Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2009, 14:16   #221
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Die stelkling is zelf bullshit, metternich, en je hebt niet eens argumenten gegeven die die stelling zouden moeten bewijzen. De praktijk haalt heel dit etnisch verhaaltje al achteruit, er zijn 'niet etnische' Vlamingen die een pak Vlaamser zijn dan heel wat zogenaamd 'etnische' vlamingen.

Daar gaat het mij nou echt in het geheel niet om, weet je. Ik ben oprecht wantrouwig tegenover de racistische ideeen die binnen nsv bestaan, nadat ik jullie altiujd het voordeel van de twijfel heb gegeven.

De uitleg trekt op niks en is wel degelijk racistisch, draai niet rond de pot.

Het gaat niet om nationaliteit versus identiteit maar om de definitie van het begrip 'identiteit' zelf. Jouw invulling van dat begrip is geheel anders dan de mijne. De identiteit 'Vlaming' heeft voor mij niks te maken met huidskleur en andere biologische kenmerken.
zolang je maar niet alle nsv'ers of heel de nsv over diezelfde kam scheert Pelgrim !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 14:21   #222
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Waarom heeft de hedendaagse nieuwspraak het dan altijd over "Vlamingen/Belgen van ... afkomst"?
op een trouwfeest een week geleden kwam ik een kerel tegen, werkte voor het (communistenbolwerk) de VRT, had een Belgische achternaam, had een gezond gevoel voor sarcastische humor, dronk graag pintjes. die gast was zwart maar ik zou bijlange niet weten wat zn adoptieland was.. volgens jullie zou die kerel niet Vlaams zijn.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 15:27   #223
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Gelieve zelf eens af te komen met argumenten of gewoon toe te geven dat je een fan bent van het burgerlijke nationalisme waarbij enkel taal en grondgebied identiteit bepaalt. In andere woorden, dat je stelt dat nationaliteit eerst komt en dat identiteit die volgt. In tegenstelling tot onze stelling dat nationaliteit volgt op identiteit.
Cool, dus als ik me niet vlaming voel, ben ik in jullie visie geen vlaming? Of lees ik nu gewoon wat ik wil lezen?
Oud 8 januari 2009, 15:50   #224
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Die stelkling is zelf bullshit, metternich, en je hebt niet eens argumenten gegeven die die stelling zouden moeten bewijzen. De praktijk haalt heel dit etnisch verhaaltje al achteruit, er zijn 'niet etnische' Vlamingen die een pak Vlaamser zijn dan heel wat zogenaamd 'etnische' vlamingen.
Ik heb het helemaal niet over meer etnische Vlaming of minder etnische Vlaming. In tegenstelling tot bv de marxistische visie op mens, maatschappij en geschiedenis denk ik niet in exacte wetenschappelijke cijfers of denkpatronen. Als ik immers in exacten zou denken met dingen als "45,78% Vlaming en 87,56% Vlaming" zou ik mezelf enkel ambeteren aangezien ik niet ver moet teruggaan in mijn familiegeschiedenis om in Frankrijk te belanden.

Het is echter wel een feit dat er een etnische component is aan een volk. Daar kwam ook een heel deel van de dekolonisatie op neer en "black empowerment" is ook een extreme uiting van het belang van de etnische component. En neem gewoon de proef op de som en kijk naar een land als Portugal bv. Als je zou kijken naar de etnische factor daar, en dan heb ik het niet over schedelmetingen of andere kwatsch, en daarnaast de culturele factor legt, dan zie je dat die eerste véél minder wijzigingen hebt ondergaan dan die tweede. Idem voor de gemiddelde Ethiopiër. Die is, net zoals een paar eeuwen geleden, zwart, maar ondertussen is hun cultuur wel véél harder geëvolueerd dan hun etnie. Het bestaan van een etnische component is geen racisme. Gaan stellen dat een etnische component, vanwege één of ander "godsgegeven feit", altijd en overal superieur is aan een andere; dat is racisme.
Citaat:
Het gaat niet om nationaliteit versus identiteit maar om de definitie van het begrip 'identiteit' zelf. Jouw invulling van dat begrip is geheel anders dan de mijne. De identiteit 'Vlaming' heeft voor mij niks te maken met huidskleur en andere biologische kenmerken.
Voor mij heeft dat voor een deel te maken met huidskleur en voor een deel met cultuur. Dat zijn twee aparte component, zonder daar telkens in fetisjisme te gaan vervallen. Je mag gerust zijn, aan al die sociaal-darwinistische en raciale theoriëen doe ik niet mee.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 15:53   #225
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Cool, dus als ik me niet vlaming voel, ben ik in jullie visie geen vlaming? Of lees ik nu gewoon wat ik wil lezen?
Je leest wat je wil lezen. Identiteit: de etno-culturele eigenheid van de mens. Nationaliteit: dat stukje papier.

Oud 8 januari 2009, 16:03   #226
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je leest wat je wil lezen. Identiteit: de etno-culturele eigenheid van de mens. Nationaliteit: dat stukje papier.
Ik heb nochtans een identiteitskaart, geen nationaliteitskaart.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 16:04   #227
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ik heb nochtans een identiteitskaart, geen nationaliteitskaart.
Ha, overblijfsel van de jacobijnse visie op de verhouding tussen staten en volkeren

Oud 8 januari 2009, 17:06   #228
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
omdat dat sociaal-culturele concepten subjectief zijn, terwijl die 4 parameters daar objectief-wetenschappelijke criteria aan wil koppelen

deze redenering stelt dat de ganse sociale wetenschappen bullshit zijn en de sociaal-culturele realiteit niet wetenschappelijk te benaderen, laat staan onderzoeken of operationaliseren is.

Je zal beter moeten doen vrees ik.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 17:07   #229
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ha, overblijfsel van de jacobijnse visie op de verhouding tussen staten en volkeren
juist, identiteit = ook een stukje papier.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 17:10   #230
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zolang je maar niet alle nsv'ers of heel de nsv over diezelfde kam scheert Pelgrim !

ge moogt gerust zijn
Oud 8 januari 2009, 17:21   #231
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
grondgebied en deelname aan het sociaal weefsel Metternich, zelfs de taal niet (zij het dat dat slechts een tijdelijk gegeven zou mogen zijn, na verloop van tijd komt die taal vanzelf wel)

cultuur ontstaat door een interactie van omgeving en mens. Waarom bestaan verschillende culturen? Precies door de differentiatie tussen omgevingen en mensen. Om nog maar over de ontwikkeling van verschillende mensentypes, zeg maar rassen en volkeren, te zwijgen precies door die omgevingskenmerken.

Het sociaal weefsel (de mores, de instituten, de ordening, de sociale interactie, etc) is authentiek en specifiek, want onderscheiden precies door millennia sociaal-culturele, biologische en genetische evolutie. Betekent dit dat cultuur en etnie, de vormende fundamenten van dat sociaal weefsel, afgesloten gehelen zijn? Neen, alleen is de wijze waarop veranderingen/invloeden van buitenaf daarop inwerken op een geleidelijke manier gebeurt, mede door transport- en communicatietechnische mogelijkheden. Een bruuske verandering in dit patroon leidt tot enorme conflicten. Denk aan het importeren van vreemde diersoorten in Australië, de griep in Zuid-Amerika, etc. Of aan de massamigratie richting Europa heden. Doordat de wijziging revolutionair en niet evolutionair, zeg maar natuurlijk, gebeurt, ontstaat conflict. En dan hebben we nog niet gesproken over groepsidentificatie, groepsevolutionaire dynamica, etc. Mensen zijn immers sociale wezens.
Oud 8 januari 2009, 17:42   #232
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat of hoe gij u voelt, zit tussen uw twee oren en gaat mij niet aan. Voor mijn part voelt ge u een aap of een hond. Wat politiek wél relevant is, is uw houding ten opzichte van de staat en de politieke gemeenschap. Een anarchist mag - nee, moet - van mij consequent zijn en uit de staat stappen. (Dat is hetzelfde als een antisyndicale VB'er bij een vakbond.)

Guy Verhofstadt was daar in zijn baby-Thatcher-tijd ook voorstander van.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 17:55   #233
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik denk dat ze nu nog schadelijker zijn dan in vergelijking met Lode Claes. Nu zijn die ceo's en middelgrote ondernemers compleet afhankelijk van het Amerikaanse multinationale kapitaal, Lode Claes had nog enigzins de ambitie als partner om een deal te sluiten met de haute finance.
Dat neigt precies naar PVDA-belgicisme.

Die Belgische industriële en financiële elite heeft alleen maar haar eigenbelang nagestreefd en in ruil daarvoor de laatste 60 jaar de politieke en economische onafhankelijkheid verkwanseld. België is door haar schuld een van de trouwste Atlantische bondgenoten geworden.
Oud 8 januari 2009, 17:57   #234
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
mannekes, kijk eens rond !

de wereld is een dorp.

er zijn geen rassen meer.

waar jullie je nog mee bezig houden
Een lid van de Globalistische Studentenvereniging heeft gesproken!
Oud 8 januari 2009, 18:04   #235
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
grondgebied en deelname aan het sociaal weefsel Metternich, zelfs de taal niet (zij het dat dat slechts een tijdelijk gegeven zou mogen zijn, na verloop van tijd komt die taal vanzelf wel)
Ik denk dat ge zelf nood hebt aan culturele integratie, wereldburger.
Oud 8 januari 2009, 18:20   #236
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sarah Bekijk bericht
op een trouwfeest een week geleden kwam ik een kerel tegen, werkte voor het (communistenbolwerk) de VRT, had een Belgische achternaam, had een gezond gevoel voor sarcastische humor, dronk graag pintjes. die gast was zwart maar ik zou bijlange niet weten wat zn adoptieland was.. volgens jullie zou die kerel niet Vlaams zijn.
Ik denk echt dat gij niet in staat zijt om een politieke discussie te voeren.
Oud 8 januari 2009, 18:23   #237
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Ik denk echt dat gij niet in staat zijt om een politieke discussie te voeren.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 18:26   #238
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat of hoe gij u voelt, zit tussen uw twee oren en gaat mij niet aan. Voor mijn part voelt ge u een aap of een hond. Wat politiek wél relevant is, is uw houding ten opzichte van de staat en de politieke gemeenschap. Een anarchist mag - nee, moet - van mij consequent zijn en uit de staat stappen. (Dat is hetzelfde als een antisyndicale VB'er bij een vakbond.)

Guy Verhofstadt was daar in zijn baby-Thatcher-tijd ook voorstander van.
En wat bedoel je precies met uit de staat stappen?
Oud 8 januari 2009, 18:38   #239
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
En wat bedoel je precies met uit de staat stappen?
Dat ge maar als liberaal-anarchist een kosten-batenanalyse moet maken over uw staatsburgerschap. Maar goed, eigenlijk zouden de principes op de eerste plaats moeten komen.
Oud 8 januari 2009, 18:44   #240
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is daarom zeker dat ge een verspaanste Bask Bask blijft noemen zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be