![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés? | |||
| Voor. |
|
57 | 42,22% |
| Tegen. |
|
78 | 57,78% |
| Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2281 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb overigens al van in't begin gewezen op het feit dat zo'n wet ofwel draconisch, ofwel willekeurig, ofwel irrelevant (en dus gevaarlijk voor het respect voor de wet in het algemeen) zal zijn. Daar heb je ook nog nooit op gereageerd.
|
|
|
|
|
#2282 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De punten van diskussie zijn: vrijheid van roken en risiko op omzetvermindering afwegen tegen het door geneesheren vermeende voordeel van volksgezondheid en vrijheid van rookvrije lucht voor niet-rokers. Ik zie daar weinig evolutie in de volgende 18 maanden. Labbekakken zijn het.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#2283 |
|
Parlementslid
|
Op de Nederlandse tv werd een paar dagen geleden een Ierse journalist geïnterviewd, die verslag kwam doen over de gevolgen van de complete rookban in Ierland.
Hij was onverdeeld positief: café's hadden zich wonderwel herpakt na een eerste daling van de omzet; niet-rokers uiteraard dolgelukkig; rokers ook content, want de massa onder hen die al jaren probeert te stoppen, heeft nu veel minder incentive om te roken. Kortom: een grote plus over de hele lijn. De journalist had maar één raad voor de Nederlanders (en bij uitbreiding voor ons, Belgen, uiteraard): Zo snel mogelijk invoeren, die totale ban in openbare plaatsen. Ik kon het niet gezegd hebben. En voor wie tegen het verbod ingaat: draconische boetes, zoals bij zware verkeersovertredingen. De speeltijd is over.
|
|
|
#2284 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
#2285 |
|
Parlementslid
|
Overbodige enquête eigenlijk: internationaal gezien is er een brede consensus om het roken op alle openbare plaatsen te verbieden. Wie zijn wij, in ons operettestaatje, om daar tegen in te gaan? Totale ban dus, en wel zo snel mogelijk. De bijna onvoorstelbare, naar idiotie neigende verdraagzaamheid van niet-rokers heeft lang genoeg geduurd.
|
|
|
#2286 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#2287 |
|
Gouverneur
|
|
|
|
|
|
|
#2288 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2289 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
???????????????????????????
|
|
|
|
|
#2290 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2291 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Vreemd genoeg hebben we tot op heden, de niet rokers in ons café nog niet horen klagen.
|
|
|
|
#2292 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dus:
'k Zal eens een vergelijking maken met de redenering van onze antirokersbrigade. In theaters spelen ze toneel. Ik haat toneel. Ik krijg daar stress, hartkloppingen en een hoge bloedruk van. Slecht voor mijn gezondheid. Als ik een theater binnenga, wil ik geen toneel zien. Dus alle toneel verbieden in theaters. Dan kan ik daar op mijn gemak een pintje drinken zonder zorgen te maken van stress, hartkloppingen en hoge bloeddruk. Eens zien wie dit niet belachelijk gaat vinden
|
|
|
|
#2293 |
|
Gouverneur
|
|
|
|
|
|
|
#2294 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Daar ben ik het als roker volmondig mee eens.
|
|
|
|
#2295 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#2296 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
tiens, net voor het rookverbod in restaurants kon je nochtans andere geluiden horen. het ging het einde van de restaurants zijn, roken hoorde bij de sfeer van restaurants, enz enz.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
#2297 |
|
Parlementslid
|
Zoals ik hierboven al schreef: nietr-rokers zijn tientallen jaren op café zo murw gepest, dat hun 'verdraagzaamheid' - in dit geval is het dus eerder moedeloosheid - aan het onnozele grenst. Dat moet maar eens gedaan zijn.
|
|
|
#2298 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
verfijnde combinatie van smaken werd er volledig mee naar de kl... geholpen.
|
|
|
|
#2299 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Wel, roken op restaurant verstoort het eten, en wil ik met plezier begrip voor opbrengen. Zelfs vóór het rookverbod hield ik daar al rekening mee, wij gingen nadien dan aan de bar nog iets drinken en een sigaretje roken. Maar op café, kom zeg mensen, doe eens normaal, je kan toch niet overal je stempel op doordrukken he. Vind je het echt normaal dat, wanneer boer Teun in een bruine kroeg binnenkomt om te biljarten of te kaarten dat die mens zijn sigaretje niet meer mag roken? En dan heb je mensen die beginnen over zere keel, tranende ogen, enz Maar vóór al dat geblaat, en vóór de hype rond een rokersheksenjacht hoorde je niemand klagen. Dan zijn er nog van die slimmerikken die zeggen dat die mensen gewoon niet op café kwamen. Wel, waarom doen ze dat dan nu? Anders weet je toch niet hoe slecht je je voelt?
|
|
|
|
#2300 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Mochten ze in theaters tijdens de ganse voorstelling een luide sirene laten loeien, met een schadelijk decibelniveau dat permanente oorbeschadiging kan veroorzaken en waardoor ieder woord van de voorstelling wordt overstemd, d�*n begint uw vergelijking met roken op café ergens op te trekken. Namelijk: iets doen wat er hoegenaamd niet thuishoort, en bovendien zeer hinderlijk en bewezen gevaarlijk is voor de gezondheid. Nu is de vergelijking niet meer belachelijk.
|
|