Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2015, 11:01   #2261
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Andere veel voorkomende klachten zijn de ruitenwissers, de deur hendels (6500€)
Het display, de rubbers, water in de lichten, enz...

Kortom alles wat je ook van een ex oostblok fabricaat mocht verwachten.
Oud 21 december 2015, 11:06   #2262
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[QUOTE micele;7934404]Nog zo´n sprookje van onze Mambo, een Tesla met E-motoren met koolborstels.
Invetten van lagers van electromateriaal ? Waar haal je die sprookjes toch uit ? [/quote]

Electro motoren drijven aan.
Je moet de motor niet invetten, maar de overbrenging.
Dat is al gedaan in de fabriek maar moet na een tijd vernieuwd worden.
Bon doe je het niet dan slijten en brokkelen de aandrijfas en tandwielen gewoon af.

Maar oke, wie doet dat wel?
Oud 21 december 2015, 11:14   #2263
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Electro motoren drijven aan. Je moet de motor niet invetten, maar de overbrenging.
Een Tesla heeft geen versnellingsbak, dat is een directe overbrenging.

Je verwisselt weer een E-auto met je fossiele auto waar al die prullen met olie in overvloed nodig zijn.

Citaat:
Dat is al gedaan in de fabriek maar moet na een tijd vernieuwd worden.
Bon doe je het niet dan slijten en brokkelen de aandrijfas en tandwielen gewoon af.
Tandwielen in een E-auto watisda ?

Citaat:
Maar oke, wie doet dat wel?
Mambo zou je je beter niet eens informeren hoe een E-auto in mekaar zit ?
Het lijkt hier wel de bewaarschool.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2015 om 11:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 11:19   #2264
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Directe overbrenging heeft ook tandwielen micele.
Oud 21 december 2015, 11:43   #2265
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een Tesla heeft geen versnellingsbak, dat is een directe overbrenging.

Je verwisselt weer een E-auto met je fossiele auto waar al die prullen met olie in overvloed nodig zijn.

Tandwielen in een E-auto watisda ?

Mambo zou je je beter niet eens informeren hoe een E-auto in mekaar zit ?
Het lijkt hier wel de bewaarschool.
Er worden hier wel weer onjuistheden verteld...

1 - Tesla is geen direct drive, geen enkel elektrisch voertuig trouwens. De enige mogelijkheid voor direct aandrijving bij elektrische voertuigen is het gebruik van een naafmotor in elk aangedreven wiel, en daar zijn nog geen commercieel beschikbare modellen van.

2 - Tesla heeft een tandwielkast en differentieel. Moet ook, want het toerental van de elektromotor (3-fasige, 4-polige inductiemotor) is te hoog voor directe aandrijving. En ja, die smeerolie in de tandwielkast dient te worden vervangen, elke 150000 mijl (controleer gerust de Tesla-fora...) - net zoals de transmissie-olie van een gewoon voertuig moet vervangen worden elke 100000 kilometer.

3 - Tesla heeft een inductiemotor (dus werkende op wisselspanning, de rotor bevat geen permanente magneten maar is een kooirotor), en beschikt niet over koolborstels wat dan ook. Een dergelijk type is vrij robuust en gaat snel >10000 uur mee.

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 21 december 2015 om 11:44.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 12:01   #2266
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Er worden hier wel weer onjuistheden verteld...

1 - Tesla is geen direct drive, geen enkel elektrisch voertuig trouwens. De enige mogelijkheid voor direct aandrijving bij elektrische voertuigen is het gebruik van een naafmotor in elk aangedreven wiel, en daar zijn nog geen commercieel beschikbare modellen van.

2 - Tesla heeft een tandwielkast en differentieel. Moet ook, want het toerental van de elektromotor (3-fasige, 4-polige inductiemotor) is te hoog voor directe aandrijving. En ja, die smeerolie in de tandwielkast dient te worden vervangen, elke 150000 mijl (controleer gerust de Tesla-fora...) - net zoals de transmissie-olie van een gewoon voertuig moet vervangen worden elke 100000 kilometer.

3 - Tesla heeft een inductiemotor (dus werkende op wisselspanning, de rotor bevat geen permanente magneten maar is een kooirotor), en beschikt niet over koolborstels wat dan ook. Een dergelijk type is vrij robuust en gaat snel >10000 uur mee.
Thx voor de info Aurora.

150.000 mijl ? amai dat is dan wel goede olie.

Maar bij mijn weten heeft de Tesla maar één overbrengverhouding en dus geen klassieke versnellingsbak of automatische bak zoals alle fossiele auto´s hebben. Een E motor heeft geen toerentallen nodig voor zijn max koppel te ontwikkelen, dat is er bij toer 1.

Dat er bij de Tesla hier en daar ook gesmeerd moet worden zal wel zijn maar alleszins veel minder als bij een fossiele wagen.
Neutrale bronnen wijzen erop dat het onderhoud pakweg 50 % goedkoper kan zijn bij een E-auto als bij een fossiele auto, dat zegt -bottom line- genoeg.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2015 om 12:04.
Oud 21 december 2015, 12:06   #2267
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Thx voor de info Aurora.

Maar bij mijn weten heeft de Tesla maar één overbrengverhouding en dus geen klassieke versnellingsbak of automatische bak zoals alle fossiele auto´s hebben.

Dat er bij de Tesla hier en daar ook gesmeerd moet worden zal wel zijn maar alleszins veel minder als bij een fossiele wagen.
Neutrale bronnen wijzen erop dat het onderhoud pakweg 50 % goedkoper kan zijn bij een E-auto als bij een fossiele auto, dat zegt -bottom line- genoeg.
ja je hebt geen overbrenging nodig voor achteruit te rijden, je reverste gewoon de polen
je hebt geen overbrenging nodig voor regenerative braking, ook weer hetzelfde
je hebt geen overbrenging nodig tussen de voor en achterwielen... vierwielaandrijving door gewoon de motor rechstreeks op de assen dus ook weeral een besparing

maar volgens mij zit er wel een koppeling tussen de motor en de assen. Niet dat de motor vrijloop nodig heeft, daar heb je het ook weer al niet voor nodig, maar ik kan dus niet geloven dat beide motoren ten alle tijde vollenbak gebruikt worden... en als de motor permanent gebruikt wordt, en niet onder spanning van de batterij staat, werkt hij vermoedelijk als generator...

een teslaridder kan ons hier helpen verduidelijken

dus je vraagt je af waarom ze zo duur zijn ?

et voila ze de oplosisng kwam al tijdens het schrijven van deze nota, de motor heeft weldegelijk een koppeling... eentje die het toerental van de elektromotor omvormt naar het toerental van de wielen. En jawel het is een wisselstroommotor op gelijkstroom veronderstellen we dan of wordt het eerst omgezet, dat ontbreekt hier nog ?

En hopsla er zitten geen koolstofborstels in, maar geen neodium ...dus de motor van tesla is volgens mij niet 95% efficient, zal eerder 85% zijn

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 december 2015 om 12:11.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 12:13   #2268
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Allez, Aston-Martin zet nu ook de stap...
http://gocar.be/fr/actu-auto/concept...types=og.likes
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 12:21   #2269
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Weet je dat nu nog niet ?

Wordt de Tesla S in massaproductie gemaakt ? neen
Worden de accupacks in massaproductie gemaakt ? neen
Zijn er fossiele auto´s in de 5 meter-topklasse die duurder zijn als de Tesla S ? ja.

Dus wat vraag je je eigenlijk af Paul ? Geef eens een vb.

Want de Tesla S klopt regelmatig zijn rivalen net omdat de Tesla in zijn totaalplaatje goedkoper is en veel milieuvriendelijker is.
Bron Auto Zeitung hier al gegeven:

http://www.autozeitung.de/sites/defa.../AZ-9-2015-VT-
Citaat:
Sport-Limousinen-Tesla-Model-S-P85D-Elektroauto-Audi-RS-7-Daten-Tabelle.pdf

Kosten/milieu:
Audi RS7: 204 punten
Tesla S P85D: 230 punten
Tegen BMW 7 en Mercedes S

Citaat:
http://www.autozeitung.de/auto-vergl...inen-vergleich

FAZIT

In unserem verkürzten Testschema bringen das Tesla Model S acht erste, ein zweiter und drei dritte Plätze ganz nach vorn, die neue Mercedes S-Klasse und der BMW 7er teilen sich Rang zwei. Neben dem cleveren Karosserie- und dem neuartigen Bedienkonzept begeistert vor allem der E-Antrieb – die Reichweite ist für ein E-Mobil enorm. Mercedes und BMW punkten mit erstklassigen Komforteigenschaften und hohem Sicherheitsniveau, ansonsten kommt ihnen der Tesla überraschend nahe.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2015 om 12:22.
Oud 21 december 2015, 12:27   #2270
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als je geen overbrenging met tandwielen wil moet je met riemen of ketting werken.
Ik denk niet dat dit beter is.

Maar iedere aanbrenging heeft zijn overbrenging nodig.
Oud 21 december 2015, 12:41   #2271
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ja je hebt geen overbrenging nodig voor achteruit te rijden, je reverste gewoon de polen
je hebt geen overbrenging nodig voor regenerative braking, ook weer hetzelfde
je hebt geen overbrenging nodig tussen de voor en achterwielen... vierwielaandrijving door gewoon de motor rechstreeks op de assen dus ook weeral een besparing

maar volgens mij zit er wel een koppeling tussen de motor en de assen. Niet dat de motor vrijloop nodig heeft, daar heb je het ook weer al niet voor nodig, maar ik kan dus niet geloven dat beide motoren ten alle tijde vollenbak gebruikt worden... en als de motor permanent gebruikt wordt, en niet onder spanning van de batterij staat, werkt hij vermoedelijk als generator...

een teslaridder kan ons hier helpen verduidelijken

et voila ze de oplosisng kwam al tijdens het schrijven van deze nota, de motor heeft weldegelijk een koppeling... eentje die het toerental van de elektromotor omvormt naar het toerental van de wielen. En jawel het is een wisselstroommotor op gelijkstroom veronderstellen we dan of wordt het eerst omgezet, dat ontbreekt hier nog ?

En hopsla er zitten geen koolstofborstels in, maar geen neodium ...dus de motor van tesla is volgens mij niet 95% efficient, zal eerder 85% zijn
Inderdaad, de model S motor doet bij topsnelheid (200 km/u) zo'n 9500 rpm. Als je rekent aan een courante bandenmaat met een omtrek van 2.2 meter, dan moet het motortoerental verlaagd worden met een ratio 6.2:1 - vandaar de noodzaak van een tandwielkast (vrij eenvoudige uitvoering, zeker in vergelijking met de traditionele versnellingsbak met 6 of 7 gangen, vandaar dat deze eerste minder onderhoud nodig heeft).

Voor de rest is er natuurlijk geen koppeling nodig (zoals in plaatkoppeling), als ook geen 'versnellingsbak': in vrijloop ligt de motor af, achteruit rijden de je door twee van de drie fases om te wisselen, en de snelheid wordt gewoon geregeld door elektronisch de frequentie van de wisselspanning te wijzigen door middel van invertor.
Oud 21 december 2015, 12:50   #2272
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je dat nu nog niet ?

Wordt de Tesla S in massaproductie gemaakt ? neen
Worden de accupacks in massaproductie gemaakt ? neen
Zijn er fossiele auto´s in de 5 meter-topklasse die duurder zijn als de Tesla S ? ja.

Dus wat vraag je je eigenlijk af Paul ? Geef eens een vb.

Want de Tesla S klopt regelmatig zijn rivalen net omdat de Tesla in zijn totaalplaatje goedkoper is en veel milieuvriendelijker is.
Bron Auto Zeitung hier al gegeven:

http://www.autozeitung.de/sites/defa.../AZ-9-2015-VT-

Tegen BMW 7 en Mercedes S
ik zou nog eens moeten nadenken met wat je die Tesla moet vergelijken, maar in elk geval je kunt ALTIJD modellen vinden die duurder zijn, of minder verbruiken etc... Dus vergelijkingen zijn altijd koffiedik kijken

Vergelijk de Tesla maar gerust eens met een Ford Mondea, VW Jetta, Peugeot 508 ... Of een BMW X3,Audi Q5, Merceds C dan zit je in een segment die 3x goedkoper is en waar niemand eraan denkt om met een Tesla te rijden, omdat de prijscurve gewoon te hoog ligt. De kostprijs per kilometer wordt moeiteloos geklopt, de prijskwaliteitscurve in het 'C-segment' is zodanig hoog dat je gewoon lotje getikt moet zijn om naar auto's te kijken die op lagere schaal geproduceerd worden... Je krijgt daar gewoonweg waar voor uw geld.

Of je vergelijkt de Tesla met een Zoe, een ESmart en je zit weer in een segment waar niemand aan denkt om die te kopen...Maar hij gaat duidelijk de duimen leggen qua kostprijs per kilometer

Of vergelijk het eens met de auto's die rijden op aardgas.... etc;..

Het is niet omdat een auto in 3 seconden optrekt naar 100km/u dat hij daarom fenomenaal goed is ? Wat is zijn maximumsnelheid ? Met zo'n motor enzijn aerodynamica zou hij 300km/u moeten kunnen rijden ? Doet hij dat ?
Je vergelijkt dus 2 wagens die gemakkelijk 400km aan 250km/u kunnen rijden met een Tesla... die dat eventjes niet kan
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 12:54   #2273
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de rest is er natuurlijk geen koppeling nodig (zoals in plaatkoppeling), als ook geen 'versnellingsbak': in vrijloop ligt de motor af, achteruit rijden de je door twee van de drie fases om te wisselen, en de snelheid wordt gewoon geregeld door elektronisch de frequentie van de wisselspanning te wijzigen door middel van invertor.
Invertoren krijgen na 8 a 10 jaar ook kuren normaliter.
Ik hoop dat er meer dan voldoende beveiliging is ingebouwd, anders zouden er nog rare bokkesprongen gemaakt kunnen worden.

Laatst gewijzigd door parcifal : 21 december 2015 om 12:58.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 12:58   #2274
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het Tesla sprookje krijgt rimpeltjes.
Oud 21 december 2015, 13:06   #2275
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zou nog eens moeten nadenken met wat je die Tesla moet vergelijken, maar in elk geval je kunt ALTIJD modellen vinden die duurder zijn, of minder verbruiken etc... Dus vergelijkingen zijn altijd koffiedik kijken.
Je zag toch wat ik schreef:

Citaat:
Vergelijk de Tesla maar gerust eens met een Ford Mondea, VW Jetta, Peugeot 508 ... Of een BMW X3,Audi Q5, Merceds C
Meen je dat nu, of is dat voor te lachen ?
Er zijn ook andere E-auto´s hoor, veel lichtere en veel kleinere als de Tesla S zelfs in de prijsklasse onder de 30.000 €. Autozeitung vergelijkt heus wel die auto´s van hetzelfde segment. Dat zijn geen grappemakers zoals jij.

Citaat:
Wat is zijn maximumsnelheid ?
250 kmh afgeregeld zoals de normale fossiele modellen ook zijn ? Waarom ?
Citaat:
Met zo'n motor enzijn aerodynamica zou hij 300km/u moeten kunnen rijden ?
Dat kan de Tesla S vanaf de > 420 PK versie, maar waarom zou dat moeten als het bij fossiele auto´s ook niet hoeft?

Citaat:
Je vergelijkt dus 2 wagens die gemakkelijk 400km aan 250km/u kunnen rijden met een Tesla... die dat eventjes niet kan
En in welke droomwereld zou men 400 km aan één stuk 250 kmh aanhouden ?

De Tesla kan dat idd zeker niet, maar die 2 wagens zeker ook niet tenzij jij het mij bewijst in je droomwereld adhv max verbruikscijfers in de praktijk, die 2 wagens zijn namelijk ook afgeregeld op 250 kmh.

Ik geef je even een link die dat getest hebben:
http://www.bild.de/auto/auto-news/be...4718.bild.html

en ik citeer diegenen die nog onder de 50 liter/100 km zaten:

Citaat:
Im Mittelfeld rangierten der BMW X5 xDrive50i (450 PS) mit 49,3 Litern Verbrauch, der Audi A8 3.0 TFSI Quattro (310 PS) mit 36,6 Litern und der Mazda 3 Skyactiv-G 165 (165 PS) mit 22,2 Litern. Knapp an der 20-Liter-Marke vorbei raste der VW Golf 1.4 TSI ACT (140 PS) mit 20,2 Litern.
Een Audi A8 36,6 liter /100 km kan je met een Tesla S vergelijken, hoe groot is zijn tank ? 82 liter volgens specs, dus na goed 200 km gaat die zijn reservelampje aan aanflikkeren aan die snelheid.
Zelfs een Golf-benzine komt maar 240 km ver aan die hoge snelheden.
En een Golf 2.0 TDI of diesel (14,6 liter/100 km) haalt nauwelijks 320 km aan die hoge snelheden.

Citaat:
Auf weniger als 20 Liter pro 100 Kilometer kamen bei dem Bleifuß-Test der Skoda Octavia Combi 1.2 TSI (105 PS) mit 13,4 Litern (Normverbrauch im EU-Mix: 5,1 Liter), das Dieselmodell VW Golf 2.0 TDI (150 PS) mit 14,6 Litern (4,1 Liter) und der Transporter Fiat Ducato 150 Multijet (148 PS) mit 17,9 Litern (7,4 Liter) – ebenfalls ein Diesel.
Dus Paul toch eens checken vooraleer je hier mateloos overdrijft.

Wat ik nu wel weet is dat onze benzinemotor thuis (1,2 TSI 105 PK) bij de allerzuinigste kan geteld worden. Ook uit eigen rijervaring inmiddels + 70.000 km na + 3 jaar. Een tijdje geleden met een ei onder mijn rechtervoet 4,8 l/100 km gehaald en veel vooruitziend uitbollen (maar wel de 50/70/90 limieten benut).

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2015 om 13:36.
Oud 21 december 2015, 13:13   #2276
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Het is natuurlijk grotendeels koffiedik kijken, het model is hier nog maar 2 jaar op de markt (in de US 3 jaar).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 13:22   #2277
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Invertoren krijgen na 8 a 10 jaar ook kuren normaliter.
Ik hoop dat er meer dan voldoende beveiliging is ingebouwd, anders zouden er nog rare bokkesprongen gemaakt kunnen worden.
Moeilijk in te schatten, die cijfers van 8 a 10 jaar zijn die niet die gelden voor invertors op PV-panelen ? Als je het gaat vergelijken op basis van bedrijfsuren dan ligt dat toch iets beter (een auto rijdt geen 10+ uren per dag rond). De invertor van de Tesla is ook watergekoeld.
Oud 21 december 2015, 13:39   #2278
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Doorgaans mag je een inverter niet te lang na elkaar gebruiken.
4 of 5 uur aan 1 stuk is meestal te veel.
Watergekoeld zal beter zijn, maar niet zoveel beter.

Hup nog een probleem dus.
Oud 21 december 2015, 13:46   #2279
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moeilijk in te schatten, die cijfers van 8 a 10 jaar zijn die niet die gelden voor invertors op PV-panelen ? Als je het gaat vergelijken op basis van bedrijfsuren dan ligt dat toch iets beter (een auto rijdt geen 10+ uren per dag rond). De invertor van de Tesla is ook watergekoeld.
Watergekoeld of vloeistofgekoeld ? Want ook de accucellen zijn vloeistofgekoeld en water zal dat zeker niet zijn.

Volgens mij is er een speciale vloeistof die al het nodige doet om op ideale werktemperatuur te brengen dus ook verwarmd of koelt waar het nodig blijkt:

https://my.teslamotors.com/forum/for...cooled-battery

Laatst gewijzigd door Micele : 21 december 2015 om 14:00.
Oud 21 december 2015, 13:56   #2280
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Watergekoeld of vloeistofgekoeld ?
Euh... water + ethyleenglycol zeker, puur water zal het alleszins niet zijn - is niet zo prettig in de winter.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be