Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Bekijk resultaten enquête: Wat moet NVA doen bij splitsing van het Kartel ?
Samengaan met Lijst Dedecker 17 19,10%
Samengaan voor een echt Vlaams kartel met Vlaams Belang 32 35,96%
Als onafhankelijke partij opkomen 38 42,70%
Samengaan met nog een andere partij 2 2,25%
Aantal stemmers: 89. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 3 januari 2008, 08:24   #221
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Mijn exposé was gericht op diegenen die naar Oslo afreizen met de bedoeling om in Rome aan te komen.

Dus:
Heel simpel:
A/ lever de stemmen om de anti vlaamse krachten in het zadel te houden/brengen
B/ fulmineer in de regimemedia tegen een medestrijder
C/ zorg dat deze medestrijder in de media niet van antwoord kan dienen
D/ sluit deze medestrever uit van elke bestuursfunktie teneinde zijn democratische ontwikkeling te saboteren.
E/ beschuldig hem van defaitisme, negativiteit en ideologische demoralisatie.
Oud 3 januari 2008, 08:45   #222
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Hoe maakt het doorbreken van de koloniale machtsverhoudingen de onafhankelijkheid tot een must?
Het klinkt ongetwijfeld als een refreintje, een mantra, maar toch: omdat voor het doorbreken vd koloniale machtsverhoudingen in een Belgisch kader tvv Vlamingen geen meerderheid kan gevonden worden. Of denk je bvb al dat de Walen het hier zo slecht hebben dat ze Vlaamse dominantie gaan accepteren?
Citaat:
Omdat u niet in staat bent andere mogelijkheden in ogenschouw te nemen?
Welke andere?
Opgelet: attitudewijziging, politieke volwassenvorming , en meer algemeen 'heropvoeding' tellen niet mee.
Oud 3 januari 2008, 11:10   #223
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het is wel zeer eigenaardig dat separatisten verweten wordt hun Vlaamse medeburgers niet als 'rijp' te beschouwen of niet 'op peil' door hen die menen aan het Belgisch kolonialisme onderuit te geraken door 'politieke volwassenwording' en attitudewijziging.
Wel, ik zeg dat niet. Fieseler zei letterlijk dat wie niet voor onafhankelijkheid is, blind is voor zijn eigen belangen. Laten we de eenvoudige feiten gewoon erkennen: heel wat separatisten spreken en handelen alsof zij degenen zijn die de belangen van Vlaanderen het best dienen en alsof het hele scala van andersdenkenden eigenlijk altijd wel andere belangen voorop zet.

Citaat:
Nochtans is de taak van een separatist niet meer dan
1) de Vlaamse burger bewust te maken van zijn ondergeschikte positie in het land waarin hij leeft
2) ervan te overtuigen dat dit alleen maar kan door splitsing, het verdwijnen vd Belgische Staat.
Van punt 2 ben ik dus niet overtuigd. Dat de Vlaming maar van zijn ondergeschikte positie kan afkomen, is blijkbaar een soort geloofspunt: nog nooit heb ik op een overtuigende manier beargumenteerd gezien dat dat de enige efficiënte manier zou zijn. Niemand doet ook de moeite om die argumentatie uit te bouwen.

Citaat:
De Vlaamse burger moet niet opgevoed worden of begeleid tot volwassenwording, slechts geïnformeerd en overtuigd.
Waar je dus op afgaat is een Vlaamse staat die niet echt gedragen wordt, met een meerderheid van volgzame burgers, en een (sub-)elite die nooit voor de belangen van haar bevolking opgekomen is.
Kortaf is offline  
Oud 3 januari 2008, 11:16   #224
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
E/ beschuldig hem van defaitisme, negativiteit en ideologische demoralisatie.
Als dat aan mij gericht is wordt het toch echt Calimero-gedrag hoor.
Kortaf is offline  
Oud 3 januari 2008, 11:18   #225
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Opgelet: attitudewijziging, politieke volwassenvorming , en meer algemeen 'heropvoeding' tellen niet mee.
Groei naar politieke volwassenwording, gestimuleerd door de Belgische politieke evolutie, telt ook niet waarschijnlijk?

Reden? Geen.

Allé, dan zijn we uitgepraat zeker?
Kortaf is offline  
Oud 5 januari 2008, 20:16   #226
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Groei naar politieke volwassenwording, gestimuleerd door de Belgische politieke evolutie, telt ook niet waarschijnlijk?

Dus DIT zou volgens jou groei naar politieke volwassenheid moeten stimuleren?

Citaat:
From the desk of Filip van Laenen on Fri, 2007-12-21 23:41
En daarmee heeft België dus een nieuwe federale regering. Gevraagd naar een reactie verklaarde Bart de Wever dat het belangrijkste van deze regering is dat ze er is, en dat hij niet ontevreden was over het regeerakkoord. Maar heeft hij wel reden om tevreden te zijn? Op een ogenblik dat de Franstaligen van demandeurs de rien in demandeurs de tout veranderd waren, en de Vlamingen ze dus eindelijk hadden waar ze ze al zes maanden wilden hebben, bezweek Yves Leterme onder de Franstalige en koninklijke druk, en liet kartelpartner N-VA gewoon vallen.
Hoeft het eigenlijk te verbazen dat de partijvoorzitter van N-VA niet mans genoeg was om de eigenlijke vraag voor te leggen aan zijn partijraad, namelijk die over het vertrouwen in de nieuwe federale regering, en in de plaats daarvan liever een vraag stelde over de deelname aan de beruchte Conventie? En vervolgens het antwoord op de tweede vraag interpreteerde als een antwoord op de eerste, en in de Kamer zijn partij het vertrouwen liet schenken aan het anti-Vlaams gedrocht beter bekend als de regering-Verhofstadt III? Of wacht, neen, één kamerlid mocht zich onthouden, en welk kamerlid dat zou worden moest dan nog beslist worden door strootje te trekken. Ik kan me voorstellen dat deze heroïsche daad over tien of twintig jaar een eigen hoofdstuk zal krijgen in de geschiedenisboeken voor de middelbare school, en deel zal uitmaken van de eindtermen.
Laten we echter in de plaats van voorop te lopen op de toekomst nog eens overlopen wat er de laatste weken en maanden eigenlijk gebeurd is. Er was een tijd dat het Vlaams Kartel verkondigde dat het niet in een nieuwe federale regering zou stappen zonder een splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, zonder een echte staatshervorming, en zonder Yves Leterme als eerste minister. Brussel-Halle-Vilvoorde werd op 7 november min of meer gesplitst, eerder ondanks dan dankzij de regeringsonderhandelingen, en Yves Leterme is duidelijk geen eerste minister. Maar hoe zit het nu met die staatshervorming?
Wel, de strategie van CD&V en N-VA scheen zes maanden lang te zijn dat het kartel door te weigeren in een nieuwe federale regering te stappen de druk op de Franstaligen zou kunnen opvoeren, tot zij op een bepaald punt toch zouden toegeven omdat anders de Belgische staat, en dus ook het Belgische status quo en het vele Vlaamse geld, in gevaar zou komen. Dat punt was de laatste weken bijna bereikt, onder meer als gevolg van de stijging van de energieprijzen en de daaruit voortvloeiende daling van de koopkracht. CD&V en N-VA hadden de Franstaligen dus eigenlijk precies daar waar ze ze al zes maanden wilden hebben: klaar om toegevingen te doen. Je kan je dan ook afvragen wat Yves Leterme en de CD&V bezield hebben om plots op zowat alle punten zélf toe te geven, en zelfs hun kartelpartner openlijk te laten vallen, om in een regering te stappen die noch in het belang van Vlaanderen noch in het belang van CD&V of bij uitbreiding het Vlaams Kartel is. Men heeft hier een serieuze steek laten vallen door de staatshervorming met honderd dagen uit te stellen in ruil voor vers geld voor de Franstaligen.
Geld voor de Franstaligen? Jazeker: het tweede punt al van de regeringsverklaring gaat over de verhoging van de laagste uitkeringen en de pensioenen. Welke partij zou daar het meeste belang bij hebben? (Er doen hardnekkige geruchten de ronde dat hier en daar in de Borinage werklozen al met de gedachte speelden werk te gaan zoeken, desnoods zelfs in Vlaanderen!) O ja, er zal ook aan een lastenverlaging gewerkt worden voor de lage en gemiddelde lonen, maar dat is niet de eerste maatregel die Guy Verhofstadt vermeldde om iets aan de koopkracht te doen, en iedereen mag dus eens drie keer raden in welke volgorde de respectievelijke maatregelen uitgevoerd zullen worden. Wat nog meer verontrust is dat de PS zowat elke post die met pensioenen, uitkeringen of sociale zekerheid te maken heeft in handen krijgt: Laurette Onkelinx krijgt Sociale Zaken en Volksgezondheid, Christian Dupont Pensioenen bovenop Maatschappelijke Integratie, Gelijke Kansen en Grootstedenbeleid, en Paul Magnette Duurzame Ontwikkeling, Klimaat, Energie en Consumentenzaken. Dit is niet meer de kat op het spek binden, maar het spek voor de kat voorsnijden en in haar eetbakje leggen.
Daarmee heeft de PS vandaag de volledige controle verworven over alle cruciale geldkranen richting Zuiden, met de trouwe medewerking van Guy Verhofstadt en de instemming van Yves Leterme. En Bart de Wever, die nog niet zo lang geleden een campagne voerde tegen de verstrikking van Vlaanderen, hielp vandaag mee de strik rond Vlaanderen vast aan te binden. Benieuwd welke uitleg Bart de Wever klaar zal hebben als over honderd dagen zal blijken dat de Franstaligen opnieuw demandeurs de rien geworden zijn en er van een staatshervorming niets meer in huis zal komen. Misschien kan hij dan als bliksemafleider nog eens zijn favoriete verhaaltje over de maagdelijkheid van het Vlaams Belang opdiepen, zoals hij eerder deze week nog maar eens deed?
Sorry hoor, maar het enige dat tegenwoordig bij mij gestimuleerd wordt is mijn gal.
Oud 5 januari 2008, 23:56   #227
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Dus DIT zou volgens jou groei naar politieke volwassenheid moeten stimuleren?

>>>

...

Benieuwd welke uitleg Bart de Wever klaar zal hebben als over honderd dagen zal blijken dat de Franstaligen opnieuw demandeurs de rien geworden zijn en er van een staatshervorming niets meer in huis zal komen. Misschien kan hij dan als bliksemafleider nog eens zijn favoriete verhaaltje over de maagdelijkheid van het Vlaams Belang opdiepen, zoals hij eerder deze week nog maar eens deed?

<<<

Sorry hoor, maar het enige dat tegenwoordig bij mij gestimuleerd wordt is mijn gal.
Ik vraag me af of Filip van Laenen de spreuk "Met als stop je Rome in een fles" ooit al gehoord heeft?

De tekst van Filip van Laenen zal alleszins niet veel helpen bij het stimuleren van de groei naar politieke volwassenheid, vrees ik.

En misschien moet u toch maar eens proberen ook uw lachspieren wat meer te laten werken?

Lachen maakt gezond, en ik zie toch liever gezonde mensen in de wereld dan gallijders, hoor.

Vriendelijke groeten,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 6 januari 2008, 01:31   #228
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

de linkervleugel van n-va dient over te stappen naar de v-sb.
Pelgrim is offline  
Oud 6 januari 2008, 08:05   #229
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vraag me af of Filip van Laenen de spreuk "Met als stop je Rome in een fles" ooit al gehoord heeft?

De tekst van Filip van Laenen zal alleszins niet veel helpen bij het stimuleren van de groei naar politieke volwassenheid, vrees ik.

En misschien moet u toch maar eens proberen ook uw lachspieren wat meer te laten werken?

Lachen maakt gezond, en ik zie toch liever gezonde mensen in de wereld dan gallijders, hoor.

Vriendelijke groeten,

djimi

Maak je niet ongerust over mijn lachspieren. Die werken irl uitstekend. Als mijn gal gestimuleerd wordt dan is dat uitsluitend aan de politiek te danken. Op dat vlak voel jij blijkbaar geen reden tot klagen.

Intussen hoeven we zelfs geen dag meer te wachten om te weten of VerhofstadtIII bestaat om de 2/3de meerderheid op de been te brengen die nodig was voor een staatshervorming. Milquet heeft alvast onmiddellijk laten verstaan dat 'politieke volwassenheid' een uitdrukking is die niet in haar woordenboek staat. 'Vlaamse euro's' kent ze wel.
En zij is niet de enige Franstalige die met hetzelfde probleem kampt.
Oud 6 januari 2008, 09:04   #230
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Maak je niet ongerust over mijn lachspieren. Die werken irl uitstekend. Als mijn gal gestimuleerd wordt dan is dat uitsluitend aan de politiek te danken.
1) Op dat vlak voel jij blijkbaar geen reden tot klagen.

Intussen hoeven we zelfs geen dag meer te wachten om te weten of VerhofstadtIII bestaat om de 2/3de meerderheid op de been te brengen die nodig was voor een staatshervorming.

2) Milquet heeft alvast onmiddellijk laten verstaan dat 'politieke volwassenheid' een uitdrukking is die niet in haar woordenboek staat. 'Vlaamse euro's' kent ze wel.
En zij is niet de enige Franstalige die met hetzelfde probleem kampt.
Dag Knuppel,

blij te weten dat het met je gezondheid dan toch nog meevalt.

1) Er zijn meer dan genoeg redenen tot ergernis, maar het boek 'Prediker' en het hele Nieuwe Evangelie in het achterhoofd houdende probeer ik inderdaad zo weinig mogelijk te klagen, omdat dat uiteindelijk toch niks uithaalt. Ik verkies mijn beperkte tijd, energie en verstand maximaal te benutten voor dingen die ik wèl zèlf in handen heb.

2) Hoe dan wel? Verwijs je hierbij naar het 'NON'-verhaal?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze dat letterlijk zo zou hebben geformuleerd, alhoewel je met politiekers van haar slag natuurlijk nooit weet,

vriendelijke groeten,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 6 januari 2008, 09:17   #231
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het lijkt me duidelijk te zijn wat Milquet bedoelde met deze woorden in De Standaard van 21 december l.l.:

Citaat:
"Ze moeten niet denken dat we ons nu soepeler gaan opstellen. CDH blijft gaan voor een unionistisch federalisme en een versterking van België..... Ik heb de indruk dat de Vlamingen niet langer verder willen gaan dan wat wij verantwoord vinden. Ze hebben ingezien dat wij dan neen zullen zeggen".
Over hoe ik mijn tijd benut hoef jij je overigens al evenmin zorgen te maken. Iedereen die me lief is, is dik tevreden met mijn aandacht en zorgzaamheid.
Oud 6 januari 2008, 11:19   #232
sb213718
Vreemdeling

Standaard Kartel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Een kartel met Vlaams Belang lijkt me inhoudelijk de meest logische optie (maar dat was het ook toen NVA met CD&V in zee besloot te gaan) maar als ze in een kartel gaan dan zal het wellicht eerder met LDD zijn dan met Vlaams Belang. We hebben gezien dat NVA in staat was/is om inhoudelijk te wegen op CD&V die de laatste jaren en maanden (omwille van o.a electorale redenen) flink zijn opgescheven richting het programma van NVA en ik zie niet in waarom dat minder zou lukken met LDD. LDD is een lege doos om het cru te stellen (inhoudelijk maar niet onbelangrijk voor NVA ook qua politiek personeel) dus zou het nog minder problemen moeten opleveren om binnen een kartel LDD-NVA de agenda te bepalen dan binnen CD&V. Dedecker wil in de eerste plaats electoraal scoren. Hoe doet er weinig toe. Binnen een kartel LDD-NVA (die electoraal op dit moment ongeveer even sterk zijn) kan NVA de mosterd leveren en het personeel. Bij een kartel met VB moeten ze de mosterd niet leveren.
Indien het kartel zou barsten dan staat het als een paal boven water dat het NVA/LDD wordt. Samen worden die twee belangrijker dan het VB.
sb213718 is offline  
Oud 6 januari 2008, 12:10   #233
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

hm, dan gaat de kassa voor de v-sb zeker beginnen rinkelen
Pelgrim is offline  
Oud 7 januari 2008, 19:25   #234
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sb213718 Bekijk bericht
Indien het kartel zou barsten dan staat het als een paal boven water dat het NVA/LDD wordt. Samen worden die twee belangrijker dan het VB.
Samen komen die straks niet eens meer aan de tenen van het VB, als het al zo zou zijn dat het NVA het kartel zou opblazen. Dit zal alleen gebeuren als hun streefdoel haaks zou staan op dat van CD&V. Aangezien ze deze huidige knoeiregering steunen ziet het er eerder naar uit dat ze het CD&V genegen blijven en zou dit er op kunnen wijzen dat we met zijn allen mooi door het kartel bij de neus zijn genomen. Waar zitten anders die grote vissen in die pan? Ge kunt natuurlijk ook een heel klein pannetje nemen waarin een sprotje ook een grote vis lijkt te zijn. Het zal eerder dat zijn wat je mag verwachten.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 januari 2008 om 19:28.
Garry is offline  
Oud 10 januari 2008, 15:32   #235
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Stel dat er tegen Pasen geen staatshervorming komt en er wordt rustig doorgeregeerd onder Verhofstadt of Leterme en NVA neemt hier geen genoegen mee, waardoor het Vlaams Kartel uiteenbarst. Uiteraard zou dit een heel slechte zaak zijn voor Vlaanderen, maar het is iets waar men als realistisch mens rekening moet mee houden. Maar ik hoop dat het voor één keer niet gebeurd, dat de Vlaamse kandidaat premier plat op de buik gaat.

In geval van splitsing van het kartel waar moet NVA dan naartoe volgens u ?
Vraag je beter af;

Stel dat er met Pasen geen nieuwe regering komt en het CD&V blijft verder mee onder Verhofstadt voort regeren en het NVA onderneemt niets, waar moet het NVA dan naar toe?

Wat mij betreft, mee ergens in een vuilbak voor besmet afval.
Garry is offline  
Oud 10 januari 2008, 18:24   #236
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Vraag je beter af;

Stel dat er met Pasen geen nieuwe regering komt en het CD&V blijft verder mee onder Verhofstadt voort regeren en het NVA onderneemt niets, waar moet het NVA dan naar toe?

Met woorden als "stel" en als "als" kan je Rome in een flesje steken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 10 januari 2008, 18:29   #237
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag je beter af;

Laten we hopen van niet, want dan is er zelfs op middellange termijn totaal geen hoop meer voor Vlaanderen. Als vredelievende Christene mens vrees ik de dag dat de politiek miserie van de Vlamingen zal omslaan in geweld. Misschien is dit (helaas) wel de enige oplossing ?

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 10 januari 2008 om 18:32.
Max van Dietschland is offline  
Oud 10 januari 2008, 18:31   #238
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Met woorden als "stel" en als "als" kan je Rome in een flesje steken.
Was jij het niet die deze draad startte?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=99971

LOL!
Oud 10 januari 2008, 18:40   #239
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van punt 2 ben ik dus niet overtuigd. Dat de Vlaming maar van zijn ondergeschikte positie kan afkomen, is blijkbaar een soort geloofspunt: nog nooit heb ik op een overtuigende manier beargumenteerd gezien dat dat de enige efficiënte manier zou zijn. Niemand doet ook de moeite om die argumentatie uit te bouwen.
Misschien moet jij dan maar eens uitleggen hoe jij dan van die ondergeschikte positie zou willen afkomen. Uiteraard hou je daarbij wel rekening met de volstrekte onwil van Wallonië om ook maar één micro-fractie van hun macht af te staan.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 10 januari 2008, 19:02   #240
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag je beter af;

Waarom? Omdat N-Va opkomt voor de Vlaamse zaak?

Effe serieus blijven hé.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be