Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2010, 16:21   #221
Remofski
Burger

Remofski's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Zijn anti-democratische visie op de Turkse staat en samenleving; zijn volslagen onverdraagzaamheid tegenover culturele diversiteit; zijn aggressieve politiek ten aanzien van buurlanden; zijn uitgesproken economische en corporatistische zelfbediening (zagen we vroeger ook in Latijns-Amerikaanse militaire regimes).
Zit iets in. Een deel daarvan zijn wel visies die ze delen met de heersende politieke kaste. En - om in herhaling te vallen - nog altijd beter dan...
Remofski is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 16:22   #222
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remofski Bekijk bericht
Zit iets in. Een deel daarvan zijn wel visies die ze delen met de heersende politieke kaste. En - om in herhaling te vallen - nog altijd beter dan...

Ik begrijp uw redenering. Maar ik zie niet in waarom Turkije niet zou kunnen of mogen evolueren tot een echte burgerlijke democratie.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 16:23   #223
Red beret
Partijlid

Standaard

Citaat:
@Red Beret: MHP is quasi synoniem voor de Grijze Wolven. Niet intellectueel oneerlijk gaan doen. U h�*d het daarnet trouwens over de GW, u bent nu degene die met MHP afkomt.

@Jozef: Ik zou Australië ook niet toelaten. Het was dan ook een boutade.
U wilt gewoon gw illegaliteit aan de MHP linken.de volledige betekenis en vertaling van MHP is nationalistische bewegingspartij.maar ze gebruiken het symbool van de grijze wolf.maar ik verzeker u dat die zogenaamde maffia gw niets te maken heeft met MHP.zolang je maar de MHP niet probeert te linken aan de maffia praktijken van de zogenoemde zogezegde gw is er geen probleem
Red beret is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 16:26   #224
Red beret
Partijlid

Standaard

Citaat:
Heel Cyprus is lid. Alleen is een deel van dat EU-grondgebied militair bezet doior Turkije.
oke ik wil niet echt op die discussie ingaan maar oké we nemen heel cyprus er bij.nu graag een antwoord.ligt cyprus in de continent europa?
Oud 28 januari 2010, 16:28   #225
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red beret Bekijk bericht
oke ik wil niet echt op die discussie ingaan maar oké we nemen heel cyprus er bij.nu graag een antwoord.ligt cyprus in de continent europa?
Cyprus behoort inderdaad tot Europa. Het feit dat het geen deel uitmaakt van de Europese landmassa maakt geen verschil. Het maakt ook geen deel uit van de Aziatische of Afrikaanse landmassa. Al eens gekeken waar de Azoren liggen?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 16:33   #226
Red beret
Partijlid

Standaard

Citaat:
Cyprus behoort inderdaad tot Europa. Het feit dat het geen deel uitmaakt van de Europese landmassa maakt geen verschil. Het maakt ook geen deel uit van de Aziatische of Afrikaanse landmassa. Al eens gekeken waar de Azoren liggen?
if you say so.
Oud 28 januari 2010, 16:41   #227
Remofski
Burger

Standaard

@Jozef: Dat zou het ideale scenario zijn. Helaas is het religieuze klimaat in Turkije daar al decennialang te broeierig voor. Ze zal niet vrijwillig een lekenstaat blijven.

@Red Beret: Ik hoef de MHP/Grijze Wolven niet aan illegaliteit te linken: dat doen ze zelf wel. Of dat nu mafia-gerelateerd is of geweld/terrorisme in andere vormen, doet volledig niets ter zake. Ik heb niets tegen nationalisme - in tegendeel zelfs - maar partijen en bewegingen moeten niet over de schreef gaan.
De Grijze Wolven zijn aanhangers van de MHP en daarnet zette u nog de loftrompet op voor hen. Ik heb u een link gegeven waarin ze gediscrediteerd worden en dan verschuift u uw aandacht naar de MHP (wat louter de politieke tak van de GW is). Laten we even serieus blijven.
Oud 28 januari 2010, 16:44   #228
Red beret
Partijlid

Standaard

Citaat:
@Jozef: Dat zou het ideale scenario zijn. Helaas is het religieuze klimaat in Turkije daar al decennialang te broeierig voor. Ze zal niet vrijwillig een lekenstaat blijven.

@Red Beret: Ik hoef de MHP/Grijze Wolven niet aan illegaliteit te linken: dat doen ze zelf wel. Of dat nu mafia-gerelateerd is of geweld/terrorisme in andere vormen, doet volledig niets ter zake. Ik heb niets tegen nationalisme - in tegendeel zelfs - maar partijen en bewegingen moeten niet over de schreef gaan.
De Grijze Wolven zijn aanhangers van de MHP en daarnet zette u nog de loftrompet op voor hen. Ik heb u een link gegeven waarin ze gediscrediteerd worden en dan verschuift u uw aandacht naar de MHP (wat louter de politieke tak van de GW is). Laten we even serieus blijven.
if you say so
Oud 28 januari 2010, 17:44   #229
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk behoort Cyprus officieel tot het continent "Azië". Maar inderdaad, Cyprus heeft een zeer hechte historische geschiedenis met Europa. Turkije daarentegen (en het Ottomaanse rijk daarvoor) hadden weinig connectie met Europa, behalve de verschillende oorlogen.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 18:41   #230
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Eigenlijk behoort Cyprus officieel tot het continent "Azië". Maar inderdaad, Cyprus heeft een zeer hechte historische geschiedenis met Europa. Turkije daarentegen (en het Ottomaanse rijk daarvoor) hadden weinig connectie met Europa, behalve de verschillende oorlogen.
Het was ooit het Byzantijnse Rijk.

Maar daar blijft er al zeer lange tijd niets meer van over, tot mijn grote spijt.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 18:57   #231
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Het was ooit het Byzantijnse Rijk.

Maar daar blijft er al zeer lange tijd niets meer van over, tot mijn grote spijt.
En daarvoor het Romeinse Rijk, Het Seleucidische Rijk, het Grieks-Macedonische rijk, Perzische Rijk, Hettitische rijk, Assysrische Rijk, ...
Maar dat zou ons te ver terug in de geschiedenis brengen

Ja, eigenlijk wel. Ik heb altijd de Byzantijnen bewonderd. Een lichtpunt tijdens de Middeleeuwen. Verdomde Venetianen en Kruisvaaders, Zo'n mooi rijk ten gronde richten...
Oud 28 januari 2010, 19:08   #232
Resqin
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het Ottomaanse Rijk kende ook grote uitbreidingen in de Balkan, welke wel deel van Europa zijn. Zo hebben Albanië en Montenegro ook onlangs hun kandidatuur voor de EU ingediend en kennen zij ook grote percentages Moslims.
Andere Balkanstaten zoals Bulgarije kennen nog grote groeperingen Moslims, echter eerder onofficieel. Daar hebben ze verplicht moeten vertrekken of hun Turkse naam opgeven.

Geldt het feit dat het Ottomaanse Rijk niet bij de EU betrokken is dan ook niet voor deze landen?

Ik ben er me van bewust dat ze er bijlange nog niet bijzitten

Laatst gewijzigd door Resqin : 28 januari 2010 om 19:10.
Resqin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 19:22   #233
Remofski
Burger

Standaard

Inderdaad. Met die Byzantijnen valt er tenminste zaken te doen. Stuur daar eens een delegatie van naar de Europese Raad.
Oud 28 januari 2010, 19:26   #234
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Resqin Bekijk bericht
Het Ottomaanse Rijk kende ook grote uitbreidingen in de Balkan, welke wel deel van Europa zijn. Zo hebben Albanië en Montenegro ook onlangs hun kandidatuur voor de EU ingediend en kennen zij ook grote percentages Moslims.
Andere Balkanstaten zoals Bulgarije kennen nog grote groeperingen Moslims, echter eerder onofficieel. Daar hebben ze verplicht moeten vertrekken of hun Turkse naam opgeven.

Geldt het feit dat het Ottomaanse Rijk niet bij de EU betrokken is dan ook niet voor deze landen?

Ik ben er me van bewust dat ze er bijlange nog niet bijzitten
Voor mij heeft het niets te maken met "Zit het vol met moslims of niet". De Balkan is even lang niet bij het Ottomaanse rijk geweest als wel. Het Ottomaanse rijk zelf echter, heeft weinig te maken willen hebben met Europa gedurende de geschiedenis, tenzij om oorlog te voeren.
Oud 28 januari 2010, 19:38   #235
Resqin
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Voor mij heeft het niets te maken met "Zit het vol met moslims of niet". De Balkan is even lang niet bij het Ottomaanse rijk geweest als wel. Het Ottomaanse rijk zelf echter, heeft weinig te maken willen hebben met Europa gedurende de geschiedenis, tenzij om oorlog te voeren.
De Balkan heeft lang bij het Byzantijnse Rijk gehoord, grote delen ervan zijn tussen pakweg 1300-1500 geannexeerd door het Ottomaanse Rijk. Bulgarije bijvoorbeeld werd tussen eind 19e en begin 20e eeuw onafhankelijk. Zij hebben dus bijna continu deel uitgemaakt van een groter (niet-Europees? niet-Christelijk? of Niet-Katholiek?) rijk. (Byzantijns - Ottomaans)

Tot waar gaat die grens van het hoort 'historisch' niet bij Europa? Tot waar gaat de grens van het hoort 'geografisch' niet bij Europa. Puur geomorfologisch bekeken bestaat er zelfs geen Europa als continent. Een continent is gebaseerd op een plaat en Europa is onderdeel van de Euraziatische plaat.

- U kan moeilijk stellen dat Bulgarije ver staat op vlak van gezondheid e.d. meer (ik refereer naar de reportage over de weeshuizen)
- Landen die het economisch goed doen mogen er vaak zonder veel poeha bij, maar buiten Turkije!
- Landen die een vage of niet-historische band hebben met Europa mogen erbij (zie bovenstaande), buiten Turkije...

Turkije is altijd de uitzondering op de uitzondering en vanwaar? De grenzen zijn erg discutabel, op alle vlak.

Het heeft uiteraard weinig te maken met de moslims zelf, eerder met de Islamitische erfenis. Het getuigt van weinig kritisch vermogen om gewoon te zeggen; Turkije is niet Europees en daarmee de kous af. Ik refereer hier niet mee naar de gequoteerde

Laatst gewijzigd door Resqin : 28 januari 2010 om 19:40.
Oud 28 januari 2010, 20:45   #236
Remofski
Burger

Standaard

Turkije is niet alleen niet-Europees door zijn grenzen. Haar huidige bevolking heeft niets te maken met Europa én wilt volgens vele opiniepeilingen niet eens bij Europa behoren. Alleen de economische en juridische factoren (lees: vrije migratie) trekt Turkije aan. Een vergelijking met het paard van Troje schiet me ineens te binnen.
Oud 28 januari 2010, 20:54   #237
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Een metafoorf al een paar draden eerder vermeld (door mij). Maar wel juist, dacht ik.
Oud 28 januari 2010, 21:02   #238
Resqin
Vreemdeling

Standaard

Op moreel vlak stoelt haar huidige bevolking nog steeds op een gemeenschappelijke basis als Europa, maar daar ga ik niet verder op gaan wegens eerder besproken. Ook de 'vrije migratie' is een discutabel argument. Ook reeds voorgaand in de discussie is besproken dat Turkije economisch erg sterk groeit. Jozef heeft daar echter enkele belangrijke nuanceringen bij geformuleerd maar desondanks zal in de komende jaren de emigratie vanuit Turkije enkel dalen en binnen nog meer jaren zal er een migratie naar Turkije op gang komen.
Op etnisch vlak... Wat maakt het eigenlijk uit of er al dan niet een etnische band is tussen de bevolking van Turkije en Europa? De wereld is al sinds mensenheugenis (geweldig woord vind ik dat) een hoop migratie van alle kanten. Zo is het dat de Galliers ook tot in Turkije zijn geraakt (zie beeld 'stervende gallier' met zijn typische Torque). Deze zijn trouwens ook tot in China geraakt.

Alle grenzen zijn discutabel als we over Turkije babbelen.

Inderdaad, ze willen niet eens. Wat zitten wij dan te discussieren?

Laatst gewijzigd door Resqin : 28 januari 2010 om 21:03.
Oud 30 januari 2010, 17:00   #239
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geïnteresseerd in feiten, niet in linken. Met linken kun je alles bewijzen en dus niets.
Onder feiten versta jij zaken die je uit je duim zuigt, verkavelingsvlaampje.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 17:16   #240
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Troje

Citaat:
Turkije is niet alleen niet-Europees door zijn grenzen. Haar huidige bevolking heeft niets te maken met Europa én wilt volgens vele opiniepeilingen niet eens bij Europa behoren. Alleen de economische en juridische factoren (lees: vrije migratie) trekt Turkije aan. Een vergelijking met het paard van Troje schiet me ineens te binnen.
Het paard van Troje is eigenlijk al binnen: vooral in Duitsland zijn nu al meer dan 1.000.000 Turken...
Sommige Turkse leiders willen bij de EU om ekonomische faktoren. Meer niet !
Turkije is géén Europese natie.
Punt.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be