![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Uw kiesintentie | |||
CD&V (22,3%) |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
VB (16,5%) |
![]() ![]() ![]() |
26 | 31,33% |
SPA (15,5%) |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,02% |
NVA (14,6%) |
![]() ![]() ![]() |
34 | 40,96% |
O-VLD (14,4%) |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,02% |
Groen! (6,8%) |
![]() ![]() ![]() |
6 | 7,23% |
LDD (6,7%) |
![]() ![]() ![]() |
7 | 8,43% |
Aantal stemmers: 83. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Om u een voorbeeld te geven van de brieven die men schreef: Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 oktober 2009 om 22:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus omdat de frontsolaten ook naar hun "vrouwe en kinders" schreven (is dat niet evident?) zou de brief van de frontsoldaten aan Albert I larie en apenkool zijn?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Banneling
|
![]() Neen, maar in de Vlaams-nationalistische hoek doet men precies of alle soldaten aan het front zich in hun brieven bekloegen over mistoestanden. Dat is dus niet zo. Heel zelden wordt er in die brieven hierover gewag gemaakt. En dat komt natuurlijk omdat de vijand geen onderscheid maakte tussen Walen, Vlamingen of Brusselaars. Allen werden bij een tegenaanval door de Duitse machinegeweren neergemaaid; zonder onderscheid.
Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je 2 kilometer achter het front rustig koffie zit te slurpen terwijl je beslist welk regiment je ditmaal de dood gaat injagen tegen de Duitse mitrailleurs, was de kans ietwat je groter dat je zou overleven dan als je één van die stakkels in de modder was.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je de geschiedenis wil herschrijven, zou ik daar graag wat bronnen omtrent zien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hartelijk dank voor dit boeiend document. Ik zou u graag vriendelijk willen vragen er nog zo'n paar te posten.
Uit deze bijdrage haal ik alvast volgend interessant fragmentje: >>> ... waar dat wij al dagen ziten dat weet ik niet het is al maal walen waar wij niet kunen. 2 tegen spreken ... <<< Einde fragmentje. De schrijver van deze brief heeft duidelijk geen idee van waar hij zich bevindt. Er is waarschijnlijk niemand in de buurt die hem op de hoogte kan/wil brengen. Doordat hijzelf blijkbaar geen Frans/Waals kent, kan hij niet op eigen houtje informatie gaan inwinnen. Zou hij deze talen moeten kennen? Hij behoort tot de Nederlands-talige meerderheid van de bevolking van 'zijn' vaderland. De 'Walen' over wie hij het heeft zouden hem eigenlijk in zijn taal moeten kunnen aanspreken. In een 'normaal' land zou dat bijna vanzelfsprekend zijn. U kunt nu aanvoeren dat 'algemeen onderwijs' nog niet tot de standaard-voorzieningen van het land behoorde, en dat 'Nederlands' (of 'Vlaams') al helemaal geen verplicht vak was. Dat klopt wellicht, maar dat is dan slechts een bijkomende reden om niet van een 'normaal' land te spreken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overigens probeer je op een slinkse wijze de discussie te verschuiven. Het ging erover dat een groot aantal Vlamingen geloofde dat ze de Vlaamse belangen konden dienen door hun leven te geven voor een land dat hen nooit een greintje respect had betoond: België. Ondanks de duizenden Vlamingen die hun leven hadden gegeven voor België, had datzelfde België na WOI maar één antwoord tegen Vlaanderen: repressie.
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 4 oktober 2009 om 16:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar er is wel onderzoek gedaan naar bepaalde mythes. Zoals deze: Citaat:
Sophie De Schaepdrijver, historica aan de Pennsylvania State University en auteur van het standaardwerk De Groote Oorlog: het Koninkrijk België in de Eerste Wereldoorlog, noemt het verhaal categorisch 'een puur externe mythe': "Extern in die zin dat noch in de dagboeken van de Vlaamse soldaten, noch in hun herinneringen die ze na de oorlog neerpenden het verhaal naar boven komt. Dit is een ideologische constructie die vooral na de oorlog, vanaf de jaren twintig geestdriftig wordt verspreid. De precieze oorsprong is moeilijk te achterhalen, maar het past duidelijk binnen de inspanningen van de (Vlaams-nationalistische, BB/JV) Frontbeweging, die na de oorlog geleidelijk wordt ingepalmd door Vlaamse collaborateurs." De mythe was zo ruim verspreid dat De Schaepdrijver er zelf nog in heeft geloofd, maar uitvoerig onderzoek leverde geen enkel bewijs op. En zo laat u ( én uw companen) zich vanalles wijsmaken. Niet doen. Kritisch blijven denken en niet alles geloven wat men u probeert op te solveren. Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 16:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag blijft: werden de rechten van de Vlamingen na WOI gerespecteerd, nadat duizenden Vlamingen gesneuveld zijn aan het front, België verdedigend?
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beweer niet dat mevrouw De Schaepdrijver ons hier iets probeert op te solferen, hoor. Ik geloof wèl dat ik het recht heb bovenstaande opmerking neer te schrijven. Ik wil mij in elk geval niet zomaar vanalles laten wijsmaken, ook niet door mevrouw De Schaepdrijver.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=227
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Immers, zij geloofde initieel zelf in die mythe. Totdat ze, door haar eigen onderzoek notabene, tot het besluit moet komen dat haar geloof steunt op bedrog. Zo zit het in mekaar. En mevrouw De Schaepdrijver komt tot dat besluit door een gedegen onderzoek. En dat laatste kan men van u zeker niet zeggen. Tenzij u uw tot nu toe verborgen onderzoek over de 'groote oorlog' hebt verborgen gehouden voor de goegemeente. Maar dat gelooft geen zinnig mens natuurlijk. Neen, u hebt eerder een tendens deze de mythe klakkeloos na te papegaaien. En dat had ik nu van u zeker niet verwacht. Om maar te zeggen dat men nooit iemand terdege kent. Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoewel ik na grondig onderzoek nog geen enkel bewijs van Zijn/Haar bestaan heb kunnen vinden, en het mij daarom des te meer zou verbazen mocht Hij/Zij tòch bestaan, kan ik nog steeds niet onomstootbaar aantonen dat de mensen die in Zijn/Haar bestaan geloven zich vergissen. Ik geloof wel dat zij zich vergissen, maar ik kan het niet bewijzen. Ik herhaal nogmaals: ik beweer niet dat mevrouw De Schaepdrijver probeert ons iets op te solferen, ik vind echter nog steeds dat ik het recht heb om de vraag te stellen of haar onderzoek wel voldoende uitvoerig is geweest. Hoeveel 'bewijsmateriaal' is ondertussen niet reeds onopzettelijk vernietigd of domweg 'door de tand des tijds' tot stof en as vergaan? Dat is een vraag die niet te beantwoorden valt, natuurlijk. Mag ik besluiten met te stellen dat mevrouw hoogstwaarschijnlijk gelijk heeft, en dat de these van de 'mythevorming' wel degelijk een waardevolle bijdrage tot een verdere verfijning van de geschiedschrijving betekent? En als uitsmijter nog een vraag: hoe zou het komen dat die mythe zo'n succes kende?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 4 oktober 2009 om 17:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
het is al maal walen waar wij niet kunen. tegen spreken wij ligen al twee dagen in eene school en zoo gaan wij al dagen in de velte ik het nog maar eene Duischen gezien Of hoe sommigen kemels van formaat kunnen schieten omdat ze zich niet de moeite doen achter de waarheid te willen komen. Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 17:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarom deze tip over het boek van De Schaepdrijver door een recenscent: In't kort: In dit boek bekijkt Sophie de Schaepdrijver de eerste wereldoorlog vanuit Belgisch perspectief en vooral welk effect die oorlog heeft gehad op de ook toen getroubleerde relatie tussen Vlaams en Frans. We krijgen een niet steeds chronologisch verhaal. Aan de ene kant vertelt de Schaepdrijver het verhaal van de oorlog om dan in het volgende hoofdstuk de geschiedenis van het activisme en de vlaamsgezindheid in die periode te belichten. Mijn oordeel: heel interessant boek en ook heel goed geschreven. Het wierp voor mij toch een verhelderend licht op de hele geschiedenis van het activisme en hoe dat niet steeds een directe link met alle vlaamsgezinden moet krijgen. Zekere nuances zijn wel van belang. Hoewel ik dit boek al een vijftal jaren in de kast had staan, is het wel 'grappig' het net nu gelezen te hebben, nu de discussies tussen Vlaams en Waals weer zo oplaaien. Ook in de tijd van WO I waren er mensen die wilden onderhandelen met elkaar om zo steeds meer waardering te krijgen en waren er de activisten die er meteen korte metten mee wilden maken. Dat dit na de oorlog er alleen maar voor gezorgd heeft dat Vlaams zijn een behoorlijk negatieve bijklank kreeg en de Vlaamse emancipatie daarom een fikse set-back heeft moeten doorstaan, is een wijze les. Eentje die alweer vergeten lijkt te zijn. Dit boek bevestigt nog een andere waarheid: oorlog is smerig en nergens goed voor. Zeker in deze periode in ons kleine Belgenlandje is dit haast verplichte lectuur. Het werpt een relativerend licht op de huidige politieke situatie. Het is daarnaast een vlotte, goed-lezende introductie tot meer kennis over WO I. Niet iedereen weet er evenveel van als Niel. Eindoordeel: **** Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2009 om 17:41. |
|
![]() |
![]() |