![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Minister
|
![]() Ok, eenvoudig voorbeeld: de meetkunde maakt in zijn symboliek gebruik van het grieks alfabet. We kunnen dus zeggen dat het griekse alfabet invloed heeft op de meetkunde, aangezien we als buitenstaander die link kunnen leggen. Anders is het echter binnen de meetkunde zelf, uiteraard ga je met geen enkele formule of constructie daarin uitspraken kunnen maken over het griekse alfabet, laat staan daar iets van kunnen opmeten.
De meetkunde is hier uiteraard een allegorie voor onze werkelijkheid. Omdat wij zelf ingesloten zijn binnen deze werkelijkheid kunnen wij geen uitspraken maken over externe zaken die mogelijk hierop invloed hebben.
![]() |
#222 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wij zijn ook allemaal dieren, Darwin heeft gelijk, en alles is 'relatief'. Face it & get a life.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het zou wel handig zijn, mocht men van elke opgepakte crimineel het geloof of juist het ontbreken ervan kennen. Dan zou u uw bewering mss kunnen staven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar wij blazen ten minste geen mensen op in naam van een god. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |||
|
![]() Citaat:
Atheïsme, als het een politiek project wordt, is even gevaarlijk als godsdienst, als het een politiek project wordt. Wellicht zijn zowel godsdienst als atheïsme op zich compleet ongevaarlijk en zijn het alleen extremistische en dogmatische ideologieën die gevaarlijk zijn... En ik denk evenmin dat ideologie per definitie gevaarlijk is... Citaat:
Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 14 januari 2009 om 23:29. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het bewustzijn als ultieme wetenschappelijke grond wordt beschouwd om "iets" tot "volwaardig persoon" te beschouwen, waarom is er dan nog steeds niemand die me een definitie ervan heeft gegeven die algemeen door de wetenschap wordt aanvaard?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wel. En ik doe dat omdat ik me daarbij goed voel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gelovigen gebruiken hun geloof nogal eens regelmatig om geweten, ratio en kennis overboord te gooien. En DAT is het probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
|
![]() Ligt de fout dan bij het geloof of bij de gelovige?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Banneling
|
![]() Politieke militanten gebruiken hun ideologie toch ook dikwijls om bepaalde dingen, die door anderen als misdaden beschouwd worden, te vergoelijken ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Banneling
|
![]() Wij hebben gewoonweg een andere set van morele waarden die we hanteren in ons leven Jan. Uiteindelijk gaan ze kwa gedrag op hetzelfde neerkomen, maar ik beschouw misschien andere dingen als u goed, maar over het algemeen gaan we allebeide vriendelijk zijn tov onze omgeving, niet ?
De reden waarom we dat doen zal misschien verschillend zijn....maar dat doet er niet toe. Atheisten zijn geen amorele wezens zoals u probeert voor te stellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Banneling
|
![]() Ik hang daarom ook geen politieke ideologie aan. Of u mag het pragmatisme een ideologie noemen....dan wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Rijst dan de hypothetische vraag of deze misdaadplegers dat ook zouden flikken, mochten diezelfde mensen ipv atheisten gelovigen zijn en andersom. Mss hebben de oosterse wijzen dan toch gelijk en is alles maya, inclusief de intellectuele concepten over elke vorm van geloof of atheisme. Hoe dan ook, volgens mij beschikt nog altijd een grote meerderheid van de mensheid, gelovigen en atheisten, over een sturende moraal en een blijk van goede wil, toch in de mate van een gezonde samenleefbaarheid tov elkaar. Maar dat het op vele plaatsen nog wat beter kan, zal ik niet ontkennen. En of god nu dood is of niet, de verbijsterende complexiteit en de ingenieuze vindingrijkheid van de totale natuur, dwingt me slechts diepe en woordloze verwondering af, hierin niet in het minst gehinderd door de klinische en cijfermatige weergave van wetenschappelijke kennis die erover beschikbaar is. |
||
![]() |
![]() |