Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2011, 15:56   #221
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik heb een oudtante in Amerika. Denkt u dat één van haar kleinkinderen Nederlands spreekt? Zelfs haar kinderen zijn het verleerd.
Ik vind het heel begrijpelijk als een net naar hier geëmigreerd paar onder elkaar en met mogelijke landgenoten hier hun moedertaal spreekt. Maar ik hoop dat ze het verstand hebben om zo spoedig mogelijk Nederlands te leren zodat ze hun plan kunnen trekken op het werk, in de winkel enzovoort.
Als zij dan kinderen krijgen, kan ik er ook inkomen dat die kinderen nog de taal van de ouders leren, maar dan hoop ik weer op het gezond verstand van de ouders te kunnen rekenen om hun kinderen onze taal ook bij te brengen zodat zij zich hier geen vreemden moeten voelen al zijn ze hier geboren.
Als die kinderen dan ook kinderen krijgen en ze blijven de kinderen in de taal van de grootouders opvoeden, dan vrees ik dat er iets mis is en dat er helemaal geen sprake is van zich willen aanpassen aan het land waarin zij wonen. Geen probleem als die nieuwe generatie besluit om de taal van hun grootouders te leren zoals wij Duits, Spaans of wat dan ook leren en bij hun grootouders gaan oefenen. Maar als zij die taal voorrang blijven geven op het Nederlands ...
dan mogen wij constant blijven extra belastingen betalen om ze in de school iets bij te brengen. Over het niveau dat onze eigen kinderen nog kunnen leren zullen we maar al zwijgen zeker?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 15:59   #222
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
volgens jou zijn al die oost-europeanen halve negers of zo?
Oh, het gaat over Oost-Europeanen? Veelal eerste generatie dus. Lijkt me sterk dat de oudtante van Marie plots alleen nog Engels sprak op straat tegen haar man toen ze naar Amerika is getrokken. Tenzij ze natuurlijk als importbruid is gegaan.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 16:00   #223
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weer aan 't kommaneuken, Duvelke?
maar nee, gewone vraag
hij zegt dat hij tegen ABN is, maar hij typt wel mooi nederlands..Daarom de vraag he..
Oud 18 november 2011, 16:02   #224
Jorge13
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
volgens jou zijn al die oost-europeanen halve negers of zo?

wie heeft het - buiten jij - hier over huidskleur gehad?
Andere taal (of toch een taal die, denk ik, als bedreigend beschouwd kan worden) gaat vaak ook gepaard met een andere huidskleur. Als je je al bedreigd voelt door een vreemde taal te horen ga ik ervan uit dat je je ook bedreigd voelt als je een moslim ziet.

Laatst gewijzigd door Jorge13 : 18 november 2011 om 16:03.
Jorge13 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 16:06   #225
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eberhard, draai uw plaat eens om! (Als u tenminste die uitdrukking begrijpt want verder dan YouTube komt u niet hé.)
Een beetje gelijk hebt u wel. Zeker ivm de regeringsonderhandelingen. Maar tracht het eens wat anders te brengen, niet altijd overal muziek bij te sleuren.
dat daarenboven nergens op slaat ; hem kent de muziek simpelweg niet volgens mij.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 16:31   #226
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb het niet over buitenlanders! in regio 2060 wonen NIEUWE BELGEN.
et alors? Leer er mee leven.
1870 of 1900 komen nooit terug.

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 november 2011 om 16:34.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 16:33   #227
filosoof
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 november 2011 om 16:34.
Oud 18 november 2011, 17:35   #228
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Op de tram roep ik ook altijd "wil die ene échte vlaming opstaan aub"?

en dan krijg ik gewoonlijk één zitplaatsje vrij....
Dus niet enkel de allochtonen moeten zich onderdanig opstellen tov "la reine cc", nu ook de autochtone Vlamingen.

Je ideologie wordt steeds grappiger...
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 17:41   #229
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Dus niet enkel de allochtonen moeten zich onderdanig opstellen tov "la reine cc", nu ook de autochtone Vlamingen.

Je ideologie wordt steeds grappiger...
inderdaad. La reine CC..
Oud 18 november 2011, 17:46   #230
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens Everytime MOET ge uw moedertaal zeker niet verliezen.... dus al die ingeweken vlamingen in la Wallonie zouden beter thuis en onder mekaar Nederlands spreken en hun kinderen in het Nederlands opvoeden.
De moedertaal van REYNDERS is het Frans net als de moedertaal van BOURGEOIS het Nederlands is. Het feit dat ze een Franstalige of Vlaamse naam hebben, is van geen enkel belang.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 17:51   #231
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
en 1936 ?..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 17:57   #232
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge13 Bekijk bericht
Andere taal (of toch een taal die, denk ik, als bedreigend beschouwd kan worden) gaat vaak ook gepaard met een andere huidskleur. Als je je al bedreigd voelt door een vreemde taal te horen ga ik ervan uit dat je je ook bedreigd voelt als je een moslim ziet.
Hoe zie jij dat iemand moslim is? lichtbruin? donkerbruin? pikkezwart? blank en ros? getaand? gelig zoals in Indonesie?
Het is maar dat ik het weet hé.

maar even alle gekheid op een stokje: degenen waar ik me het meest bij bedreigd voel zijn van die witte mannekes met pluizige baardgroei die menen dat ze het licht hebben gezien en zich dus "bekeerd" hebben, waarbij ze met hun slaapkleed over straat menen te moeten lopen. Gewoonlijk zijn ze werkloos(maar dat komt omdat die witte werkgevers niet willen discrimineren en dus liever een normaal geklede bruine persoon gaan aanwerven dan een soepjurk... allez zoiets toch hé Artisjok?)

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 18 november 2011 om 18:04.
Oud 18 november 2011, 18:03   #233
Jorge13
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hoe zie jij dat iemand moslim is? lichtbruin? donkerbruin? pikkezwart? blank en ros? getaand? gelig zoals in Indonesie?
Het is maar dat ik het weet hé.
Je weet best wel wat ik bedoel. Je opmerking is misschien wel terecht, aangezien moslims in alle soorten en kleuren voorkomen, maar dan nog.
Jorge13 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2011, 18:04   #234
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge13 Bekijk bericht
Je weet best wel wat ik bedoel. Je opmerking is misschien wel terecht, aangezien moslims in alle soorten en kleuren voorkomen, maar dan nog.
neenee, niet "dan nog".
U maakt een opmerking, gelieve ze te onderbouwen.
Oud 19 november 2011, 11:22   #235
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De moedertaal van REYNDERS is het Frans net als de moedertaal van BOURGEOIS het Nederlands is. Het feit dat ze een Franstalige of Vlaamse naam hebben, is van geen enkel belang.
't Is een kwestie van een beetje serieus blijven, hé! Wat voor de éne helft van het land normaal wordt geacht moet dat voor de andere helft ook kunnen zijn. Hierbij als voorbeeld een artikel over Gaston Okelinx, de vader van Laurette, die als kind van Jeuk (Limburg) naar Ougrée verhuisde.

http://www.hbvl.be/limburg/heusden-z...-goudmijn.aspx

Uit het artikel :
De Vlamingen die in het Luikse bleven wonen, integreerden zich. De familie Onkelinx is een goed voorbeeld. Tot voor kort kende Laurette zelfs geen woord Nederlands. Hoe was dat mogelijk? “Door de omstandigheden”, antwoordt vader Gaston. “Mijn vrouw is een Française. We spraken Frans. Van wie zouden de kinderen Nederlands hebben geleerd? Ik speelde voetbal, ik was syndicalist en ik zat in de politiek. Ik was nooit thuis.”
Waarom kunnen Franstaligen en alle anderstaligen die naar Vlaanderen komen zich niet integreren en hun kinderen in onze taal opvoeden?
Oud 19 november 2011, 13:57   #236
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
't Is een kwestie van een beetje serieus blijven, hé! Wat voor de éne helft van het land normaal wordt geacht moet dat voor de andere helft ook kunnen zijn. Hierbij als voorbeeld een artikel over Gaston Okelinx, de vader van Laurette, die als kind van Jeuk (Limburg) naar Ougrée verhuisde.

Uit het artikel :
De Vlamingen die in het Luikse bleven wonen, integreerden zich. De familie Onkelinx is een goed voorbeeld. Tot voor kort kende Laurette zelfs geen woord Nederlands. Hoe was dat mogelijk? “Door de omstandigheden”, antwoordt vader Gaston. “Mijn vrouw is een Française. We spraken Frans. Van wie zouden de kinderen Nederlands hebben geleerd? Ik speelde voetbal, ik was syndicalist en ik zat in de politiek. Ik was nooit thuis.”
Waarom kunnen Franstaligen en alle anderstaligen die naar Vlaanderen komen zich niet integreren en hun kinderen in onze taal opvoeden?
Marie, ook een beetje eerlijk blijven. Indien jij met je gezin zou emigreren, zou je met je gezinsleden aan de ontbijttafel en in de tram om samen te gaan shoppen toch Nederlands spreken.

Dat doet niets af van integratie.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 14:44   #237
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uit het artikel :
Da's nogal een vreemde opmerking temeer daar het aangevoerde voorbeeld ( ter ondersteuning ? ) een nogal bizar voorbeeld is van een Vlaams gezin dat dat naar Wallonië trok en zich daar heeft geïntegreerd door de nieuwe taal te gaan spreken.
Dat gezin was tweetalig ( eerder zelfs ééntalig frans zoals het artikel stelt : 'Mijn vrouw is een Française. We spraken Frans' ) komende uit Jeuk dat is vlak aan de taalgrens.

Het geciteerde stukje geeft hier eerder een 'excuus' weer waarom Laurette ( tot voor kort ) geen woord Nederlands kende.

Laatst gewijzigd door praha : 19 november 2011 om 14:47.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 14:53   #238
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Marie, ook een beetje eerlijk blijven. Indien jij met je gezin zou emigreren, zou je met je gezinsleden aan de ontbijttafel en in de tram om samen te gaan shoppen toch Nederlands spreken.

Dat doet niets af van integratie.
Denk ik ook wel...
Misschien na verloop van ettelijke jaren als verscheidene leden van dat gezin individueel al die nieuwe taal hanteren ( door werk, scholing, whatsoever ) wordt dat op den duur ook thuis gehanteerd.
En meestal is het dan nog zo dat als vrouwlief niet uit gaat werken die geheel niets of zeer weinig kennis heeft ... en krijg je een situatie waarin men tegen haar in de oorspronkelijke taal zal klappen en tegen de rest de nieuwere taal.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 14:54   #239
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
het zal eerder 870 of 900 worden idd
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 14:56   #240
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mij maakt het niet uit, zolang ze maar geen bedreigende toon uitslaan vind ik het niet 'bedreigend'. Ik spreek ook ongegêneerd Nederlands in het buitenland. Hoe dan ook: de Nederlander en de Vlaam treft geen blaam, want het is niet zo dat enkel onze cultuur zich stoort aan te veel vreemde talen in onze omgeving in Europa. Een Fransman zou zelfs openlijk zeggen: „In Frankrijk horen mensen niet graag vreemde talen, dat is ook een eigenschap van ons land.” Mensen moeten er volwassen mee omgaan en eerlijk zijn.

Mijn oor hoort alleszins ook het liefst van al de Nederlandse taal. Al hoor ik graag verschillende talen. Het is zelfs een beetje een hobby van me, zoals van zovelen op dit forum hier.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 november 2011 om 15:08.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be