Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 10:17   #221
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vriendin heeft de doden en gewonden gezien en zit nu in shock thuis...
dat geloof ik.
op een ander forum beschreef er iemand de verwondingen van een aantal mensen die zonder twijfel overleden zijn daar... jakkes, vreselijk.
'k denk dat die beelden nog héél lang op 't netvlies gaan blijven

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 19 augustus 2011 om 10:18.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:18   #222
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Ok, vertel mij dan eens tegen welke windkracht de constructies op festivals bestand moeten zijn?
Domme festivaltechniekers en podiumbouwers hadden moeten weten dat ze best een zeil gebruiken dat niet te sterk is, en faalt voordat de constructie faalt. Dan gebeurt er niks bij zo een storm buiten wat tentzeil dat rondslingert.

Is een vaak toegepaste techniek bvb in scheepsbouw en luchtvaart: maak iets zwakker om een gewenst faalgedrag te verkrijgen ipv een ongewenst gedrag.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:21   #223
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De normale instinctieve reactie bij de meeste mensen is ook om bij zulk een noodweer op een festival juist naar zo'n tent te gaan omdat je daar droog staat en denkt dat je daar veilig bent. Als je in zo'n grote Marquee staat, verwacht je doorgaans niet echt dat die ineens wel eens uit de grond zou kunnen waaien.
helemaal juist; we hadden gezien dat het slecht ging worden en hadden ons daarom met een hamburgerke teruggetrokken in het midden van de marquee; in het midden zodat we toch nog wat comfortabel zouden staan als iedereen naar de tent zou vluchten en de zijkanten dus propvol zouden staan wanneer het zou losbarsten (na jaren pukkelpop weet je wel waar best te staan bij hevige regen); maar toen die tent begon te bewegen wou ik zo snel mogelijk naar de kanten. Straf eigenlijk, ge weegt uw opties redelijk rationeel af; wat is best?, in't midden en hopen dat de tent schuin valt en het dak intact blijft of naar de zijkant en erop rekenen dat ge snel genoeg kunt weglopen als het finaal fout gaat. Ik stond al helemaal klaar om mij op mijn vriendin te smijten om toch zeker te zijn mijn kindjes één overlevende ouder te laten. Klinkt heel onnozel om te schrijven, zeker gezien de tent gewoon is blijven staan, maar dat soort dingen ging wel door mij heen toen
Oud 19 augustus 2011, 10:23   #224
FinnieMc
Vreemdeling

FinnieMc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Domme festivaltechniekers en podiumbouwers hadden moeten weten dat ze best een zeil gebruiken dat niet te sterk is, en faalt voordat de constructie faalt. Dan gebeurt er niks bij zo een storm buiten wat tentzeil dat rondslingert.

Is een vaak toegepaste techniek bvb in scheepsbouw en luchtvaart: maak iets zwakker om een gewenst faalgedrag te verkrijgen ipv een ongewenst gedrag.
Dat is dan waarschijnlijk de reden waarom er de laatste 10 jaar geen schepen meer zijn vergaan en vliegtuigen zijn neergestort in stormweer ...
Het is onmogelijk je op alles voor te bereiden en achteraf is het natuurlijk makkelijk om kritiek te leveren.

Éireann go Brách
FinnieMc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:27   #225
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Ok, vertel mij dan eens tegen welke windkracht de constructies op festivals bestand moeten zijn?

De bestaande reglementering is streng genoeg om het risico voor 99,9% uit te schakelen zonder onrealistische eisen te stellen aan een organisatie. Gisteren was die 0,1% die men overmacht noemt. De Marquees op Graspop zijn bijvoorbeeld -indien correct geplaatst- bestand tegen windsnelheden tot 130/u. Een windhoos is echter een ander fenomeen dan een rukwind en enkel een volledig vaste constructie kan daarbij enige mate van veiligheid bieden.

Maar nogmaals; men kan het leven niet risicoloos maken.
Oud 19 augustus 2011, 10:28   #226
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Het Belgische weerinstituut KMI heeft donderdagmorgen wel een waarschuwing afgegeven voor het noodweer dat later op de dag verwacht werd. Volgens een woordvoerster is een 'oranje' weeralarm afgekondigd, de op een na zwaarste categorie.

Dat betekent dat zware neerslag en hevige rukwinden konden worden verwacht in het midden en oosten van het land. Zij zegt dan ook verbaasd te zijn dat de organisatoren hebben verklaard dat het noodweer als een totale verrassing is gekomen.

bron nu.nl

Falende festivalleiding ?
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:31   #227
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FinnieMc Bekijk bericht
Dat is dan waarschijnlijk de reden waarom er de laatste 10 jaar geen schepen meer zijn vergaan en vliegtuigen zijn neergestort in stormweer ...
Het aantal doden vs passagiers zal in ieder geval een pak lager liggen dan het aantal doden vs festivalgangers.

Citaat:
Het is onmogelijk je op alles voor te bereiden en achteraf is het natuurlijk makkelijk om kritiek te leveren.
Zulke stormen komen wel eens vaker voor. Het is helemaal niet onlogisch dat men ontwerpt met deze dingen in gedachten.
Oud 19 augustus 2011, 10:31   #228
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Getuigt van enorm disrespect voor de mensen die het hardste werken op een festival. En uiteraard hebt u persoonlijk en ter plaatse al een uitgebreid inspectierapport opgesteld en overlegd met de andere experts om tot deze -excuus- waterdichte conclusie te komen.
Oud 19 augustus 2011, 10:31   #229
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
De bestaande reglementering is streng genoeg om het risico voor 99,9% uit te schakelen zonder onrealistische eisen te stellen aan een organisatie. Gisteren was die 0,1% die men overmacht noemt. De Marquees op Graspop zijn bijvoorbeeld -indien correct geplaatst- bestand tegen windsnelheden tot 130/u. Een windhoos is echter een ander fenomeen dan een rukwind en enkel een volledig vaste constructie kan daarbij enige mate van veiligheid bieden.

Maar nogmaals; men kan het leven niet risicoloos maken.
Te zien aan de schade aan gebouwen lijkt me dat ook nogal relatief.
Oud 19 augustus 2011, 10:33   #230
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Te zien aan de schade aan gebouwen lijkt me dat ook nogal relatief.
Laten we het zo zeggen, ik heb de windhoos van gisteren ook meegemaakt op een andere (in de buurt) lokatie.

Het was heftig, met dikke hagelbollen, veel takken die afbraken, maar grote schade, nee, dat niet. Hier en daar de stroom die uitviel.
Oud 19 augustus 2011, 10:34   #231
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Getuigt van enorm disrespect voor de mensen die het hardste werken op een festival. En uiteraard hebt u persoonlijk en ter plaatse al een uitgebreid inspectierapport opgesteld en overlegd met de andere experts om tot deze -excuus- waterdichte conclusie te komen.
Tja.

Mag ik even lastig zijn op die hardwerkende festivaltechniekers, ja ?

Is het mij gegund ?

Laatst gewijzigd door Tavek : 19 augustus 2011 om 10:34.
Oud 19 augustus 2011, 10:34   #232
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we het zo zeggen, ik heb de windhoos van gisteren ook meegemaakt op een andere (in de buurt) lokatie.

Het was heftig, met dikke hagelbollen, veel takken die afbraken, maar grote schade, nee, dat niet. Hier en daar de stroom die uitviel.
wat dus bewijst dat het zeer lokaal was. enkele kilometers verder was er zelf helemaal een schade.
Oud 19 augustus 2011, 10:35   #233
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Op een vanochtend gehouden persconferentie heeft de organisatie van Pukkelpop gezegd dat het niet op de hoogte was van het dreigende noodweer. Derhalve heeft het festivalbezoekers niet voor de zware storm en regenval gewaarschuwd.

Organisator Chokri Mahassine zei geen informatie te hebben gehad over de zware storm die op komst was. “Wij zijn allemaal verrast. Ten eerste dat er een storm was en ten tweede dat deze zo omvangrijk was.”
Dat lijkt me sterk. Er was wel degelijk een waarschuwing voor zwaar weer, met plaatselijk hevige regenval, rukwinden, bliksem en hagel.

Als het klopt wat Mahassine zegt, dan heeft de organisatie ook geen maatregelen getroffen om de constructies nog wat te verstevigen tegen de aankomende storm.

Een interessante site met info over veiligheid op events is deze: theatresafetyblog.blogspot.com. Ik heb daar gisteren al wat info gesprokkeld, en vandaag staan de gebeurtenissen op Pukkelpop er op de voorpagina.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:38   #234
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het Belgische weerinstituut KMI heeft donderdagmorgen wel een waarschuwing afgegeven voor het noodweer dat later op de dag verwacht werd. Volgens een woordvoerster is een 'oranje' weeralarm afgekondigd, de op een na zwaarste categorie.

Dat betekent dat zware neerslag en hevige rukwinden konden worden verwacht in het midden en oosten van het land. Zij zegt dan ook verbaasd te zijn dat de organisatoren hebben verklaard dat het noodweer als een totale verrassing is gekomen.

bron nu.nl

Falende festivalleiding ?
Volgens mij niet.
Ik heb gisteren tegen de avond de buienradar gevolgd omdat mijn zonen vanuit Leuven belden over zware wateroverlast. De buien + voorspellingen gaven rood boven Brabant. Niet boven Limburg. Ik herinner mij goed dat ik op zeker moment mijn vrouw er op attent maakte dat deze voorspellingen toch niet zo betrouwbaar zijn toen plots een rode vlek verscheen boven centraal Limburg verscheen zonder dat die voorspeld was.
Je kan moeilijk gans België plat leggen omdat men plaatselijke buien voorspelt. En plotse hevige wind is nog moeilijker te voorspellen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 augustus 2011 om 10:39.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:38   #235
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Laat net dat de eigenschap van een windhoos zijn die er zo'n onvoorspelbaar fenomeen van maakt. Twee mensen die op 100 meter van elkaar staan kunnen een volledig andere beleving hebben bij een windhoos.

En ja, u mag lastig zijn maar dan wel met een reden. Er zijn hier volgens mij geen echte schuldigen te vinden buiten het weer. Niemand heeft bewust fouten gemaakt met het doel om dit te laten gebeuren toch?
Oud 19 augustus 2011, 10:40   #236
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Ik heb hier geen enkele hagelbol gezien. En ik woon ook in Limburg.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:41   #237
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

en elders is er dan blijkbaar wel flink wat schade.
volgende keer pukkelpop in je achtertuin laten doorgaan, daar zou het mss allemaal niet zo'n vaart gelopen zijn.
Oud 19 augustus 2011, 10:42   #238
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens mij niet.
Ik heb gisteren tegen de avond de buienradar gevolgd omdat mijn zonen vanuit Leuven belden over zware wateroverlast. De buien + voorspellingen gaven rood boven Brabant. Niet boven Limburg. Ik herinner mij goed dat ik op zeker moment mijn vrouw er op attent maakte dat deze voorspellingen toch niet zo betrouwbaar zijn toen plots een rode vlek verscheen boven centraal Limburg verscheen zonder dat die voorspeld was.
Je kan moeilijk gans België plat leggen omdat men plaatselijke buien voorspelt. En plotse hevige wind is nog moeilijker te voorspellen.
Ik wil er wel even attent op maken dat buienradar een commerciële organisatie is die wel vrij goed het tijdstip van waar er een bui zal hangen kan voorspellen, maar nog geen fractie van de wetenschappelijke tools van instituten als meteosat of KMI gebruikt.

Buienradar is een goede referentie voor je eigen tuintje maar is niet dé referentie voor grote evenementen om op basis van hun informatie beslissingen te nemen.

(Dit even terzijde, omdat zelfs VTM begint met buienradarafbeeldingen in hun journaal te steken)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:42   #239
FinnieMc
Vreemdeling

FinnieMc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het aantal doden vs passagiers zal in ieder geval een pak lager liggen dan het aantal doden vs festivalgangers.
Een bewering die je niet kan staven met statistieken en nu puur op het gevoel wordt gedaan. Tot zover er tot nu toe informatie is is er slechts 1 persoon op de wei zelf omgekomen.
Citaat:
Zulke stormen komen wel eens vaker voor. Het is helemaal niet onlogisch dat men ontwerpt met deze dingen in gedachten.
Ten eerste: je kan niets maken dat tegen alles beschermt.
Ten tweede: die dingen zijn heus wel ontworpen om tegen normaal stormweer te kunnen. Van wat ik gehoord heb, gezien heb (ik woon er niet ver vanaf) en zelf op festivals meegemaakt heb, was dit geen normaal weer. Dit was een kwartier pure hel, zelfs bij mij op de oprit, die schuin afloopt en als ondergrond zand heeft) stond het water op een paar minuten tijd centimeters hoog.

Éireann go Brách
FinnieMc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:42   #240
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Zoon en zijn vrienden hebben er een zeer onrustige nachtrust opzitten.
Nog altijd onder de indruk van hetgeen ze hebben meegemaakt.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be