Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2020, 13:20   #2361
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Andere virusaandoeningen (mazelen, windpokken, griep, ...) zijn seizoensgebonden. Denk dat dit koronovirus daarop geen uitzondering maakt. Het is niet zozeer de temperatuur maar wel de luchtvochtigheid die een rol zou kunnen spelen. Hoe dit met de toestand in Brazilië is te verenigen weet ik niet. Ik ken Cuba en daar kon het extreem vochtig zijn. De bladzijden van een boek krulden van de vochtigheid.
Denk ook dat buiten aërosolen het virus zich ook vast zet op vaste deeltjes in die in de lucht blijven zweven. Na regenbuien gaat het beter. Bestaat hierover onderzoek?
In Manaus is de gemiddelde relative vochtigheid 83%.
http://www.manaus.climatemps.com/humidity.php
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 13:54   #2362
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Kijk, men wordt wakker in de wereld en begint de gevolgen van de lockdowns in te zien.
https://www.xandernieuws.net/algemee...rd-explodeert/

Wij wisten dat dankzij 'patrickve' natuurlijk al een hele tijd.
Oud 13 mei 2020, 14:30   #2363
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Kijk, men wordt wakker in de wereld en begint de gevolgen van de lockdowns in te zien.
https://www.xandernieuws.net/algemee...rd-explodeert/

Wij wisten dat dankzij 'patrickve' natuurlijk al een hele tijd.
Wat zou je willen?
Iedereen lag tot avonds in hun nest.

De meeste moeten weer leren lopen zelfs.
Oud 13 mei 2020, 14:36   #2364
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Corona-mijdend betekent niet dat de kans dat men de ziekte krijgt nul is. Het betekent gewoon dat de kans op besmetting een serieuze factor (100 of meer) lager is dan de corona negerenden.
Ik zou denken een factor 3 of 4 of zo. Anders zou de epidemie ENKEL maar door corona-negerenden gedragen worden.

Mocht het een factor 100 zijn, dan zou ik zeggen: dan moeten we dat honderdste van die corona-mijdenden die ziek gaan worden afwegen tegen de corona negerenden. Dat wordt dan een totaal verwaarloosbare minderheid zou ik denken.

Stel dat 70% van het land corona-mijdend wil zijn en 30% corona-negerend.

Van die 70% corona-mijdenden loopt dus maar 1% ofte 0.7% van de bevolking hetzelfde risico dan die corona-negerenden. Ik denk dat we de verzuchtingen van 0.7% kunnen verwaarlozen tegen de verzuchtingen van 30% van de bevolking. Maw, die 0.7% die zorgen nodig zouden hebben en een vrij ziekenhuis wensen voor zichzelf, die wegen niet op tegen 30% die aanvaarden dat de ziekenhuizen vol zullen liggen he.

Jouw argument begint te tellen als we 1% corona-negerenden zouden hebben op 99% die corona-mijdend wil zijn.

Citaat:
Inderdaad, de corona-mijdenden willen het verzorgingsysteem niet overbelasten voor verschillende redenen. Maar als er een regeling zou kunnen zijn waarbij er geen overbelasting is en de corona-negeerders hun gang kunnen gaan zou dit ook een oplossing zijn.
De volgens jou piepkleine minderheid van corona-mijdenden die uiteindelijk zo een verzorging nodig zouden hebben wegen niet op om de vrijheid gaan te beperken van een 10 tot 100 tot meer keer grotere groep die zijn vrijheid wil behouden, met de toegeving dat de ziekenhuizen overbelast zullen zijn he.

Citaat:
Men kan het eigenlijk ene beetje vergelijken met de drugsproblematiek. Als iemand zich inspuit met heroïne heel goed wetend wat de gevolgen zijn en er zich ook consequent naar gedragen dan heb ik daar niet echt een probleem mee. Alleen aan dit laatste schort het soms.
Hier is het totaal iets anders. Mensen willen de vrijheid van ANDEREN beperken om in een onwaarschijnlijk geval toch plaats te hebben in het ziekenhuis.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 16:44   #2365
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Manaus is de gemiddelde relative vochtigheid 83%.
http://www.manaus.climatemps.com/humidity.php
Vergelijkbaar met Belgie dus. Vreemd, ik had altijd het idee dat het daar extreem vochtig was.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2020, 17:43   #2366
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een plotje:

de logarithmische afgeleide van de nieuwe hospitalisaties in Belgie

Ik heb even die "gamma" uitgerekend voor de hospitalisaties in Belgie.

We zien er exact hetzelfde lineaire verloop, gevolgd door een lichtjes negatieve constante waarde.

Het is moeilijk te interpreteren omdat er niet genoeg data is van voor de lockdown, en de data zodanig vol ruis zitten dat ik verplicht was om over 7 dagen uit te middelen.

Maar de typische vorm is daar weer: dalende rechte, om dan horizontaal constant te blijven op een lichtjes negatieve waarde.

Het is moeilijk te zeggen of dat een effect is van de lockdown of niet, omdat er niet genoeg datapunten VOOR de lockdown beschikbaar waren op sciensano.

De dodencurve die ook gamma kan schatten, maar met meer uitspreiding en verlating, begon altijd rond de 0.3. Als we deze rechte links kunnen door trekken tot aan 0.3, dan zien we hetzelfde effect dat we ook bij de dodencurve bekwamen:

dat een lineair dalende trend van gamma ingezet was voor de lockdown, en dat de lockdown zo goed als geen speciaal effect heeft gehad.

Maar uit deze curve kunnen we dat niet besluiten, omdat we niet echt een stuk hebben dat van voor de lockdown is, en de dalende lijn dus evengoed een heel vroeg effect van de lockdown kon zijn.

Het is wel treffend hoe goed deze gamma waarde overeen komt met de gamma waarde van de dodencurves in verschillende landen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  gamma_hosp_bel.png‎
Bekeken: 1788
Grootte:  28,6 KB
ID: 112292  

Oud 13 mei 2020, 20:23   #2367
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Vergelijkbaar met Belgie dus. Vreemd, ik had altijd het idee dat het daar extreem vochtig was.
Maurice heeft het wel over de specifieke luchtvochtigheid, deze is temperatuur afhankelijk.
vb Maart in België 80% en temp (max, gemid en min) van 10, 6 en 2 geeft een specifieke luchtvochtigheid van 6,4, 4,85 en 3,1. Dit is recht in het gebied dat aanzien wordt als slecht voor de verspreiding.

Maart in Manaus 88% en 30, 26 en 23 geeft 28, 21 en 17. allemaal ver in het gebied gunstig voor de verspreiding.

ps gunstig voor de verspreiding is dat het virus zich moeilijk verspreidt door de lucht.Het is gunstig voor ons.
Oud 14 mei 2020, 05:24   #2368
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om op die logaritmische afgeleide voort te gaan: wat heel eigenaardig is, is dat horizontaal stuk dat aanvangt rond de 30/3. Het is alsof de natuurlijke daling plots onderbroken wordt ! En men stelt exact hetzelfde vast in de dodencurves. Daar ging dat eerder geciteerde paper over.

De constantheid van die waarde is verbazend.
Het wil zeggen dat we op een puur exponentiele daling zijn. Dat had ik al gezien aan de dodencurves, vooral van Italie en Spanje, die in een log plotje een rechte lijn naar beneden vormden.

Daar zijn twee verklaringen voor:

1) er zijn geen nieuwe besmettingen meer, maar de pool besmetten is exponentieel aan het afnemen en daaruit komen er, volgens een exponentiele daal-lijn. Maar dat zou willen zeggen dat mensen die ergens begin maart besmet werden, pas NU opgenomen zouden worden in ziekenhuizen. Ik zou denken dat dat het geval niet was. Voor de dodencurve was dat eventueel nog aannemelijk, dat men pas na 2 maanden sterft of zo, na een eeuwigheid IC. Mocht dat waar zijn, dan is dat verschrikkelijk: wij zijn allemaal al besmet, maar het kan een eeuwigheid duren voor de ziekte zich verklaart. Zoals met HIV.

2) dat de epidemie gewoon ongestoord voortgaat, maar met een R lichtjes kleiner dan 1, en dus heel langzaam aan het uitsterven is, *totaal onafhankelijk* van maatregelen, en heel ver van groepsimmuniteit (toenemende groepsimmuniteit doet gamma dalen). Maw, er zijn paden van besmetting die vrolijk zijn doorgegaan, op ongestoorde wijze, tijdens de lockdown.

Nu zijn die paden van besmetting, aangezien gamma lichtjes kleiner is dan 0, niet voldoende op de epidemie laten toe te nemen, maar het is wel "amper" voldoende, omdat we maar HEEL LICHT onder 0 zitten, en daar heel heel stabiel zitten.

Het is mogelijk dat de lockdown zekere paden heeft afgesloten, en andere vrij heeft gelaten. De afgesloten paden zorgden voor een plotse daling van gamma, de nog vrije paden gingen ongestoord voort met hun bijdrage tot gamma.

Zoals ik al stelde, dat zou het geval zijn mochten we van een constante waarde, bij de lockdown, snel dalen, en dan weer constant zijn. Jammer genoeg heb ik geen punten van ver VOOR de lockdown (geen data). Wat dodencurven suggereren, is dat de lineair dalende trend al weken ingezet was VOOR de lockdown, maar hier zie je dat niet want ik heb geen gegevens.

Het is een heel eigenaardige situatie.

Een andere mogelijke uitleg is dat we een grote bevolking hebben waarin dit virus net NIET kan propageren, met een gamma gelijk aan die lichtjes negatieve waarde EN we hadden een kleine groep superverspreiders die in het begin die gamma naar heel hoge waarden heeft gezet, maar, gezien het een kleine groep was, vrij snel naar groepsimmuniteit is geevolueerd: dat zou de dalende rechte in het begin kunnen verklaren. Eens die groep "uitgeschakeld was" door groepsimmuniteit, speelde die geen rol meer in de verspreiding, en ging de epidemie voort op de rest van het volk, met een lichtjes negatieve gamma.

Wat deze curve ook aangeeft, is dat er geen geleidelijk effect van het weer is. Mocht dat geleidelijke effect er zijn, dan zouden we gamma langzaam verder zien dalen, maar het is zo horizontaal als wat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 mei 2020 om 05:49.
Oud 14 mei 2020, 09:07   #2369
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

kijk eens aan, De discussie begint dat toch de media binnen te dringen:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200513_04958436
Oud 14 mei 2020, 09:12   #2370
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Om op die logaritmische afgeleide voort te gaan: wat heel eigenaardig is, is dat horizontaal stuk dat aanvangt rond de 30/3. Het is alsof de natuurlijke daling plots onderbroken wordt ! En men stelt exact hetzelfde vast in de dodencurves. Daar ging dat eerder geciteerde paper over.

De constantheid van die waarde is verbazend.
Het wil zeggen dat we op een puur exponentiele daling zijn. Dat had ik al gezien aan de dodencurves, vooral van Italie en Spanje, die in een log plotje een rechte lijn naar beneden vormden.

Daar zijn twee verklaringen voor:

1) er zijn geen nieuwe besmettingen meer, maar de pool besmetten is exponentieel aan het afnemen en daaruit komen er, volgens een exponentiele daal-lijn. Maar dat zou willen zeggen dat mensen die ergens begin maart besmet werden, pas NU opgenomen zouden worden in ziekenhuizen. Ik zou denken dat dat het geval niet was. Voor de dodencurve was dat eventueel nog aannemelijk, dat men pas na 2 maanden sterft of zo, na een eeuwigheid IC. Mocht dat waar zijn, dan is dat verschrikkelijk: wij zijn allemaal al besmet, maar het kan een eeuwigheid duren voor de ziekte zich verklaart. Zoals met HIV.
2) dat de epidemie gewoon ongestoord voortgaat, maar met een R lichtjes kleiner dan 1, en dus heel langzaam aan het uitsterven is, *totaal onafhankelijk* van maatregelen, en heel ver van groepsimmuniteit (toenemende groepsimmuniteit doet gamma dalen). Maw, er zijn paden van besmetting die vrolijk zijn doorgegaan, op ongestoorde wijze, tijdens de lockdown.

Nu zijn die paden van besmetting, aangezien gamma lichtjes kleiner is dan 0, niet voldoende op de epidemie laten toe te nemen, maar het is wel "amper" voldoende, omdat we maar HEEL LICHT onder 0 zitten, en daar heel heel stabiel zitten.

Het is mogelijk dat de lockdown zekere paden heeft afgesloten, en andere vrij heeft gelaten. De afgesloten paden zorgden voor een plotse daling van gamma, de nog vrije paden gingen ongestoord voort met hun bijdrage tot gamma.

Zoals ik al stelde, dat zou het geval zijn mochten we van een constante waarde, bij de lockdown, snel dalen, en dan weer constant zijn. Jammer genoeg heb ik geen punten van ver VOOR de lockdown (geen data). Wat dodencurven suggereren, is dat de lineair dalende trend al weken ingezet was VOOR de lockdown, maar hier zie je dat niet want ik heb geen gegevens.

Het is een heel eigenaardige situatie.

Een andere mogelijke uitleg is dat we een grote bevolking hebben waarin dit virus net NIET kan propageren, met een gamma gelijk aan die lichtjes negatieve waarde EN we hadden een kleine groep superverspreiders die in het begin die gamma naar heel hoge waarden heeft gezet, maar, gezien het een kleine groep was, vrij snel naar groepsimmuniteit is geevolueerd: dat zou de dalende rechte in het begin kunnen verklaren. Eens die groep "uitgeschakeld was" door groepsimmuniteit, speelde die geen rol meer in de verspreiding, en ging de epidemie voort op de rest van het volk, met een lichtjes negatieve gamma.

Wat deze curve ook aangeeft, is dat er geen geleidelijk effect van het weer is. Mocht dat geleidelijke effect er zijn, dan zouden we gamma langzaam verder zien dalen, maar het is zo horizontaal als wat.
Je schreef al dat het virus ook wel in de macrofagen kan overleven?
Recent onderzoek op weefsel wijst ook in die richting.
Virus opruimen
Grünberg vindt ook de combinatie van acute en chronische schade opmerkelijk. "In de longen bijvoorbeeld zie je zowel vocht dat net uit de bloedvaten is gelekt als littekenweefsel dat eerder ontstond. We begrijpen nog niet wat dat betekent. Krijgt het lichaam het virus niet opgeruimd? Houdt het lichaam de ziekte in stand nadat het virus is verdwenen? https://nos.nl/artikel/2333750-patho...patienten.html

Laatst gewijzigd door Piero : 14 mei 2020 om 09:19.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 11:39   #2371
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...alen~a4d387d5/

Grotesk. In het vervolg wie mormels wil maar er ook maar zelf voor betalen. Een invalide moet maar zelf zijn rolstoel kopen want ik heb geen nodig. Prijzen openbaar vervoer verhogen voor degenen die het gebruiken. Een Belgisch "top econoom" van mijn kloten.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 14 mei 2020 om 11:44.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 12:50   #2372
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...alen~a4d387d5/

Grotesk. In het vervolg wie mormels wil maar er ook maar zelf voor betalen. Een invalide moet maar zelf zijn rolstoel kopen want ik heb geen nodig. Prijzen openbaar vervoer verhogen voor degenen die het gebruiken. Een Belgisch "top econoom" van mijn kloten.
De mop is trouwens dat hij de ouderen die het niet nodig hadden, doet betalen. De ouderen werden juist minder beschermd door de maatregelen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 mei 2020 om 12:50.
Oud 15 mei 2020, 06:48   #2373
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De mop is trouwens dat hij de ouderen die het niet nodig hadden, doet betalen. De ouderen werden juist minder beschermd door de maatregelen.
Sommige kan je gewoon niet volgen.

De lockdown heeft inderdaad enorme kosten veroorzaakt, kosten die niet het gevolg zijn van Corona, maar van paniek bij politici veroorzaakt door wetenschappers en de medische wereld.

Bejaarden werden opgesloten in groep. Hun WZC werden concentratiekampen.
Kampen waarin ze van de politici geen enkele mogelijkheid kregen te ontsnappen aan het virus.
Verzorgend personeel kreeg gewoon niet de middelen om de nodige beschermingsmaatregelen toe te passen.
Verder werden de bejaarden nog slechter behandeld dan gevangenen. Die kregen en krijg nog bewegingsvrijheid binnen de gevangenis, de bejaarden mochten en mogen niet eens uit hun kamer komen.
Buiten en gesprek via een machine geen enkele contact met iemand anders de het verzorgend personeel dat zelf in paniek was.

Maar ja, we hebben toch enkele verkeersdoden utgespaard.

Of toch niet;
Citaat:
Ongevallen tijdens lockdown twee keer dodelijker dan ervoor

Het aantal doden op onze snelwegen is de laatste 10 jaar zelfs nooit zo hoog geweest: 28 dit jaar, ten opzichte van 25 in 2019.

Ook positieve gevolgen

Toch had de lockdown ook positieve gevolgen. Algemeen daalde het aantal doden ter plaatse op de Belgische wegen tijdens de eerste drie maanden van 2020 met 6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het aantal letselongevallen daalde met 12 procent, van 8.492 naar 7.452. “Zonder lockdown was het aantal doden gelijk gebleven, en het aantal letselongevallen met twee procent gestegen”, aldus Vias.

Het aantal doden daalde sterk bij de voetgangers (van 24 naar 16) en de fietsers (van 12 naar 5). Bij de autobestuurders was er geen evolutie (54 doden), en er was een stijging bij de andere types weggebruikers, vooral bij de bromfietsen (van 2 naar 6 doden).

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...voor~a434238f/

Citaat:
“Dit is een zeer ongewone verkeersperiode”, zegt Stef Willems van veiligheidsinstituut VIAS. “In de eerst zes weken van de lockdown (tot eind april, red.) waren er naar schatting 4.000 ongevallen met gewonden en 50 verkeersdoden minder dan gewoonlijk, omdat er zo weinig verkeer was. Nu meer mensen opnieuw uit hun kot komen neemt het verkeer opnieuw toe en verwachten we opnieuw meer ongevallen.”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...chap~a42e137a/

We gaan dus niet alleen een econonische tol mogen betalen voor de lockdown, maar we gaan er ook nog eens maatschappeijk voor mogen betalen, dit met verkeersdoden.

Verkeersdeskundige zeggen; “Door wekenlange lockdown zijn we het rijden verleerd”
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 06:59   #2374
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Zijn alle wetenschappers in België politiek georiënteerd.
Hier weer een voorbeeld.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05...navirus-treft/

"De onderzoekers besluiten dat de oorzaak voor deze oversterfte waarschijnlijk het coronavirus is."
"Maar volgens de VUB-onderzoekers is de Belgische meting juist."

Een conclusie die waarschijnlijk is, zo doe ik er gemakkelijk honderd per dag.
De meting is juist. Probleem is dat er geen meting is geweest. Men deed zo goed als geen testen na overlijden of er een covid infectie was, er werd gewoon corona ingevuld op de akte.

Toch wil professor Deboosere de cijfers nuanceren. “Het feit dat jongeren veel minder sterk voorkomen in de overlijdensstatistieken betekent niet dat ze niet door de ziekte getroffen worden", besluit de professor.
En als de cijfers niet meewerken dan gaat men wat nuanceren.
Oud 15 mei 2020, 07:04   #2375
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn alle wetenschappers in België politiek georiënteerd.
Hier weer een voorbeeld.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05...navirus-treft/

"De onderzoekers besluiten dat de oorzaak voor deze oversterfte waarschijnlijk het coronavirus is."
"Maar volgens de VUB-onderzoekers is de Belgische meting juist."

Een conclusie die waarschijnlijk is, zo doe ik er gemakkelijk honderd per dag.
De meting is juist. Probleem is dat er geen meting is geweest. Men deed zo goed als geen testen na overlijden of er een covid infectie was, er werd gewoon corona ingevuld op de akte.

Toch wil professor Deboosere de cijfers nuanceren. “Het feit dat jongeren veel minder sterk voorkomen in de overlijdensstatistieken betekent niet dat ze niet door de ziekte getroffen worden", besluit de professor.
En als de cijfers niet meewerken dan gaat men wat nuanceren.
Alle wetenschappers die in de media verschijnen, zitten op een post betaald door de overheid.

Zij kunnen de officiele cijfers dus niet aanvallen zonder hun job in gevaar te brengen.

Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

Nooit vergeten.

Laatst gewijzigd door Jantje : 15 mei 2020 om 07:07.
Oud 15 mei 2020, 07:05   #2376
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Ik heb gisteren nog een voorbeeld gehoord, iemand die al een tijdje aan het sterven was gaat uiteindelijk dood, oorzaak corona omdat er geen test uitgevoerd was om te bewijzen dat het geen corona was.

Het wordt belachelijk, ze doen extreem hun best om de cijfers omhoog te krijgen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 07:07   #2377
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Sommige kan je gewoon niet volgen.

De lockdown heeft inderdaad enorme kosten veroorzaakt, kosten die niet het gevolg zijn van Corona, maar van paniek bij politici veroorzaakt door wetenschappers en de medische wereld.

Bejaarden werden opgesloten in groep. Hun WZC werden concentratiekampen.
Kampen waarin ze van de politici geen enkele mogelijkheid kregen te ontsnappen aan het virus.
Verzorgend personeel kreeg gewoon niet de middelen om de nodige beschermingsmaatregelen toe te passen.
Verder werden de bejaarden nog slechter behandeld dan gevangenen. Die kregen en krijg nog bewegingsvrijheid binnen de gevangenis, de bejaarden mochten en mogen niet eens uit hun kamer komen.
Buiten en gesprek via een machine geen enkele contact met iemand anders de het verzorgend personeel dat zelf in paniek was.

Maar ja, we hebben toch enkele verkeersdoden utgespaard.

Of toch niet;
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...voor~a434238f/

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...chap~a42e137a/

We gaan dus niet alleen een econonische tol mogen betalen voor de lockdown, maar we gaan er ook nog eens maatschappeijk voor mogen betalen, dit met verkeersdoden.

Verkeersdeskundige zeggen; “Door wekenlange lockdown zijn we het rijden verleerd”
In Nederland idem, wel de helft minder ongelukken maar evenveel doden tijdens de lockdown.

https://nos.nl/artikel/2333823-helft...onacrisis.html
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 08:07   #2378
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik heb gisteren nog een voorbeeld gehoord, iemand die al een tijdje aan het sterven was gaat uiteindelijk dood, oorzaak corona omdat er geen test uitgevoerd was om te bewijzen dat het geen corona was.

Het wordt belachelijk, ze doen extreem hun best om de cijfers omhoog te krijgen.
Ik hoop dat je niet werkelijk meent dat elk overlijden moet gepaard gaan met uitgebreide bloedanalyses naar de doodsoorzaak. Omwille van de onmogelijkheid om dat bij elk overlijden te testen is de indirecte berekening via de oversterfte net beter.

Enkel als men een geloofwaardige andere verklaring dan corona als oorzaak van de opvallende oversterfte kan komen, is dat een zeer goede proxy om de dodentol ervan in te schatten.

Er staat ons een economische schok zonder voorgaande te wachten, en dat dringt bij velen nog niet door omdat we nu nog kunnen teren op de relatieve welvaart van de periode ervoor. En ik denk dat die prijs te groot is ifv wat corona is. Maar in die discussie moeten we niet flauw doen ook: de oversterfte in de maanden maart en april is groot en toe te schrijven aan corona.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 15 mei 2020 om 08:16.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 08:43   #2379
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik hoop dat je niet werkelijk meent dat elk overlijden moet gepaard gaan met uitgebreide bloedanalyses naar de doodsoorzaak. Omwille van de onmogelijkheid om dat bij elk overlijden te testen is de indirecte berekening via de oversterfte net beter.

Enkel als men een geloofwaardige andere verklaring dan corona als oorzaak van de opvallende oversterfte kan komen, is dat een zeer goede proxy om de dodentol ervan in te schatten.

Er staat ons een economische schok zonder voorgaande te wachten, en dat dringt bij velen nog niet door omdat we nu nog kunnen teren op de relatieve welvaart van de periode ervoor. En ik denk dat die prijs te groot is ifv wat corona is. Maar in die discussie moeten we niet flauw doen ook: de oversterfte in de maanden maart en april is groot en toe te schrijven aan corona.
Toch is het geen alleenstaand geval.
Daarom ook dat men bij de doden buiten de ziekenhuizen, spreekt over vermoedelijke coronadoden.

En ik dacht ook lang dat de oversterfte een juist beeld van het echte aantal coronadoden zou geven.
Maar ook dat is dus niet juist. In de WZC sterven er meer mensen aan de gevolgen van vereenzaming dan er aan corona sterven.
Daarnaast is bij veel van de coronadoden, de besmetting enkel de laatste druppel in heel hun medische toestand.
De besmetting is dus slechts een indirecte bijdrager van het overlijden, de directe doodsoorzaken zijn andere onderliggende medische problemen, maar ze worden wel geteld als coronadoden.
Oud 15 mei 2020, 09:15   #2380
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Alle wetenschappers die in de media verschijnen, zitten op een post betaald door de overheid.

Zij kunnen de officiele cijfers dus niet aanvallen zonder hun job in gevaar te brengen.

Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

Nooit vergeten.
die zijn meestal vast benoemd. En net daarom onafhankelijk
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be