Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2011, 16:36   #221
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en dan?
de prinsenvlag staat voor vrijheid.
dat hadden De Nederlanden niet onder de habsburgers/spaanse kroon.
Vrijheid? Hoe zat het dan bv. met katholieken? Die werden vervolgd. Het staat dus al zeker niet meer voor vrijheid dan de Bourgondische/Habsburgse vlaggen.

De prinsenvlag staat voor de antikatholieke, vandalistische en calvinistische Oranjes.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2011, 20:10   #222
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Vrijheid? Hoe zat het dan bv. met katholieken? Die werden vervolgd. Het staat dus al zeker niet meer voor vrijheid dan de Bourgondische/Habsburgse vlaggen.

De prinsenvlag staat voor de antikatholieke, vandalistische en calvinistische Oranjes.
Jouw spoorwegvlag staat voor de oppressie onder de Habsburgers die er niet voor terugdeinsden een heilloze coalitie met Rome en haar Inquisitie aan te gaan en iedereen die zijn religie op een andere wijze wou belijden dan hetgeen Rome wou gewoon op de brandstapel sleurden. Weg daarmee!

De Prinsenvlag daarentegen was vanaf 1572 de vlag van de reactie van DE Nederlanden tegen dat gruwelijk paaps regime. Vlaanderen is een onlosmakelijk deel van die Nederlanden.

Laatst gewijzigd door quercus : 16 mei 2011 om 20:10.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2011, 20:18   #223
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jouw spoorwegvlag staat voor de oppressie onder de Habsburgers die er niet voor terugdeinsden een heilloze coalitie met Rome en haar Inquisitie aan te gaan en iedereen die zijn religie op een andere wijze wou belijden dan hetgeen Rome wou gewoon op de brandstapel sleurden. Weg daarmee!

De Prinsenvlag daarentegen was vanaf 1572 de vlag van de reactie van DE Nederlanden tegen dat gruwelijk paaps regime. Vlaanderen is een onlosmakelijk deel van die Nederlanden.
Perfect antwoord
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2011, 20:21   #224
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hehe. Sommige mensen hebben nood aan een strenge hand
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 10:32   #225
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Die vlag doet me een beetje denken aan de Belgische driekleur met een zwarte leeuw in het gele vak. Al regelmatig gezien op schepen. Zijn er vexillologen op het forum die de betekenis van die vlag kennen?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 10:34   #226
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe verklaart u dan de katholieke meerderheid in het zuiden van de verenigde provincieën?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 16:50   #227
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad, quercus.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 16:56   #228
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Die vlag doet me een beetje denken aan de Belgische driekleur met een zwarte leeuw in het gele vak. Al regelmatig gezien op schepen. Zijn er vexillologen op het forum die de betekenis van die vlag kennen?
Ik ben enigszins thuis in de vexillogie. Na wat zoekwerk kwam ik nopens de betekenis van de Habsburgse vlag op het volgende uit:

Citaat:
Het Bourgondisch kruis is in de heraldiek een schuingeplaatst kruis van twee knoestige stokken, soms laurierstokken genoemd, vaak eindigend in breed uitlopend omkrullend loofwerk.

Het kruis lijkt enigszins op het Andreaskruis, dat uit twee gladde balken bestaat. Andreaskruis en Bourgondisch kruis worden zo vaak met elkaar verward dat zelfs de Nederlandse Hoge Raad van Adel de kruisen bij het instellen van de Militaire Willems-Orde en het toekennen van een gemeentewapen verwarde.

In de gemeente Sliedrecht voerde men van 1816 tot 1987 een groot-uitgeschulpt schuinkruis dat door de Hoge Raad van Adel voor een Bourgondisch kruis werd gehouden. Er zijn twee redenen voor deze verwarring, die in de literatuur nog steeds voortduurt, te geven:

De hertogen van Bourgondië voerden in hun vaandels een rood, groot-uitgeschulpt schuin kruis.
De beschermheilige van de hertogen was Sint Andreas, wiens gladde kruis gekanteld (als de letter X) is.
In de Militaire Willems-Orde heeft de spraakverwarring ervoor gezorgd dat de eretekens meer dan een eeuw lang een verkeerd kruis bevatten.

Tegenwoordig wordt het Bourgondisch kruis in Spanje gebruikt als symbool voor het carlisme en in Latijns-Amerika door extreemrechtse creoolse organisaties.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bourgondisch_kruis
Oud 17 mei 2011, 17:00   #229
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Als er al een vlag in de Nederlanden 'besmet' is, dan is het dus wel de Habsburgse vlag, getuige deze vermelding:

Citaat:
Tegenwoordig wordt het Bourgondisch kruis in Spanje gebruikt als symbool voor het carlisme en in Latijns-Amerika door extreemrechtse creoolse organisaties.
Oud 17 mei 2011, 17:03   #230
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als er al een vlag in de Nederlanden 'besmet' is, dan is het dus wel de Habsburgse vlag, getuige deze vermelding:

De Rex gebruikte die vlag ook om Waalse SS'ers aan te werven.

In een zekere zin is het wel zo dat het Katholieke Wallonië indertijd tercio's afleverde aan het Spaanse leger.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 mei 2011 om 17:10.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2011, 17:11   #231
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:

Hoe kun je nu zoiets zeggen? Neem je jezelf wel serieus.

Beide regimes hebben mensen op de brandstapel gesmeten. De protestanten zijn alzeker geen heilige onschuldigen. Rome heeft weinig tot niets te maken met vroege Spaanse inquisitie.

De prinsenvlag is een vodje van vandalistische protestanten die tegen de eenheid van de Nederlanden waren, en vanwege het overdreven geweld van de hertog van Alva, zich op z'n minst even bloeddorstig gingen opstellen.

Mjah, als joden-slaaf neem je waarschijnlijk nog steeds 'oog om oog en tand om tand' veel te letterlijk.
Oud 17 mei 2011, 17:13   #232
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De Rex gebruikte die vlag ook om Waalse SS'ers aan te werven.

In een zekere zin is het wel zo dat het Katholieke Wallonië indertijd tercio's afleverde aan het Spaanse leger.

Prinsenvlag -> NSB.

Voila, de collaborateurs hebben beide vlaggen misbruikt. Daar gaat je Reductio ad Hitlerum.
Oud 17 mei 2011, 17:14   #233
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Prinsenvlag -> NSB.

Voila, de collaborateurs hebben beide vlaggen misbruikt. Daar gaat je Reductio ad Hitlerum.
Geen reduction ad hitlerum, gewoon een voorbeeld van welke vlaggen er zoal gebruikt werden. Hitlers was ook Katholiek opgevoed, ik bedoel maar ...

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 mei 2011 om 17:14.
Oud 17 mei 2011, 17:14   #234
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Hoe verklaart u dan de katholieke meerderheid in het zuiden van de verenigde provincieën?
Schuilkerken.
Oud 17 mei 2011, 17:16   #235
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Schuilkerken.
Citaat:
De prinsenvlag is een vodje van vandalistische protestanten die tegen de eenheid van de Nederlanden waren, en vanwege het overdreven geweld van de hertog van Alva, zich op z'n minst even bloeddorstig gingen opstellen.
Nu ja, die Prinsenvlag is ook vooral een symbool van betekenis in Vlaanderen en Nederland. Bovendien was het wel zo dat door het geweld van het Habsburgs regiem het in het uiterste begin om een opstand ging waarachter Katholieken zich ook schaarden. Het was eerder een Nederlandse opstand dan een Protestantse.
De Tachtigjarige Oorlog kan je onderverdelen in een periode van een felle opstand en pas later in één van een oorlog tussen twee zelfstandige staten.

P.S.: Voor mij zijn 'de Nederlanden' enkel het Nederlandstalig gedeelte. Wallonië is er per ongeluk bijgesukkeld, in mijn ogen. Sommige mensen zien in Wallonië een onderdeel van de Nederlanden, maar ernstig, dat doet men om 'niet Walenhatend over te komen' of om 'eens straffe praat te verkopen'.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 mei 2011 om 17:27.
Oud 17 mei 2011, 17:17   #236
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen reduction ad hitlerum, gewoon een voorbeeld van welke vlaggen er zoal gebruikt werden. Hitlers was ook Katholiek opgevoed, ik bedoel maar ...
Een opvoeding die blijkbaar weinig heeft betekend in zijn latere leven.
Oud 17 mei 2011, 17:26   #237
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu ja, die Prinsenvlag is ook vooral een symbool van betekenis in Vlaanderen en Nederland. Bovendien was het wel zo dat door het geweld van het Habsburgs regiem het in het uiterste begin om een opstand ging waarachter Katholieken zich ook schaarden. Het was eerder een Nederlandse opstand dan een Protestantse.
Ga het niet verheerlijken. Het is een combinatie van religieuze redenen (protestantisme) en machtsgeile redenen (hoge edelmannen verloren onder Maria van Hongarije een hoop van hun macht aan gewone burgers).

Toen de vervolgingen tegen protestanten werden opgeschort, zijn vele protestanten teruggekeerd naar de steden, die ze al snel begonnen te bezetten. Ze begonnen de beeldenstorm, terwijl de hoge adel een oogje toekneep. Dan pas is de hertog van Alva aangesteld. Ik zeg niet dat zijn methodes goed waren, maar er moest wel iets gedaan worden voordat de calvinisten nog meer schade zouden aanrichten.

Citaat:
P.S.: Voor mij zijn de Nederlanden enkel het Nederlandstalig gedeelte. Wallonië is er per ongeluk bijgesukkeld, in mijn ogen.
Een heel selectieve lezing van de geschiedenis dan. Een deel van Wallonië was Dietstalig, een ander deel Waalstalig en nog een hoop andere streektalen waren ook aanwezig. De elite sprak jammer genoeg al een hele tijd Frans, doorheen de gehele Nederlanden.
Oud 17 mei 2011, 17:28   #238
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht

Wat is er mis met het Carlisme?
Oud 17 mei 2011, 17:32   #239
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een heel selectieve lezing van de geschiedenis dan. Een deel van Wallonië was Dietstalig, een ander deel Waalstalig en nog een hoop andere streektalen waren ook aanwezig. De elite sprak jammer genoeg al een hele tijd Frans, doorheen de gehele Nederlanden.
Wel beschouwden Walen het Frans als hun ware taal. Wie er de plak zwaaide veranderd niet in hoe ik de dingen moet zien, noch hoe Walen dat zouden moeten. Wallonië is altijd op Frankrijk gericht geweest, dat was al zo sinds eeuwen.
Geen enkele Waal is Heel-Nederlands. Vroeger bestond het misschien, zoals er ook Vlaamse franskiljons bestaan. Logisch, tijdens het kortstondige bestaan van het VKN hebben sommige Walen goede herinneringen opgedaan, zoals Lucien Jottrand die veel opgestoken heeft van een leraar. Echter, je zal niet gauw Walen warm kunnen maken voor een confederatie der Nederlanden en ik begrijp dat volkomen van ze.

Zelf correspondeer ik met iemand uit Luik. Die heeft het eens met zoveel woorden gezegd toen ik eens zei dat ik België te klein vind vergeleken met BeNeLux om mijn leefwereld toe te beperken. Die persoon: vertrouwd met Heelnederlands gedachtegoed, meende het erin te herkennen en begin enorm geprikkeld met een uitleg als volgt: “Ik heb niets tegen Nederlanders - mijn vader werkt vaak met Nederlanders - en ik bezoek het land zeer graag (vooral de provincie Zeeland), maar, Walen zijn erg verschillend in mentaliteit.”

Waarom reageerde die zo zónder dat ik Heelneerlandisme vertoonde ? Omdat ze bekend is met het idee en ervan huivert. Praktisch elke Waal is dankbaar voor het feit dat de Belgische Revolutie heeft plaatsgevonden, wat sommigen zichzelf wijsmaken ten spijt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 mei 2011 om 17:49.
Oud 17 mei 2011, 17:58   #240
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel beschouwden Walen het Frans als hun ware taal. Wie er de plak zwaaide veranderd niet in hoe ik de dingen moet zien, noch hoe Walen dat zouden moeten. Wallonië is altijd op Frankrijk gericht geweest, dat was al zo sinds eeuwen.
Ziet u de contradictie?

Citaat:
Geen enkele Waal is Heel-Nederlands. Vroeger bestond het misschien, zoals er ook Vlaamse franskiljons bestaan. Logisch, tijdens het kortstondige bestaan van het VKN hebben sommige Walen goede herinneringen opgedaan, zoals Lucien Jottrand die veel opgestoken heeft van een leraar. Echter, je zal niet gauw Walen warm kunnen maken voor een confederatie der Nederlanden en ik begrijp dat volkomen van ze.
Alles op lange termijn, hé.

Citaat:
Zelf correspondeer ik met iemand uit Luik. Die heeft het eens met zoveel woorden gezegd toen ik eens zei dat ik België te klein vind vergeleken met BeNeLux om mijn leefwereld toe te beperken. Die persoon: vertrouwd met Heelnederlands gedachtegoed, meende het erin te herkennen en begin enorm geprikkeld met een uitleg als volgt: “Ik heb niets tegen Nederlanders - mijn vader werkt vaak met Nederlanders - en ik bezoek het land zeer graag (vooral de provincie Zeeland), maar, Walen zijn erg verschillend in mentaliteit.”
Mentaliteitsverschillen zijn er zelfs tussen onze provincies.

Citaat:
Waarom reageerde die zo zónder dat ik Heelneerlandisme vertoonde ? Omdat ze bekend is met het idee en ervan huivert. Praktisch elke Waal is dankbaar voor het feit dat de Belgische Revolutie heeft plaatsgevonden, wat sommige zichzelf wijsmaken ten spijt.
De Belgische revolutie was noodzakelijk, voor het welzijn van het katholieke zuiden. De noodzaak is nu reeds lang verdwenen. De Katholieke Kerk in Nederland is er beter aan toe dan in België, en heeft zelfs vroeger nog onder katholieken zoals Cuypers veel bijgedragen aan de recentere Nederlandse cultuur. En dat buiten beschouwing gelaten: godsdienst is niet meer zo'n beslissende factor. Ook de hekel rond het Katholiek onderwijs is nu van weinig belang. Maar toch, een tolerantere houding tegenover de katholieke Kerk had de Belgische revolutie kunnen vermijden. Soit, gebeurd is gebeurd, het heeft de Kerk goed gedaan, de Nederlandse Kerk is goed gegroeid.

Op het andere vlak was er het liberalisme, eens stroming die aan invloed heeft ingeboet. Da's ook al een reden die verdwenen is.

Ik vind dat het tijd is om de Nederlanden weer te herenigen. Met Wallonië erbij. Taal is voor mij slechts een kleine factor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be