![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jedd,
Leidt een minimumloon tot meer welvaart voor de zwaksten van de samenleving of niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik snap niet hoe ik je argumenten verkeerd voorstel. Ik zal ze ergens verkeerd begrepen hebben.
Ik zei: minimumloon vermindert armoede niet. Argumenteer eens dat het dat wel doet. Jij antwoordt: Citaat:
1) de ethische kwestie is iemand uit de vuilbak laten eten. Je vindt het minimumloon niet goed op zich, maar om de gevolgen die het heeft. Als je het minimumloon op zich goed vond, zelfs al heeft het helemaal geen effect, dan was het niet nodig om dat van die vuilbak erbij te betrekken. Bvb: een aderlating is niet op zich goed, maar het is goed omdat je er levens mee red. 2) je gaat er vanuit dat je door het minimumloon mensen kan helpen zodat ze niet uit een vuilbak hoeven te eten omdat je zegt: "terwijl je hem zou kunnen voeden met een minimumloon". Of klopt mijn cursieve toevoeging niet? Als dat niet zou kloppen, waarom is het niet verplichten van een minimumloon dan ethisch? Als deze dingen juist zijn dan is: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
uit het gezaag overal op dit forum over minimumlonen door verschillende libertariërs vermoed ik dat jullie collectief gemasturbeerd hebben op een uit een stoffige bibliotheek ontleend werkje. Maar dat is verder niet van belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Een minimumloon is toch enkel ethisch als het doet wat het moet doen? Als het dat niet doet, dan is dat toch geen ethische kwestie? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De arbeider heeft niet de materialen en werktuigen verzameld, hij heeft de stoelen niet naar het verkooppunt gereden, hij heeft de stoel niet ontworpen, hij heeft niet onderzocht welke stoel hij moet maken, hij heeft het gebouw waarin de stoelen gemaakt worden niet uitgezocht en gehoord,..... Het is dus erg moeilijk om op voorhand te zeggen dat de arbeider een slechte ruil heeft gedaan. Want wat is de waarde van het in elkaar steken van 20 stoelen? Dat kan je niet echt zeggen, want het enige waar je een verkoopprijs van hebt is van de stoel zelf. Dan weet je enkel wat de waarde is van de totale productie van alle arbeiders die aan de stoel werkten: de verkoopprijs. Verder weet je ook de materiaal kosten ed. Het 'verlies' van al de arbeiders tezamen kan je dus uitdrukken als: de totale verkoopprijs - materiaalkosten - lonen. Of met andere woorden, het totale verlies voor de arbeiders is gelijk aan de winst. Maar hoe groot is die totale winst nu? Die gemiddelde reële winst is ongeveer 2 �* 3%. Dus zo groot kan de uitbuiting niet zijn. Max 2 �* 3%. En het is waarschijnlijk nog een heel pak minder dan dat. Want de verschaffer van kapitaal helpt ook bij de productie van de stoelen. Hij moet de manager selecteren en controleren, hij moet kiezen voor welke projecten hij zijn kapitaal gebruikt. De kapitalist draagt ook het risico. Hij verzekert de arbeider. Als de stoelen niet verkocht raken, wordt de arbeider toch betaald. De kapitalist is echter zijn spaargeld kwijt als de stoelen niet verkocht raken. Langs de andere kant beschikken de arbeiders zelf over heel wat spaargeld. Hierdoor zijn ze ten dele zelf de kapitalist, waardoor het geld terugstroomt naar de arbeiders. Hoe groot zou die uitbuiting van de arbeider dan zijn? max 0,5%? En dat vind jij dan het grootste maatschappelijke drama, wanneer iemand 0,5% van zijn loon moet afgeven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ok, de sossen verkopen het graag op die manier en de tsjeven nemen dat graag over zonder de argumentatie erachter te snappen overigens. De blauwe smurfjes verkopen trouwens het ook. Sinds wanneer vallen Libertariers terug op de manier waarop 't product verkocht wordt? Sinds wanneer baseren jullie je op de 'verkoop-argumenten' om het product af te breken. Jullie behoren 'de zaken' te de-politiseren. Is dat dan niet waar jullie imaginair wereldje rond draait ? Waarom dan vervallen in het trachten om de 'politisering' onderuit te halen. Of te wel: Sinds wanneer is 'armoede verminderen' het doel van 'het minimumloon ' ? Ik ben 't er mee eens dat een minimumloon een storende factor is in jullie imaginair wereldje. Maar onze wereld draait rond de zon en niet rond de Libertarier, zoals jullie zo graag geloven.
![]() |
![]() |
#231 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Waarom geef je dan als reden op dat tegen het minimumloon zijn een ethische zaak is, de effectiviteit van het minimumloon?
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=191 Hier zeg je duidelijk het minimumloon is ethisch om zijn gevolgen. Moest de effectiviteit van het minimumloon niet van belang zijn voor de ethische kant ervan, kan je toch best een minimumloon ethisch verantwoorden zonder te verwijzen naar de gevolgen? Ik ben benieuwd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Mijn punt van kritiek op het minimumloon is niet op de doelen die de voorstanders van het minimumloon willen bereiken. Mijn kritiek is dat het minimumloon die doelen niet bereikt. In de mate dat het minimumloon wel bepaalde doelen bereikt, zijn er andere instrumenten die deze doelen beter realiseren, met veel minder negatieve neveneffecten. Dit is trouwens geen puur libertarische kritiek. Veel mainstream economen zijn van dezelfde mening, bvb: http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum...erature_Review Ik heb vooral de indruk dat voorstanders van het minimumloon blind zijn voor de negatieve gevolgen die reëel en erg groot kunnen zijn en iedere kritiek op het minimumloon ervaren als kritiek op doelstellingen die ze willen bereiken ipv kritiek op de manier waarop ze hun doelstellingen willen gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is het nu toch al een tijdje, hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is waar, maar waarom is 'De effectiviteit van het minimumloon is wel van belang voor de ethische kwestie.' niet waar? Dat leg je niet echt uit, he.
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het minimumloon past zo een beetje in ieders kraam, tenminste wanneer die kraam in de huidige wereld staat. Waar het precies voor dient, of toch hoe men dat uitlegt en tracht te verkopen, hangt af van de politiek, ethiek, ideologie, bewogenheid ... van hij/zij die 't jouw tracht te verkopen. Dat betekent dat 'het minimumloon' meer dan één doel heeft, meer dan één heer dient, een voordeel is voor meer dan één mens, gewenst is door meer dan één ideologie. De kritiek die jullie hebben (terecht) toont een zwakte van het systeem. Maar heeft geen oog voor de mensen. Jullie vergeten altijd de mensen en vinden het systeem belangrijker dan de mensen. Het leven draait niet rond het systeem, maar rond ONVOLMAAKTE mensen. En tot zover heb ik nog geen enkele libertariër die onvolmaaktheid zien incalculeren. Een mens draait niet, keert niet, leeft niet, loopt niet ..... sterft niet in een volmaakt systeem.
![]() |
![]() |
#239 |
Minister
|
![]() Wie zegt dat ? En zijn 't er misschien toch ook andere meningen ?
![]() |
#240 |
Minister
|
![]() En hoe is Neumark and Wascher van toepassing op België ?
Je moet serieus blind zijn om conclusies die heel specifiek van toepassing zijn op een totaal ander systeem, het Amerikaanse systeem, gewoon door te trekken naar België.