Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2010, 20:31   #221
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Vlaanderen krijgt gewoon status aparte kijk maar naar Aruba een zelfstandig land binnen het koninkrijk der Nederlanden. Dus Vlaanderen een eigen regering die geheel autonoom mag functioneren. Mooier kunnen we het niet maken. In feite een confederatie.
Op korte termijn lijkt me dat de enige optie, alhoewel ik het graag anders zou zien.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 30 september 2010 om 20:31.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 20:32   #222
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zegt degene die de grootste onzin vertelt over Nederland en de Randstad.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 20:57   #223
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dit is een vulgaire leugen. Meer dan 1 miljoen Belgen vluchtten begin 1914 naar het neutrale Nederland. Meer dan 100.000 landgenoten verbleven er de volledige oorlogsperiode. Ze werden ondergebracht in verschillende vluchtoorden. Het Internationale Rode Kruis heeft meermaals bevestigd dat de Belgen uitstekend behandeld werden.

Van belgische herstelbetalingen na de oorlog is weinig bekend. Wel over de Duitse, waar het over hallucinante bedragen ging. Alle geallieerde landen hebben ervan geprofiteerd, België niet in het minst.

Je mede-leugenaar system gaat nog een stap verder. Volgens deze betweter verbleven de Belgen in regelrechte concentratiekampen.
Dat je de Nederlanders niet kan luchten kan ik begrijpen, maar dit geeft je nog niet het recht leugens over hen te verspreiden. Belgicisten nemen gemakkelijk een loopje met de waarheid maar dit is er ver over.
In een soort van concentratiekampen zeker. Men noemde dit dan 'vluchtelingenkampen' of 'vluchtoorden'. Maar de Belgen werden wel degelijk daarin opgesloten. Ze konden het kamp niet vrij in of uit. Behalve later wel maar dan louter op zondag.

De Belgische soldaten werden ook opgesloten in Nederland tijdens WO I. In interneringskampen. Ook zij mochten deze kampen niet verlaten. Zoek het maar eens op, en dan kunt u zelf nagaan wie hier de 'leugenaar' is.

Vluchtoord Nunspeet.

Interneringskamp Zeist.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2010 om 21:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 21:20   #224
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Waarom denk je dat Garry er zo op reageerde?
Dan was de reactie eigenlijk nog debieler
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 21:24   #225
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is een vulgaire leugen. Meer dan 1 miljoen Belgen vluchtten begin 1914 naar het neutrale Nederland. Meer dan 100.000 landgenoten verbleven er de volledige oorlogsperiode. Ze werden ondergebracht in verschillende vluchtoorden. Het Internationale Rode Kruis heeft meermaals bevestigd dat de Belgen uitstekend behandeld werden.

Van belgische herstelbetalingen na de oorlog is weinig bekend. Wel over de Duitse, waar het over hallucinante bedragen ging. Alle geallieerde landen hebben ervan geprofiteerd, België niet in het minst.

Je mede-leugenaar system gaat nog een stap verder. Volgens deze betweter verbleven de Belgen in regelrechte concentratiekampen.

Dat je de Nederlanders niet kan luchten kan ik begrijpen, maar dit geeft je nog niet het recht leugens over hen te verspreiden. Belgicisten nemen gemakkelijk een loopje met de waarheid maar dit is er ver over.
Ik heb u anders het exacte bedrag genoemd: 98 miljoen gulden voor opvang en internering. En de helft daarvan heeft de Belgische staat moeten afdokken aan Nederland. Tenminste, dat was overeengekomen met Nederland. België dat zelf geen centen meer had, terwijl Nederland de hele tijd neutraal was gebleven en er niet te lijden had gehad van de oorlog in vergelijking met België.

Toemaatje

Dagindeling van het Belgenkamp (achter prikkeldraad) in Harderwijk:

5.30 uur: reveille (in de herfst en winter wat later)
6.00 uur: koffie-uitdeling
7.00 uur: eerste appèl
8.30 uur: appèl voor diverse werkzaamheden (o.a. aardappels schillen)
9.00 uur: ziekenrapport
10.00 uur: aanvoer van brandstof, brood en levensmiddelen
12.00 uur: soep eten
13.30 uur: aanvoer van vlees en aardappelen; aanvang van enkele kleinere werkzaamheden onder bewaking buiten het kampterrein
15.30 uur: aanvoer van brood
16.30 uur: tweede appèl; daarna middageten
21.00 uur: taptoe, sluiting van de kantines
21.30 uur: licht uit

Er waren dus menige Belgen die dit dus zo 4 jaar hebben moeten volhouden.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2010 om 21:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 21:56   #226
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Keurige lintbebouwing voor jullie geregeld, is het wéér niet goed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Vluchtoord Nunspeet.

Laatst gewijzigd door Hollander : 30 september 2010 om 21:56.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 22:01   #227
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In een soort van concentratiekampen zeker. Men noemde dit dan 'vluchtelingenkampen' of 'vluchtoorden'. Maar de Belgen werden wel degelijk daarin opgesloten. Ze konden het kamp niet vrij in of uit. Behalve later wel maar dan louter op zondag.

De Belgische soldaten werden ook opgesloten in Nederland tijdens WO I. In interneringskampen. Ook zij mochten deze kampen niet verlaten. Zoek het maar eens op, en dan kunt u zelf nagaan wie hier de 'leugenaar' is.

Vluchtoord Nunspeet.

Interneringskamp Zeist.
Ik hoop toch dat u tenminste wéét dat volgens het internationaal oorlogsrecht
neutrale landen zoals Nederland destijds verplicht was om soldaten die over hun grenzen heen vluchten op te sluiten in interneringskampen....

Zoniet verliezen ze hun neutraliteit....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 22:03   #228
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Als ik hier bij mij thuis 'Belgen' zou moeten opvangen, zou ik ze ook niet zomaar vrij laten rondlopen, hoor.

Ik zou ze in 't washok aan de ketting leggen, en er een uur per dag in 't park mee gaan wandelen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 06:59   #229
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is nu toch heel erg vind ik.
Ik geef zelfs de links naar de NL-sites waar je de informatie vrijgegeven door de Nederlandse overheden kan vinden, en nog verkondigen ze hier dat het leugens zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 07:05   #230
Hollander

Standaard

Volgens mij hebben jullie een spraakverwarring over hoeveel Belgen er in Holland, in Olland of in Nederland zijn opgevangen?
Anders ben ik het ook effe kwijt.
Oud 1 oktober 2010, 07:08   #231
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik hoop toch dat u tenminste wéét dat volgens het internationaal oorlogsrecht
neutrale landen zoals Nederland destijds verplicht was om soldaten die over hun grenzen heen vluchten op te sluiten in interneringskampen....

Zoniet verliezen ze hun neutraliteit....
Eigenaardig dat in alle oorlogen die in Europa plaats vonden, enkel de Hollanders deze verplichting hebben uitgevoerd en ze slechts 1500 Engelsen en Fransen hebben opgepakt, terwijl er geweten is dat er minstens 8000 via de Nederlanse zeehavens naar Engeland zijn verscheept, maar wel meer dan 35000 Belgen gevangen zette.

En in een oorlog zoals die van 1914-1918 is het een lafheid om neutraal te blijven.

Het inzetten van de 40.000 opgesloten militairen en de 300.000 Nederlandse militairen, had de ellende in Europa kunnen beperken in tijd en grote.
Oud 1 oktober 2010, 07:14   #232
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Volgens mij hebben jullie een spraakverwarring over hoeveel Belgen er in Holland, in Olland of in Nederland zijn opgevangen?
Anders ben ik het ook effe kwijt.
In Nederland zo'n 1.000.000 of meer, in Holland amper een kleine 20.000 en dan werden de opvangkampen nog gebouwd en onderhouden en van de nodige middelen voorzien door de burgers en pas vanaf december 1914 erkend door de Nederlandse regering.
Dit terwijl de Nederlandse regering vanaf het uitbreken van de oorlog militairen en kampen inzette om geallieerde soldaten op te pakken en op te sluiten.
Oud 1 oktober 2010, 07:16   #233
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En in een oorlog zoals die van 1914-1918 is het een lafheid om neutraal te blijven.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 07:28   #234
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zegt degene die de grootste onzin vertelt over Nederland en de Randstad.
De Schelde uitdieping, de IJzeren Rijn, de loodsdiensten, de TGV, de laad en los kosten in de Nederlandse havens van schepen bestemd voor Antwerpen, de verhindering van tolwegen, de problemen door het drugsbeleid, het wafelijzer systeem voor slepen op de Schelde, het transport over Vlaamse wegen en kanalen van Nederland naar het Europese hinterland, de Nederlandse kinderen op onze basis en secundaire scholen, enz....

Wij betalen heel veel aan Nederland zonder er iets voor terug te krijgen.

En over Nederland en de Randstad vertel ik geen onzin. Alles wat ik vertel kan je gemakkelijk terug vinden.

Maar ja, jullie lezen de links die jullie gegeven worden gewoon niet, want dan moeten jullie de waarheid onder ogen zien.
Oud 1 oktober 2010, 07:31   #235
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Eens wat informatie opzoeken over de dodendraad.

Je gaat versteld staan over de neutraliteit van Nederland, dat zelf een afsluiting had geplaatst aan de Belgisch-Nederlandse grens, maar amper bewakers had aan de Nederlands-Duitse grens.
Oud 1 oktober 2010, 08:07   #236
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Raar dat je met zulke racistische ideeën over de Vlamingen, ons erbij zou willen. Ik dus NIET. Vlaanderen kan het best alleen.
Wat is er racistisch aan? Er wordt terecht gewezen op de keer op keer tentoongespreide underdogmentaliteit die zo typisch is voor een behoorlijk deel van de Vlamingen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 08:09   #237
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Maar één natie? Neen hoor...de historische gevoeligheden en identiteitskenmerken zijn mijns inziens te ver uit elkaar gegroeid.
Zou je wat specifieker willen zijn?
Oud 1 oktober 2010, 08:10   #238
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat een oubollige antediluviale tekst. Gezwollen romantiek met valse godsvrucht vanuit de jaren stillekes.Het verwondert me dan ook niets dat het Vlaams Nationaal Zangfeest stagneert. Volgens mij zitten ze daar nog met pruiken op.
Klinkt zo raar uit de mond van iemand die in de 19de eeuw met zijn hersenen is blijven steken.
Oud 1 oktober 2010, 08:14   #239
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Hangt er van af welke vreemde taal en waar. Ik apprecieer Spaans in Spanje, Frans in Wallonië en Frankrijk, Italiaans in Italië Duits in Duitsland enz. Maar Vlaams hier en op Sint Anneke mosselen.
Welk Vlaams? Waarom pen je je berichten in het Nederlands neer op dit forum? Toch niet uit beleefdheid voor de Ollandse agressors onder ons?
Oud 1 oktober 2010, 08:20   #240
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Welk Vlaams? Waarom pen je je berichten in het Nederlands neer op dit forum? Toch niet uit beleefdheid voor de Ollandse agressors onder ons?
Ik weet niet of dat daar rellen veroorzaakt, wellicht uit onderlinge jaloezie, maar in ieder geval komt de lekkerste asperge uit Olland

http://www.brabantsdagblad.nl/regios...uit-Olland.ece
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be