Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2009, 09:52   #221
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik snap er nog steeds niks van
Ok, eenvoudig voorbeeld: de meetkunde maakt in zijn symboliek gebruik van het grieks alfabet. We kunnen dus zeggen dat het griekse alfabet invloed heeft op de meetkunde, aangezien we als buitenstaander die link kunnen leggen. Anders is het echter binnen de meetkunde zelf, uiteraard ga je met geen enkele formule of constructie daarin uitspraken kunnen maken over het griekse alfabet, laat staan daar iets van kunnen opmeten.

De meetkunde is hier uiteraard een allegorie voor onze werkelijkheid. Omdat wij zelf ingesloten zijn binnen deze werkelijkheid kunnen wij geen uitspraken maken over externe zaken die mogelijk hierop invloed hebben.
Oud 14 januari 2009, 18:33   #222
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Zelf gevonden?
Tuurlijk niet. Iedereen kent deze toch beste fruitvliegje.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 19:25   #223
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Atheïsme is de basis voor een amorele samenleving. Geen God, geen basis voor normen en waarden
U vergist zich: http://www.etiennevermeersch.be/arti...rel/god-ethiek
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 19:32   #224
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Als wij morgen allemaal dieren blijken te zijn en zou Darwin gelijk hebben, dan zou ik toch eens overwegen om mijn grenzen ver te gaan overschrijden. Dan is alles zo....relatief.
Wij zijn ook allemaal dieren, Darwin heeft gelijk, en alles is 'relatief'. Face it & get a life.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 21:38   #225
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, in Belgie zitten we met een enorm grote groep atheisten, en ik zie de atheisten overal ter wereld niet echt voor problemen zorgen. Ze bewegen zich netjes onzichtbaar in de maatschappij.
Buiten de gekende problemen die radicale geloofsaanhangers veroorzaken, strooien atheistische misdadigers ook wel een pak problemen in het rond.
Het zou wel handig zijn, mocht men van elke opgepakte crimineel het geloof of juist het ontbreken ervan kennen.
Dan zou u uw bewering mss kunnen staven.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 22:03   #226
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Buiten de gekende problemen die radicale geloofsaanhangers veroorzaken, strooien atheistische misdadigers ook wel een pak problemen in het rond.
Het zou wel handig zijn, mocht men van elke opgepakte crimineel het geloof of juist het ontbreken ervan kennen.
Dan zou u uw bewering mss kunnen staven.
Wel, ik denk dat we vrij zeker mogen zijn dat het aantal atheistische misdadigers ongeveer zich verhoudt tot het aantal atheisten in de maatschappij.

Maar wij blazen ten minste geen mensen op in naam van een god.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 23:25   #227
Geert C

Standaard

Citaat:
Neen, het zijn de godsdiensten en ideologien die zorgen voor alle miserie op deze planeet, en in princiepe heeft de geschiedenis meer dan eens aangetoond dat godsdienst amoreel en irrationeel is. Het verstand wordt verlaten ten voordele van het geloof. En dat is fout. Erg fout.
Ah ja, natuurlijk... Als iemand vanuit een ideologische overtuiging waarvan godsdienst een wezenlijk onderdeel is (bijvoorbeeld een moslimfundamentalist) misdaden pleegt dan is dat uitsluitend de schuld van religie! Als daarentegen iemand vanuit een ideologische overtuiging waarvan atheïsme een wezenlijk onderdeel is (ik denk aan het "wetenschappelijk atheïsme" dat door enkele communistische regimes beleden werd) misdaden pleegt dan is dat uitsluitend te wijten aan de ideologie en heeft dat niets te maken met hun atheïstisch wereldbeeld! (Al zou Mao, die zijn aanval op Tibet lanceerde onder het motto "religie is vergif", het daar niet mee eens zijn.) Twee maten en gewichten, neen?

Atheïsme, als het een politiek project wordt, is even gevaarlijk als godsdienst, als het een politiek project wordt. Wellicht zijn zowel godsdienst als atheïsme op zich compleet ongevaarlijk en zijn het alleen extremistische en dogmatische ideologieën die gevaarlijk zijn...

En ik denk evenmin dat ideologie per definitie gevaarlijk is...
Citaat:
Noem aub atheisten dus geen amorelen. Wij hebben ons geweten en ons verstand om ons moraliteit te geven, wij hebben geen geloof nodig.
En gelovigen niet?

Citaat:
Geloof leidt alleen maar tot excessen en extremen.
Even veralgemenend en simplistisch kan je net hetzelfde zeggen over atheïsme.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 14 januari 2009 om 23:29.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 23:41   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Als het bewustzijn als ultieme wetenschappelijke grond wordt beschouwd om "iets" tot "volwaardig persoon" te beschouwen, waarom is er dan nog steeds niemand die me een definitie ervan heeft gegeven die algemeen door de wetenschap wordt aanvaard?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Ik denk..."

Geen onweerlegbaar wetenschappelijke bewijsvoering dus. Daarenboven zie ik geen wetenschappelijke definitie van "bewustzijn".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 23:44   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moraliteit en ethisch besef hebben niks met god te maken. U en ik kunnen perfect samenleven, zonder enige vorm van godsdienst en/of religieuze inslag.

Mijn vraag aan u: hebt u god nodig om een goed mens te zijn ? Ik in ieder geval niet. Nooit in god geloofd, blanco strafblad en eigenlijk een voorbeeldig burger.
U bent dus een loyaal buger. Vraag is evenwel of dit eerder sociaal-juridisch etiket samenvalt met het ethisch begrip "goed mens"?
Oud 14 januari 2009, 23:49   #230
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
U bent dus een loyaal buger. Vraag is evenwel of dit eerder sociaal-juridisch etiket samenvalt met het ethisch begrip "goed mens"?
Helpt gij wel eens mensen zonder er iets voor terug te willen Jan ?

Ik wel. En ik doe dat omdat ik me daarbij goed voel.
Oud 14 januari 2009, 23:50   #231
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ah ja, natuurlijk... Als iemand vanuit een ideologische overtuiging waarvan godsdienst een wezenlijk onderdeel is (bijvoorbeeld een moslimfundamentalist) misdaden pleegt dan is dat uitsluitend de schuld van religie! Als daarentegen iemand vanuit een ideologische overtuiging waarvan atheïsme een wezenlijk onderdeel is (ik denk aan het "wetenschappelijk atheïsme" dat door enkele communistische regimes beleden werd) misdaden pleegt dan is dat uitsluitend te wijten aan de ideologie en heeft dat niets te maken met hun atheïstisch wereldbeeld! (Al zou Mao, die zijn aanval op Tibet lanceerde onder het motto "religie is vergif", het daar niet mee eens zijn.) Twee maten en gewichten, neen?

Atheïsme, als het een politiek project wordt, is even gevaarlijk als godsdienst, als het een politiek project wordt. Wellicht zijn zowel godsdienst als atheïsme op zich compleet ongevaarlijk en zijn het alleen extremistische en dogmatische ideologieën die gevaarlijk zijn...

En ik denk evenmin dat ideologie per definitie gevaarlijk is...

En gelovigen niet?

Even veralgemenend en simplistisch kan je net hetzelfde zeggen over atheïsme.

Gelovigen gebruiken hun geloof nogal eens regelmatig om geweten, ratio en kennis overboord te gooien.

En DAT is het probleem.
Oud 14 januari 2009, 23:57   #232
Geert C

Standaard

Citaat:
Gelovigen gebruiken hun geloof nogal eens regelmatig om geweten, ratio en kennis overboord te gooien.

En DAT is het probleem.
Ligt de fout dan bij het geloof of bij de gelovige?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 00:01   #233
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:

En DAT is het probleem.
Politieke militanten gebruiken hun ideologie toch ook dikwijls om bepaalde dingen, die door anderen als misdaden beschouwd worden, te vergoelijken ?
heilige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 00:02   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helpt gij wel eens mensen zonder er iets voor terug te willen Jan ?

Ik wel. En ik doe dat omdat ik me daarbij goed voel.
U ontwijkt de vraag.
Oud 15 januari 2009, 00:12   #235
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
U ontwijkt de vraag.
Wij hebben gewoonweg een andere set van morele waarden die we hanteren in ons leven Jan. Uiteindelijk gaan ze kwa gedrag op hetzelfde neerkomen, maar ik beschouw misschien andere dingen als u goed, maar over het algemeen gaan we allebeide vriendelijk zijn tov onze omgeving, niet ?

De reden waarom we dat doen zal misschien verschillend zijn....maar dat doet er niet toe. Atheisten zijn geen amorele wezens zoals u probeert voor te stellen.
Oud 15 januari 2009, 00:15   #236
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heilige Bekijk bericht
Politieke militanten gebruiken hun ideologie toch ook dikwijls om bepaalde dingen, die door anderen als misdaden beschouwd worden, te vergoelijken ?
Ik hang daarom ook geen politieke ideologie aan. Of u mag het pragmatisme een ideologie noemen....dan wel.
Oud 15 januari 2009, 00:16   #237
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ligt de fout dan bij het geloof of bij de gelovige?
Beiden.
Oud 15 januari 2009, 00:26   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij hebben gewoonweg een andere set van morele waarden die we hanteren in ons leven Jan.
O ja?

Kunt u mij dan eens aangeven wat uw morele waarden zijn die verschillen van de mijne? Kunt u tevens eens aangeven waarop uw morele waarden gebaseerd zijn?
Oud 15 januari 2009, 00:27   #239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Atheisten zijn geen amorele wezens zoals u probeert voor te stellen.
?

In welk bericht heb ik dat gesteld?
Oud 15 januari 2009, 00:55   #240
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik denk dat we vrij zeker mogen zijn dat het aantal atheistische misdadigers ongeveer zich verhoudt tot het aantal atheisten in de maatschappij.
Is dat aandeel volgens jou, dan ook door te trekken naar het percentage gelovigen in onze maatschappij ?

Citaat:
Maar wij blazen ten minste geen mensen op in naam van een god.
Da's ook waar, en ik speel hier een beetje de devil's advocat, maar ik zou eveneens de 'goddelozen' niet de kost willen geven, die met dezelfde middelen of straffer nog, anderen om het hoekje hebben geholpen en nog.
Rijst dan de hypothetische vraag of deze misdaadplegers dat ook zouden flikken, mochten diezelfde mensen ipv atheisten gelovigen zijn en andersom.
Mss hebben de oosterse wijzen dan toch gelijk en is alles maya, inclusief de intellectuele concepten over elke vorm van geloof of atheisme.

Hoe dan ook, volgens mij beschikt nog altijd een grote meerderheid van de mensheid, gelovigen en atheisten, over een sturende moraal en een blijk van goede wil, toch in de mate van een gezonde samenleefbaarheid tov elkaar.
Maar dat het op vele plaatsen nog wat beter kan, zal ik niet ontkennen.

En of god nu dood is of niet, de verbijsterende complexiteit en de ingenieuze vindingrijkheid van de totale natuur, dwingt me slechts diepe en woordloze verwondering af, hierin niet in het minst gehinderd door de klinische en cijfermatige weergave van wetenschappelijke kennis die erover beschikbaar is.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be