Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2002, 10:12   #221
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik merk immers nu - tot mijn grote spijt - dat Nederland maar weinig doet aan de verdediging van de Nederlandse taal op Europees niveau. Toen Nederland enkele jaren terug het voorzitterschap van de EU waarnam, was alles eentalig Engels.
Welke perfide crapuleuze Engelstalige bevolkingsgroep in Nederland is daar, analoog aan onze waalse gemeenschap, verantwoordelijk voor

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En Kok meende dat hij hoognodig alles in het Engels hoorde te moeten doen. In belabberd Engels dan nog wel... Zoiets bedroeft mij toch wel.
En met die nestbevuilers wil jij een groot-nederlands verbond aangaan.
Tsssssssssss............
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 10:21   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.935
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En Kok meende dat hij hoognodig alles in het Engels hoorde te moeten doen. In belabberd Engels dan nog wel... Zoiets bedroeft mij toch wel.
En met die nestbevuilers wil jij een groot-nederlands verbond aangaan.
Met de Nederlandse bevolking. Niet met Kok. En nu is er trouwens Balkenende, die trouwens een mooi, stijlvol, ietwat gedragen Nederlands spreekt. Iemand die overduidelijk cultuur heeft.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 10:30   #223
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Met de Nederlandse bevolking. Niet met Kok. En nu is er trouwens Balkenende, die trouwens een mooi, stijlvol, ietwat gedragen Nederlands spreekt. Iemand die overduidelijk cultuur heeft.
Kok is is dus in jouw ogen niet representatief voor de nederlandse bevolking, maar Balkenende wel Rare redenering.
Ik volg te weinig de handel en wandel van deze nederlandse politiek zwaargewichten.
Wat ik je wel kan verzekeren, is dat je bijzonder weinig affiniteit zou voelen met het taaltje dat b.v. mijn Rotterdamse kennissen uitbraken-mompelen.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 11:00   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.935
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Kok is is dus in jouw ogen niet representatief voor de nederlandse bevolking, maar Balkenende wel Rare redenering.
Ik volg te weinig de handel en wandel van deze nederlandse politiek zwaargewichten.
Wat ik je wel kan verzekeren, is dat je bijzonder weinig affiniteit zou voelen met het taaltje dat b.v. mijn Rotterdamse kennissen uitbraken-mompelen.
Mij gaat het niet om representativiteit of zo van een eerste minister, maar om een principiële keuze. Vlaanderen en Nederland zijn door hun historische banden nauw met elkaar verwant, en juist deze rijkdom moeten we tenvolle weten te gebruiken in onze tijd. Een samengaan van twee staten of hereniging lijkt me een zeer goede weg om samen sterk te staan in een eengemaakt Europa.

Balkenende spreekt heus niet dat rauwe taaltje van de Randstad (sorry voor de meelezende Hollanders), wel dat gedragen Nederlands dat je nog wel meer aantreft bij de betere kringen. De toenemende verhollandsing van de standaardtaal in Nederland betreur ik, en met mij trouwens ook vele niet-Hollandse Nederlanders. In Nederland word je niet zelden aangekeken wanneer je met een zachte g spreekt, of je taal niet doorspekt met allerlei tweeklanken die er eigenlijk niet horen...
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 11:20   #225
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Nederland doet inderdaad (te) weinig om het Nederlands te "beschermen". Ik heb zelfs gehoord -en hou je vast- dat men op Schiphol het Nederlands gaat bannen en op alle borden enkel het Engels gaat gebruiken. Zogezegd om het "internationale karakter van Schiphol".

Tja, hoe kan je dan van buitenlanders respect voor het Nederlands verwachten als je het ZELF nog niet hebt!?

En wie heeft er tegen deze praktijken geprotesteerd? Het VLAAMSE Taal Aktie Komitee!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 11:27   #226
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Nederland doet inderdaad (te) weinig om het Nederlands te "beschermen". Ik heb zelfs gehoord -en hou je vast- dat men op Schiphol het Nederlands gaat bannen en op alle borden enkel het Engels gaat gebruiken. Zogezegd om het "internationale karakter van Schiphol".

Tja, hoe kan je dan van buitenlanders respect voor het Nederlands verwachten als je het ZELF nog niet hebt!?

En wie heeft er tegen deze praktijken geprotesteerd? Het VLAAMSE Taal Aktie Komitee!
Hoe gaan ze Schiphol vertalen?
Boat-ass?
Ship-butt?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 11:55   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.935
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Nederland doet inderdaad (te) weinig om het Nederlands te "beschermen". Ik heb zelfs gehoord -en hou je vast- dat men op Schiphol het Nederlands gaat bannen en op alle borden enkel het Engels gaat gebruiken. Zogezegd om het "internationale karakter van Schiphol".

Tja, hoe kan je dan van buitenlanders respect voor het Nederlands verwachten als je het ZELF nog niet hebt!?
Het is al een tijdje zo dat alle borden te Schiphol eentalig Engels zijn. Merkwaardig toch, vooral als je weet dat andere luchthavens in Europese landen waar "ook" een "exotische" taal wordt gesproken steeds tweetalig zijn: IJsland, Griekenland om er maar enkele te noemen.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 12:29   #228
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

nog iets, is de belasting in België niet berekent op het loon? En bij de Nederlanders op het vermogen? Is dit een kleinigheid?

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:01   #229
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Leuk initiatief dat Taal Aktie Komitee, maar wel jammer dat er in de naam zelf al 2 fouten staan.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:27   #230
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Leuk initiatief dat Taal Aktie Komitee, maar wel jammer dat er in de naam zelf al 2 fouten staan.
Misschien is dat juist de bedoeling

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:41   #231
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Uw mening omtrent Maxima slaat ook geheel de plank mis. Zij is enorm sexy juist. Mathilde is inderdaad een domme barbipop zonder enige charme. Die warmte die Mazima uitstraalt is met geen pen te beschrijven. Haar mooi ronde vormen brengen menigeen in extase.
Gelukkig vallen we niet allem�*al op hetzelfde type.
Ik zie Mathilde dus duidelijk wél zitten, maar zij ziet me niet eens staan.
Hé jongens, misschien kunnen jullie eens gezellig samen foto's gaan uitwisselen van jullie idool?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:43   #232
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan
Juist. Al zouden we er goed aan doen onze culturele banden te verstevigen. Ik merk immers nu - tot mijn grote spijt - dat Nederland maar weinig doet aan de verdediging van de Nederlandse taal op Europees niveau. Toen Nederland enkele jaren terug het voorzitterschap van de EU waarnam, was alles eentalig Engels. En Kok meende dat hij hoognodig alles in het Engels hoorde te moeten doen. In belabberd Engels dan nog wel... Zoiets bedroeft mij toch wel.
Mij ook, maar in internationale contacten heerst er een soort minderwaardigheidscomplex van Nederlanders over het Nederlands. Sommigen lijken zich zelfs te willen verontschuldigen voor het feit dat ze niet van huis uit Engels spreken.
Kok spreekt inderdaad slecht Engels, maar onvergetelijk is zijn Frans. Toen Chirac enkele jaren geleden in Nederland was voor een staatsbezoek, had hij ook een ontmoeting met Kok, waarna de twee zoals gebruikelijk een verklaring aflegden aan de pers. Chirac hield een heel verhaal over de betrekkingen met Nederland en de kritiek die hij had op sommige punten van het Nederlandse beleid. Toen hij uitgesproken was, werd Kok ook om een mening gevraagd, die vervolgens antwoordde: "La même pour moi" en de bijeenkomst beëindigde.

Citaat:
Wat ik je wel kan verzekeren, is dat je bijzonder weinig affiniteit zou voelen met het taaltje dat b.v. mijn Rotterdamse kennissen uitbraken-mompelen.
Mot jij een stuiter voor je broodmolen?

Citaat:
De toenemende verhollandsing van de standaardtaal in Nederland betreur ik, en met mij trouwens ook vele niet-Hollandse Nederlanders.
Als u doelt op het Poldernederlands en de uitspraak van de R, ben ik dat als wel-Hollandse Nederlander met u eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Nederland doet inderdaad (te) weinig om het Nederlands te "beschermen". Ik heb zelfs gehoord -en hou je vast- dat men op Schiphol het Nederlands gaat bannen en op alle borden enkel het Engels gaat gebruiken. Zogezegd om het "internationale karakter van Schiphol".

Tja, hoe kan je dan van buitenlanders respect voor het Nederlands verwachten als je het ZELF nog niet hebt!?

En wie heeft er tegen deze praktijken geprotesteerd? Het VLAAMSE Taal Aktie Komitee!
Hoe gaan ze Schiphol vertalen?
Boat-ass?
Ship-butt?
Dan vind ik inderdaad een slechte ontwikkeling, maar dat is gedaan omdat de borden 'te druk' waren door alle tweetalige opschriften. Uit een peiling onder de lezers van het tijdschrift Onze Taal bleek dat een ruime meerderheid tegen het verdwijnen van het Nederlands is. Veel mensen argumenteerden dat het een luchthaven juist het uithangbord van een land is en dat je daar voor het eerst in contact komt met de taal van het land, wat velen ook leuk vinden als ze zelf op een buitenlandse luchthaven komen.

Schiphol wordt niet vertaald trouwens, hoewel Engelsen het uitspreken als Skip-'ol en Fransen als Sjiefól. Voor wie het weten wil: de naam heeft te maken met de ligging in de Haarlemmermeer (vroeger een groot meer), en ik heb ooit geleerd dat met Schiphol een soort baai werd aangeduid waar een aantal schepen zijn vergaan. Maar er blijken nog twee verklaringen voor de naam: http://home.student.uva.nl/paul.veth.../schiphol.html
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:50   #233
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
nog iets, is de belasting in België niet berekent op het loon? En bij de Nederlanders op het vermogen? Is dit een kleinigheid?
In Nederland is er belasting op loon èn op vermogen. Maar dat is verder geen probleem, want in een confederaal Koninkrijk kunnen de landen zelf hun belasting heffen. Nederland ontvangt ook geen belasting uit de Antillen bijv. Ze hebben zelfs een eigen Nationale Bank en nog steeds een eigen munt, de Antiliaanse Gulden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:52   #234
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
nog iets, is de belasting in België niet berekent op het loon? En bij de Nederlanders op het vermogen? Is dit een kleinigheid?
In Nederland is er belasting op loon èn op vermogen. Maar dat is verder geen probleem, want in een confederaal Koninkrijk kunnen de landen zelf hun belasting heffen. Nederland ontvangt ook geen belasting uit de Antillen bijv. Ze hebben zelfs een eigen Nationale Bank en nog steeds een eigen munt, de Antiliaanse Gulden.
En dan hebben we het nog niet over Friesland, allemaal te ingewikkeld dus

Dus: een onafhankelijk Vlaanderen! Met desnoods meer bevoegdheden voor provincies en gemeentes, zoals in GH Luxemburg.

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:59   #235
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En dan hebben we het nog niet over Friesland, allemaal te ingewikkeld dus

Dus: een onafhankelijk Vlaanderen! Met desnoods meer bevoegdheden voor provincies en gemeentes, zoals in GH Luxemburg.
Friesland is gewoon een provincie van Nederland, Thomas. Maar wat is er nou zo ingewikkeld, een confederaal Koninkrijk met vier landen? Weet je wel hoeveel kantons de confederatie Zwitserland heeft? Daar gaat het allemaal prima, al honderden jaren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:01   #236
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En dan hebben we het nog niet over Friesland, allemaal te ingewikkeld dus

Dus: een onafhankelijk Vlaanderen! Met desnoods meer bevoegdheden voor provincies en gemeentes, zoals in GH Luxemburg.
Friesland is gewoon een provincie van Nederland, Thomas. Maar wat is er nou zo ingewikkeld, een confederaal Koninkrijk met vier landen? Weet je wel hoeveel kantons de confederatie Zwitserland heeft? Daar gaat het allemaal prima, al honderden jaren.
Waarom dan scheiden van Walonië, we kunnen toch juist hezelfde systeem toepassen dat jij hier voorstelt maar dan met Walnië of nog beter zelf met gans de BENELUX!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:05   #237
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Waarom dan scheiden van Walonië, we kunnen toch juist hezelfde systeem toepassen dat jij hier voorstelt maar dan met Walnië of nog beter zelf met gans de BENELUX!
Omdat Vlaanderen samen met Nederland een homogener land creeërt, min of meer een natiestaat, en omdat het internationale en culturele voordelen heeft. De gehele Benelux in een land is al eens geprobeerd (1815-1830), maar de Franstaligen waren daar niet zo blij mee...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:09   #238
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Waarom dan scheiden van Walonië, we kunnen toch juist hezelfde systeem toepassen dat jij hier voorstelt maar dan met Walnië of nog beter zelf met gans de BENELUX!
Omdat Vlaanderen samen met Nederland een homogener land creeërt, min of meer een natiestaat, en omdat het internationale en culturele voordelen heeft. De gehele Benelux in een land is al eens geprobeerd (1815-1830), maar de Franstaligen waren daar niet zo blij mee...
Rond die tijd was Vlaanderen ook bij Nederland, de Vlamingen waren daar ook niet zo blij mee ! Is Zwistserland een homogeen land? Luxemburg? Ik zie niet in waarom samengaan met Nederland als we het ook grootser kunnen doen en het op hetzelfde neer komt en beter is voor de economie ( -> Luxemburg )

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:14   #239
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Rond die tijd was Vlaanderen ook bij Nederland, de Vlamingen waren daar ook niet zo blij mee !
Is de Vlamingen dan wat gevraagd toen? Volgens mij heeft de elite, die Franstalig was, met hulp van Frankrijk ervoor gezorgd dat België zich afscheidde.

Citaat:
Is Zwistserland een homogeen land? Luxemburg? Ik zie niet in waarom samengaan met Nederland als we het ook grootser kunnen doen en het op hetzelfde neer komt en beter is voor de economie ( -> Luxemburg )
Omdat de Franstaligen dat waarschijnlijk niet willen, 4 miljoen Franstaligen tegenover 22 miljoen Nederlandstaligen en een half miljoen Luxemburgers. Luxemburg is trouwens wel een redelijk homogeen land en ik vraag me ook af of zij daar zo gelukkig mee zouden zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 14:17   #240
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Luxemburg homogeen? Nu val ik bijna van mijn stoel ! Drie talen in Luxemburg, op zo een klein opervlakte:

- Duits
- Frans
- het Luxemburgs ( of hoe noemen ze dat? )

wat ge homogeen noemt

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be