Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2008, 15:02   #221
luc154
Parlementslid
 
luc154's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2008
Berichten: 1.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Neen Luc,

Jij GELOOFT dat er bewijzen zijn voor het bestaan van de here Jezus.

Ik GELOOF NIET dat er bewijzen zijn voor het bestaan van jouw here Jezus.

Dit heeft juist NIETS te maken met het logische denken van jou kant, wel met goedgelovigheid, met het je laten inpakken door het instituut en haar luitenanten.

Dit heeft EVENMIN iets te maken met (on-)oprechtheid, maar als jij dit als een reden aanvoelt om niet meer te kunne discussiëren dan is dat maar zo, blijf jij maar hangen in jouw enge hoekje.
Ik ga u aantonen dat uw manier van bewijsvoering inconsistent is.
Laat mij u deze vraag stellen: geloof jij dat de Griekse dichter Homerus bestaan heeft? zo ja, waarom geloof je dat? Zo niet, waarom geloof je dat niet?
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2008, 15:13   #222
Preuße
Minister
 
Preuße's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: Königreich Belgien
Berichten: 3.008
Standaard

Luc154, U bent een prima kerel! Ik heb de discussie met veel interesse gevolgd. Mijn hoed af voor zoveel Bijbelkennis en geestelijke alertheid.
__________________
Mit Gott für König und Vaterland!

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 14:16   #223
wauwelaer
Lokaal Raadslid
 
wauwelaer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 april 2008
Locatie: Nuth(NL)
Berichten: 326
Standaard Een kleine correctie op Jesus als Mensenzoon

[quote=luc154;3479566] Jesus was een rabbi. Hij leerde uit de Torah de Talmud en de Mishnah. Hij beschouwde zich nooit als een rechtststreekse zoon van G-d. Ook noemde hij zich niet de Messias. Immers, G-d schiep de mens (Adam) en zijn afstammelingen heten Benei Adam oftewel de Mensenzoon.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 8 juni 2008 om 14:18.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 14:28   #224
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Luc154, U bent een prima kerel! Ik heb de discussie met veel interesse gevolgd. Mijn hoed af voor zoveel Bijbelkennis en geestelijke alertheid.
Vooral geestelijke armoede neem ik waar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:31   #225
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Ik ga u aantonen dat uw manier van bewijsvoering inconsistent is.
Ach zo, ik heb eerder het gevoel dat ik ga scoren....
Atheïsten -gelovigen 1-0
En waarom mijn beste, gewoon om Uw vraag te beantwoorden....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Laat mij u deze vraag stellen: geloof jij dat de Griekse dichter Homerus bestaan heeft?
Inderdaad mijn beste,de blinde griekse dichter Homerus heeft inderdaad bestaan..Zijn meesterwerken het ilias en odyssee zijn niet alleen geschreven bewijzen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
zo ja, waarom geloof je dat? Zo niet, waarom geloof je dat niet?
Sterker nog ,het is op de basis van deze twee meesterwerken die de trojaanse oorlog beschreven vanuit twee gezichtspunten gezien...
Sterker nog mijn beste, de beschrijvingen uit Homerus meesterwerken wat de ligging van de stad troje betrof vormden de basis voor de zoektocht van de man die uiteindelijk de stad troje vond en opgroef,met name de duitser Ernst Schliemann..Schliemanns succes bevestigde aldus dat Homerus géén mytische figuur was die dichtte over verzonnen oorlogen...
En dit in tegenstelling tot de bijbel, dat géén enkel concreet bewijs kan voorleggen van de persoon Jezus of zeg maar de stenen tafels met de tien geboden...Het graf dat men aan Jezus toeschreef was gewoon een lege grot,die aan iederéén kan toebehoord hebben...en de stenen tafels in het klooster in ethiopie mag niemand zogezegd zien,waarom niet denkt U, gewoon omdat ze niet bestaan....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:42   #226
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.721
Standaard

Wat betreft Homerus, daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Wellicht heeft hij echt bestaan, maar sommigen beweren van niet, en beweren dat de Illias en de Odysea eigenlijk door twee verschillende mensen (of meer) geschreven werden.

En wat Troje betreft, mja, dat is een netelige discussie. Er is een zekere consensus dat Troje in Turkijke ligt / lag, maar er zijn een heleboel wetenschappers die daar lang niet overtuigd van zijn.

Eigenlijk is er weinig sterk bewijsmateriaal om aan te nemen dat de stad die Schliemann vond, echt wel Troje is. Hij was zo geobsedeerd door Troje dat hij ervan overtuigd was dat het wel degelijk Troje was, maar echte bewijzen zijn daar bij mijn weten niet voor.

Nou ja, ik lig er niet wakker van. Dit even terzijde.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:43   #227
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Inderdaad mijn beste,de blinde griekse dichter Homerus heeft inderdaad bestaan..Zijn meesterwerken het ilias en odyssee zijn niet alleen geschreven bewijzen.

Sterker nog ,het is op de basis van deze twee meesterwerken die de trojaanse oorlog beschreven vanuit twee gezichtspunten gezien...
Sterker nog mijn beste, de beschrijvingen uit Homerus meesterwerken wat de ligging van de stad troje betrof vormden de basis voor de zoektocht van de man die uiteindelijk de stad troje vond en opgroef,met name de duitser Ernst Schliemann..Schliemanns succes bevestigde aldus dat Homerus géén mytische figuur was die dichtte over verzonnen oorlogen...
En dit in tegenstelling tot de bijbel, dat géén enkel concreet bewijs kan voorleggen van de persoon Jezus of zeg maar de stenen tafels met de tien geboden...Het graf dat men aan Jezus toeschreef was gewoon een lege grot,die aan iederéén kan toebehoord hebben...en de stenen tafels in het klooster in ethiopie mag niemand zogezegd zien,waarom niet denkt U, gewoon omdat ze niet bestaan....

Er zijn al vele archeologische vondsten gedaan die steeds opnieuw de bijbel bevestigen, maar daar ging het hier niet eens over.

U dwaalt af van de vraag die is gesteld. De vraag was of die Homerus echt heeft bestaan en of u dat dus kan aantonen. Maw geef eens wat bewijzen dat die persoon heeft bestaan.
Heeft men zijn graf gevonden ? Zijn lichaam of wat er nog van over is misschien ? Wordt hij vermeld in andere boeken of geschriften ?
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:45   #228
kamiel spieces
Minister
 
kamiel spieces's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2008
Locatie: Chakamaka
Berichten: 3.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Waarom geloven mensen dat de Bijbel niet betrouwbaar is?
Ik vind persoonlijk dat je meer hebt aan de teksten van de Upanishads of de Veda's, Pali Canon etc...Ondanks dat ze veel ouder zijn dan de Bijbel.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 21:48   #229
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

[quote=wauwelaer;3481724]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Jesus was een rabbi. Hij leerde uit de Torah de Talmud en de Mishnah. Hij beschouwde zich nooit als een rechtststreekse zoon van G-d. Ook noemde hij zich niet de Messias. Immers, G-d schiep de mens (Adam) en zijn afstammelingen heten Benei Adam oftewel de Mensenzoon.

Inderdaad. Jezus als gelovige jood zou het aangevoeld hebben als blasfemie moest iemand hem beschouwd te hebben als goddelijk. Hij zegt ook letterlijk in het in het evangelie dat hijzelf niet God is.

Lucas 18, 18-19:
[18] "Een aanzienlijk man stelde Hem deze vraag: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven?’ [19] Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, alleen God. [20] "

Duidelijker kan niet.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2008 om 21:53.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 22:03   #230
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Wat betreft Homerus, daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Wellicht heeft hij echt bestaan, maar sommigen beweren van niet, en beweren dat de Illias en de Odysea eigenlijk door twee verschillende mensen (of meer) geschreven werden.

En wat Troje betreft, mja, dat is een netelige discussie. Er is een zekere consensus dat Troje in Turkijke ligt / lag, maar er zijn een heleboel wetenschappers die daar lang niet overtuigd van zijn.

Eigenlijk is er weinig sterk bewijsmateriaal om aan te nemen dat de stad die Schliemann vond, echt wel Troje is. Hij was zo geobsedeerd door Troje dat hij ervan overtuigd was dat het wel degelijk Troje was, maar echte bewijzen zijn daar bij mijn weten niet voor.

Nou ja, ik lig er niet wakker van. Dit even terzijde.

De graven die men in de stad heeft aangetroffen bewijzen dank zij de gouden dodenmaskers wel dat deze stad uit de periode stamt beschreven door Homerus ,evenals de beroemde leeuwenpoort, beschreven door Homerus, én door schliemann teruggevonden in troje...

Laatst gewijzigd door Svennies : 8 juni 2008 om 22:06.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 22:26   #231
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Er zijn al vele archeologische vondsten gedaan die steeds opnieuw de bijbel bevestigen, maar daar ging het hier niet eens over.
Zozo ,graag enkele voorbeelden, en nee niet afkomen met de lijkwade van turijn aangezien dat een échte vervalsing is....
Keihard bewijs willen we, en géén wazige verhaaltjes....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
U dwaalt af van de vraag die is gesteld. De vraag was of die Homerus echt heeft bestaan en of u dat dus kan aantonen. Maw geef eens wat bewijzen dat die persoon heeft bestaan. Heeft men zijn graf gevonden ? Zijn lichaam of wat er nog van over is misschien ? Wordt hij vermeld in andere boeken of geschriften ?
Zijn gedichten bestaan mijn beste, voldoende bewijs op zich,en wat hij in zijn gedichten beschrijft ,met name de trojaanse oorlog is ook al bevestigd qua bewijs....
Bewijs jij nu maar eens met echte overtuigende bewijslast dat die god van jou werkelijk bestaat en dat hij de aarde geschapen heeft in wat het genesisverhaal ons voorhoudt.....
Bewijs jij maar eens dat Jezus écht uit de doden is opgestaan....En nee je bijbel is niet voldoende wat dat betreft...Schliemann heeft feitelijke bewijzen gevonden wat troje betrof....Waar blijven de jouwe wat Jezus en die onstoffelijke vader van hem betreft...

Laatst gewijzigd door Svennies : 8 juni 2008 om 22:27.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2008, 22:48   #232
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Er zijn al vele archeologische vondsten gedaan die steeds opnieuw de bijbel bevestigen, maar daar ging het hier niet eens over.
Doet niets terzake: ik kan een boek schrijven over een land tussen twee oceanen, waar om de vier jaar een president verkozen wordt. President die in een groot Wit Huis zetelt en over een zeer grote legermacht beschikt.
Allemaal waar. Maar als ik dan ga beweren dat er in dat land een tip rondloopt die water in wijn kan veranderen, over het water kan lopen en van vijf broden een hele massa kan voeden, dan wordt dat op ongeloof onthaald.
De ware delen in de bijbel maken de de onware delen (schepping, mirakels, de zon die stilstaat etc.) niet waar.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 10:05   #233
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Is
Citaat:
de Bijbel werkelijk het woord van God?
Tuurlijk, wie zou er, anders dan God, tweeduizend jaar als eerste op de boekenhitlijst kunnen blijven staan, wereldwijd????
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 10:41   #234
Tommm
Minister-President
 
Tommm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 4.574
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Is

Tuurlijk, wie zou er, anders dan God, tweeduizend jaar als eerste op de boekenhitlijst kunnen blijven staan, wereldwijd????
Bwa, boeddha doet het ook niet slecht hoor. De hindoeïstische boeken eigenlijk ook niet. Confucius wordt al veel langer goed "verkocht". O ja, net zoals Sun Tzu.
__________________
NVA= Niet Veel Avance
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 11:35   #235
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Doet niets terzake: ik kan een boek schrijven over een land tussen twee oceanen, waar om de vier jaar een president verkozen wordt. President die in een groot Wit Huis zetelt en over een zeer grote legermacht beschikt.
Allemaal waar. Maar als ik dan ga beweren dat er in dat land een tip rondloopt die water in wijn kan veranderen, over het water kan lopen en van vijf broden een hele massa kan voeden, dan wordt dat op ongeloof onthaald.
De ware delen in de bijbel maken de de onware delen (schepping, mirakels, de zon die stilstaat etc.) niet waar.
Ja, zo zie ik het ook wel. De waarheid van de fictie te onderscheiden, dat is de kunst in het OT en het NT. Het kan wel zijn dat Jezus in die periode geleefd heeft en gepredikt heeft zoals een tiental andere wonderdoeners in diezelfde tijd, maar of hij het dochtertje van Jaïrus nu uit de dood heeft gered, dat is weer een ander paar mouwen.

Laatst gewijzigd door system : 9 juni 2008 om 12:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 17:04   #236
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
De graven die men in de stad heeft aangetroffen bewijzen dank zij de gouden dodenmaskers wel dat deze stad uit de periode stamt beschreven door Homerus ,evenals de beroemde leeuwenpoort, beschreven door Homerus, én door schliemann teruggevonden in troje...
Verwar je Troje niet met Mycene ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 17:07   #237
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Of Homeros echt heeft bestaan of niet, heeft weinig concrete relevantie. Of Jezus en Mohammed echt bestaan hebben, heeft enorm veel concrete relevantie. Ergo, de prioriteit hier kan niet zijn de discussie over het al dan niet bestaan hebben van Homeros - dat is secundair academisch getjiftjaf.

QED.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 17:08   #238
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Lees eens Jesaja hoofdstuk 53:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?B...=0&set=10&l=nl
Dit is een verslag van hoe Jezus lijden zou.
Dit stuk uit Jesaja werd ongeveer 400 jaar voor de gebeurde feiten geschreven. Hoe kon de schrijver van dit boek dit geweten hebben op dergelijke details na?
Omdat hij erg goed was met verdovende middelen?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 17:10   #239
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Wat is dat toch met al die niet-mainstream proselietenmakers tegenwoordig? Om de haverklap komen ze hier gigantische topics openen met eenvoudige zinnetjes: "Vertel me waarom ik niet zus, vertel me waarom dat niet zo, ..."

Chatferdarre zeg.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2008, 17:14   #240
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Of Homeros echt heeft bestaan of niet, heeft weinig concrete relevantie. Of Jezus en Mohammed echt bestaan hebben, heeft enorm veel concrete relevantie. Ergo, de prioriteit hier kan niet zijn de discussie over het al dan niet bestaan hebben van Homeros - dat is secundair academisch getjiftjaf.

QED.
Nope. Dat is eventjes afwijken van het onderwerp, niets meer, niets minder.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be