Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2011, 10:04   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Een Vlaamse ondernemer getuigt:

Met andere woorden: Wallonië wordt minder burokratisch en bedrijfsvriendelijker dan Vlaanderen. Het lijkt er wel op alsof Vlaanderen de Latijnse bestuurskultuur en Wallonië de Germaanse bestuurskultuur begint over te nemen.
Dat is mooi en tegelijkertijd een prikkel om het in Vlaanderen beter te doen. Het is zoals in een klas: beter leerlingen die elkaar uitdagen tot betere prestaties dan een lamme leerling die de anderen naar beneden trekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 10:09   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is eigen aan centralistische flaminganten : met de mond spreken ze zich uit voor gemeentelijke autonomie, maar in de praktijk perken ze die in met bergen regelneverij.
Met de mond? In een andere discussie lazen we nog dat er juist kritiek was omdat de toepassing van de regels door de Vlaamse overheid werd overgelaten aan de gemeenten die tegelijkertijd bovenop de Vlaamse normen eigen normering mochten stellen.
Oud 2 maart 2011, 10:30   #223
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is mooi en tegelijkertijd een prikkel om het in Vlaanderen beter te doen. Het is zoals in een klas: beter leerlingen die elkaar uitdagen tot betere prestaties dan een lamme leerling die de anderen naar beneden trekt.
Fantastisch! Dit is het pleidooi voor met elkaar konkurrerende overheden waar ik al eerder voor pleitte, maar die jij toen verwierp wegens "niet werkbaar"! Verschil was dat in mijn voorstel niet alleen overheden van dezelfde nivo's (bijvoorbeeld gewesten) maar ook deze van verschillende nivo's (bijvoorbeeld federatie, gewesten, provincies, gemeenten) met elkaar konden konkurreren en de belastingbetaler zelf mocht bepalen aan welke overheid hij/zij zijn belastingsgeld kon geven. Laat de Belgische, de Vlaamse, de provinciale en de gemeentelijke overheid dus maar met elkaar konkurreren en de belastingbetaler beslissen. Net zoals je als klant kan kiezen tussen het "Belgische" Belgacom en het "Vlaamse" Telenet voor je internet-verbinding. Degene die de beste dienstverlening geeft gaat dan met de kontrakten lopen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2011, 10:49   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fantastisch! Dit is het pleidooi voor met elkaar konkurrerende overheden waar ik al eerder voor pleitte, maar die jij toen verwierp wegens "niet werkbaar"!
Euh, waar verwerp ik de concurrentie tussen de gewestelijke overheden en het daarbij horend eigen politiek, economisch en sociaal beleid?

Waar, beste vriend?
Oud 2 maart 2011, 10:50   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verschil was dat in mijn voorstel niet alleen overheden van dezelfde nivo's (bijvoorbeeld gewesten) maar ook deze van verschillende nivo's (bijvoorbeeld federatie, gewesten, provincies, gemeenten) met elkaar konden konkurreren en de belastingbetaler zelf mocht bepalen aan welke overheid hij/zij zijn belastingsgeld kon geven.
En dat is niet werkbaar en totaal utopisch.
Oud 2 maart 2011, 10:51   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals je als klant kan kiezen tussen het "Belgische" Belgacom en het "Vlaamse" Telenet voor je internet-verbinding. Degene die de beste dienstverlening geeft gaat dan met de kontrakten lopen.
Alleen gaat het hier om een gelijke dienstverlening die samenhangt met de vrije markt. Overheidstaken behoren m.i. niet tot die vrije markt, maar vormen een vast pakket dat verbonden is aan bepaalde overheden. Terwille van werkbaarheid, sturing, controle en dienstverlening.
Oud 2 maart 2011, 11:20   #227
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kunt gij lezen of niet?

Hoe is het mogelijk. Vlamingen die geen probleem zien als de overheid (een Vlaams minister) zich gaat bemoeien met o.a. het aantal eierdopjes dat in een vakantiewoning moet aanwezig om deze woning te mogen verhuren.
Hebt gij stront in uw ogen of een ganse mesthoop?
Wie een vakantiewoning wil verhuren moet ervoor zorgen dat die beantwoordt aan een aantal minimumnormen. En aangezien het over een vakantiewoning gaat hoort die ook met huishoudgerief uitgerust te zijn. Je kunt niet verlangen dat de vakantiegangers met hun potten en pannen zelf moeten komen aandraven. Dat dit wettelijk wordt vastgelegd is niet abnormaal. En als daarbij ook eierdopjes moeten vermeld worden, dan is dat maar zo. Waarom wil jij daar zulk een tragedie over maken?
Oud 2 maart 2011, 20:51   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wie een vakantiewoning wil verhuren moet ervoor zorgen dat die beantwoordt aan een aantal minimumnormen. En aangezien het over een vakantiewoning gaat hoort die ook met huishoudgerief uitgerust te zijn. Je kunt niet verlangen dat de vakantiegangers met hun potten en pannen zelf moeten komen aandraven. Dat dit wettelijk wordt vastgelegd is niet abnormaal. En als daarbij ook eierdopjes moeten vermeld worden, dan is dat maar zo. Waarom wil jij daar zulk een tragedie over maken?
't Antwoord is vrij simpel: omdat de regels voorgeschreven werden door de Vlaamse overheid. Had de provincie Limburg of de Belgische staat dat opgelegd, dan was er voor pajoske niets aan de hand. Nu het echter de Vlaamse overheid is, schreeuwt hij moord en brand.
Oud 3 maart 2011, 16:00   #229
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Antwoord is vrij simpel: omdat de regels voorgeschreven werden door de Vlaamse overheid. Had de provincie Limburg of de Belgische staat dat opgelegd, dan was er voor pajoske niets aan de hand. Nu het echter de Vlaamse overheid is, schreeuwt hij moord en brand.
Pajoske kijkt verder dan de meeste Vlaams-Nationalisten die met oogkleppen in volle adoratie hun leiders napraten.
Pajoske voelt zich bedrogen door Vlaamse politici die beloofden dat ze het zelf zoveel beter zouden doen. Het enige dat er veranderd is, is dat de Vlaamse overheid als een ouderwetse schoolmeester handelt waarbij de kinderen voor het minste of de kleinste pietluttigheid toelating moesten vragen.
Citaat:
'Als ik me probeer in te beelden wie onze toekomstige bestuurders zullen zijn, dan vrees ik dat zo'n onafhankelijk Vlaanderen een trieste keizer-koster staat zal worden. Ik ben bestuurder bij een hogeschool. Bij onderwijsinstellingen, gemeentebesturen, cultuurcentra, overal waar ik kom hoor ik klachten over Vlaamse betutteling, decretale diarree, nutteloze rapporteringen, enzovoort. Dat stemt me zeer bezorgd.
Ik toon aan dat hetgeen in de eerste post verscheen nu al toepasselijk is.

De Vlaamse overheid houdt zich bezig mat zaken waar ze niks mee te maken heeft. Antwoorden op echt belangrijke bestuursvragen hoor je dan weer niet.

Citaat:
Niet-actieve beroepsbevolking

Een opmerkelijke conclusie is dat de ontwikkeling van de niet-actieve beroepsbevolking, alle mensen onder de 19 en boven de 65 jaar, die afhankelijk zijn van de beroepsactieve bevolking, behoorlijk stijgt. Nu is 66 procent van de mensen afhankelijk van de rest, tegen 2030 zal dat 82 procent zijn. Dat betekent dat minder dan één Vlaming op de vijf voor de rest moet instaan.
De vooruitziende, spaarzame werkende die gezorgd heeft voor een kleine aanvulling van zijn te kleine pensioen wordt gepest met allerlei dure en nutteloze verplichtingen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2011, 18:50   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pajoske kijkt verder dan de meeste Vlaams-Nationalisten die met oogkleppen in volle adoratie hun leiders napraten.
Pajoske voelt zich bedrogen door Vlaamse politici die beloofden dat ze het zelf zoveel beter zouden doen. Het enige dat er veranderd is, is dat de Vlaamse overheid als een ouderwetse schoolmeester handelt waarbij de kinderen voor het minste of de kleinste pietluttigheid toelating moesten vragen.
Dat laatste klopt niet, want in een andere draad werd de Vlaamse overheid juist verweten dat ze voor bepaalde zaken slechts minimumvoorwaarden oplegt waar de plaatselijke overheden (de gemeenten) nog strengere maximumnormen kunnen hanteren.

En ja, we doen het op meerdere vlakken flink beter dan wat er aan voorafging. Dat nu alles beter gaat, is natuurlijk niet het geval. Alleen werd dat laatste ook niet beloofd.
Oud 3 maart 2011, 18:51   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaamse overheid houdt zich bezig mat zaken waar ze niks mee te maken heeft. Antwoorden op echt belangrijke bestuursvragen hoor je dan weer niet.
U verwart het Vlaamse beleidsniveau met de Vlaamse overheid, de administratie, de ambtenaren. Die laatste hebben inderdaad niets te zeggen over bestuurszaken. Dat komt enkel de politiek toe.
Oud 3 maart 2011, 18:54   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vooruitziende, spaarzame werkende die gezorgd heeft voor een kleine aanvulling van zijn te kleine pensioen wordt gepest met allerlei dure en nutteloze verplichtingen.
Over welke "dure en nutteloze verplichtingen" heeft u het?
Oud 15 maart 2011, 02:19   #233
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Laat dit nou net de betuttelende keizer-koster mentaliteit zijn die wordt bekritizeerd.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 20:56   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laat dit nou net de betuttelende keizer-koster mentaliteit zijn die wordt bekritizeerd.
Wat is daar eigenlijk "betuttelend" aan? Als je een vakantiewoning inricht die een bepaalde officiële erkenning draagt, lijkt het mij normaal dat de overheid gedetailleerde vereisten op papier zet.

Of denkt u dat de Belgische overheid dat op haar niveau niet doet voor die zaken waar ze nog bevoegd is?
Oud 15 maart 2011, 21:12   #235
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Soms moet er wat betutteld worden als men wil vermijden dat er een rotzooi ontstaat. Je zou dezelfde "betuttelings"-kritiek kunnen uiten op de Vlaamse reglementering omtrent de ophaling van huisvuil en de voorgeschreven vuilniszakken. Maar toch is het nodig. Want, eerlijk gezegd, wanneer ik eens een flinke wandeling doe ben ik regelmatig ontieglijk gedegouteerd door het zwerfvuil dat de "geen betutteling verdragende" Vlamingen overal rondstrooien. Wat mij betreft mogen ze rustig daarop een moordend strenge beteugeling invoeren. Een beetje zoals in Singapour.
Oud 16 maart 2011, 12:02   #236
pajoske

Standaard

Citaat:
Wat is daar eigenlijk "betuttelend" aan? Als je een vakantiewoning inricht die een bepaalde officiële erkenning draagt, lijkt het mij normaal dat de overheid gedetailleerde vereisten op papier zet.

Of denkt u dat de Belgische overheid dat op haar niveau niet doet voor die zaken waar ze nog bevoegd is?
Je weet echt niet waarover het gaat. Zelfs nadat ik alle nodige links hier geplaatst heb moet ik vaststellen dat je niet de minste moeite genomen hebt je verder te informeren. Vandaar dat ik al een tijdje niet meer gereageerd heb.

Indien je niet voldoet aan de opgelegde normen. Dwz indien er het aantal eierdopjes niet minimum 1,5x het aantal slaaplaatsen si risckeert de verhuurder een boete van min. 250 euro.
Het gaat hier niet om kwaliteitsnormen met sterren of zo. Het gaat hier enkel om een vakantiewoning officieel te mogen verhuren. Dwz: indien die eierdopjes er niet staan is het je wettelijk verboden ook maar een a4 in het lokaal van je plaatselijke vereniging op te hangen waarop je je medeclubleden in kennis stelt dat ze jouw vakantiehuisje mogen afhuren.
Enig idee welk risico je wettelijk loopt indien een vorige huurder toevallig wat koffielepeltjes heeft meegepikt?
Oud 16 maart 2011, 13:32   #237
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enig idee welk risico je wettelijk loopt indien een vorige huurder toevallig wat koffielepeltjes heeft meegepikt?
Als je een woning gaat verhuren zonder deze geïnspecteerd te hebben na een vorige verhuurperiode, ben je goed naief.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 14:31   #238
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Als je een woning gaat verhuren zonder deze geïnspecteerd te hebben na een vorige verhuurperiode, ben je goed naief.
Alleen als de vorige huurders Hollanders waren.

Ga jij na elk weekendverhuur alle vorken, lepeltjes, messen enz. tellen?
Oud 16 maart 2011, 14:59   #239
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:

nog zo eentje en mijn dag kan niet meer stuk.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 15:04   #240
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

als ik er mijn bedrijf van zou maken zeker wel. Je wilt tenslotte tevreden gasten?

Ik heb ook ervaringen met huisjes waar een incompleet inventaris was. Hoogst vervelend als je naast een mesje grijpt, een bord te weinig hebt of geen blikopener kan vinden als je rammelend van de honger aankomt.

Niet meer dan terecht dat je daar als goed betalende gast kan rekenen op een minimum aan dienstverlening, namelijk dat de dienst die je afneemt volledig is
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be