![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De prinsenvlag staat voor de antikatholieke, vandalistische en calvinistische Oranjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Prinsenvlag daarentegen was vanaf 1572 de vlag van de reactie van DE Nederlanden tegen dat gruwelijk paaps regime. Vlaanderen is een onlosmakelijk deel van die Nederlanden.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 16 mei 2011 om 20:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Staatssecretaris
|
![]() Hoe verklaart u dan de katholieke meerderheid in het zuiden van de verenigde provincieën?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Europees Commissaris
|
![]() Als er al een vlag in de Nederlanden 'besmet' is, dan is het dus wel de Habsburgse vlag, getuige deze vermelding:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() In een zekere zin is het wel zo dat het Katholieke Wallonië indertijd tercio's afleverde aan het Spaanse leger. ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 mei 2011 om 17:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Beide regimes hebben mensen op de brandstapel gesmeten. De protestanten zijn alzeker geen heilige onschuldigen. Rome heeft weinig tot niets te maken met vroege Spaanse inquisitie. De prinsenvlag is een vodje van vandalistische protestanten die tegen de eenheid van de Nederlanden waren, en vanwege het overdreven geweld van de hertog van Alva, zich op z'n minst even bloeddorstig gingen opstellen. Mjah, als joden-slaaf neem je waarschijnlijk nog steeds 'oog om oog en tand om tand' veel te letterlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Prinsenvlag -> NSB. Voila, de collaborateurs hebben beide vlaggen misbruikt. Daar gaat je Reductio ad Hitlerum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Europees Commissaris
|
![]() Geen reduction ad hitlerum, gewoon een voorbeeld van welke vlaggen er zoal gebruikt werden. Hitlers was ook Katholiek opgevoed, ik bedoel maar ...
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 mei 2011 om 17:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Tachtigjarige Oorlog kan je onderverdelen in een periode van een felle opstand en pas later in één van een oorlog tussen twee zelfstandige staten. P.S.: Voor mij zijn 'de Nederlanden' enkel het Nederlandstalig gedeelte. Wallonië is er per ongeluk bijgesukkeld, in mijn ogen. Sommige mensen zien in Wallonië een onderdeel van de Nederlanden, maar ernstig, dat doet men om 'niet Walenhatend over te komen' of om 'eens straffe praat te verkopen'.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 mei 2011 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Toen de vervolgingen tegen protestanten werden opgeschort, zijn vele protestanten teruggekeerd naar de steden, die ze al snel begonnen te bezetten. Ze begonnen de beeldenstorm, terwijl de hoge adel een oogje toekneep. Dan pas is de hertog van Alva aangesteld. Ik zeg niet dat zijn methodes goed waren, maar er moest wel iets gedaan worden voordat de calvinisten nog meer schade zouden aanrichten. Een heel selectieve lezing van de geschiedenis dan. Een deel van Wallonië was Dietstalig, een ander deel Waalstalig en nog een hoop andere streektalen waren ook aanwezig. De elite sprak jammer genoeg al een hele tijd Frans, doorheen de gehele Nederlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen enkele Waal is Heel-Nederlands. Vroeger bestond het misschien, zoals er ook Vlaamse franskiljons bestaan. Logisch, tijdens het kortstondige bestaan van het VKN hebben sommige Walen goede herinneringen opgedaan, zoals Lucien Jottrand die veel opgestoken heeft van een leraar. Echter, je zal niet gauw Walen warm kunnen maken voor een confederatie der Nederlanden en ik begrijp dat volkomen van ze. Zelf correspondeer ik met iemand uit Luik. Die heeft het eens met zoveel woorden gezegd toen ik eens zei dat ik België te klein vind vergeleken met BeNeLux om mijn leefwereld toe te beperken. Die persoon: vertrouwd met Heelnederlands gedachtegoed, meende het erin te herkennen en begin enorm geprikkeld met een uitleg als volgt: “Ik heb niets tegen Nederlanders - mijn vader werkt vaak met Nederlanders - en ik bezoek het land zeer graag (vooral de provincie Zeeland), maar, Walen zijn erg verschillend in mentaliteit.” ![]() Waarom reageerde die zo zónder dat ik Heelneerlandisme vertoonde ? Omdat ze bekend is met het idee en ervan huivert. Praktisch elke Waal is dankbaar voor het feit dat de Belgische Revolutie heeft plaatsgevonden, wat sommigen zichzelf wijsmaken ten spijt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 mei 2011 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Op het andere vlak was er het liberalisme, eens stroming die aan invloed heeft ingeboet. Da's ook al een reden die verdwenen is. Ik vind dat het tijd is om de Nederlanden weer te herenigen. Met Wallonië erbij. Taal is voor mij slechts een kleine factor. |
||||
![]() |
![]() |