over gedaan om dat te accepteren en zelf nu nog leeft het idee dat Engeland nog altijd Een Groot Rijk is. Suckers
Oud 19 april 2022, 10:23   #22666
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Weeral een bewijs dat de aanwezige boertigheid ginder crescendo gaat.
'Brei een gordijn' lijkt me de correcte tip voor een slogan!
U bent boertig, U veroordeelt die mensen zonder dat U de situatie kent. Wat de boer niet kent de boer niet eet. Die mensen weten wat ze doen en doen dit niet zonder daarover na te denken.
Oud 19 april 2022, 10:24   #22667
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent boertig, U veroordeelt die mensen zonder dat U de situatie kent. Wat de boer niet kent de boer niet eet. Die mensen weten wat ze doen en doen dit niet zonder daarover na te denken.
Da's een persoonlijke aanval maar: gij moogt dat doen van mij
Oud 19 april 2022, 10:27   #22668
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ja die nostalgie he...

Het is toch moeilijk accepteren voor de Russen dat je geen imperium meer bent. Engeland heeft er ook lang over gedaan om dat te accepteren en zelf nu nog leeft het idee dat Engeland nog altijd Een Groot Rijk is. Suckers

Anders dan het Britse rijk was de Sovjet-Unie meer dan Rusland alleen dat al de rest uitbuite en koloniseerde. Het was een unie van republieken en in de leiding waren de Russen in de minderheid. Het was een gemeenschappelijk project van Oekraïners, Centraal-Aziaten, etc.
Veel Oekraïners, Armeniërs, Georgiërs, Kazachen, etc. associëren zichzelf met de Sovjet-Unie maar niet met het huidige Rusland.
Oud 19 april 2022, 10:29   #22669
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's een persoonlijke aanval maar: gij moogt dat doen van mij
Wel gij noemt de mijne systematisch "boertig".
Oud 19 april 2022, 10:31   #22670
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel gij noemt de mijne systematisch "boertig".
De jouwe? Dat lulleke?
Oud 19 april 2022, 10:32   #22671
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja die nostalgie he...

Ook vele Amerikanen zullen ooit met trots verwijzen naar hun groot imperium dat nu geen imperium genoemd mag worden want dat zou rebellie kunnen veroorzaken. ('Bevrijder' klinkt dan ook beter als 'bezetter' en ik kan me geen imperium bedenken dat zo goed de publieke opinie wist te bespelen en in te schakelen in haar imperiale plannen als het VS imperium). Zelfs de Grieken hebben het nog niet afgeleerd. Een wereld vol heimwee 'suckers'?

Laten we België ook niet vergeten, alwaar de genocide (tja) in Congo mag ontkend worden maar niet die begaan door de Duitsers. Hoe roemrijk.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2022, 10:32   #22672
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Gallup opiniepeiling:

https://news.gallup.com/poll/166538/...m-breakup.aspx

Eens zien in welke bochten de Sovjet-haters zich zullen wringen om dit te verklaren.
Oud 19 april 2022, 10:38   #22673
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard Pontiiiii !

Ponti, zie bovenstaande posts: ik heb tomm 'de zijne' nooit boertig genoemd.
De waarheid heeft haar rechten, ook in dat boertig Russennest!
-Voor alle duidelijkheid: zie 22664 -7 en -9.
Mercikes.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 19 april 2022 om 10:40.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2022, 10:40   #22674
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De jouwe? Dat lulleke?
Zou u zich niet meer thuis voelen in K&K dan in een topic waar het gaat over iets waarbij dagelijks mensen sterven?

Een idee: In plaats van een algemene ban wegens boertig gedrag en dergelijke, kan de moderatie misschien mensen wat meer sturen richting voor hen aangepaste subfora zodat de discussie elders serener kan worden.

Laatst gewijzigd door Bach : 19 april 2022 om 10:41.
Oud 19 april 2022, 10:41   #22675
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou u zich niet meer thuis voelen in K&K dan in een topic waar het gaat over iets waarbij dagelijks mensen sterven?

Een idee: In plaats van een algemene ban wegens boertige gedrag en dergelijke, kan de moderatie misschien mensen wat meer sturen richting voor hen aangepaste subfora zodat de discussie elders serener kan worden.
Stop dan met die verontschuldigingen om ander landen binnen te vallen.
't Is hier niet de boertige U.S.S.R., hé

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 19 april 2022 om 10:44.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2022, 10:43   #22676
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Is hier niet de boertige U.S.S.R., hé
Nee. Dit is een privé initiatief. U zal dat perfect begrijpen.
Oud 19 april 2022, 10:47   #22677
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Anders dan het Britse rijk was de Sovjet-Unie meer dan Rusland alleen dat al de rest uitbuite en koloniseerde. Het was een unie van republieken en in de leiding waren de Russen in de minderheid. Het was een gemeenschappelijk project van Oekraïners, Centraal-Aziaten, etc.
Veel Oekraïners, Armeniërs, Georgiërs, Kazachen, etc. associëren zichzelf met de Sovjet-Unie maar niet met het huidige Rusland.
Mja, dat is dus ook zever he

"Het Britse rijk was slecht, het Sovjet rijk was goed"

Doe ik het goed?

Je had ook de Baltische staten, gans Oost-Europa die deel uitmaakten van het Sovjetrijk. Die zijn blij een eigen staat te zijn. Het loutere gegeven dat Oekraine zich verzet toont ook wat aan he. Rusland had zeker soft power in Oekraine, maar dat hebben ze nu toch vakkundig te grabbel gegooid.

Maar het ging over nostalgie naar een imperium zijn. Of het nu Russen of Engelsen zijn, die nostalgie is misplaatst. Een Imperium willen zijn zorgt alleen maar voor miserie. Nationalisme, echt, nergens voor nodig.
Oud 19 april 2022, 10:53   #22678
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja, dat is dus ook zever he "Het Britse rijk was slecht, het Sovjet rijk was goed"
Doe ik het goed?
Je had ook de Baltische staten, gans Oost-Europa die deel uitmaakten van het Sovjetrijk. Die zijn blij een eigen staat te zijn. Het loutere gegeven dat Oekraine zich verzet toont ook wat aan he.
Rusland had zeker soft power in Oekraine, maar dat hebben ze nu toch vakkundig te grabbel gegooid.

Maar het ging over nostalgie naar een imperium zijn. Of het nu Russen of Engelsen zijn, die nostalgie is misplaatst. Een Imperium willen zijn zorgt alleen maar voor miserie. Nationalisme, echt, nergens voor nodig.
England ruled the waves en is er nog altijd een beetje zeeziek van.

Het nieuwe Rusland werd door Putin vakkundig minstens anderhalve generatie naar verdere achterstand geholpen.

Uiteindelijk is dat misschien goed, mocht het Westen er wat van kunnen leren.
(Ik zou echter mijn adem best niet inhouden wat dat laatste betreft.)
Oud 19 april 2022, 10:56   #22679
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gallup opiniepeiling:

https://news.gallup.com/poll/166538/...m-breakup.aspx

Eens zien in welke bochten de Sovjet-haters zich zullen wringen om dit te verklaren.
"Younger People, Educated More Likely to See Benefit"
"People Living in Fear More Likely to See Harm"
Oud 19 april 2022, 11:03   #22680
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
England ruled the waves en is er nog altijd een beetje zeeziek van.

Het nieuwe Rusland werd door Putin vakkundig minstens anderhalve generatie naar verdere achterstand geholpen.

Uiteindelijk is dat misschien goed, mocht het Westen er wat van kunnen leren.
(Ik zou echter mijn adem best niet inhouden wat dat laatste betreft.)
Ja, in the grand scheme of things, kan je de oorlog in Oekraine zien als de laatste stuiptrekking van een voormalige wereldmacht. Het enige dat Rusland nu nog belangrijk maakt zijn de kernwapens en in minder mate de natuurlijke rijkdommen. De tijd dat ze qua imperium op gelijke voet stonden met VS, hoe graag ze dat nu nog altijd willen, is toch al een tijdje gepasseerd. De VS is intussen al een tijdje gepivoteerd naar China en daar verandert deze oorlog niet veel aan. De komende decenia zullen waarschijnlijk voor het Chinese imperium zijn; geen idee in welke vorm. HK is al ingelijfd, Taiwan het volgende slachtoffer wsk en dan... (?)

Het zal hard wakker worden voor de Russen (incl. Putin) als ze realiseren dat Rusland niet meer zo belangrijk is... en gevaarlijk ook; een kat in nauw maakt vreemde sprongen. Ik zie Putin nog wel in staat "to go out with a bang", letterlijk dan...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be