Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2004, 14:06   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
u wil blijkbaar niet inzien dat de anti-racismewet verder gaat dan uw Van Dale-defenitie over discrimineren op huidskleur. Of de wet goed is of niet laat ik in het midden, maar indien u zich op een woordenboek beroept ipv op de wet dan stel ik mij toch vragen... U staat hier dus wel te roepen hoe slecht die anti-racismewet is maar kent hem zelfs niet?
Juist wel, daarom is juist die wet laakbaar daar het niets met antiracisme te maken heeft, maar met een inperking van onze vrijmeningsuiting en een aan banden leggen van het aankaarten van maatschappelijke problemen. Dit alles wordt nu onder de noeme "racisme" geplaatst om zo iedere vorm van kritiek te kunnen veroordelen.

Op Kanaal Z wees professor Storme er al op dat er iets mis is met die antiracisme wet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2004, 14:08   #222
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Als bij een minste misstap n-va'ers uit de partij worden gezet, dan gaan uiteindelijk nog alleen de 'n-va' - verkozenen op het tsjevenkartel overblijven. Eigenlijk niet erg, want daar was het in de eerste plaats om te doen.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2004, 14:08   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
- een groep van mensen die zich volgens andere dan strikt biologische criteria gezamelijk onderscheiden van andere exmeplaren van hun soort.
Blijkbaar heeft u nooit een inleiding gehad tot volkerenkunde in uw studie, ik daarentegen wel (in de universiteitsbibliotheek van Kortrijk staat trouwens dat driedelig werk dat wij moesten studeren). De eerste grote onderverdeling van het mensengeslacht is in rassen. Vervolgens kan men in de rassen types onderscheiden. Voor het blanke ras is er bijvoorbeeld het alpine type, het Noorse type, het mediterrane type, enzovoort.
Oud 20 mei 2004, 14:09   #224
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
u wil blijkbaar niet inzien dat de anti-racismewet verder gaat dan uw Van Dale-defenitie over discrimineren op huidskleur. Of de wet goed is of niet laat ik in het midden, maar indien u zich op een woordenboek beroept ipv op de wet dan stel ik mij toch vragen... U staat hier dus wel te roepen hoe slecht die anti-racismewet is maar kent hem zelfs niet?
Juist wel, daarom is juist die wet laakbaar daar het niets met antiracisme te maken heeft, maar met een inperking van onze vrijmeningsuiting en een aan banden leggen van het aankaarten van maatschappelijke problemen. Dit alles wordt nu onder de noeme "racisme" geplaatst om zo iedere vorm van kritiek te kunnen veroordelen.

Op Kanaal Z wees professor Storme er al op dat er iets mis is met die antiracisme wet.
Letterlijk citeren, Jan ... want uw interpretaties ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2004, 14:09   #225
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

HOE DURVEN ZE
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2004, 14:10   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier in het arrest ook niet over huidskleur, maar over de allochtonen, een groep van mensen die zich volgens andere dan strikt biologische criteria gezamelijk onderscheiden van de autochtonen.
Ras is een term die wijst op biologische onderscheiden elementen; niet op godsdienst, op niet gedrag, niet op sociale conventies.

Het arrest meent, onterecht, dat het aankaarten van bepaalde maatschappelijke problemen onder de noemer van racisme valt.
Oud 20 mei 2004, 14:10   #227
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
- een groep van mensen die zich volgens andere dan strikt biologische criteria gezamelijk onderscheiden van andere exmeplaren van hun soort.
Blijkbaar heeft u nooit een inleiding gehad tot volkerenkunde in uw studie, ik daarentegen wel (in de universiteitsbibliotheek van Kortrijk staat trouwens dat driedelig werk dat wij moesten studeren). De eerste grote onderverdeling van het mensengeslacht is in rassen. Vervolgens kan men in de rassen types onderscheiden. Voor het blanke ras is er bijvoorbeeld het alpine type, het Noorse type, het mediterrane type, enzovoort.
Dit is de tweede definitie van de Van Dale, Jan ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Oud 20 mei 2004, 14:10   #228
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het gaat hier in het arrest ook niet over huidskleur, maar over de allochtonen, een groep van mensen die zich volgens andere dan strikt biologische criteria gezamelijk onderscheiden van de autochtonen.
Ras is een term die wijst op biologische onderscheiden elementen; niet op godsdienst, op niet gedrag, niet op sociale conventies.

Het arrest meent, onterecht, dat het aankaarten van bepaalde maatschappelijke problemen onder de noemer van racisme valt.
Volgens Van Dale wel ...

(Friedrich Nietzsche)
Oud 20 mei 2004, 14:13   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Letterlijk citeren, Jan ... want uw interpretaties ...
Welke interpretaties? Enkele minuten geleden al heb ik u gevraagd voorbeelden te geven van verkeerde aanhalingen en interpretaties.

En zoals reeds driemaal gezegd: ik kan niet letterlijk citeren, daar het om een tv-uitzending ging. Ik raadde u dus aan bij Kanaal Z om een kopie van die uitzending te vragen.
Oud 20 mei 2004, 14:14   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens Van Dale wel ...
Helemaal niet. Ik citeerde zopas uit de driedelige versie. Zie mijn eerder geplaatst bericht.
Oud 20 mei 2004, 14:14   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is de tweede definitie van de Van Dale, Jan ...
Ook niet. Daar staat dan "rassenwaan".
Oud 20 mei 2004, 14:20   #232
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Bij de definitie van racisme staat het woord ras, dan zoekt u verder naar de definitie van ras in de Van Dale, en dan komt u bij mijn definitie.

De drieledige ligt vlak naast mij. Dus ik zal het wel weten zeker ..

Van Storme, tja, zolang ik zijn uitspraken niet letterlijk kan horen/lezen dan antwoord ik hier niet op.

(Friedrich Nietzsche)
Oud 20 mei 2004, 14:24   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de definitie van racisme staat het woord ras, dan zoekt u verder naar de definitie van ras in de Van Dale, en dan komt u bij mijn definitie.

In de driedelige versie staan er maar twee omschrijvingen bij racisme. U suggereerde dat er drie waren. Dat klopt niet.

De bepaling "ras" gaat over het eerste punt. U bent natuurlijk zo wijs genoem om bij de tweede omschrijving niet de voorbeelden te geven die het woordenboek geeft. Dan zou immers duidelijk worden dat het wel om iets anders gaat dan wat u wil suggeren ("een patricisch ras", "een ras van kunstenaressen"). Hierbij gaat het helemaal niet om een bepaling van autochtonen of zo.
Oud 20 mei 2004, 14:24   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Storme, tja, zolang ik zijn uitspraken niet letterlijk kan horen/lezen dan antwoord ik hier niet op.
Nogmaals: de uitzending bij Kanaal Z opvragen. Hou u alvast maar vast, want u zult niet graag horen wat hij daar allemaal zei!
Oud 20 mei 2004, 14:41   #235
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Eventjes mijn vraagje herhalen, want onze lieve Jan heeft er in al zijn ijver blijkbaar overheen gekeken:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Kom, een grapje van uzelf over uzelf blijkbaar. Al altijd behoren de Arabieren, net als alle volkeren van het Middellandse Zeegebied tot het blanke ras.
Wie zegt dat?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2004, 14:48   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eventjes mijn vraagje herhalen, want onze lieve Jan heeft er in al zijn ijver blijkbaar overheen gekeken:

Citaat:

Wie zegt dat?
Ongeveer vier jaar geleden ontleende ik het volgende boek in de bibliotheek van de Vrije Universiteit van Amsterdam:

Egon, Freiherr von Eickstedt, Rassenkunde und Rassengeschichte der Menschheit.

Ik raad u aan het boek ook eens te lezen. Het is een klepper van een boek (bijna duizend bladzijden) met daarnaast heel veel kaarten, illustraties, grafieken, e.d.

En daar staan de Arabieren bij het blanke ras geklasseerd. Mocht u een boek hebben dat het tegendeel aantoont, dan wil ik graag uw referentie horen. Met dank alvast.
Oud 20 mei 2004, 16:49   #237
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

In de driedelige versie staan er maar twee omschrijvingen bij racisme. U suggereerde dat er drie waren. Dat klopt niet.

De bepaling "ras" gaat over het eerste punt. U bent natuurlijk zo wijs genoem om bij de tweede omschrijving niet de voorbeelden te geven die het woordenboek geeft. Dan zou immers duidelijk worden dat het wel om iets anders gaat dan wat u wil suggeren ("een patricisch ras", "een ras van kunstenaressen"). Hierbij gaat het helemaal niet om een bepaling van autochtonen of zo.
Ik suggereerde dit helemaal niet. Het toont aan hoe u mijn postings leest.

Belangrijk bij de definitie van racisme is hoe u ras formuleert. Als u de tweede definitie van de Van Dale, ook de gerechtelijk, neemt, dan komt u niet bij de ras als huidskleur, maar bij een veel breder concept, dat ik hierboven heb geschreven.

Dan klopt de het arrest alks een bus.

Ik daag u uit om voorbeeld voor voorbeeld de uitspraken van het VB te ontkrachten als zijnde een niet-racistische weergave van de werkelijkheid.

(Friedrich Nietzsche)
Oud 20 mei 2004, 16:57   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belangrijk bij de definitie van racisme is hoe u ras formuleert. Als u de tweede definitie van de Van Dale, ook de gerechtelijk, neemt, dan komt u niet bij de ras als huidskleur, maar bij een veel breder concept, dat ik hierboven heb geschreven.

Neen, daar de tweede definitie in Van Dale niet slaat op etnische groepen. Bijgevolg gaat die definitie helemaal niet op.
Oud 20 mei 2004, 16:58   #239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik daag u uit om voorbeeld voor voorbeeld de uitspraken van het VB te ontkrachten als zijnde een niet-racistische weergave van de werkelijkheid.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten welke uitspraken ik zou moeten aanhalen, daar ik geen enkele uitspraak als racistisch duiden kan. Problemen op tafel gooien, zie ik niet als een racistische daad.
Oud 20 mei 2004, 16:59   #240
Philips Inc.
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Neen, daar de tweede definitie in Van Dale niet slaat op etnische groepen. Bijgevolg gaat die definitie helemaal niet op.
Oké, Jan, ik geef het op. Met u valt niet te discuteren.

(Friedrich Nietzsche)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be