Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2011, 14:00   #221
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
[url]

Culturele dominantie telt.
en waar zat die culturele dominantie denk je? In Tutterewuttere?
djeezes toch zeg! ik ga mijn afwasmachien leegmaken.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 14:04   #222
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Culturele dominantie telt.
en die lag in Antwerpen.
Oud 8 november 2011, 14:08   #223
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Daar geloof ik niets van.
Ik wel, in de wetenschap dat zelfs sommige Vlamingen in Vlaanderen zich al plotseling een Noordelijke tongval denken te moeten aanmeten wanneer ze een Nederlander te woord staan.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 14:10   #224
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we naar 2011 kijken zien we vooral dat Nederlanders in Vlaanderen met een Nederlands accent blijven spreken, en dat Vlamingen in Nederland vaak in een mum van tijd met een noordelijke tongval gaan spreken.
Je vergist je.

Dat ervaar jij als Vlaming zo.
Maar die ervaring is net zo in het spiegelbeeld voor een Nederlander.

Een Vlaming ervaart dat een ingeweken Nederlander 'Nederlands' blijft, en een uitgeweken Vlaming 'Nederlands' wordt.
Maar een Nederlander ziet diezelfde uitgeweken Nederlander 'Vlaams' worden, en ziet die ingeweken Vlaming 'Vlaams' blijven.

Ik ken een aantal Nederlanders waarvan sommigen al jaaaaren in Vlaanderen wonen.
Je blijft duidelijk horen dat ze Nederlander zijn.
Maar als zij op familiebezoek in Nederland gaan, ervaart hun familie toch dat hun Nederlands vervlaamst werd. Wij noemen hen nog steeds 'Hollander' en hun familie noemt hen al 'Bels'.

Ik ken ook Vlamingen die al jaaaren in NL wonen, en die voor een Vlaming blijkbaar volledig 'verhollandst' zijn. Niets is minder waar. Een Nederlander (tenminste voor hen die zich er al druk zouden over maken) hoort nog steeds een 'Vlaams' of 'Zuid-Nederlands' accent of zinsbouw doorwegen.
Oud 8 november 2011, 15:24   #225
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je vergist je.

Dat ervaar jij als Vlaming zo.
Maar die ervaring is net zo in het spiegelbeeld voor een Nederlander.

Een Vlaming ervaart dat een ingeweken Nederlander 'Nederlands' blijft, en een uitgeweken Vlaming 'Nederlands' wordt.
Maar een Nederlander ziet diezelfde uitgeweken Nederlander 'Vlaams' worden, en ziet die ingeweken Vlaming 'Vlaams' blijven.

Ik ken een aantal Nederlanders waarvan sommigen al jaaaaren in Vlaanderen wonen.
Je blijft duidelijk horen dat ze Nederlander zijn.
Maar als zij op familiebezoek in Nederland gaan, ervaart hun familie toch dat hun Nederlands vervlaamst werd. Wij noemen hen nog steeds 'Hollander' en hun familie noemt hen al 'Bels'.

Ik ken ook Vlamingen die al jaaaren in NL wonen, en die voor een Vlaming blijkbaar volledig 'verhollandst' zijn. Niets is minder waar. Een Nederlander (tenminste voor hen die zich er al druk zouden over maken) hoort nog steeds een 'Vlaams' of 'Zuid-Nederlands' accent of zinsbouw doorwegen.
Men moet Hugo Camps maar eens horen als ie Nederlands praat. Precies een Hollander. En die woont en werkt slechts enkele decennia in Nederland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 november 2011 om 15:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 15:30   #226
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergist je.

Nee hoor.

Ik leg gewoon een aantal typische voorbeelden naast elkaar:

Citaat:
Of wilde je beweren dat de taal van Mbark Boussoufa en Ryan Donk vervlaamst is?
Iemand als Dries Mertens krijgt van 't eigenvolk wél de wind van voren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
en waar zat die culturele dominantie denk je? In Tutterewuttere?
In Holland...

Dóór de 'Vlaamse' migranten. De grote Joost van den Vondel was er, in wezen, één van.

Er kwamen uiteindelijk zo'n 150.000 zuidnederlanders in Holland wonen. 10 % van de bevolking. Met een cultuurexplosie tot gevolg.

Een opvallende analogie met de jaren 00, waarin we ook nu weer de culturele injectie van migranten (ook 10 %) beleven.
Ook de Yesr's en Ali B's van vandaag brengen niet zozeer de taal/cultuur/zeden van hun afkomst mee, maar borduren met nieuwe energie voort op de lokale taal.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 november 2011 om 15:33.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 15:34   #227
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
In Holland...

Dóór de 'Vlaamse' migranten. De grote Joost van den Vondel was er, in wezen, één van.

Er kwamen uiteindelijk zo'n 150.000 zuidnederlanders in Holland wonen. 10 % van de bevolking. Met een cultuurexplosie tot gevolg.

Een opvallende analogie met de jaren 00, waarin we ook nu weer de culturele injectie van migranten (ook 10 %) beleven.
Ook de Yesr's en Ali B's van vandaag brengen niet zozeer de taal/cultuur/zeden van hun afkomst mee, maar borduren met nieuwe energie voort op de lokale taal
.
Dan zou ik wel eens weten waar de nieuwe culturele injectie voor verrijkende middelen meebrengen? Of denk je nu ook dat die elitaire Antwerpse handelaars ginder in Amsterdam aan het OCMW stonden aan te schuiven?

Degenen die welvaart meebrengen hebben het overwicht. Er was geen enkele reden waarom die Antwerpse kooplieden zich zouden moeten aanpassen aan de arme 30.000 inwoners van het stadje Amsterdam, terwijl ze zelf met meer dan 70.000 de grachtengordel en koopmanswoningen bouwden.

Volgens mij is er toch een groot verschil met wat nu plaatsvindt. Niet dat de huidige migranten de taal willen leren, dat niet. Maar WAAR IS HUN GELD?
Oud 8 november 2011, 15:38   #228
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor.

In Holland...

Ook de Yesr's en Ali B's van vandaag brengen niet zozeer de taal/cultuur/zeden van hun afkomst mee, maar borduren met nieuwe energie voort op de lokale taal.
In ieder geval is deze 'cultuurexplosie' nergens in de taal van het standaardnederlands te vinden.

Vraag aan Nicoline van der Sijs:
"Kunt u bewijzen dat het Vlaams weinig invloed had op de vorming van het Standaardnederlands?"

Taalkundige Nicoline van der Sijs:
"Ja. In alle geschiedenissen van het Nederlands kun je lezen dat aan het eind van de zestiende eeuw veel Vlamingen naar Holland trokken, op de vlucht voor de Spanjaarden. Toen er in Holland concreet werd gedacht en gewerkt aan de standaardtaal, zouden die gevluchte Vlamingen hun invloed daarbij hebben laten gelden. Ik had al langer mijn twijfels over die invloed van het Vlaams op de standaardtaal. Geïnspireerd door recent onderzoek ben ik puur wetenschappelijk gaan onderzoeken hoe de standaardtaal gevormd is en welke talen of dialecten daar vooral invloed op hebben gehad. Zo maakte ik een inventarisatie van de vormen die blijvend tot standaardtaal zijn verheven. Voorts heb ik bekeken tot welk dialect ze behoorden: tot het Hollands, het Zuid-Nederlands of Oost-Nederlands. Conclusie: de invloed van de Vlaamse dialecten op de standaardtaal is minimaal geweest. Die mythe van de grote Vlaamse invloed op het ABN is gewoon onjuist."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 november 2011 om 15:43.
Oud 8 november 2011, 15:42   #229
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

je noemt er nu natuurlijk net 2 die in Nederland al commentaar gekregen hebben dat ze ondertussen wel héél Vlaams spreken.

jij volgt niet echt de sport hé?
Oud 8 november 2011, 15:44   #230
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In ieder geval is deze 'cultuurexplosie' nergens in de taal van het standaardnederlands te vinden.

Vraag aan Nicoline van der Sijs:
"Kunt u bewijzen dat het Vlaams weinig invloed had op de vorming van het Standaardnederlands?"

Taalkundige Nicoline van der Sijs:
"Ja. In alle geschiedenissen van het Nederlands kun je lezen dat aan het eind van de zestiende eeuw veel Vlamingen naar Holland trokken, op de vlucht voor de Spanjaarden. Toen er in Holland concreet werd gedacht en gewerkt aan de standaardtaal, zouden die gevluchte Vlamingen hun invloed daarbij hebben laten gelden. Ik had al langer mijn twijfels over die invloed van het Vlaams op de standaardtaal. Geïnspireerd door recent onderzoek ben ik puur wetenschappelijk gaan onderzoeken hoe de standaardtaal gevormd is en welke talen of dialecten daar vooral invloed op hebben gehad. Zo maakte ik een inventarisatie van de vormen die blijvend tot standaardtaal zijn verheven. Voorts heb ik bekeken tot welk dialect ze behoorden: tot het Hollands, het Zuid-Nederlands of Oost-Nederlands. Conclusie: de invloed van de Vlaamse dialecten op de standaardtaal is minimaal geweest. Die mythe van de grote Vlaamse invloed op het ABN is gewoon onjuist."
Ja system, dat riedeltje heb je onder je oorspronkelijke nick al tig keer afgedraaid.
Oud 8 november 2011, 15:50   #231
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Ja system, dat riedeltje heb je onder je oorspronkelijke nick al tig keer afgedraaid.
Wie het ook zegt, het kan niet genoeg herhaald worden indien het ertoe bijdraagt een hardnekkige fabel uit de wereld te helpen.

Mensen horen natuurlijk niet graag dat hun sprookjes finaal aan diggelen wordt geslagen door voortschrijdend wetenschappelijk onderzoek. Maar helaas voor hen, ze zullen er toch mee moeten leren leven.
Oud 8 november 2011, 19:15   #232
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor.

Iemand als Dries Mertens krijgt van 't eigenvolk wél de wind van voren.
Ik ken niemand van deze mensen. (ik ben geen voetballiefhebber)
Ik weet niet hoe lang zij in VL of NL wonen.
De ene wat langer dan de andere vermoed ik.
Maar ik heb de Vlamingen/Nederlanders er wel onmiddellijk uitgehaald.

Laatst gewijzigd door job : 8 november 2011 om 19:15.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 19:18   #233
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je noemt er nu natuurlijk net 2 die in Nederland al commentaar gekregen hebben dat ze ondertussen wel héél Vlaams spreken.

jij volgt niet echt de sport hé?
Ik volg de sport helemaal niet.
Ik ken zelfs geen van deze mensen.
Maar ik haal de NL/VL er wel zo uit.

Wat ik wel kan meegeven is dat het in NL helemaal geen probleem is hoe je Nederlands klinkt.
In VL daarentegen maken sommigen daar wel problemen over. Waarom snap ik niet.
Oud 8 november 2011, 19:21   #234
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik volg de sport helemaal niet.
Ik ken zelfs geen van deze mensen.
Maar ik haal de NL/VL er wel zo uit.

Wat ik wel kan meegeven is dat het in NL helemaal geen probleem is hoe je Nederlands klinkt.
In VL daarentegen maken sommigen daar wel problemen over. Waarom snap ik niet.
Mijn ervaring zegt, wel minder, maar soms maakt men er wel een probleem van. Heb er zelf ook nog last van gehad, al gebeurt het wel iets vaker omgekeerd, naar wat ik ervaar.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 19:49   #235
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Mijn ervaring zegt, wel minder, maar soms maakt men er wel een probleem van. Heb er zelf ook nog last van gehad, al gebeurt het wel iets vaker omgekeerd, naar wat ik ervaar.
Ik pas inderdaad even aan :
Citaat:
Wat ik wel kan meegeven is dat het in NL bijna nooit een probleem is hoe je Nederlands klinkt.

Laatst gewijzigd door job : 8 november 2011 om 19:49.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 20:55   #236
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Degenen die welvaart meebrengen hebben het overwicht.
Zij die lef hebben , hebben altijd het overwicht natuurlijk.

In de Gouden Eeuw dus diegenen die zonder schroom hun ondernemingsgeest en durf etaleerden.

Citaat:
Er was geen enkele reden waarom die Antwerpse kooplieden zich zouden moeten aanpassen aan de arme 30.000 inwoners van het stadje Amsterdam,...
Kennelijk werkte de ondernemingsgeest toch inspirerend voor de nieuwkomers. 1+1 = 3

Citaat:
de huidige migranten .... Maar WAAR IS HUN GELD?
Kijk eens om je heen zou ik zeggen.

Maar als jij denkt dat het slimmer is om geld te stoppen in bedrijfs-pensioenpotjes (door topbestuurders beheerd) en te vertrouwen op overheidsgaranties (sic) dan te investeren in onroerend goed in land van herkomst en in in het krijgen van veel kinderen. Ga je je weer heel bedrogen voelen over een tijd.

En je bent niet de enige.

Ik verheug me er nu al op.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 november 2011 om 20:56.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2011, 11:36   #237
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Over officiële talen gesproken. Hier hebben jullie weer eens een mooi staaltje van het totaal gebrek aan respect dat "Bruxelles" vertoont t.a.v. de belangrijkste taal in deze staat.

http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=GIU3I3RRS

Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven zolang er Vlamingen zijn die:

a. het Nederlands blijven propageren als "Vlaams";

b. in de Beulemansstad "Bruxelles" niet assertief genoeg optreden.
Oud 9 november 2011, 11:50   #238
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Over officiële talen gesproken. Hier hebben jullie weer eens een mooi staaltje van het totaal gebrek aan respect dat "Bruxelles" vertoont t.a.v. de belangrijkste taal in deze staat.

http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=GIU3I3RRS

Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven zolang er Vlamingen zijn die:

a. het Nederlands blijven propageren als "Vlaams";

b. in de Beulemansstad "Bruxelles" niet assertief genoeg optreden.
Citaat:
Vlamingen in verlof

'Toch klopt dat niet', zegt Nadia Gandossi van de communicatiedienst. 'Iemand van ons kabinet heeft de tekst zelf vertaald, maar liet die niet controleren door een Nederlandstalige collega. Wij hebben veel Vlamingen in dienst, maar die waren tijdens de herfstvakantie allemaal in verlof. Het bericht moest dringend verstuurd worden, en daarom werd tekst onverbeterd geë-maild. Een grote fout, die niet meer zal voorkomen', belooft Gandossi. In juni publiceerde de gemeente Schaarbeek in de lokale pers een - eveneens onverstaanbare - tekst vol taalfouten.
als ik het goed begrijp zijn dus enkel de Vlamingen tweetalig in het Brusselse gewest. Want als het "vertalen" van een tekst hetzelfde betekent als "ik kan hem door Google halen", dan ben ik toch wel minstens vijftigtalig.

Als de Vlamingen (allemaal in één keer dus) op verlof zijn, dan zijn de diensten van de Brusselse burgemeester dus ééntalig Frans? interessant.
Oud 9 november 2011, 11:59   #239
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als ik het goed begrijp zijn dus enkel de Vlamingen tweetalig in het Brusselse gewest. Want als het "vertalen" van een tekst hetzelfde betekent als "ik kan hem door Google halen", dan ben ik toch wel minstens vijftigtalig.

Als de Vlamingen (allemaal in één keer dus) op verlof zijn, dan zijn de diensten van de Brusselse burgemeester dus ééntalig Frans? interessant.
Inderdaad! Dat zegt heel veel over de tweetaligheid van "les fonctionnaires francophones de Bruxelles Région Capitale".
Oud 9 november 2011, 12:23   #240
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Wanneer krijgen we nu een nationaal referendum over het behoud van het federalisme? Of is het plebs hier te min?
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be