Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2007, 23:33   #221
ghostbuster
Burger

ghostbuster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet Bekijk bericht
Daar gaan we weer de links-rechts toer op : Er is momenteel meer stakingsmisbruik dan gebruik en België ebt langzaam weg in de HDI index

Doe maar op
Staak gerust
Maar kom niet klagen dat uw kinderen een matig ontwikkeld landje met als belangrijkste BNP nog wat veeteelt en knollenkwekerijen erven !
De linksrechtse toer?...

In ieder geval. Ik denk dat ons wegzakken in de HDI-index niets te maken heeft met stakingen, maar wel met het gebrek aan koopkracht en de afbraak van onze welvaartmaatschappij. Er zijn veel betere en socialere manieren om onze economie duurzaam, sociaal en betaalbaar te houden voor onze vergrijzende generatie, maar op de huidige 'Europese' manier sluiten we meer mensen uit het economische proces (tenzij op ondermaatse voorwaarden) dan dat we gebruik maken van al onze middelen. De meeste productiemeerwaarden verdwijnen in de zakken van enkelen. D�*t is het probleem.

PS: ik dacht dat we in een proces van globalisering zitten, maar vanaf het moment dat er gepraat moet worden over het harmoniseren van de welvaart op een hoger niveau of publieke dienstverlening op een hoger niveua te organiseren, dan gaat het plots weer over 'België' tegen de rest. Ik verwijt jouw deze uitspraken niet hoor, ik wijs er maar op dat ik deze tegenstrijdigheid verdacht veel hoor.
ghostbuster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 23:37   #222
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Klopt ook niet helemaal: je arbeidscontract vermeldt een opzegtermijn die door beide partijen dient gerespecteerd te worden. Indien jij het "afbolt", mag je werkgever jou vervolgen en een schadevergoeding eisen, ter waarde van het loon dat hij jou in die periode had moeten betalen.
Waar haal je dat laatste in hemelsnaam, een schadevergoeding gelijk aan het loon van de opzegperiode?
Verwar je met een soort omgekeerde: als je baas je ontslaat, moet hij je nog een tijd van een opzegperiode laten werken, maar in realiteit zal hij je liever niet zien op de werkvloer en je uitbetalen zonder dat je hem nog lastig komt vallen.
De opzegtermijn is trouwens niet noodzakelijk dezelfde voor beide partijen.

Afgezien van het feit dat het inderdaad "properder" zou zijn, mocht een ontslag, ingediend door één of kollektief door alle werknemers, inderdaad rekening houden met die opzegtermijn. Dat geeft wat gelegenheid om nog te onderhandelen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 00:10   #223
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghostbuster Bekijk bericht
Wij zijn allemaal werknemers, of niet?
Dat is irrelevant voor de gestelde vraag.

Citaat:
Als jij een geschil zou hebben met jouw baas, is het dan aan mij om te zeggen dat je geen gelijk hebt? Nee, ik stel me die vraag niet, en steun de zwakkere in het verhaal, nl. de loontrekkende.
Ofn met andere woorden, je gaat er van uit dat hij sowieso gelijk heeft; de vraag was dan ook: waarom? Waarom zal de loontrekkende wel gelijk hebben?

Citaat:
En ja, volgens mij kun je niet verdedigen dat een bedrijf dat meer inspanning eist van haar loontrekkenden, en dat een grotere omzet draait, geen groter deel van de koek geeft aan degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn.
Nee? Een bedrijf dat er niet zo schitterend voor staat en aan zijn werknemers vraagt een tandje bij te steken, moet die werknemers meer geven?
Een bedrijf dat meer omzet behaalt en tegelijk meer kost, moet ook meer aan zijn werknemers geven?

Je redenering is wat te simplistisch...

Citaat:
En zeker niet terwijl de aandeelhouders die geen poot hebben moeten uitsteken een riante uitkering krijgen.
Als het bedrijf geen of te weinig winst maakt, dan krijgen die aandeelhouders niets. Zijn jouw werknemers bereid eenzelfde risico te nemen, en aan variabele verloning te gaan doen? Zijn zij bereid een maand of enkele maanden een pak minder loon te trekken, wanneer het bedrijf het slechter doet?

Citaat:
Dat is in veel bedrijven, zeker de grote, maar ook kleinere zoals Enco (mijn voorbeeld van hierboven), het geval.
Al bij stilgestaan dat je zonder die aandeelhouders ook geen bedrijf zou hebben?

Citaat:
Zo'n sociale strijd is zeker niet ouderwets, integendeel, alleen wordt het vandaag door tal van doemdenkers als 'ouderwets' en 'achterhaald' afgeschilderd, met als argument dat we 'de concurrentiestrijd gaan verliezen', enz. Wat natuurlijk allemaal zever is.
Dat is een doorluchtig economisch inzicht dat wel een extra woordje uitleg mag krijgen. Steek dus maar van wal...

Citaat:
Vaak is het omgekeerde waar; beter loonvoorwaarden en zekerheden bieden juist de betere bescherming tegen de grillen van het kapitaal.
En dat helpt de concurrentie door...?

Citaat:
Conclusie voor mij; als mensen het werk neerleggen, ga ik er gewoon van uit dat er een terecht probleem is,
En mijn vraag aan jou, die je nog niet beantwoord hebt, was: waarom? Waarom heeft de werknemer altijd gelijk?
Als ze dus een bedrijf plat gaan leggen, omdat ze geen 20-uren week krijgen, mét loonsopslag, dan is dat dus terecht?

Citaat:
en dat het management daarvoor verantwoordelijk is. Als men in jouw bedrijf het werk neerlegt, zal ik net hetzelfde zeggen. En onze economie is vandaag de dag van die aard, en wij zijn technologisch in staat om inderdaad minder werk voor meer loon te eisen.
En waarom dan wel? Want dit is opnieuw een boude stelling, die wel wat meer uitleg mag krijgen. Of is jouw uitleg gewoon dat ze elders niet zo goed op een knop kunnen duwen?

Citaat:
Precies daarom is men zo bang van deze terechte eisen en gebruikt men alle argumenten om dat voor te stellen als economische zelfmoord. Zo ging het vroeger ook.
Ik moet je argumentatie nog zien die uitlegt waarom dat terechte eisen zijn...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 02:07   #224
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waar haal je dat laatste in hemelsnaam, een schadevergoeding gelijk aan het loon van de opzegperiode?
Verwar je met een soort omgekeerde: als je baas je ontslaat, moet hij je nog een tijd van een opzegperiode laten werken, maar in realiteit zal hij je liever niet zien op de werkvloer en je uitbetalen zonder dat je hem nog lastig komt vallen.
De opzegtermijn is trouwens niet noodzakelijk dezelfde voor beide partijen.

Afgezien van het feit dat het inderdaad "properder" zou zijn, mocht een ontslag, ingediend door één of kollektief door alle werknemers, inderdaad rekening houden met die opzegtermijn. Dat geeft wat gelegenheid om nog te onderhandelen.
er is weldegelijk voor beiden een opzegtermijn. Het is inderdaad zo dat die anders is voor de werknemer als voor de werkgever, maar beiden moeten die in principe respecteren. En indien een werknemer het "zomaar afbolt", kan de werkgever een schadevergoeding eisen. Anders zou die opzegtermijn voor arbeiders toch geen enkele betekenis hebben.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 08:28   #225
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
er is weldegelijk voor beiden een opzegtermijn. Het is inderdaad zo dat die anders is voor de werknemer als voor de werkgever, maar beiden moeten die in principe respecteren. En indien een werknemer het "zomaar afbolt", kan de werkgever een schadevergoeding eisen. Anders zou die opzegtermijn voor arbeiders toch geen enkele betekenis hebben.
Maar dat is helemaal niet het punt waarop ik je kritikeerde.
Jouw konklusie dat voor de werknemer die zijn opzegtermijn niet zou respekteren, de te betalen schadevergoeding automatisch gelijk zou zijn aan zijn loon voor die periode, is volgens mij op geen botten gebaseerd.
Net zoals zoveel van die dinges die vakbondsdelegees zeggen aan hun mensen, om ze schik aan te jagen, om ze te overtuigen dat ze lid moeten blijven enz. vaak grove leugens zijn.

Dus konkreet, als je nog wil reageren op dit zijsprongetje in deze draad, kom dan af met vonnissen van arbeidsrechtbanken (of gewone rechtbanken voor ambtenaren) die werknemers in dergelijke omstandigheden veroordeeld hebben tot deze schadevergoedingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 12:09   #226
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Waarom zouden wij als nationalisten de standpunten van klassiek rechts moeten gaan steunen? Rechts heeft enkel oog voor geld en voor haar belangen(groepen), niet voor principes! Als het systeem volksvijandig is (in nationalistisch-identitaire zin), waarom zouden we dan stakingen die dit systeem schade toebrengen niet gaan steunen, ook al kunnen we niet akkoord gaan met de neomarxisten in de vakbonden?
Mijn beste Pavolini,

U stelt hier twee wel zeer pertinente vragen:
- Waarom zouden nationalisten de standpunten van klassiek rechts moeten steunen, vooropgesteld dat rechts enkel oog heeft voor haar belangen(groepen) en niet voor principes (!) ?
- Waarom zouden nationalisten, zelfs al kunnen die zich niet akkoord verklaren met de neomarxisten in de vakbonden, stakingen die schade berokkenen aan een systeem ,dat in nationalistisch-identitaire zin volksvijandig is, niet steunen ?

Hebben 'de nationalisten' ondertussen al een antwoord op deze twee indringende vragen?

Benieuwd,
virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 30 december 2007 om 12:10.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 14:24   #227
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Waarom zouden wij als nationalisten de standpunten van klassiek rechts moeten gaan steunen? Rechts heeft enkel oog voor geld en voor haar belangen(groepen), niet voor principes! Als het systeem volksvijandig is (in nationalistisch-identitaire zin), waarom zouden we dan stakingen die dit systeem schade toebrengen niet gaan steunen, ook al kunnen we niet akkoord gaan met de neomarxisten in de vakbonden?
Dat rechts vooral oog heeft voor geld en haar belangengroepen is een principe op zich dat hier in België door rechts met succes wordt gerealiseerd!! Tot spijt wie het benijdt.
Waar links momenteel oog voor heeft blijft vaag, wat ze de laatste 10 jaar heeft gerealiseerd is beschamend...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 14:34   #228
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat rechts vooral oog heeft voor geld en haar belangengroepen is een principe op zich dat hier in België door rechts met succes wordt gerealiseerd!! Tot spijt wie het benijdt.
Waar links momenteel oog voor heeft blijft vaag, wat ze de laatste 10 jaar heeft gerealiseerd is beschamend...
Ze konden zelfs Ontex nog niet in ons landje houden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 14:43   #229
Another Jack
Banneling

Standaard

'Ze' (de bedrijven) doen hun eigen goesting, altijd al zo geweest, ongeacht de kleur van de regering.
Denk je trouwens dat het management van Ontex nu staat te bedelen aan het centraal-station?
Ik herhaal:
Waar rechts in uitblinkt in dit land is het beschermen, belonen en versterken van 'zij die bezitten'.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 14:51   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dan liever geen treinen, de chaos is compleet. heb al zo'n stakingen meegemaakt waar niet iedereen staakt en dat er dus wel treinen rijden, maar een pak minder dan normaal.
de laatste keer me voorgenomen dat als het zo is dat ik weer naar huis keer, opeengepakt worden als een haring in een ton, neen dank u.
Beter opeengepakt in een overvolle trein naar huis, dan helemaal geen trein waardoor je hemel en aarde moet verzetten om nog naar huis terug te keren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 14:53   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Dat klopt - er is trouwens niets verachtelijkers dan conservatieve ouders die wegens de goede naam hun kinderen in het latijn steken om uiteindelijk binnen 2 jaar in het beroep terecht te komen. Ik vind dat eerlijk gezegd geestelijke kindermishandeling. Van de klas van 18 waar ik het eerste jaar ASO mee begonnen ben, waren er in het zesde nog exact 3 in het ASO over!
't Probleem is dat veel scholen, directies en leraren hier vlijtig aan meedoen, gedreven als sommigen zijn door leerlingenaantallen en de daaraan verbonden subsidies.
Oud 30 december 2007, 14:57   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
mja, maar dan moeten de werknemers nog altijd werken onder minder goede omstandigheden e? Trouwens, als er helemaal niet meer wordt gereden, brengt dit de nmbs nog veel meer in een slecht daglicht, dan dat ze gratis rijden.
En daaruit blijkt dus dat bepaalden nog steeds niet inzien welke schade dergelijke stakingen veroorzaken: het zet het openbaar vervoer in een slecht daglicht, waardoor mensen vaak definitief afhaken. Resultaat: minder reiziger, dus minder inkomsten, dus minder nood aan en mogelijkheid tot personeelsuitbreiding.
Oud 30 december 2007, 15:28   #233
markasiet
Burger

markasiet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Probleem is dat veel scholen, directies en leraren hier vlijtig aan meedoen, gedreven als sommigen zijn door leerlingenaantallen en de daaraan verbonden subsidies.
daar ben je mis in!
Ik ben nog maar in 5 scholen werkzaam geweest en ALLE 5 klaagden ze dit aan. Het ging zelfs zo ver dat er werd gediscussieerd aan de inschrijvingstafel.

Zo van : Meneer uw zoon scoort maar 59% op wisk. Bent u zich er van bewust dat de slaagkansen van uw zoon laag liggen in een sterk wiskundige richting!?
Antwoord: Hij moet maar proberen, we zien wel!!

Dit is geen boutade, farce of een alleenstaand feit!

Wij hebben na onze deliberatie vast "mogen" stellen dat van de STERKE adviesen om toch lager in te stappen en die even gezwind in de wind werden geslagen, er 92% terecht waren!

Tja, je hebt nu éénmaal ouders die slimmer zijn dan een kransje van leraars, de sukkelaars van onze maatschappij met een te zwakke vakbondswerking.

psje , die 8% zijn nu bij Kerstmis nog niet verloren voor het jaar!

Van realiteit gesproken.

Voor de cijfernerds : die 100% advies-in-de-wind-slaanders ( slecht woord ) vertegenwoordigen 6 % van het leerlingaantal waaraan ik dit jaar les geef ( 286 )
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 18:21   #234
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet Bekijk bericht

Tja, je hebt nu éénmaal ouders die slimmer zijn dan een kransje van leraars, de sukkelaars van onze maatschappij met een te zwakke vakbondswerking.

Nou mijn waarde Markasiet,

Wat belet U om de door U zo verfoeide rode, groene of blauwe plestik zak te omgorden? Surf even naar www.abvv.be. Zou dergelijks niet beter zijn dan U in bovenstaande zelfbeklag te wentelen ?

Vooruit, verworpene der vakbondswerking!
virmiljoen

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 30 december 2007 om 18:21.
Oud 30 december 2007, 18:44   #235
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Bij ons zitten de vakbonden evenwel volledig vast in ouderwets denken: blijkbaar kunnen ze slechts teruggrijpen naar een oud wapen maar missen iedere vorm van creativiteit om op een andere wijze druk uit te oefenen op de werkgever.

Waarom "staakt" het NMBS-personeel niet eens zoals de werknemers bij de NS hebben gedaan? Daar reden de treinen maar werd er geen controle uitgeoefend, zodanig dat heel veel reizigers gratis reden. En dat doet pijn voor de werkgever: hij moet lonen uitbetalen maar mist tegelijkertijd een hoop inkomsten. En wat meer is: dergelijke actie brengt geen verbittering onder de reizigers, integendeel.
U bedoelt dus een staking van de controleurs.

Maar hoe moeten de machinisten dan staken?

Ik vind het verontrustend dat de schuld voor een staking tegenwoordig by default bij de werknemer wordt gelegd. Het is ook de verantwoordelijkheid van het management om de werknemers tevreden te houden.

De overheid en de arbeiders zijn de enige sectoren waar de werknemer nog een beetje haar op zijn tanden heeft. De rest zijn slaven. En de slaven, wanner ze zien hoe die anderen zomaar "durven" staken, mopperen en zagen, zoals het slaven betaamt.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 30 december 2007 om 18:54.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 19:11   #236
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Dat klopt - er is trouwens niets verachtelijkers dan conservatieve ouders die wegens de goede naam hun kinderen in het latijn steken om uiteindelijk binnen 2 jaar in het beroep terecht te komen. Ik vind dat eerlijk gezegd geestelijke kindermishandeling. Van de klas van 18 waar ik het eerste jaar ASO mee begonnen ben, waren er in het zesde nog exact 3 in het ASO over!
Ik zit in een school die bekend is om het feit dat er veel afvallen in het eerste. Ik zit daar nu in het vierde. 65% word als goed beschouwd. Ik ben 7 procent naar beneden, en het klasgemiddelde is nog...63%.

Blijkbaar is dat goed voor de naam van de school, dat ze gevreesd zijn om de slachting in het eerste jaar en de overstap naar vierde jaar.

Laatst gewijzigd door Pantoffeldiertje : 30 december 2007 om 19:13.
Pantoffeldiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 19:33   #237
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
U bedoelt dus een staking van de controleurs.

Maar hoe moeten de machinisten dan staken?

Ik vind het verontrustend dat de schuld voor een staking tegenwoordig by default bij de werknemer wordt gelegd. Het is ook de verantwoordelijkheid van het management om de werknemers tevreden te houden.

De overheid en de arbeiders zijn de enige sectoren waar de werknemer nog een beetje haar op zijn tanden heeft. De rest zijn slaven. En de slaven, wanner ze zien hoe die anderen zomaar "durven" staken, mopperen en zagen, zoals het slaven betaamt.

Tja...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 20:35   #238
markasiet
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Nou mijn waarde Markasiet,

Wat belet U om de door U zo verfoeide rode, groene of blauwe plestik zak te omgorden? Surf even naar www.abvv.be. Zou dergelijks niet beter zijn dan U in bovenstaande zelfbeklag te wentelen ?

Vooruit, verworpene der vakbondswerking!
virmiljoen
Oud 30 december 2007, 21:02   #239
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mijn beste Markasiet,

Laat mij raden : Ofwel raakt U niet langer uit uw woorden, ofwel gebruikt IE7 en niet Mozilla?

gratis werkt,
virmiljoen

Oud 30 december 2007, 21:55   #240
markasiet
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Mijn beste Markasiet,

Laat mij raden : Ofwel raakt U niet langer uit uw woorden, ofwel gebruikt IE7 en niet Mozilla?

gratis werkt,
virmiljoen

Laatst gewijzigd door markasiet : 30 december 2007 om 21:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be