Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2021, 09:03   #23321
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Goedemorgen studenten van het middelbaar
Oud 11 juni 2021, 09:09   #23322
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat wist ik niet: Koken als vak in de middelbare meisjesschool.
Wel "naai en snit". Misschien formuleer ik het verkeerd.
Mijn dochter deed technisch-wetenschappen. Het eerste jaar was een oriëntatiejaar dan kregen ze ook koken.
Maar koken in het middelbaar heeft altijd bestaan hoor.
Niet in de humaniora, daar kregen we enkel theoretische vakken en een uurtje naad in de week in de lagere cyclus.
In de technische (in mijn tijd natuurlijk = jaren 60 en vroeger) kreeg men als ik me goed herinner 6 uren naad per week, 4 uren koken en nog een aantal uren algemene huishoudkunde (ik weet niet meer hoe dat vak genoemd werd).
In het beroeps draaide het vooral om koken, naaien, huishoudkunde en waren de theoretische vakken tot een minimum beperkt.
Veel later is men het technisch en beroeps tot in het oneindige gaan differentiëren zodat nu geen kat meer weet welke richting een kind het beste kan kiezen.
Oud 11 juni 2021, 09:40   #23323
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Mijn dochter deed technisch-wetenschappen. Het eerste jaar was een oriëntatiejaar dan kregen ze ook koken.
Niet in de humaniora, daar kregen we enkel theoretische vakken en een uurtje naad in de week in de lagere cyclus.
In de technische (in mijn tijd natuurlijk = jaren 60 en vroeger) kreeg men als ik me goed herinner 6 uren naad per week, 4 uren koken en nog een aantal uren algemene huishoudkunde (ik weet niet meer hoe dat vak genoemd werd).
In het beroeps draaide het vooral om koken, naaien, huishoudkunde en waren de theoretische vakken tot een minimum beperkt.
Veel later is men het technisch en beroeps tot in het oneindige gaan differentiëren zodat nu geen kat meer weet welke richting een kind het beste kan kiezen.
De goede oude tijd, toen de meisjes meisjes mochten zijn en de jongens jongens. Nu mogen we al blij zijn als uw vrouw een pak spinazie kan laten ontdooien.
Oud 11 juni 2021, 10:45   #23324
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou misschien geen slecht idee zijn moesten ze in de middelbare school per week een uurtje koken te voorzien. Voor iedereen en in alle richtingen.
Een uurtje "dagelijkse kost". Meer moet dat niet zijn.
Dan kunnen ze nadien op kot eens zelf hun potje koken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2021, 10:47   #23325
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
De goede oude tijd, toen de meisjes meisjes mochten zijn en de jongens jongens. Nu mogen we al blij zijn als uw vrouw een pak spinazie kan laten ontdooien.
Wat is dat weer een vrouwonvriendelijke post zeg
Als gij zin hebt in spinazie, waarom zou uw vrouw/ vriendin/ partner dat dan moeten klaarmaken?
Hebt gij geen 2 handen dan?
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2021, 10:50   #23326
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou misschien geen slecht idee zijn moesten ze in de middelbare school per week een uurtje koken te voorzien. Voor iedereen en in alle richtingen.
Een uurtje "dagelijkse kost". Meer moet dat niet zijn.
Dan kunnen ze nadien op kot eens zelf hun potje koken.
Ja, dat lijkt me echt een goed idee!
Voor iedereen dus.
Zowel voor meisjes als voor jongens.
Oud 11 juni 2021, 10:53   #23327
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tijden veranderen hé Hoomer!
Het is nu 2021 en gelukkig worden jongens en meisjes hetzelfde behandeld en krijgen ze dezelfde kansen.
Oud 11 juni 2021, 10:53   #23328
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goedemorgen studenten van het middelbaar
Dat is al een ganse tijd geleden.
De eerste drie jaren op internaat bij de paterkes. Om de 4 weken eens naar huis. Op het einde van het trimester werd dat 5 weken wegens (partiële) examens.
Nadien ander college, elke dag naar huis, maar waar je op de middag enkel buiten kon onder begeleiding en in groep.
Oud 11 juni 2021, 11:03   #23329
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb in mijn eerste jaar middelbaar ook nog "koken" gehad
Want ja, ik zat toen ook in het oriëntatiejaar.
Ik zal nooit vergeten dat we marsepein moesten maken. Thuis dus, om 's anderendaags
te laten proeven in de klas.
De juf zei dat we rozenwater moesten toevoegen ( de hoeveelheid weet ik niet meer; te lang geleden)
Ik ben dus 's avonds rozen gaan plukken in de tuin van mijn ouders , heb de blaadjes daar afgeplukt en die in water gelegd. Daarna het water toegevoegd aan mijn marsepein zonder te proeven.....
Natuurlijk was ik 's anderendaags dik gebuisd!
Ps: Ik was 12 jaar.
Oud 11 juni 2021, 11:09   #23330
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Ik heb in mijn eerste jaar middelbaar ook nog "koken" gehad
Want ja, ik zat toen ook in het oriëntatiejaar.
Ik zal nooit vergeten dat we marsepein moesten maken. Thuis dus, om 's anderendaags
te laten proeven in de klas.
De juf zei dat we rozenwater moesten toevoegen ( de hoeveelheid weet ik niet meer; te lang geleden)
Ik ben dus 's avonds rozen gaan plukken in de tuin van mijn ouders , heb de blaadjes daar afgeplukt en die in water gelegd. Daarna het water toegevoegd aan mijn marsepein zonder te proeven.....
Natuurlijk was ik 's anderendaags dik gebuisd!
Ps: Ik was 12 jaar.
Ja maar. Wat werd dan bedoeld met rozenwater ?
Ik weet dat dat te koop is en mensen uit bepaalde gemeenschappen dat gebruiken als een soort reukwater.
Rozenwater bij marsepein. Ik ga dat eens navragen bij ne patissier;

Laatst gewijzigd door Rudy : 11 juni 2021 om 11:19.
Oud 11 juni 2021, 11:32   #23331
Hoomer

Standaard

Citaat:
Wat is dat weer een vrouwonvriendelijke post zeg
Als gij zin hebt in spinazie, waarom zou uw vrouw/ vriendin/ partner dat dan moeten klaarmaken?
Hebt gij geen 2 handen dan?
En waar schrijf ik dat ik zin heb in spinazie? Beeldspraak is aan u duidelijk niet besteed.
Oud 11 juni 2021, 11:48   #23332
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Van spinazie wordt men sterk.

Naam: popeye.jpg
Bekeken: 58
Grootte: 25,9 KB

Maar ik lust het niet.
Oud 11 juni 2021, 12:32   #23333
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waar schrijf ik dat ik zin heb in spinazie? Beeldspraak is aan u duidelijk niet besteed.
Evenwaardigheid van mannen en vrouwen is nog minder aan u besteed.
Het moet maar eens stoppen met uw vrouwonvriendelijke bijdragen Hoomer! Ga uw jaren'50- praat maar verkondigen in het vrouwonvriendelijk Coronacafé.
Oud 11 juni 2021, 13:25   #23334
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar. Wat werd dan bedoeld met rozenwater ?
Ik weet dat dat te koop is en mensen uit bepaalde gemeenschappen dat gebruiken als een soort reukwater.
Rozenwater bij marsepein. Ik ga dat eens navragen bij ne patissier;
Ingrediënten voor 4 personen.

400 gram Bloemsuiker - Poedersuiker
4 el Rozenwater
250 gram Amandel

Bereidingswijze

Cutter de amandelen zo fijn mogelijk.
Zeef de poedersuiker.
Kneed alles tot soepel deeg.
Leg het deeg in plastic- of aluminiumfolie op een koele plaats voor minimum 1 dag, een week is nog beter.
Maak er figuurtjes van.
Oud 11 juni 2021, 14:15   #23335
Hoomer

Standaard

Citaat:
Evenwaardigheid van mannen en vrouwen is nog minder aan u besteed.
Het moet maar eens stoppen met uw vrouwonvriendelijke bijdragen Hoomer! Ga uw jaren'50- praat maar verkondigen in het vrouwonvriendelijk Coronacafé.
Hahaha, mannen en vrouwen zijn allesbehalve evenwaardig, vadertje natuur heeft er wel voor gezorgd dat mannen en vrouwen zowat in alles het tegengestelde zijn.
Een goed raad, ga eens kijken als uwen Albeir onder den douche staat die kerel heeft iets wat jullie niet hebben, en bij den Albeir ben ik er niet zeker van maar de meeste mannen hebben daar ook nog ballen onder hangen.

Vroeger gingen de mannen jagen en de vrouw hield de grot proper, als den Hoomer dan thuiskwam van de jacht met ne mammoet op zijn schouders gooide hij die in den hoek van de grot met de woorden "Vrouwke ontdooi de spinazie, snij hier een dikke tussenrib uit en begin te koken" dat vrouwke was dan content dat haar ventje weer maar eens voor eten op tafel gezorgd had en ze terwijl nog ne nieuwe pelsenfrak gekregen had. Jaja zo was het bedoeld door onze schepper.
Oud 11 juni 2021, 16:22   #23336
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahaha, mannen en vrouwen zijn allesbehalve evenwaardig, vadertje natuur heeft er wel voor gezorgd dat mannen en vrouwen zowat in alles het tegengestelde zijn.
Een goed raad, ga eens kijken als uwen Albeir onder den douche staat die kerel heeft iets wat jullie niet hebben, en bij den Albeir ben ik er niet zeker van maar de meeste mannen hebben daar ook nog ballen onder hangen.

Vroeger gingen de mannen jagen en de vrouw hield de grot proper, als den Hoomer dan thuiskwam van de jacht met ne mammoet op zijn schouders gooide hij die in den hoek van de grot met de woorden "Vrouwke ontdooi de spinazie, snij hier een dikke tussenrib uit en begin te koken" dat vrouwke was dan content dat haar ventje weer maar eens voor eten op tafel gezorgd had en ze terwijl nog ne nieuwe pelsenfrak gekregen had. Jaja zo was het bedoeld door onze schepper.
Is dat nu grappig bedoeld of meent ge dat ?

Trouwens, uw anekdote doet geen afbreuk van een gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen.
In de tijd waar jij over spreekt waren mannen genoodzaakt om te jagen. Kwestie van overleven. Voor de kroost.

U vergelijk in lichamelijk verschillen houdt helemaal geen steek. Dit heeft niets te maken met evenwaardigheid of gelijkwaardigheid.

Tegenwoordig is kracht van ondergeschikt belang om te overleven, zich te kunnen beschermen.
Vrouwen hebben zelfs geen vent meer nodig. Dat moet ondertussen toch duidelijk zijn.
Oud 11 juni 2021, 16:48   #23337
Hoomer

Standaard

Citaat:
Is dat nu grappig bedoeld of meent ge dat ?

Trouwens, uw anekdote doet geen afbreuk van een gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen.
In de tijd waar jij over spreekt waren mannen genoodzaakt om te jagen. Kwestie van overleven. Voor de kroost.

U vergelijk in lichamelijk verschillen houdt helemaal geen steek. Dit heeft niets te maken met evenwaardigheid of gelijkwaardigheid.

Tegenwoordig is kracht van ondergeschikt belang om te overleven, zich te kunnen beschermen.
Vrouwen hebben zelfs geen vent meer nodig. Dat moet ondertussen toch duidelijk zijn.
Ach Rudy, geen mannen meer nodig! Wie gaat er dan die kapotte lamp vervangen, wie gaat er dan die gesprongen zekering terug omhoog klippen, wie gaat er dan die spin uit het bad doden, wie gaat er die dode muis uit het muizenvalleke halen en ga zo maar verder. En kom nu niet af dat het niet waar is.
Er bestaan natuurlijk mannelijke vrouwen maar ik spreek over vrouwelijke vrouwen die ondanks alle feministische propaganda toch vrouw gebleven zijn en gelukkig door het leven gaan omdat ze niet vol frustraties rondlopen over hun vrouw zijn.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 11 juni 2021 om 16:48.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2021, 19:58   #23338
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach Rudy, geen mannen meer nodig! Wie gaat er dan die kapotte lamp vervangen, wie gaat er dan die gesprongen zekering terug omhoog klippen, wie gaat er dan die spin uit het bad doden, wie gaat er die dode muis uit het muizenvalleke halen en ga zo maar verder. En kom nu niet af dat het niet waar is.
Er bestaan natuurlijk mannelijke vrouwen maar ik spreek over vrouwelijke vrouwen die ondanks alle feministische propaganda toch vrouw gebleven zijn en gelukkig door het leven gaan omdat ze niet vol frustraties rondlopen over hun vrouw zijn.
Check; dat kan ik zelf.
Oud 11 juni 2021, 19:58   #23339
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Check, dat kan ik perfect!
Oud 11 juni 2021, 20:00   #23340
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doden? Ik zet altijd de spinnen buiten in onze tuin. Veel diervriendelijker dan ze te doden!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be