Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Schuldig of onschuldig?
Schuldig 48 38,71%
Onschuldig 76 61,29%
Aantal stemmers: 124. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 september 2010, 11:53   #221
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Een passionele moord is nooit gepland.
Kun je een bron geven van die bewering?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:03   #222
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Kun je een bron geven van die bewering?
De dikke van Daele? Of Wikipedia?

A crime of passion, in popular usage, refers to a crime in which the perpetrator commits a crime, especially assault or murder, against someone because of sudden strong impulse such as sudden rage or heartbreak rather than as a premeditated crime.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:08   #223
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Kun je een bron geven van die bewering?
het woord "passie" u onbekend?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:12   #224
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
De dikke van Daele? Of Wikipedia?

A crime of passion, in popular usage, refers to a crime in which the perpetrator commits a crime, especially assault or murder, against someone because of sudden strong impulse such as sudden rage or heartbreak rather than as a premeditated crime.
Dus stel dat het gebeurd is zoals je zegt: minnaar ligt te vrijen met het slachtoffer en de parachute ligt daar. Clottemans krijgt het te kwaad en knipt de pilot chute door.

Lijkt me een schoolvoorbeeld van een passionele moord. Dat het slachtoffer niet op het moment van de woede stierf maar pas later, lijkt mij eerder een technisch detail.

In de Dikke Van Dale is overigens hier niets over te vinden

Laatst gewijzigd door Vito : 27 september 2010 om 12:12.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:24   #225
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 28 juli 2005
Berichten: 918
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is veel te kort door de bocht;
maar we kennen je mening, die beïnvloed is door je eigen frapatsen ...

het moet dus zijn: de magistraat oordeelt over de voorliggende bewijzen volgens zijn innerlijke overtuiging.


Je zou in een wet kunnen stellen dat een getuigenverklaring pas bewijskrachtig kan worden als de feiten opgemerkt werden door twee personen, binnen een afstand van 35 meter; of ook door drie personen binnen een afstand van 55 meter. Tenzij één van hen een verrekijker heeft. En ook tenzij één van hen een bril draagt: die getuige moet dichter staan.
Nu in ons systeem (en in vele andere landen, maar ik ken dat niet in detail) oordeelt een rechter naar zijn innerlijke overtuiging: hoe objectief is die getuige, hoe kwam zijn getuigenis tot stand, hoe klopt alles met de rest van het verhaal en de rest van de getuigen enz. enz.
D�*t, gecombineerd met het principe van 'twijfel is altijd in het voordeel van de verdachte', maakt dat het een goed systeem is.

Hoewel ik het hier met je eens ben, Schoofmans, wil ik toch even de nuance toevoegen dat een jaar in voorarrest zitten en tegen wil en dank bij de gehele bevolking bekend geworden zijn om wel heel dubieuze redenen, een verrekt hoge prijs is voor dat "voordeel" van dat "goeie systeem".

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:28   #226
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 28 juli 2005
Berichten: 918
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Overigens:
wel een eigenaardig meiske: op haar leeftijd eerst een tijdje tweede viool spelen in een overspelige relatie (dus niet in een huwelijkse relatie !!), dan naar de States trekken en daar ook in rare papieren terecht komen, dan terug naar haar tweede viool situatie ...

Nu, dat is geen bewijs op zich, juist maar een bedenking van mij: ge zult zoiets maar tegenkomen op weg naar uw bedstee ...
Naar uw bedstee is niks, 't is de volgende ochtend waar ik schrik zou van hebben

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:36   #227
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 28 juli 2005
Berichten: 918
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
In feite is miss piggy de enige die het gedaan k�*n hebben.
Deze stelling kan nooit kloppen maar zelfs als ze zou waar zijn, is het op zich geen bewijs. Integendeel vertelt het veel over de aanklager als die nog geen hard bewijs kan vinden tegen de zogenaamd enige mogelijke schuldige.

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:42   #228
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 28 juli 2005
Berichten: 918
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Voor zelfmoord hoef je je parachute niet te saboteren. Je kan ook gewoon je parachute niet openen.
Niet waar, die opent zichzelf vanaf een bepaalde hoogte (laagte)

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:44   #229
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Niet waar, die opent zichzelf vanaf een bepaalde hoogte (laagte)

Noorman
Alleen als je een AAD gebruikt en op voorhand instelt.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:54   #230
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is nu eenmaal hoe het Belgische gerecht werkt. De procueur die kiest iemand uit en die heeft het gedaan, daar wordt het hele onderzoek op toegespitsts.

Er worden geen andere pistes bewandeld of onderzocht, daar is noch het geld voor en noch de manschappen. De procureur, die a charge en a decharge moet werken vergeet dat nogal eens.

Daarom zitten in Belgie mensen soms jarenlang in voorarrest en volgt er dan een vrijspraak.
Xenophone, heb je enig idee hoe in de praktijk iemand wordt vergoed die onschuldig in voorhechtenis heeft gezeten ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 27 september 2010 om 12:55.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 12:55   #231
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 28 juli 2005
Berichten: 918
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
En wat ook 100% zeker is. Als EC wordt vrijgesproken loopt er een moordenaar vrij rond.

Het enige wat verandert door haar te veroordelen is die 100%

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 13:14   #232
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is nu eenmaal hoe het Belgische gerecht werkt. De procueur die kiest iemand uit en die heeft het gedaan, daar wordt het hele onderzoek op toegespitsts.

Er worden geen andere pistes bewandeld of onderzocht, daar is noch het geld voor en noch de manschappen. De procureur, die a charge en a decharge moet werken vergeet dat nogal eens.

Daarom zitten in Belgie mensen soms jarenlang in voorarrest en volgt er dan een vrijspraak.
Xeno, een procureur des konings kan onderzoeksopdrachten opleggen aan een onderzoeksrechter. Uiteindelijk werkt deze laatste totaal onafhankelijk.

Hoe dan ook. Ik vind het niet meer dan goed dat de zaak Clothemans zoveel media-aandacht krijgt. En dit om de eenvoudige reden dat iemand slechts kan veroordeeld worden als de feiten bewezen worden, en niet in functie van een mening van een jury.

Als we niet goed opletten wordt uiteindelijk een jonge vrouw veroordeeld omdat ze toevallig verliefd is geworden op de vriend van haar oudere clubgenote.

Ben eens benieuwd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 27 september 2010 om 13:16.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 14:03   #233
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Xeno, een procureur des konings kan onderzoeksopdrachten opleggen aan een onderzoeksrechter. Uiteindelijk werkt deze laatste totaal onafhankelijk.

Hoe dan ook. Ik vind het niet meer dan goed dat de zaak Clothemans zoveel media-aandacht krijgt. En dit om de eenvoudige reden dat iemand slechts kan veroordeeld worden als de feiten bewezen worden, en niet in functie van een mening van een jury.
Laat dat nu net WEL het geval zijn...
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 14:10   #234
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 54.420
Standaard

Hoe zit dat eigenlijk met de besluitvorming van de jury ?? Is dat een gewone meerderheid, dus minstens 6+1, of moet er unanimiteit bestaan ???
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 14:32   #235
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Xenophone, heb je enig idee hoe in de praktijk iemand wordt vergoed die onschuldig in voorhechtenis heeft gezeten ?
Onschuldig in de gevangenis zitten is geen reden tot schadevergoeding van de staat, het werkt anders.

Het moet de fout zijn van het openbaar ministerie dat je onschuldig hebt vast gezeten.

Als de rechter u vrijspreekt dan mag je de staat dagvaarden, in dat proces zal men dan onderzoeken wie er fout is, als dat niet het parket/openbaar ministerie is dan kan u fluiten naar uw schadevergoeding.

Als het parket zegt dat ze een anonieme tip hebben gekregen waarop ze moesten reageren door u op te sluiten, dan is de tipgever fout. U mag dan klacht neer leggen tegen onbekenden om uw schadevergoeding te krijgen. En vermits de dader niet gekend is wordt uw klacht prompt geseponeerd door - inderdaad, de procureur.

Dus, schadevergoeding ja, als u kan bewijzen dat het parket fout was.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 27 september 2010 om 14:33.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 14:34   #236
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Xeno, een procureur des konings kan onderzoeksopdrachten opleggen aan een onderzoeksrechter. Uiteindelijk werkt deze laatste totaal onafhankelijk.

Hoe dan ook. Ik vind het niet meer dan goed dat de zaak Clothemans zoveel media-aandacht krijgt. En dit om de eenvoudige reden dat iemand slechts kan veroordeeld worden als de feiten bewezen worden, en niet in functie van een mening van een jury.

Als we niet goed opletten wordt uiteindelijk een jonge vrouw veroordeeld omdat ze toevallig verliefd is geworden op de vriend van haar oudere clubgenote.

Ben eens benieuwd.
De procureur geeft de onderzoeksrechter zijn opdrachten ja, ik betwijfel dat niet.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 14:37   #237
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Laat dat nu net WEL het geval zijn...
Ja, alleen heeft men nu kortelings de wet aangepast na veroordelingen uit Europa zodat ook een jury nu moet motiveren.

"Wij denken dat ze schuldig is" is nu niet meer genoeg, het moet nu zijn: "wij denken dat ze schuldig is om die en die reden."
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 14:51   #238
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Vrijdag begint in Tongeren het proces tegen Els Clottemans, die verdacht wordt van het saboteren van de parachute van haar liefdesrivale.
Deze stortte te pletter tijdens een gezamenlijke sprong met de verdachte en hun gezamelijke liefde.
'Laat het gerecht haar werk doen' is hier geen optie meer.
Het gerecht heeft haar werk gedaan en alle aanwijzingen gaan unilateraal in richting van Clottemans.
Alleen zijn er geen harde, materiële bewijzen.
Haar lot ligt dus in handen van een jury. Mensen zoals u en ik.
Wat denkt het forum?
(anonieme poll)
Ik kan geen uitspraak doen over de schuldvraag, wegens gebrek aan kennis van het dossier.

Maar ik durf hier wel een andere zaak opeen briefje geven.
En dat is dat er een beroep zal volgen na de uitspraak en dat deze zaak ons nog heel veel geld zal kosten.
Want er is geen enkel direct bewijs dat haar schuldig verklaard en geen enkele directe aanwijzing dat ze het heeft gedaan.

Het hele proces is opgebouwd op vermoedens, mogelijkheden en mogelijke motieven om te moorden.

Ik ben blij dat ik geen deel uitmaak van de jury die hier moet beslissen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 14:58   #239
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Zeg, maar als zij 't niet zou gedaan hebben, hebben ze dan eigenlijk nog een andere verdachte?
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 15:15   #240
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.870
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik kan geen uitspraak doen over de schuldvraag, wegens gebrek aan kennis van het dossier.

Maar ik durf hier wel een andere zaak opeen briefje geven.
En dat is dat er een beroep zal volgen na de uitspraak en dat deze zaak ons nog heel veel geld zal kosten.Want er is geen enkel direct bewijs dat haar schuldig verklaard en geen enkele directe aanwijzing dat ze het heeft gedaan.

Het hele proces is opgebouwd op vermoedens, mogelijkheden en mogelijke motieven om te moorden.

Ik ben blij dat ik geen deel uitmaak van de jury die hier moet beslissen.
Geen beroepsmogelijkheid na Assisen.

Hier krijg je levenslang zonder in beroep te kunnen gaan.

Wie zei er ook weer dat Belgie een democratie was?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be