Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 maart 2010, 10:29   #221
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, maar dat wist je, he, Harrie. Dat is de zure beker die je moet drinken, daar kan je niet onderuit. Uw verhaaltje is niks waard als je er ook niet voor aan 't kruis genageld wordt. Dat hoort erbij, dat is deel van het spectakel. Uw eerdere incarnatie heeft dat ook moeten ondergaan, maar kijk eens wat een succes-story het geworden is ! Het grootste rijk van die tijd is eraan kapot gegaan en 1500 jaar donkere tijden. Allez, doe het nog eens over, we weten dat je het kan !
dat heb je mooi gezegd: maar als je dat zo goed weet, begin dan nu maar eens aan mijn atoomtheorie dan kan je de eerste discipel worden.
Citaat:
Dus, het zou je moeten geruststellen dat de mensen je beschimpen. Nu nog wachten op de kruisiging en je werk is rond voor deze keer.
Ja, wie weet komt het daar op neer.
Wordt alleen wel saai twee keer hetzelfde te doen, dus net als toen, want ik kan ook niet meer op het water lopen en ben ook niet uit een maagd geboren.
Dus deze keer zou ik het leuk vinden bij leven en welzijn nog eens begrepen en erkend te worden.

Ik hang tenslotte al 35 jaar lang aan het kruis der pesterijen.
Weegt dat niet op tegen slechts 6 uur aan de spijkers?

Hoe zou jij kiezen in deze?

harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 10:32   #222
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.147
Standaard

De bijbel lezen.

Ik had al wel over de bijbel gelezen vanwege mijn droom dat ik eens God zou zien, maar aan de bijbel zelf had ik nog niet durven beginnen.
En nu moest het er maar eens van komen.
Ik besloot het nu maar eens definitief aan de geestelijke kant te gaan zoeken, want dat binnenste buiten gedraaide heelal was mislukt en ook mijn natuur- en wiskundestudie had niet zoveel voorgesteld.
Ik had daar te weinig belangstelling voor.
In diezelfde tijd dat ik aan de bijbel begon lukte het me ook om van het roken af te komen.
Ik had de gewoonte ontwikkeld om 's morgens vroeg, nog voor ik aan een boterham met thee begon, al een shaggie te draaien.
En ik begon een beetje vies van mezelf te worden.
En onder de goddelijke inspiratie van het bijbellezen besloot ik met het roken te stoppen, wat ik tot nu toe nog steeds heb volgehouden: 25 en een half jaar.
Waar God al niet goed voor is.
Nu lukte het me niet om alles in de bijbel te lezen.
Want sommige gedeelten zijn toch wel vreselijk saai en taai.
Zo geef ik weinig om de psalmen, wat anderen misschien wel geweldig vinden.
En zo vind ik ook dat eindeloos gezeur van de profeten weinig verheffend.
Hoe kan dat ons moderne mensen nog inspireren?
Enfin, maar wat ik wel aardig en soms ook wel spannend vond waren de verhalen en de historie als geheel.
De bijbel is een duidelijk geschiedenisboek met een evolutionair ontwikkelingsproces.
In ieder geval: ik heb me er doorheen geworsteld en later vele stukken nogmaals en nogmaals gelezen, zodat ik me toch wel een vrij aardige bijbelkennis heb eigen weten te maken.
En naast een hoop onzin zit er dan ook veel diepzinnigs in.
Je moet dan het kaf van het koren weten te scheiden.
Daarna las ik nog een paar klassieke boeken, waaronder de Ilias, en het levensverhaal van Willem van Oranje, maar het lukte me niet in das Kapital door te dringen.
Ergens bij blz. 100 moest ik het opgeven.
Niet dat het nou zo moeilijk was, maar ik vond het allemaal nogal langdradig en saai.
Als het communisme daarvan afhankelijk is geweest, hoe heeft het dan in godsnaam van de grond kunnen komen?
Het was alleen maar economische analyse met hier en daar wat aardigs er tussen door.
Ook Dante's Divinia Comedia wilde me niet lukken met saaie gedichten en ook de Koran begon me al gauw te vervelen en na zo'n 100 blz. had ik de algemene sfeer wel te pakken en hield ik het voor gezien.
Ik ben geen intellectuele doorbijter en beperk me tot wat me echt interesseert, met name Hegel, waar ik wel veel moeite voor gedaan heb om het onder de knie te krijgen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 11:01   #223
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De microwezentjes zijn immers veel intelligenter dan wij zelf.
Wij zijn de veel primitievere collectieve vorm van de microwezentjes.
Inderdaad: zo bestaat ook een koe uit microwezentjes, maar die kan alleen: boe zeggen en echt niet begrijpen dat atomen uit ruimteschepen bestaan.
de tegenstrijdigheid zit alleen in jou, omdat je het niet begrijpt, dus jij moet het oplossen door beter naar mij te luisteren.
Nergens heb ik gezegd dat wij en de microwezentjes hetzelfde zijn.
Wel dat ze veel intelligenter zijn dan wij en in ons lichaam wonen en die ook gemaakt hebben.
Je moet je eigen begripsvermogen wat opkrikken.
Wij bestrijden elkaar en niet de microwezentjes.
Want ook de microwezentjes in jouw lichaam weten dat ze zelf bestaan.

Als onze aarde zou botsen met een andere planeet met aliëns, dan is dat geen conflict met die aliëns, maar een conflict (botsing) tussen de aarde en die planeet.
Nu vergelijk je mensen die elkaar bestrijden met een botsing tussen hemellichamen. Die hemellichamen volgen de wetten van Newton en ze hebben geen mening over elkaar. Weer een drogreden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 17:06   #224
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nu vergelijk je mensen die elkaar bestrijden met een botsing tussen hemellichamen. Die hemellichamen volgen de wetten van Newton en ze hebben geen mening over elkaar. Weer een drogreden.
Ik heb je dit als voorbeeld genoemd om duidelijk te maken dat een conflict tussen de mensen niet hetzelfde is als tussen de microwezens.

Zoals de botsing van hemellichamen geen conflict is tussen mensen, zo het conflict tussen mensen niet hetzelfde als tussen de microwezens.

Ik weet natuurlijk dat hemellichamen geen mening hebben over elkaar, maar wel de microwezens, die in die hemellichamen zitten, maar die toch niks aan dat botsen kunnen verhelpen, noch zoiets uit rancune kunnen veroorzaken.

Want de hemellichamen hebben hun eigen wetten, zoals de mensen hun eigen bewustzijn bezitten, los van die van de microwezens, hoewel ze ons wel gebouwd hebben, maar ons lichaam veel primitiever is dan die van hun.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 17:07   #225
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.147
Standaard

Opnieuw: het Ik-probleem.

Die zomer probeerde ik weer eens opnieuw het ik-probleem op te lossen, dwz hoe kan het ik als punt een beeld omvatten?
Ik sprak het allemaal in met een cassette-recorder.
Helaas ben ik zo dom geweest om het later allemaal weg te gooien, zodat ik nu niet meer weet hoe ik precies aan de oplossing ben gekomen.
Dus nu moet ik maar een beetje gokken.
Ik denk dat ik het gevonden heb in eenheid met een zoeken naar een goed godsbegrip, want een oneindige hoeveelheid levende wezens in het heelal maakt nog geen één wezen, geen één God.
Maar bij mijn Museumpleinwandelingen des avonds onder de sterren had ik al wel lopen te fantaseren dat ik als Jezus het kerkvolk toesprak om ze uit te leggen wie God was door te zeggen: wij zijn God of ook: jullie zijn God!
Dwz God is een collectiviteit van wezens of mensen.
Maar het kerkvolk was daar niet zo tevreden mee geweest.
Ik denk dat ze liever God als één individu zagen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 17:07   #226
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.085
Standaard

Zijde gij nu nog ni int zottenhuis? (om het in het plat te zeggen)
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 17:34   #227
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Zijde gij nu nog ni int zottenhuis? (om het in het plat te zeggen)
Hij probeert met een overvloed aan woordjes en prentjes te verdoezelen dat zijn "filosofie" met haken en ogen in elkaar hangt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 17:35   #228
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Normaal verdwijnt een probleem niet door het gewoon te NEGEREN maar in dit geval wil dit al eens helpen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 17:36   #229
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.085
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Hij probeert met een overvloed aan woordjes en prentjes te verdoezelen dat zijn "filosofie" met haken en ogen in elkaar hangt.
Dat verdoezelen is dan ook wel niet echt gelukt, want je ziet zo dat wat hij zegt pure onzin is.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 22:32   #230
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.147
Standaard

oei, oei, wat een intelligente reacties weer vandaag......en ook nog zo gevoelig....dat geeft me echt weer hoop omtrent de toekomst der mensheid....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 22:40   #231
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
oei, oei, wat een intelligente reacties weer vandaag......en ook nog zo gevoelig....dat geeft me echt weer hoop omtrent de toekomst der mensheid....

Op jouw kinderlijk naïeve prietpraat valt niet echt intelligent te reageren, Harry, en degenen die het tòch probeerden, heb je verrot gescholden en bij de "domme massa" geklasseerd. Als je echt denkt dat d�*t de manier is om mensen te winnen voor je zotternijen, wordt het de hoogste tijd dat je de modus operandi van je illustere voorganger nog eens onder de loep neemt. Zelfs hij slaagde erin twaalf vriendjes om zich heen te verzamelen, die zijn gelul als zoete koek slikten, terwijl jij er alleen maar in slaagt mensen tegen de haren in te strijken met je hoogdravende zelfverheerlijking. Zoek hulp, man, voor het helem�*�*l te laat is, en men je ergens wegstopt waar je nooit nog het daglicht te zien krijgt. Want daar steven je met rasse schreden op af. Begrijp je dat?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 22:51   #232
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Op jouw kinderlijk naïeve prietpraat valt niet echt intelligent te reageren, Harry, en degenen die het tòch probeerden, heb je verrot gescholden en bij de "domme massa" geklasseerd. Als je echt denkt dat d�*t de manier is om mensen te winnen voor je zotternijen, wordt het de hoogste tijd dat je de modus operandi van je illustere voorganger nog eens onder de loep neemt. Zelfs hij slaagde erin twaalf vriendjes om zich heen te verzamelen, die zijn gelul als zoete koek slikten, terwijl jij er alleen maar in slaagt mensen tegen de haren in te strijken met je hoogdravende zelfverheerlijking. Zoek hulp, man, voor het helem�*�*l te laat is, en men je ergens wegstopt waar je nooit nog het daglicht te zien krijgt. Want daar steven je met rasse schreden op af. Begrijp je dat?
Laat hem toch. Het is onschuldig. Mensen vallen niet voor die retoriek. Er zijn mensen waar veel beter tegen geageerd kan worden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 23:03   #233
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Laat hem toch. Het is onschuldig. Mensen vallen niet voor die retoriek. Er zijn mensen waar veel beter tegen geageerd kan worden.
Dat zeiden sommigen 2000 jaar geleden wellicht ook en kijk waar d�*t toe geleid heeft:

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 23:17   #234
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.147
Standaard

Het Ik omvat het hele heelal.

En dan was mijn ik ook oneindig geweest door in het binnenste buiten gedraaide heelal de hele kosmos te omvatten, maar blijkbaar was dat toch niet helemaal als oplossing tot mij doorgedrongen, en waarschijnlijk omdat bij terugdraaien het ik toch weer een punt werd en ten tweede was het accent daarbij toch nog op het ik zelf blijven liggen, dwz het ik was daarin niet van zichzelf bevrijd.
En ik twijfel nu of ik toen ook al gedacht zou hebben dat ik de wereld of het heelal zelf ben, namelijk in dat binnenste buiten gedraaide heelal, dat ik immers omvatte.
Dat heb ik namelijk wel zo gezegd bij mijn behandeling van dat onderwerp.
Want dan heb ik toch wel heel dicht bij de oplossing gezeten.
En dat is best mogelijk en dat mij toch nog net een klein stapje ontbrak, namelijk de reflectie.
Want ook als ik de wereld of het heelal ben, dan zit ik toch nog met de moeilijkheid hoe de wereld of het heelal of het oneindige als primitievere werkelijkheid een bewust levend wezen zou kunnen zijn.
Hoe kan het heelal één bewust individu zijn?
Want ook als ik zeg: ik ben het heelal zelf, dan blijft het accent van het bewustzijn toch nog bij mij liggen als individu.
Want het heelal als object voor mij is te primitief om werkelijk een bewust levend wezen te zijn.
Ik hoop dat je dat essentiële punt kunt begrijpen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 23:18   #235
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat zeiden sommigen 2000 jaar geleden wellicht ook en kijk waar d�*t toe geleid heeft:
tot de wedergeboorte van christus, dus wees indachtig......
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 23:21   #236
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Op jouw kinderlijk naïeve prietpraat valt niet echt intelligent te reageren, Harry, en degenen die het tòch probeerden, heb je verrot gescholden en bij de "domme massa" geklasseerd. Als je echt denkt dat d�*t de manier is om mensen te winnen voor je zotternijen, wordt het de hoogste tijd dat je de modus operandi van je illustere voorganger nog eens onder de loep neemt. Zelfs hij slaagde erin twaalf vriendjes om zich heen te verzamelen, die zijn gelul als zoete koek slikten, terwijl jij er alleen maar in slaagt mensen tegen de haren in te strijken met je hoogdravende zelfverheerlijking. Zoek hulp, man, voor het helem�*�*l te laat is, en men je ergens wegstopt waar je nooit nog het daglicht te zien krijgt. Want daar steven je met rasse schreden op af. Begrijp je dat?
ik begrijp dat je alleen maar kunt schelden en beledigen omdat je elke vorm van intelligentie en gevoeligheid mist, die je meent te bezitten.
Je bent een barbaar onder de barbaren die niet inzien dat deze wereld zijn eigen ondergang bewerkstelligt.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 23:23   #237
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Dat verdoezelen is dan ook wel niet echt gelukt, want je ziet zo dat wat hij zegt pure onzin is.
Tuurlijk, toen iemand eens beweerde dat de aarde om de zon draait, kon ook iedereen zo zien dat het onzin is.

Het domme volk ziet alles zo meteen.
Maar nadenken kunnen ze niet.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 23:23   #238
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat zeiden sommigen 2000 jaar geleden wellicht ook en kijk waar d�*t toe geleid heeft:

Ik geef toe. Slander him as much as you please.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 23:33   #239
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

harrie zijn geloof zou wel een goeie boost geven voor onze ruimtevaart
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 00:07   #240
Sam M.
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 7 december 2009
Berichten: 384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Tuurlijk, toen iemand eens beweerde dat de aarde om de zon draait, kon ook iedereen zo zien dat het onzin is.

Het domme volk ziet alles zo meteen.
Maar nadenken kunnen ze niet.
Misschien moet u het "domme volk" dan maar eens met rust laten en verder gaan met je leven. Dan heeft u er tenminste nog iets aan. En beweren dat anderen u beledigen terwijl de enige beledigingen hier van u komen werkt niet in u voordeel. Het is maar dat u het beseft.
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be