Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Abortus na 14 weken zwangerschap moet kunnen.
Ja 22 40,00%
Neen 19 34,55%
Ja, maar ... 6 10,91%
Neen, maar ... 4 7,27%
Geen idee 4 7,27%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2009, 19:08   #221
Marker
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Ik denk dat je echt niet weet waar je het over hebt. Abortus is voor de meesten een zeer intense en emotionele gebeurtenis, en allesbehalve makkelijk voor de betrokkenen. Wanneer het kind niet gewenst is, is het vaak zowel voor de ouders als het kind beter dat overgegaan wordt tot abortus. Dat is trouwens een praktijk die al eeuwenlang wordt toegepast.
Beste,

Dat iets al in gebruik was sinds de dieren nog spraken, is geen reden om het klakkeloos en zonder reden in onze hedendaagse samenleving aan te wenden.
Ik ben er zeker van dat u van een heel deel vroegere praktijken blij bent dat ze niet meer worden toegepast.

Dat abortus zeer emotioneel en dergelijke is, en dus veel mentaal lijden veroorzaakt, ervoor, maar vooral ook erna, is een argument dat doorgaans gebruikt wordt door de anti-abortus groep.
U zal me hier niet zien schrijven dat abortus een makkelijke beslissing is en dat iedereen over één nacht ijs gaat (goddank), maar als je studies leest waarin staat dat bepaalde vrouwen al acht abortussen hebben laten doen stemt dit tot nadenken. De studies zijn heel duidelijk: abortus wordt gezien als een vervanger van anticonceptiva. Kan dat volgens u?

Citaat:
Ik ben er niet zo zeker van de mensen die pro abortus zijn het belang van preventie ontkennen. Als preventie werkt lijkt het me logisch om dit te voorzien. Maar het dilemma tussen óf abortus, óf preventie is een vals dilemma. Beide horen complementair te zijn.
De pro-abortus groep zal variabel zijn, denk ik.
Momenteel ligt de nadruk te weinig op preventie, maar het is de pro-abortus groep die maakt dat het losbandige beleid van momenteel met zijn uitwassen (8 abortussen voor één persoon, abortus ipv anticonceptie, ,abortus omdat ik me nog te jong voel een kind te maken, te weinig gerezen heb, mijn carriere nog niet is ontwikkeld, ... ) mogelijk is.

Ze moeten complementair zijn, inderdaad. Maar enkel daar waar er géén andere uitweg is dan abortus, zou abortus kunnen worden overwogen.
Abortus (lees: anticonceptiva en kinderplanning) moet reeds VOOR de conceptie (lees: vrijpartij) besproken worden. Nu gebeurt dat pas erna of niet. De abortusklinieken staan immers open...
Marker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 19:09   #222
Marker
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Overdosis Bambi, dus, QED.
Redeneer jij altijd zo simpel en zwart-wit? Of trol je maar wat?

Laatst gewijzigd door Marker : 23 augustus 2009 om 19:09.
Oud 23 augustus 2009, 19:10   #223
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Ik denk dat je echt niet weet waar je het over hebt. Abortus is voor de meesten een zeer intense en emotionele gebeurtenis, en allesbehalve makkelijk voor de betrokkenen. Wanneer het kind niet gewenst is, is het vaak zowel voor de ouders als het kind beter dat overgegaan wordt tot abortus. Dat is trouwens een praktijk die al eeuwenlang wordt toegepast.
Zeer zeker, alleen heeft de praktijk nu een andere (menselijkere?) gedaante gekregen.
Infanticide heeft altijd bestaan, maar vaak was het op reeds geboren kinderen. Bij jagers-verzamelaars was het een standaardpraktijk, omdat een vrouw maar 1 kind kon dragen.
In zo goed als alle periodes van de geschidenis zien we een aanwezigheid van infanticide. Tijdens periodes zoals de grote hongersnood aan't einde van de Hoge Middeleeuwen (1315) was het eerder regel dan uitzondering, waarbij zelfs kinderen van 3-4 jaar de "woudabortus" (denk Hans en Grietje) moesten ondergaan.

Zulke uitlatingen tegen abortus omdat ze ooit een baby op formol hebben gezien hebben 1 oorzaak: de overlijk comfortabele en wereldvreemde samenleving van vandaag, waarbij de mensen geweld niet langer als een deel ervan zien.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 19:12   #224
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marker Bekijk bericht
De studies zijn heel duidelijk: abortus wordt gezien als een vervanger van anticonceptiva. Kan dat volgens u?
Die studies wil ik lezen. En kom niet aandraven met een of andere Kelly of Kimberly die te stom is om haar pil op tijd te pakken. Ik wil statistieken die aanduiden dat de bevolking abortus ziet als een voorbehoedsmiddel.
Oud 23 augustus 2009, 19:15   #225
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Redeneer jij altijd zo simpel en zwart-wit? Of trol je maar wat?
Ik zie niet in waarom nuance hier noodzakelijk is. Om mijn standpunt duidelijk te schetsen, zodat jij mij begrijpt:

Ik acht het reeds bestaande belangrijker dan hetgeen dat nog moet worden.

Bovendien moet ik weinig hebben van Bambimoraal, Christelijke preutsheid en "niet kunnen"-mentaliteit.
Oud 23 augustus 2009, 19:16   #226
Marker
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeer zeker, alleen heeft de praktijk nu een andere (menselijkere?) gedaante gekregen.
Infanticide heeft altijd bestaan, maar vaak was het op reeds geboren kinderen. Bij jagers-verzamelaars was het een standaardpraktijk, omdat een vrouw maar 1 kind kon dragen.
In zo goed als alle periodes van de geschidenis zien we een aanwezigheid van infanticide. Tijdens periodes zoals de grote hongersnood aan't einde van de Hoge Middeleeuwen (1315) was het eerder regel dan uitzondering, waarbij zelfs kinderen van 3-4 jaar de "woudabortus" (denk Hans en Grietje) moesten ondergaan.

Zulke uitlatingen tegen abortus omdat ze ooit een baby op formol hebben gezien hebben 1 oorzaak: de overlijk comfortabele en wereldvreemde samenleving van vandaag, waarbij de mensen geweld niet langer als een deel ervan zien.

Wat gaan we nu krijgen?

Een pleidooi pro-geweld? Weet jij wat een "beschaving" (al staat ook het westen daar nog heel ver van) inhoudt? En wat samenleven inhoudt?

Mijn standpunt over abortus stond al veel langer vast dan toen hoor. Toch tof dat je me weeral probeert te analyseren.
Bambi-fan. Sociale richting op de hogeschool. Overlijk comfortabel en wereldvreemd. Wat heb je nog voor me te goed?
En kom jij recht uit de wouden misschien en kom je daarom zo wild en barbaars over?
Of indentificeer jij je nog altijd met de stoere jager-verzamelaar bosjesman die zijn status dankt aan zijn mogelijkheden tot voedselvoorziening maar tegelijkertijd achter zijn pc zit te tokkelen, al kwijlend naar lang-vervlogen tijden en daarbij uit frustratie afgevend op alles wat je tegenkomt?
Oud 23 augustus 2009, 19:22   #227
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat gaan we nu krijgen?

Een pleidooi pro-geweld? Weet jij wat een "beschaving" (al staat ook het westen daar nog heel ver van) inhoudt? En wat samenleven inhoudt?

Mijn standpunt over abortus stond al veel langer vast dan toen hoor. Toch tof dat je me weeral probeert te analyseren.
Bambi-fan. Sociale richting op de hogeschool. Overlijk comfortabel en wereldvreemd. Wat heb je nog voor me te goed?
En kom jij recht uit de wouden misschien en kom je daarom zo wild en barbaars over?
Of indentificeer jij je nog altijd met de stoere jager-verzamelaar bosjesman die zijn status dankt aan zijn mogelijkheden tot voedselvoorziening maar tegelijkertijd achter zijn pc zit te tokkelen, al kwijlend naar lang-vervlogen tijden en daarbij uit frustratie afgevend op alles wat je tegenkomt?
Wat ik niet doe, is alsof doen dat omdat wij schijten in porseleinen vaten en nadien papier gebruiken wij meer zijn dan de mensen van het Paleolithicum.
Het wc-papier is zowat het enige onderscheid.

Om te aspireren voor morele superioriteit moet je een mens buiten de tijd zijn, en dat ben jij zeker niet. Moest jij in een andere tijd leven zou je even vlotjes een of ander substrominkje van de heersende moraal napraten.

Zoals ik al zei in een aantal andere draden: door te leven in proefbuisomstandigheden denken Westerlingen dat dit is hoe de wereld eruitziet, en dat alles wat zij als "vreselijk" achten een bijzonder geval is ervan, een perversie.
Maar de werkelijkheid is juist omgekeerd: het Westen is een zeer geisoleerd bijzonder geval van een wereld die er een stuk oncomfortabeler uitziet dan jij zou denken. Jij beschuldigt mij voor pleidooien voor geweld, maar wat ik doe is aanvaarden dat geweld er is. Jij ontkent geweld, maar het wordt daarom niet minder werkelijk.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 23 augustus 2009 om 19:26.
Oud 23 augustus 2009, 19:23   #228
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Overigens hebben West-Europeanen mij in zeer weinig gevallen iets te vertellen over geweld, samenleving en beschaving.

Dit is geen belediging, en ik probeer de mensen die dit niet doen, of die dit recht wel hebben, hierdoor niet te treffen.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 23 augustus 2009 om 19:25.
Oud 23 augustus 2009, 19:28   #229
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Onze mening loopt al uiteen bij de omschrijving "mens in wording". Door die omschrijving geef jij het onderwerp een emotionele lading.
Het is niettemin een heel juiste omschrijving. Juister dan de jouwe. Mensen zijn meer dan klompjes cellen en in voortdurende wording.

Citaat:
Zeer juist. Daar hangt het inderdaad vanaf.
Omdat je anders last krijgt van je geweten?

Citaat:
Ik spreek helemaal niet over een "mens in wording"; dat doe jij. Ik spreek over een embryo, of eventueel over een vrucht, al dan niet levensvatbaar. Een vrucht wordt pas levensvatbaar vanaf ongeveer de 22ste week van de zwangerschap.
Inderdaad. Dat doe je. Het mag geen mens in wording zijn van jou.

Maar dat is het wel.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 19:28   #230
Marker
Banneling

Standaard

Citaat:
Die studies wil ik lezen. En kom niet aandraven met een of andere Kelly of Kimberly die te stom is om haar pil op tijd te pakken. Ik wil statistieken die aanduiden dat de bevolking abortus ziet als een voorbehoedsmiddel.
De pretentie.

Werkt u google niet? Of vindt u de juiste zoekwoorden niet? Geen ervaring met opzoekwerk misschien...? (Of neen, u moet geen feiten opdissen natuurlijk, want buiten wat "kijk-hoe-hard-en-gevoelloos-ik-ben" haalt u er geen enkel aan.)

Ik zal maar beter een extra leesbaar geval opdissen. Ik wil je niet laten panikeren door te ingewikkelde studies. En ik heb eigenlijk ook wel wat beters te doen dan een stoere testeronsnotneus die mogelijk mede verantwoordelijk is voor een aantal abortussen in dit land een reality-checkje te geven.

http://www.crz.be/downloads/advies%2...sie%202008.pdf
Oud 23 augustus 2009, 19:29   #231
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Vader" is een vlag die verschillende ladingen dekt, Paulus. In het kader van dit onderwerp is het de man die zijn kwakje deponeerde, niet meer of niet minder. Als de vrucht voldragen wordt, en het kind op de wereld wordt gezet, kan zijn rol veranderen, maar zelfs dan kan het nog twee kanten uit: hij erkent het kind en voedt het ook (mee) op, of hij erkent het kind niet en is op geen enkele manier bij de opvoeding betrokken. Zijn "rol" ligt dus zeer zeker niet vast bij het deponeren van zijn kwakje.
Onzin.

De rol van de vader begint al van voor de geboorte.

Blijkbaar niet voor jou, zoveel is duidelijk.

Paulus.
Oud 23 augustus 2009, 19:30   #232
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben jij nu met mijn kl.. aan het rammelen? "Zelfstandig leven" betekent in de context van dit onderwerp dat de foetus op zichzelf in leven kan blijven, dat zijn lichaamsfuncties werken zonder hulp van buitenaf, niet dat hij voor zichzelf in kost en inwoon kan voorzien.
Een drogreden.

Er zijn ook geboren mensen die niet in staat zijn om zelfstandig te leven. Alsof dat een criterium is om mensen te mogen doden.

Zeker als zij dat na verloop van tijd wel zouden kunnen, is dit criterium echt onzinning. Ik hoop voor jou dat je zelf nooit in leven moet worden gehouden voor een poos, om dan nadien misschien zelfs volledig te herstellen. Anderzijds zou je dan misschien wel kunnen inzien hoe onzinning dit criterium wel is.

Päulus.
Oud 23 augustus 2009, 19:31   #233
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet over "gewone" zwangerschappen, Paulus, maar over "ongewenste" zwangerschappen.

Juist ja...
Blij dat je toegeeft dat het hypocriet is om over een klompje cellen te spreken dan wel over een kind, naargelang de gewenstheid.

Paulus

Laatst gewijzigd door Paulus : 23 augustus 2009 om 19:31.
Oud 23 augustus 2009, 19:35   #234
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De pretentie.

Werkt u google niet? Of vindt u de juiste zoekwoorden niet? Geen ervaring met opzoekwerk misschien...? (Of neen, u moet geen feiten opdissen natuurlijk, want buiten wat "kijk-hoe-hard-en-gevoelloos-ik-ben" haalt u er geen enkel aan.)

Ik zal maar beter een extra leesbaar geval opdissen. Ik wil je niet laten panikeren door te ingewikkelde studies. En ik heb eigenlijk ook wel wat beters te doen dan een stoere testeronsnotneus die mogelijk mede verantwoordelijk is voor een aantal abortussen in dit land een reality-checkje te geven.

http://www.crz.be/downloads/advies%2...sie%202008.pdf
Waarom zou ik feiten aanhalen? Ik voer geen discours waarbij ik ondersteuning door extern materiaal nodig heb, in tegenstelling tot jou.

Heb dat rapportje doorgenomen. Misschien is het wel zo dat bepaalde mensen abortus als een vorm van contraceptie zien.

De vraag is nu: ja, en?
Oud 23 augustus 2009, 19:39   #235
Marker
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat ik niet doe, is alsof doen dat omdat wij schijten in porseleinen vaten en nadien papier gebruiken wij meer zijn dan de mensen van het Paleolithicum.
Het wc-papier is zowat het enige onderscheid.

Om te aspireren voor morele superioriteit moet je een mens buiten de tijd zijn, en dat ben jij zeker niet. Moest jij in een andere tijd leven zou je even vlotjes een of ander substrominkje van de heersende moraal napraten.

Zoals ik al zei in een aantal andere draden: door te leven in proefbuisomstandigheden denken Westerlingen dat dit is hoe de wereld eruitziet, en dat alles wat zij als "vreselijk" achten een bijzonder geval is ervan, een perversie.
Maar de werkelijkheid is juist omgekeerd: het Westen is een zeer geisoleerd bijzonder geval van een wereld die er een stuk oncomfortabeler uitziet dan jij zou denken. Jij beschuldigt mij voor pleidooien voor geweld, maar wat ik doe is aanvaarden dat geweld er is. Jij ontkent geweld, maar het wordt daarom niet minder werkelijk.
Uw wannabe intellectualisme en pseudorelativisme kunnen mijn interesse niet wekken. Ik zal verder duidelijk zijn daarover, buiten de open deuren die je intrapt (meen je dat ik in deze tijd leef en in geen andere?), kan je over niets wat je stelt zeker zijn. Je kan over sommige dingen wel weten dat ze niet waar zijn. Bijvoorbeeld de leugens die je neerschrijft.

Ik zou verder niet inzien waarom degenen die in een volgens jou comfortabele wereld leven (!bediscussieerbaar, maar niet hier), zich toch zouden moeten gedragen als oermensen die dat comfort en die kennis en mogelijkheden niet hebben. Dat moet je mij eens uitleggen. Als meneer graag door de bossen holt en zich niet goed voelt op zijn comfortabele bureaustoel achter zijn pc maar anderzijds toch misbruik maakt van de mogelijkheden die het westen biedt (abortus zonder enige probleem, met als hoogste goed autonomie van de moeder) kan ik hem misschien aanraden om in een wat wildere samenleving te gaan wonen.

Alle gekheid op een stokje.
Wat mij interesseert is dit concreet vraagstuk. En hoe U daarop wil antwoorden.

U heb dat natuurlijk al duidelijk genoeg gemaakt. Abortus moet kunnen, overal en altijd, liefst tot tijdens de geboorte. Is het niet?
Oud 23 augustus 2009, 19:41   #236
Marker
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik feiten aanhalen? Ik voer geen discours waarbij ik ondersteuning door extern materiaal nodig heb, in tegenstelling tot jou.

Heb dat rapportje doorgenomen. Misschien is het wel zo dat bepaalde mensen abortus als een vorm van contraceptie zien.

Lol. Wat heb ik hier aan de lijn.

Jij vroeg naar die feiten, makker. Dat het je tegenvalt dat je ze in je gezicht krijgt en je daardoor even geen repliek meer weet, is mijn probleem niet.

En ik had al even begrepen dat ons flanellen condoom hier zich absoluut niet stoort aan de werkelijkheid. Hij houdt immers meer van een oncomfortabele samenleving met ruwe en rudimentaire "omgangs"vormen.

Laatst gewijzigd door Marker : 23 augustus 2009 om 19:42.
Oud 23 augustus 2009, 19:48   #237
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Jij schijnt weinig te begrijpen. Wellicht ben jij al redelijk oud.

Nu: ik ben geen doorsnee "pro-choicer". Maar dat ga ik hier niet bespreken. Teveel bejaarden, kleinburgers, barbaren met wcpapier en andere Laatste Mensen die mij dan puberaal zullen noemen.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 23 augustus 2009 om 19:49.
Oud 23 augustus 2009, 19:59   #238
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen de discussie in het parlement gevoerd werd die tot legalisering van abortus leidde, was een argument van de contra's, dat het als voorbehoedsmiddel ging worden gebruikt.

De pro's beweerden toen dat dit zeker nooit ging gebeuren, dat ze dit zelfs niet gingen toestaan. De nadruk ging zeker bij voorlichting en het juiste gebruik van voorbehoedsmiddelen liggen.

Nu we zoveel jaren laren de praktijk zien, waarbij sommige vrouwen twee soms zelfs drie keer een abortus ondergaan wegens gebrek aan voorlichting en verantwoordelijkheiddgevoel, moeten de pro's toegeven dat de contra's inderdaad gelijk hadden en hun mening weldegelijk een argument was.

Dat en.

Maar 't is nu te laat natuurlijk.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 23 augustus 2009 om 20:00.
Oud 23 augustus 2009, 20:04   #239
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Toen de discussie in het parlement gevoerd werd die tot legalisering van abortus leidde, was een argument van de contra's, dat het als voorbehoedsmiddel ging worden gebruikt.

De pro's beweerden toen dat dit zeker nooit ging gebeuren, dat ze dit zelfs niet gingen toestaan. De nadruk ging zeker bij voorlichting en het juiste gebruik van voorbehoedsmiddelen liggen.

Nu we zoveel jaren laren de praktijk zien, waarbij sommige vrouwen twee soms zelfs drie keer een abortus ondergaan wegens gebrek aan voorlichting en verantwoordelijkheiddgevoel, moeten de pro's toegeven dat de contra's inderdaad gelijk hadden en hun mening weldegelijk een argument was.

Dat en.

Maar 't is nu te laat natuurlijk.

Paulus.
De vraag is: ja en dan, dat het als een voorbehoedsmiddel gebeurt?

Het effect is hetzelfde: geen kind. Alleen is in het ene geval sprake van samenvoeging van zaad- en eicel, en in het andere geval niet.
Oud 23 augustus 2009, 20:26   #240
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag is: ja en dan, dat het als een voorbehoedsmiddel gebeurt?

Het effect is hetzelfde: geen kind. Alleen is in het ene geval sprake van samenvoeging van zaad- en eicel, en in het andere geval niet.
Daarover gaat het nu juist hé?!

De contra's zijn van mening dat er sprake is van een mens van bij de conceptie. Daarom zijn ze ook contra.

Het verschil is dus dat er een kind gedood wordt, terwijl dat niet nodig is.

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be