Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2009, 20:30   #221
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
2. Buitenhuis spreekt men onder elkaar de taal die men verkiest, maar in contacten met de locale bevolking spreekt men uiteraard de taal van die locale bevolking. In Frankrijk is dat het Frans, in België is dat, naargelang de streek, het Frans, het Nederlands, of het Duits.
Nederlands met de plaatselijke bevolking?

Dialect bedoel je?

De VDAB organiseert in West-Vlaanderen voortaan cursussen dialect. 'Ze zijn bedoeld voor anderstaligen die ondertussen wél het Nederlands onder de knie hebben, maar geen jota begrijpen van het alomtegenwoordige dialect', zegt docent Hans Declercq.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=IS2G7UGC
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:31   #222
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
voor de franstalige politici een franstalige stad.
Dat kan, maar voor mij is het een officiëel tweetalige stad. Ook voor de Belgische wet, trouwens.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:32   #223
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Nederlands met de plaatselijke bevolking?

Dialect bedoel je?

De VDAB organiseert in West-Vlaanderen voortaan cursussen dialect. 'Ze zijn bedoeld voor anderstaligen die ondertussen wél het Nederlands onder de knie hebben, maar geen jota begrijpen van het alomtegenwoordige dialect', zegt docent Hans Declercq.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=IS2G7UGC
dat ze dan an spreken hé.
is dat zo simpel.

maar ja, het nederlands is een boerentaal hé azert.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:34   #224
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Het gaat dus in Brussel niet meer over de locale taal, en dat is zeker niet het Nederlands, maar over de locale taleN. Steek dat maar goed tussen je oren. Dat Brussel ooit nog Nederlandstalig zal worden, mag je op je buik schrijven.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:35   #225
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Het gaat dus in Brussel niet meer over de locale taal, en dat is zeker niet het Nederlands, maar over de locale taleN. Steek dat maar goed tussen je oren. Dat Brussel ooit nog Nederlandstalig zal worden, mag je op je buik schrijven.
en schrijf het maar op je buik dat er een uitbreiding van brussel komt.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:36   #226
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Wat is de taal van de locale bevolking in Brussel?
Bij mij in de straat is dat o.a. Italiaans, Pools, Lingala, Frans, Arabisch, Bosnisch, Vloms, Turks, Rif, Spaans, Engels, Grieks, Nederlands, Portugees, Chinees en Duits.

Ondertussen heb ik ook al ontdekt

- bij welke handelaars in de buurt ik zonder probleem in het Nederlands terecht kan en ook in het Nederlands word bediend (in ruil probeer ik al eens een woordje Italiaans, Grieks, Pools, Spaans, Portugees of Arabisch aan te leren en te gebruiken),

- bij welke handelaars ik wel in het Nederlands terecht kan maar niet of zeer moeizaam in het Nederlands word bediend,

- bij welke handelaars ik zonder probleem op Engels kan overschakelen en ook in het Engels word bediend en

- bij welke handelaars ik mij van het Frans MOET bedienen om iets van hen gedaan te krijgen.


Die laatsten hebben mij één keer over de vloer gehad, en sommigen daarvan hebben zelfs hun handelswaar niet moeten 'afstaan', laat staan wisselgeld zoeken.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:37   #227
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en schrijf het maar op je buik dat er een uitbreiding van brussel komt.
De economische uitbreiding van Brussel komt er. En jij hebt geen geld oml dat tegen te houden.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:38   #228
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Bij mij in de straat is dat o.a. Italiaans, Pools, Lingala, Frans, Arabisch, Bosnisch, Vloms, Turks, Rif, Spaans, Engels, Grieks, Nederlands, Portugees, Chinees en Duits.

Ondertussen heb ik ook al ontdekt

- bij welke handelaars in de buurt ik zonder probleem in het Nederlands terecht kan en ook in het Nederlands word bediend (in ruil probeer ik al eens een woordje Italiaans, Grieks, Pools, Spaans, Portugees of Arabisch aan te leren en te gebruiken),

- bij welke handelaars ik wel in het Nederlands terecht kan maar niet of zeer moeizaam in het Nederlands word bediend,

- bij welke handelaars ik zonder probleem op Engels kan overschakelen en ook in het Engels word bediend en

- bij welke handelaars ik mij van het Frans MOET bedienen om iets van hen gedaan te krijgen.


Die laatsten hebben mij één keer over de vloer gehad, en sommigen daarvan hebben zelfs hun handelswaar niet moeten 'afstaan', laat staan wisselgeld zoeken.
En doet u dat ook bij handelaars die alleen Arabisch praten? Of bestaan die niet.

Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2009 om 20:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:39   #229
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
De economische uitbreiding van Brussel komt er. En jij hebt geen geld oml dat tegen te houden.
economische? ik had het over politieke.
groot verschil
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:40   #230
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Bij mij in de straat is dat o.a. Italiaans, Pools, Lingala, Frans, Arabisch, Bosnisch, Vloms, Turks, Rif, Spaans, Engels, Grieks, Nederlands, Portugees, Chinees en Duits.

Ondertussen heb ik ook al ontdekt

- bij welke handelaars in de buurt ik zonder probleem in het Nederlands terecht kan en ook in het Nederlands word bediend (in ruil probeer ik al eens een woordje Italiaans, Grieks, Pools, Spaans, Portugees of Arabisch aan te leren en te gebruiken),

- bij welke handelaars ik wel in het Nederlands terecht kan maar niet of zeer moeizaam in het Nederlands word bediend,

- bij welke handelaars ik zonder probleem op Engels kan overschakelen en ook in het Engels word bediend en

- bij welke handelaars ik mij van het Frans MOET bedienen om iets van hen gedaan te krijgen.


Die laatsten hebben mij één keer over de vloer gehad, en sommigen daarvan hebben zelfs hun handelswaar niet moeten 'afstaan', laat staan wisselgeld zoeken.
Ik ken maar één taal. Die van het geld. En ik kan je verzekeren, de meeste kruipen voor mij welke taal ze ook spreken ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:42   #231
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Het gaat dus in Brussel niet meer over de locale taal, en dat is zeker niet het Nederlands, maar over de locale taleN. Steek dat maar goed tussen je oren. Dat Brussel ooit nog Nederlandstalig zal worden, mag je op je buik schrijven.
Zolang Bruxelles/Brussel/Brüssel/Brussels de niet-exclusief-Frans-talige-hoofdstad van Vlaanderen blijft, ben ik al dik tevreden.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 8 oktober 2009 om 20:42.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:43   #232
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Ik ken maar één taal. Die van het geld. En ik kan je verzekeren, de meeste kruipen voor mij welke taal ze ook spreken ...
Als u het zelf zegt
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:44   #233
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Ik ken maar één taal. Die van het geld. En ik kan je verzekeren, de meeste kruipen voor mij welke taal ze ook spreken ...
Waarschijnlijk rollen ze over de vloer van het lachen, maar het zou gemeen zijn om uw illusies te verbreken
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:44   #234
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Nederlands met de plaatselijke bevolking?

Dialect bedoel je?

De VDAB organiseert in West-Vlaanderen voortaan cursussen dialect. 'Ze zijn bedoeld voor anderstaligen die ondertussen wél het Nederlands onder de knie hebben, maar geen jota begrijpen van het alomtegenwoordige dialect', zegt docent Hans Declercq.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=IS2G7UGC
Mijnheer Azert,

Ik ken of spreek geen enkel dialect van het Nederlands; noch een dialect dat in Vlaanderen wordt gesproken, noch een dialect dat in Nederland wordt gesproken.

In Vlaanderen en in Nederland spreek ik eenvoudigweg standaard Nederlands (met een Frans accent, weliswaar, maar goed).

Ik heb nog nooit (ik herhaal : nog nooit) meegemaakt dat iemand in Vlaanderen of Nederland beweerde mij niet te begrijpen.

Ik heb evenmin nog nooit meegemaakt dat ik, het weze in Vlaanderen of in Nederland, iemand niet begreep.

Uiteraard herken ik her en der wat locale tongval van het Nederlands, maar

1. locale tongval bestaat in elke taal en in elk land, ook in het Frans en in Frankrijk

2. locale tongval belet u niet van een taal te begrijpen, uiteraard, tenzij je één en ander niet wilt begrijpen. Maar goed, zo dom zijn we nu ook weer niet, nietwaar.

Uw Belgisch Frans is ook en evenzeer Frans met een tongval, of waarom dacht u dat wij slechts enkele woorden nodig hebben om te snappen dat we met een Belg te doen hebben ? Evenwel, uw Frans mogen wij dan nog "du belge" noemen, u zult ons nooit horen zeggen dat het geen Frans is.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:46   #235
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zolang Bruxelles/Brussel/Brüssel/Brussels de niet-exclusief-Frans-talige-hoofdstad van Vlaanderen blijft, ben ik al dik tevreden.
Zal ze ook blijven, de boerkes uit de provincie ten spijt. Een hoofdstad en metropool steekt daar torenhoog boven uit.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:46   #236
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zolang Bruxelles/Brussel/Brüssel/Brussels de niet-exclusief-Frans-talige-hoofdstad van Vlaanderen blijft, ben ik al dik tevreden.
voor mij hoeft ook het frans in brussel niet te verdwijnen.
maar de brusselaars moeten het nederlands respecteren.
als ze schrik hebben over wat vlaams is, betekent dat ze schrik hebben van het oude graafschap vlaanderen maar dat is wel héél lang geleden.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:48   #237
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Waarschijnlijk rollen ze over de vloer van het lachen, maar het zou gemeen zijn om uw illusies te verbreken
Ondertussen hebben ze het geld al lang aangenomen, met een diepe buiging en is het rollen over de vloer alleen nog maar self-entertainment.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:49   #238
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Mijnheer Azert,

Ik ken of spreek geen enkel dialect van het Nederlands; noch een dialect dat in Vlaanderen wordt gesproken, noch een dialect dat in Nederland wordt gesproken.

In Vlaanderen en in Nederland spreek ik eenvoudigweg standaard Nederlands (met een Frans accent, weliswaar, maar goed).

Ik heb nog nooit (ik herhaal : nog nooit) meegemaakt dat iemand in Vlaanderen of Nederland beweerde mij niet te begrijpen.

Ik heb evenmin nog nooit meegemaakt dat ik, het weze in Vlaanderen of in Nederland, iemand niet begreep.

Uiteraard herken ik her en der wat locale tongval van het Nederlands, maar

1. locale tongval bestaat in elke taal en in elk land, ook in het Frans en in Frankrijk

2. locale tongval belet u niet van een taal te begrijpen, uiteraard, tenzij je één en ander niet wilt begrijpen. Maar goed, zo dom zijn we nu ook weer niet, nietwaar.

Uw Belgisch Frans is ook en evenzeer Frans met een tongval, of waarom dacht u dat wij slechts enkele woorden nodig hebben om te snappen dat we met een Belg te doen hebben ? Evenwel, uw Frans mogen wij dan nog "du belge" noemen, u zult ons nooit horen zeggen dat het geen Frans is.
zonder West-Vlaams raak je nergens in West-Vlaanderen en dat heeft de VDAB, nochtans een oer-Vlaamse instelling heel goed begrepen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:51   #239
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En doet u dat ook bij handelaars die alleen Arabisch praten? Of bestaan die niet.
Ik ben er zelf nog geen tegengekomen (wat dus niet hoeft te betekenen dat ze niet bestaan), maar die zouden inderdaad op een zelfde behandeling kunnen rekenen.
Dat geldt trouwens ook voor diegenen die alleen Turks, of Pools, of ... praten, hoor.
Ik hou niet van discriminatie, ik word daar héél vervelend van
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:51   #240
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
zonder West-Vlaams raak je nergens in West-Vlaanderen en dat heeft de VDAB, nochtans een oer-Vlaamse instelling heel goed begrepen.
was da voor gelul!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be