Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederland-Vlaanderen langs democratische weg wenselijk?
JA 36 69,23%
NEE 16 30,77%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2009, 18:32   #221
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er is geen kat hier in Vlaanderen die verstaat wat in feite een 'witgoedwinkel' is. De meeste mensen denken hier dat het om een winkel gaat die ondergoed verkoopt. U moogt het gaan uitleggen. Veel geluk ermee. En vooral, veel ijver. En niet teveel 'je' gebruiken want anders denken ze dat ge een alweer een betweterige Hollander zijt. En dan kunt ge maar beter onmiddellijk naar huis gaan.
Overigens ,ik weet ook niet wat " een witgoedwinkel" is.

U heeft gelijk dat er eenmaal verschillen bestaan en dat is geen probleem.
Geen Nederlander zal begrijpen, als een Vlaming over een" Gewest "praat ,dat hij daarmee een "deelstaat" bedoelt, want wij kennen alleen het woord "deelstaat" en gewest betekent hier totaal iets anders dan in Vlaanderen.
Zo zijn er veel voorbeelden te noemen.
Gelukkig bevat VanDale genoeg woorden, zodat niemand woorden tekort komt.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 18:41   #222
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

De nieuwe Prisma duidt trouwens specifiek Nederlands Nederlands als dusdanig aan. Het is een kwestie van tijd wanneer de Van Dale (waaraan véél meer werk is wegens grotere lexicon) erin volgt om niet-algemeen noorders taalgebruik als dusdanig aan te duiden.
Zo kunnen Nederlanders ook leren welke woorden (nog) niet gebruikt worden in het zuiden zoals reeds het geval is met het Belgisch Nederlands (*).

(*) dit is niet te verwarren met het Zuid-Nederlands, het gaat om een natiolect dat ontstaan is door politieke grenzen, een fenomeen dat ook bestaan tussen Duitsland en Oostenrijk of Wallonië en Frankrijk.
Het is alvast niet op te vatten als een oproep tot brute taalsegregatie, maar een correcte registratie en classificering van woordenschat uit de Nederlandse taal.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 september 2009 om 18:44. Reden: wow! schrijffouten legio!
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 18:44   #223
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Overigens ,ik weet ook niet wat " een witgoedwinkel" is.

U heeft gelijk dat er eenmaal verschillen bestaan en dat is geen probleem.
Geen Nederlander zal begrijpen, als een Vlaming over een" Gewest "praat ,dat hij daarmee een "deelstaat" bedoelt, want wij kennen alleen het woord "deelstaat" en gewest betekent hier totaal iets anders dan in Vlaanderen.
Zo zijn er veel voorbeelden te noemen.
Gelukkig bevat VanDale genoeg woorden, zodat niemand woorden tekort komt.
Ja, maar 'gewest' en 'deelstaat' zijn typische Belgische politieke of staatkundige termen. Het is te begrijpen dat de Nederlanders dat niet verstaan. De Nederlandse 'FUT' verstaan de meesten onder ons evenmin. Daar gaat het niet over. Het gaat over het dagdagelijks woordgebruik. En hier zijn er veel grondige verschillen tussen Noord en Zuid. En de van Dale hanteert eerder een woordenschat die terug te voeren is op het Noord-Nederlands taalgebruik. Niet voor niets is de van Dale dan ook een Nederlandse uitgever.

Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 18:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 18:48   #224
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, maar 'gewest' en 'deelstaat' zijn typische Belgische politieke of staatkundige termen. Het is te begrijpen dat de Nederlanders dat niet verstaan. De Nederlandse 'FUT' verstaan de meesten onder ons evenmin. Daar gaat het niet over. Het gaat over het dagdagelijks woordgebruik. En hier zijn er veel grondige verschillen tussen Noord en Zuid. En de van Dale hanteert eerder een woordenschat die terug te voeren is op het Noord-Nederlands taalgebruik. Niet voor niets is de van Dale dan ook een Nederlandse uitgever.
De hoofdredacteur van Van Dale is een Vlaming. U loopt trouwens achter op de feiten.

bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=E42EPAS5
Oud 19 september 2009, 18:49   #225
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De hoofdredacteur van Van Dale is een Vlaming. U loopt trouwens achter op de feiten.

bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=E42EPAS5
Ja en? Ik zie er anders niet veel van. Vlaming van geboorte, Hollander voor de poen.

Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 18:49.
Oud 19 september 2009, 18:57   #226
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja en? Ik zie er anders niet veel van. Vlaming van geboorte, Hollander voor de poen.
Het streven naar een correcte registratie en gelijkwaardige behandeling van de locale algemene taalvormen (niet enkel Nederlands Nederlands en Belgisch Nederlands, maar ook het véél minder gesproken Surinaams Nederlands) verbetert nochtans met elke uitgave,...
Uiteraard is niet iedere persoon die Belgisch Nederlands praat beroerd om al dan niet onbewust woordenschat uit het Nederlands Nederlands over te nemen.

U hebt trouwens blijkbaar het artikel niet gelezen.

Maar ja, iemand die al zeurt om pietluttigheden (o.a. het betrekkelijk recente subiet/sebiet-geknies), is van kwade wil en zou eerder in zijn eigen borst moeten kijken om de oorzaak van het probleem te vinden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 september 2009 om 18:59.
Oud 19 september 2009, 18:59   #227
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De nieuwe Prisma duidt trouwens specifiek Nederlands Nederlands als dusdanig aan. Het is een kwestie van tijd wanneer de Van Dale (waaraan véél meer werk is wegens grotere lexicon) erin volgt om niet-algemeen noorders taalgebruik als dusdanig aan te duiden.
Zo kunnen Nederlanders ook leren welke woorden (nog) niet gebruikt worden in het zuiden zoals reeds het geval is met het Belgisch Nederlands (*).

(*) dit is niet te verwarren met het Zuid-Nederlands, het gaat om een natiolect dat ontstaan is door politieke grenzen, een fenomeen dat ook bestaan tussen Duitsland en Oostenrijk of Wallonië en Frankrijk.
Het is alvast niet op te vatten als een oproep tot brute taalsegregatie, maar een correcte registratie en classificering van woordenschat uit de Nederlandse taal.
En kunnen de Nederlanders in de Nieuwe Prisma ook leren welke Zuid-Nederlandse woorden zij (nog) niet gebruiken, maar in de toekomst zullen gaan gebruiken?

Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 19:06.
Oud 19 september 2009, 20:11   #228
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
"Deelstaat" is wel Nederlands.
We spreken hier over de Duitse deelstaten

En FUT is VUT = vervroegd uit treden

Laatst gewijzigd door Sidharta : 19 september 2009 om 20:17.
Oud 19 september 2009, 20:16   #229
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
En de van Dale hanteert eerder een woordenschat die terug te voeren is op het Noord-Nederlands taalgebruik. Niet voor niets is de van Dale dan ook een Nederlandse uitgever.
Heb je alle woorden doorgenomen en gecontroleerd?

Laatst gewijzigd door Sidharta : 19 september 2009 om 20:16.
Oud 19 september 2009, 20:22   #230
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb je alle woorden doorgenomen en gecontroleerd?
Hebt u alles gecontroleerd?
Oud 19 september 2009, 20:27   #231
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Hebt u alles gecontroleerd?
Een vraag hoor je niet te beantwoorden met een wedervraag.
Bovendien ik zeg niet hoeveel woorden N- N zijn ,t.o.v. Z- N.
Oud 19 september 2009, 20:30   #232
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een vraag hoor je niet te beantwoorden met een wedervraag.
Bovendien ik zeg niet hoeveel woorden N- N zijn ,t.o.v. Z- N.
Dat weet ik niet. Wat ik echter wel weet dat is, dat de van Dale vaak altijd specifieerde bij een bepaald woord dat het om 'Zuid-Nederlands' ging, maar van de andere kant nooit of zelden specifieerde dat het om 'Noord-Nederlands' ging, alhoewel dat woord in het Zuiden volstrekt vreemd was.

Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 20:31.
Oud 19 september 2009, 20:32   #233
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Dat weet ik niet. Wat ik echter wel weet dat is, dat de van Dale vaak altijd specifieerde bij een bepaald woord dat het om 'Zuid-Nederlands' ging, maar van de andere kant nooit of zelden specifieerde dat het om 'Noord-Nederlands' ging, alhoewel dat woord in het Zuiden volstrekt vreemd was.
Meer dan de helft van de woorden in Van Dale worden hier nooit gebruikt.
Oud 19 september 2009, 20:33   #234
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Meer dan de helft van de woorden in Van Dale worden hier nooit gebruikt.
U weet wat ik bedoel.
Oud 19 september 2009, 21:27   #235
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

hmpf...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 10:11   #236
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Er is geen kat hier in Vlaanderen die verstaat wat in feite een 'witgoedwinkel' is. De meeste mensen denken hier dat het om een winkel gaat die ondergoed verkoopt. U moogt het gaan uitleggen. Veel geluk ermee. En vooral, veel ijver. En niet teveel 'je' gebruiken want anders denken ze dat ge een alweer een betweterige Hollander zijt. En dan kunt ge maar beter onmiddellijk naar huis gaan.
Nuance system...Jij beweert dat omtrent het woord "witgoed". De eerste maal dat ik op dat woord botste is reeds jaren geleden, in een Vlaamse krant. Het betrof een artikel omtrent de situatie in de distributie van elektrische huishoudtoestellen. Een tijdje later hoorde ik het woord ook op de nieuwsuitzending van de VRT. Ik vind het eigenlijk mooi bedacht. Een groot aantal van die huishoudtoestellen zijn traditioneel in een witte kleur of in inox. Bovendien wordt aldus een onderscheid gemaakt met andere elektrisch gevoede toestellen die ook in het gezin worden aangetroffen, zoals TV, radio, Hi-Fi enz. Het is mogelijk, of zelfs waarschijnlijk dat het uit het Noorden komt. So what, system? Mogen we het dáárom dan niet gebruiken? Als het in mijn kraam past zal ik het zeker gebruiken. Ik vind het best leuk (voor system: plezaaant).
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 10:23   #237
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nuance system...Jij beweert dat omtrent het woord "witgoed". De eerste maal dat ik op dat woord botste is reeds jaren geleden, in een Vlaamse krant. Het betrof een artikel omtrent de situatie in de distributie van elektrische huishoudtoestellen. Een tijdje later hoorde ik het woord ook op de nieuwsuitzending van de VRT. Ik vind het eigenlijk mooi bedacht. Een groot aantal van die huishoudtoestellen zijn traditioneel in een witte kleur of in inox. Bovendien wordt aldus een onderscheid gemaakt met andere elektrisch gevoede toestellen die ook in het gezin worden aangetroffen, zoals TV, radio, Hi-Fi enz. Het is mogelijk, of zelfs waarschijnlijk dat het uit het Noorden komt. So what, system? Mogen we het dáárom dan niet gebruiken? Als het in mijn kraam past zal ik het zeker gebruiken. Ik vind het best leuk (voor system: plezaaant).
Eerst en vooral blijf ik bij mijn mening dat bijna niemand weet hier waarover dat het gaat wanneer men het heeft over 'witgoed' in de betekenis die de Nederlanders gebruiken. De meeste mensen hier in Vlaanderen denken dan aan een bepaald ondergoed of linnen wanneer zij de wasmachine moeten aanzetten. Zoals bijvoorbeeld in dit artikel van het Nieuwsblad:

"Chris Huybrechts legt uit waarom steeds minder horeca haar eigen linnengoed koopt: 'Wie zelf het linnen koopt, bespaart op kwaliteit en kwantiteit. Dat kan tot problemen leiden. In hotels zijn kortverblijven de nieuwe trend. Dus bijna dagelijks moeten alle bedden ververst. Een hotel dat bij mij een contract afsluit, krijgt gegarandeerd voor elke dag en voor elk bed een verse set lakens en handdoeken.'

In zijn bedrijf aan de Doverstraat in Anderlecht draaien kolossen van wastrommels. De temperaturen zijn nooit hoger dan 85graden. Terwijl we toch altijd hoorden: witgoed moet in de kookwas."

D�*t is de betekenis van 'witgoed' in Vlaanderen. Dus wij, in ieder geval gebruiken de term 'witgoed' in een heel andere betekenis in Vlaanderen dan de betekenis die de Hollanders aan de term geven. Ik zeg dus dat wij Vlamingen dit doen. Behalve natuurlijk de vreemde eenden in de bijt en betweters zoals u, die de term ' toevallig ' zijn tegengekomen. En dit, omdat zij toch zo erg snakken naar hun 'groot-Nederland' en daardoor elk gevoel voor de Vlaamse realiteit en voor de eigen Vlaamse taal aan het verliezen zijn. Maar dat laatste wisten we reeds een geruime tijd.

Meer en meer rijst bij mij het vermoeden dat u ergens Hollandse roots hebt.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2009 om 10:43.
Oud 20 september 2009, 11:40   #238
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meer en meer rijst bij mij het vermoeden dat u ergens Hollandse roots hebt.
Dat is mogelijk, system, ik heb mij nog niet aan de in Vlaanderen zo druk beoefende genealogie bezondigd. Voor zover ik weet zijn mijn origines puur West-Vlaams. Er kan net zogoed een scheut Frans of Spaans bloed in mij schuilen. Maar, waar jij woont zit je dichter tegen het geliefde Nederland aangeschurkt. Theoretisch is de kans op "Ollands" bloed in jouw aderen merkelijk groter. Ik zou er niet zo gerust in zijn als ik jou was.
Oud 20 september 2009, 12:42   #239
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is mogelijk, system, ik heb mij nog niet aan de in Vlaanderen zo druk beoefende genealogie bezondigd. Voor zover ik weet zijn mijn origines puur West-Vlaams. Er kan net zogoed een scheut Frans of Spaans bloed in mij schuilen. Maar, waar jij woont zit je dichter tegen het geliefde Nederland aangeschurkt. Theoretisch is de kans op "Ollands" bloed in jouw aderen merkelijk groter. Ik zou er niet zo gerust in zijn als ik jou was.
Ik heb Limburgs bloed in mijn aderen. Zowel van Nederlands Limburg als van Belgisch Limburg. Inter-Limburgse huwelijken zijn zeer courant bij ons in de grensstreek. Wij Limburgers kennen trouwens geen grens tussen beide Limburgen. Wel moeten we gezamelijk niets hebben van de Hollanders, die we vereenzelvigen als schraperige, pretentieuze en arrogante hufters, in de zin van dikdoeners

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2009 om 12:44.
Oud 20 september 2009, 12:51   #240
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb Limburgs bloed in mijn aderen. Zowel van Nederlands Limburg als van Belgisch Limburg. Inter-Limburgse huwelijken zijn zeer courant bij ons in de grensstreek. Wij Limburgers kennen trouwens geen grens tussen beide Limburgen. Wel moeten we gezamelijk niets hebben van de Hollanders, die we vereenzelvigen als schraperige, pretentieuze en arrogante hufters, in de zin van dikdoeners
Ha zo! Nu pretendeert u ook al te spreken in naam van Nederlands Limburg. Dat laat ik voor uw rekening. Dat u niets moet hebben van de Hollanders is geen nieuws. Overigens, u moet ook niets hebben van de Vlamingen. Belgen...da's natuurlijk wat anders...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be