Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2010, 10:49   #221
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Dan zou iedereen al zwaar verslaafd moeten zijn aan de aspirine. Wie heeft er in zijn familie geen lid die ooit slagen heeft gekregen voor zijn overtuiging? Er zijn er natuurlijk altijd die geen overtuiging hebben...
Of er zijn er uiteraard ook die zwijgen en overal ja op knikken om zich toch maar geen vijanden te maken...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 11:26   #222
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Veel Belgische vlaggen aan de aankomst van de Ronde van Vlaanderen. Grote, mooie Belgische vlaggen. En strategisch beter uitgekozen dan de zwarte Vlaamse leeuwen. Ja, het monopolie van de zwarte Vlaamse Leeuw is voorbij. En in Parijs-Roubais zal het van hetzelfde zijn. Let maar op.

Tja, de Vlaams-nationalisten en hun 'zwarte' leeuw. Deze kornuiten deelden driftig en kwistig vlaggetjes uit aan de kinderen en aan de aanwezige Japanners met de Vlaamse leeuw erop. Alleen, de beeltenis van hun leeuw was niet deze van de Vlaamse Gemeenschap, noch de kleuren van de leeuw waren deze van de Vlaamse Gemeenschap. Integendeel, de leeuw op de vlaggetjes was pikzwart.

Waarom moeten sommige Vlaams-nationalisten altijd heimwee hebben naar een twijfelachtig verleden? Leg me dat maar eens uit.
Ik was van mening dat al dat vlaggengezwaai niet bepaald jouw ding was. Ik heb me vergist. Het is wel jouw ding, op voorwaarde dat het belgische vlaggen zijn.
Euforie alom, Belgiië is gered. Alweer twee maten en gewichten, jouw handelsmerk.

Voor de rest heb je alleen kinderen en Japanners (waar blijf je het halen?) met de vlaggetjes zien zwaaien, hetgeen onzin is. Wanneer één of andere koninklijke parasiet zich verwaardigt een bezoek te brengen aan Vlaanderen, worden kleine schoolkinderen verplicht om met tricoloortjes te zwaaien.
In de Ronde gebeurt dat vrijwillig en heus niet alleen door kinderen en Japanners.

Wat de kleuren van de Vlaamse vlag betreft kan ik kort zijn. Die bestaan alleen uit geel en zwart. Rood is één kleur te veel. Dergelijke vlaggen dienen alleen om gemeentehuizen en openbare Vlaamse gebouwen te versieren.

Nog dit : je spreekt over een "twijfelachtig verleden" van Vlaanderen, waarmee je ongetwijfeld de collaboratie bedoelt. Alweer sla je de bal mis. Het gaat hier over een uitzonderlijke situatie. Gans de belgische geschiedenis, vanaf haar ontstaan tot heden, is méér dan twijfelachtig, om het zeer voorzichtig uit te drukken.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 11:33   #223
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Gans de belgische geschiedenis, vanaf haar ontstaan tot heden, is méér dan twijfelachtig, om het zeer voorzichtig uit te drukken.
Niet alleen het verleden, ook de toekomst is zéér twijfelachtig.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 11:34   #224
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Zelden zo'n prachtige afgang gezien:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zoals er te pas en te onpas de nazi's en WO II bijsleuren?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
geef eens enkele voorbeelden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Nogal wat gewelddaden in de 2de Wereldoorlog en wat er in Breendonk is gebeurd, had niets te maken met de ideeën van de Vlaamse Beweging?

Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 11:48   #225
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik was van mening dat al dat vlaggengezwaai niet bepaald jouw ding was. Ik heb me vergist. Het is wel jouw ding, op voorwaarde dat het belgische vlaggen zijn.
Euforie alom, Belgiië is gered. Alweer twee maten en gewichten, jouw handelsmerk.

Voor de rest heb je alleen kinderen en Japanners (waar blijf je het halen?) met de vlaggetjes zien zwaaien, hetgeen onzin is. Wanneer één of andere koninklijke parasiet zich verwaardigt een bezoek te brengen aan Vlaanderen, worden kleine schoolkinderen verplicht om met tricoloortjes te zwaaien.
In de Ronde gebeurt dat vrijwillig en heus niet alleen door kinderen en Japanners.

Wat de kleuren van de Vlaamse vlag betreft kan ik kort zijn. Die bestaan alleen uit geel en zwart. Rood is één kleur te veel. Dergelijke vlaggen dienen alleen om gemeentehuizen en openbare Vlaamse gebouwen te versieren.

Nog dit : je spreekt over een "twijfelachtig verleden" van Vlaanderen, waarmee je ongetwijfeld de collaboratie bedoelt. Alweer sla je de bal mis. Het gaat hier over een uitzonderlijke situatie. Gans de belgische geschiedenis, vanaf haar ontstaan tot heden, is méér dan twijfelachtig, om het zeer voorzichtig uit te drukken.
Vlaggengezwaai is inderdaad mijn ding ook niet. Maar als men constant een bepaalde vlag misbruikt in nationale en internationale sportevenementen om een politieke boodschap uit te dragen (sport is apolitiek; laat het ons aub zo houden!), dan moet u zich niet verwonderen dat de (politieke) tegenstander dit ook begint te doen. Dit noemt men doorgaans een 'koekje van eigen deeg' krijgen. En dat is wat er nu gebeurt.

Laatst gewijzigd door system : 6 april 2010 om 11:53.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 11:57   #226
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Vlaggengezwaai is inderdaad mijn ding ook niet. Maar als men constant een bepaalde vlag misbruikt in nationale en internationale sportevenementen om een politieke boodschap uit te dragen (sport is apolitiek; laat het ons aub zo houden!), dan moet u zich niet verwonderen dat de (politieke) tegenstander dit ook begint te doen. Dit noemt men doorgaans een 'koekje van eigen deeg' krijgen. En dat is wat er nu gebeurt.
system, alles in België is politiek gebonden (inclusief de sport) en alles qua politiek is communautair.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 11:59   #227
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
system, alles in België is politiek gebonden (inclusief de sport) en alles qua politiek is communautair.
Wat heeft Milaan-San Remo nu te maken met het 'communautaire'. Leg me dat eens omstandig uit.

Laatst gewijzigd door system : 6 april 2010 om 11:59.
Oud 6 april 2010, 12:04   #228
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wat heeft Milaan-San Remo nu te maken met het 'communautaire'. Leg me dat eens omstandig uit.
milaan - sanremo wordt gereden in italie, niet in belziek.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 12:13   #229
system
Banneling

Standaard

Citaat:
milaan - sanremo wordt gereden in italie, niet in belziek.
Zeer juist. En toch zien we tijdens Milaan - San Remo (bijvoorbeeld) uw kornuiten met hun Vlaamse leeuwen massaal zwaaien voor de Italiaanse TV-camera's.

Hebt ge het nu eindelijk gesnopen? Het wordt anders wel tijd.

Laatst gewijzigd door system : 6 april 2010 om 12:14.
Oud 6 april 2010, 12:16   #230
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja, en daarom hebben commentators het op de RTBF altijd over "landgenoten".
Of het daarbij gaat om tafeltennisser Saive of Kim Clijsters maakt hun niet uit.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 12:17   #231
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer juist. En toch zien we tijdens Milaan - San Remo (bijvoorbeeld) uw kornuiten met hun Vlaamse leeuwen massaal zwaaien voor de Italiaanse TV-camera's.

Hebt ge het nu eindelijk gesnopen? Het wordt anders wel tijd.
Niet iedereen snapt alles even snel.
Oud 6 april 2010, 12:23   #232
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
System, met alle respect voor een sympathieke jongen als Philippe Gilbert, maar de zogezegd Belgische wielersport is voor meer dan 95 % een Vlaamse aangelegenheid. Dat mag dan ook regelmatig eens goed onderstreept worden. Ook op wielerwedstrijden in het buitenland. Als dat gebeurt met Vlaamse vlaggen dan heb ik daar geen enkel bezwaar tegen. De Vlaamse vlag is een zwarte leeuw op gouden veld. Jij gaat dat natuurlijk in weer eens in een collaboratiesfeertje zetten. Je doet maar... Dat kan het wielerpubliek geen barst schelen. De Vlaamse Gemeenschap heeft in haar formele versie de leeuw van een rode tong en rode klauwen voorzien, Joost mag weten waarom. Misschien als een zoveelste toegeving aan la Belgique, want daarmee wordt "le lion de Flandre" getooid met "les couleurs nationales".
Je bent werkelijk ontroerend met je beate adoratie van "Grote mooie Belgische vlaggen". Ik krijg zowaar de indruk dat het je een orgasme bezorgt.

Laatst gewijzigd door quercus : 6 april 2010 om 12:24.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 12:28   #233
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, met alle respect voor een sympathieke jongen als Philippe Gilbert, maar de zogezegd Belgische wielersport is voor meer dan 95 % een Vlaamse aangelegenheid. Dat mag dan ook regelmatig eens goed onderstreept worden. Ook op wielerwedstrijden in het buitenland. Als dat gebeurt met Vlaamse vlaggen dan heb ik daar geen enkel bezwaar tegen. De Vlaamse vlag is een zwarte leeuw op gouden veld. Jij gaat dat natuurlijk in weer eens in een collaboratiesfeertje zetten. Je doet maar... Dat kan het wielerpubliek geen barst schelen. De Vlaamse Gemeenschap heeft in haar formele versie de leeuw van een rode tong en rode klauwen voorzien, Joost mag weten waarom. Misschien als een zoveelste toegeving aan la Belgique, want daarmee wordt "le lion de Flandre" getooid met "les couleurs nationales".
Je bent werkelijk ontroerend met je beate adoratie van "Grote mooie Belgische vlaggen". Ik krijg zowaar de indruk dat het je een orgasme bezorgt.
U moet niet naast de kwestie doorlullen.
Het gaat wel degelijk in haast alle gevallen over de Vlaams Nationalischtische versie van de Vlaamse vlag.

U gaat nu natuurlijk argumenteren dat de officiële door meer kleuren duurder is.
Dat ontroerd mij mijn beste.
U scoort daarmee natuurlijk punten, spijtig alleen in uw eigen kamp.
Oud 6 april 2010, 12:32   #234
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Vlaams-nationalisten proberen gewoon via TV-sportuitzendingen de sport te misbruiken en deze sportevenementen in een politiek vaarwater te loodsen. U weet dat ook. Maar u geeft nu een hele uitleg die dat moet proberen te vergoeilijken. Zoals steeds kijkt u de andere kant op wanneer er louche dingen gebeuren, als het maar uw politieke zaak dient. Zo kennen we u wel.

Mensen die reeds gedurende een goede tiental jaren, jaar in jaar uit, de tijd en het geld hebben om vanaf het begin van het wielerseizoen tot het einde, bij de grote klassiekers en in de verschillende rondes, de vendelzwaaier uit te hangen voor de nationale en internationale camera's, zijn gewoon fake. Dat zijn niet alleen zogzegde 'supporters'. Dat zijn politiek geëngageerden, die worden betaald om zoiets te doen.

En de vraag luidt dan: door wie worden die betaald???

Laatst gewijzigd door system : 6 april 2010 om 12:39.
Oud 6 april 2010, 12:37   #235
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaams-nationalisten proberen gewoon via TV-sportuitzendingen de sport te misbruiken en deze sportevenementen in een politiek vaarwater te loodsen. U weet dat ook. Maar u geeft nu een hele uitleg die dat moet proberen te vergoeilijken. Zoals steeds kijkt u de andere kant op wanneer er louche dingen gebeuren, als het maar uw politieke zaak dient. Zo kennen we u wel.

Mensen die reeds gedurende een goede tiental jaren, jaar in jaar uit, de tijd en het geld hebben om vanaf het begin van het wielerseizoen tot het einde, bij de grote klasiekers en in de veschillede rondes, de vendelzwaaier uit te hangen voor de nationale en internationale camera's, zijn gewoon fake. Dat zijn niet alleen zogzegde 'supporters' Dat zijn politiek geangageerden, die worden betaald om zoiets te doen.

En de vraag luidt dan: door wie worden die betaald???
Toch raar dat je die kwieten niet ziet tijdens Tennis tornooien.

Voor zover ik weet blinken de Belgen daar ook erg in uit.
En toch nada vlaggen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 6 april 2010 om 12:38.
Oud 6 april 2010, 12:45   #236
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als sport apolitiek moet zijn moeten uiteraard ook alle verwijzingen naar België verdwijnen. geen Belgische kleuren meer op vesten en toestanden, geen verwijzing meer naar hoeveel Belgen er aan de kop rijden, ...
Oud 6 april 2010, 12:59   #237
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als sport apolitiek moet zijn moeten uiteraard ook alle verwijzingen naar België verdwijnen. geen Belgische kleuren meer op vesten en toestanden, geen verwijzing meer naar hoeveel Belgen er aan de kop rijden, ...
Nu bewijst u hoe kleinzielig u bent. De renners worden gecatalogeerd per nationaliteit en volgens het merk waarvoor ze rijden. Of dat nu Belgen of Duitsers of Nederlanders zijn of Fransen. Dat gebeurt om administratieve redenen. Dat heeft niets met politiek te maken.

Maw, u bent een oen.
Oud 6 april 2010, 13:14   #238
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat heeft wel degelijk met politiek te maken, men bevestigt immers de status quo en het heersende regime.
Uw poging om mij te beledigen is trouwens heel lachwekkend en zal eerder tot een ban van jou leiden dan dat die mij stoort.
Oud 6 april 2010, 13:15   #239
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Of er zijn er uiteraard ook die zwijgen en overal ja op knikken om zich toch maar geen vijanden te maken...
Dat valt me de laatste tijd op in het monodenken van de flaminganten en de islam.

Wie iets kritisch durft zeggen over de flaminganten is meteen een slechte Vlaming en hun kortgeschoren reputatie indachtig van in de vorige eeuw, durven veel Vlamingen niet meer ingaan tegen de het eenheidsdenken: wie niet voor ons is, is tegen ons. Genuanceerd denken kennen die Vlamingen niet (meer).

Hetzelfde bij de islam: velen zijn eerder islam-light en hebben niets tegen wat alchol en hier en daar een homo of een meisje zonder hoofddoek.
Maar enkelen maken de anderen bang zodat de aanhangers van de islam-light hun gedacht niet meer durven zeggen.

Ik zou nog eens De Blechtrommel moeten bekijken; maar ik geloof dat daarin een passage komt waarin de vader meestapt in een betoging pro-Hitler. Hij is daar helemaal niet zo blij mee; maar hij heeft te kennen dat hij geen andere keuze heeft, indien hij geen klop wil krijgen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 13:16   #240
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zwarte leeuwevlag is de vlag van de Vlaamse Beweging. Die met rood (en tegenwoordig ook wit) is die van de Vlaamse Gemeenschap en daar is niets mis mee. Een beetje rood kan ik als linkse flamingant wel appreciëren.

Citaat:
Vlaanderen heeft geen twijfelachtig verleden. Maar het Vlaams-nationalisme kan zelf wel eens wat meer zelfkritiek gebruiken en dan bedoel ik in het bijzonder tegenover het VNV in de jaren 30/40 en tegenover het VB, de geestelijke opvolger van datzelfde VNV. Wanneer ik de Encyclopedie van de Vlaamse Beweging doorneem dan valt het mij op dat het wel wat kritischer mag zijn tegenover dat zwart verleden. Want met een islamofobe VB maakt een deel van het Vlaams-nationalisme dezelfde griezelige fouten als toen. Bart De Wever heeft dat gelukkig begrepen. Maar de duizenden bezoekers van de Ijzerwake al een pak minder me dunkt. Het is aan de brede Vlaamse Beweging om voortdurend stelling te nemen tegen degenen die met een leeuwevlag in de hand voortdurend ideeën verkondigen met een racistische ondertoon. Die duidelijkheid mis ik soms in de Vlaamse Beweging.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be